The Horny Kid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Stilig design.
    Ser ikke helt ukjent ut:rolleyes:
    Åssen enheter har du i tankene her?
    Gpa 414 eller 515?
    Mvh:)
    Erik
    Heisann!

    Neidu, det er ganske likt noe du har drodla du og! Jeg har hatt skisser på noe lignende siden jeg planla midhorn, men skrota å bygge selv da jeg fikk kjøpt Jhorn og allerede hadde GPA 515.

    Det er snakk om 12" for å få totalhøyde så kompakt som mulig, da jeg liker å sitte nærme og lyd"image" er ganske viktig for min del. For høyt plassert mellomtone og diskant ødelegger for min del.

    GPA 414 er ikke "tight" nok til å spiller lineært i horn med denne kompresjonen, så det blir noe annet ser det ut til :)
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Stilig design.
    Ser ikke helt ukjent ut:rolleyes:
    Åssen enheter har du i tankene her?
    Gpa 414 eller 515?
    Mvh:)
    Erik
    Heisann!

    Neidu, det er ganske likt noe du har drodla du og! Jeg har hatt skisser på noe lignende siden jeg planla midhorn, men skrota å bygge selv da jeg fikk kjøpt Jhorn og allerede hadde GPA 515.

    Det er snakk om 12" for å få totalhøyde så kompakt som mulig, da jeg liker å sitte nærme og lyd"image" er ganske viktig for min del. For høyt plassert mellomtone og diskant ødelegger for min del.

    GPA 414 er ikke "tight" nok til å spiller lineært i horn med denne kompresjonen, så det blir noe annet ser det ut til :)
    Blir sikkert bra dette her:). Er ikke dumt med en tett stacking av hornene.

    Ser noen sider tilbake i tråden at du drodla litt med finner mellom driverne i steden for 2 separate horn.
    Altec har jo benyttet seg av dette konseptet på sine old school horn.
    Finner imellom vil bidra til tettere stacking/lavere høyde.
    Elementene separat vil også se et større areal i hornmunningen.
    Åssen det måler/låter med finner i praksis har jeg ikke peiling på.
     

    Vedlegg

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Siden er er såpass "nette" blir de nok laget som en enhet per side, altså ikke to enkelte horn, men et dobbeltorn.
    "Finnen" vil gå helt ut, så det i effekt er to horn som spiller. Har fått sterke anbefalinger på det.

    Totalhøyde er nusselige 720mm, som gir fin høyde på stacken over.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.995
    Antall liker
    13.450
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja så da havner du med center av midrangehornet under 1M....perfekt!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Det var planen! Hva stacken over blir bestående av er fortsatt "under construction" :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Nei, det går nok i runde horn for min del. 350 blir nok uansett, muligens med en annen driver, evt jmlc 1000 over.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Vi får se! Er veldig happy som det er med både mellomtone og diskant, så vi får se utkommet av eventuelle salgsmuligheter for riggen som står her...
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Her er det to stiger som gjenspeiler forskjeller. Er det pris eller ytelse?;)
    stiger.jpg
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Hehe, det får nesten du fortelle oss, det er vel du som har ferskeste erfaring med forskjellige hønndrivere og ikke er biased...
     

    slendrian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    175
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy
    Drøyt. Må være den råeste DIY-tråden jeg har lest så langt! DIY-ens superhelt jo ;)
     

    slendrian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    175
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy
    :)

    Men fra det ene til det andre. Med det oppsettet du har, hvor mye mer er det å hente mtp akustikkbehandling av rom?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Jeg er relativt lite plaget, og bruk av dsp gjør at de fleste unoter håndteres. Når det er sagt et jo disse horna direktive, og refleksjoner blir mindre problematisk. Det er planlagt tiltak i skråtak og bakvegg for å ta noen verifisert, målbare punkter. Det er derfor godt hørbare ting å utføre på akustikkfronten også:)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hehe, det får nesten du fortelle oss, det er vel du som har ferskeste erfaring med forskjellige hønndrivere og ikke er biased...
    Nå er det vel hevet over enhver tvil at prisene av de forskjellige ALE-driverne er forholdsvis kostbare i forhold til de fleste andre konkurrentene, men det lille jeg har hørt rundt om, tilsier at det også er en vesentlig forskjell i lydkvaliteten. Dynamikken og måten de graver seg ned i mikrodetaljer på, gjør at de på samme tid kan oppleves veldig brutale, og samtidig spille med en letthet som egentlig føles litt motstridene, i hvert fall når det kommer til horn;)

    Så konklusjonen fra meg er at dette er bra ting som også koster litt ekstra.
    Burde vel ikke sagt så mye, siden min erfaring på forskjellige horndrivere er meget begrenset - men jeg lærer, og i dag blir det ny runde hos OB-BB
     
    Sist redigert:

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Har sendt deg mail, Emo :) Håper du får brukt det!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Takk for det sannax, har dessverre ikke hatt tid til å studere denne nærmere før nå. Skulle hatt noen jmlc 1000 til noen fremtidige, mulige prosjekter.

    Sommerferien er snart over, og høsten venter. Tror og håper den fylles med noe moro. Sluket var imidlertid innom i dag for dekksparking, tegning og inspisering av førsteutkasta mine. Tror det besto fagprøven, men har ikke fått stemplet fagbrev enda....;)
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.869
    Antall liker
    107.793
    Torget vurderinger
    23
    Sluket er back in town, en time og trettito minutter etter avgang fra Emoteket! :D Tror Mercedesen ble inspirert og gikk ekstra godt som "hybridbil" i kveld; innslaget av metangass etter dagens mangfoldige klorofyllrike meny var påtagelig..... resultatet av en super trivelig lowshouldersøkt long overdue egentlig.

    Ellers kan det rapporteres om framifrå lyd hos verten - best ever, faktisk - kan ikke huske å ha hørt bedre lyd noe annet sted alt sett under ett. Pluss et fantastisk gjennomført stykke DIY fra kilde via eksellent kabling og strøkne forsterkere helt ut til høyttalerne. Dersom dette er svennestykket tør jeg ikke tenke på hva som kan dukke opp fremover etter hvert som erfaring og enda mer kunnskap legges til! Gutten mener alvor...
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Jasså du far, hard på gasspedalen i kveld? Litt klorofyll gir god lyd i hønnet, vet du!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.869
    Antall liker
    107.793
    Torget vurderinger
    23
    Nei gasspedalen fikk være i fred, gikk på cruisecontrolen hele veien. Nesten ikke biler, rattet inn 125 og hold meg der hele veien.
    Hønn? TROMPET tenker jeg vi sier! Rett hjem til truseskift og ispose på toer'n etter varmgang grunnet supersoniske lufthastigheter, stor turbulens og tilløp til kavitasjon! Men det var verdt det - you cook a mean lasagne, hombre!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.869
    Antall liker
    107.793
    Torget vurderinger
    23
    BTW, Sensor Sensei Sluket har godkjent fagprøven og venter nå bare spent på gaven... sistemann var nede i seks flasker, vet ikke om DET lønte seg :rolleyes:
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Godt å se at vi er enig om at dette er top of the top. Et imponerende stykke arbeide, ikke mer å si om den saken.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Jøssenammen, nesten så en blir våt i øyekroken her. Jeg er riktignok veldig fornøyd men vet det er mulig å hente ut mer, både på tuning\voicing, akustikk og aktive komponenter. Ingenting vokser inn i himmelen, man får bare arbeide videre:)
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Du har alltid hatt et mål og en plan.. mye er gjort da.
    Og du jobber ditto for resultatene.
    Det gir gevinst.

    Nok skryt nå ?? ... Holder dette for at du kan hjelpe meg snart?
    Eller må jeg ta et avsnitt til ?? 8)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Et par setninger til, en klase bananer og litt tofu så tenker jeg det blir saker jeg!
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Må helt ærlig innrømme at jeg gleder meg mer enn en unge til jul, bursdag og 17 mai på engang... til og få hønnlyd igje..

    Bananklase og vegan entrecôte 8) er greit
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Flere og flere ser dette "lyset" i hønna... ingen tvil om at det låter bedre enn "tradisjonelle" apekister. Nå skal jeg bare kvitte meg med det alt det gamle, så blir jeg også med på den karusellen...Følg med på brukten.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Flere og flere ser dette "lyset" i hønna... ingen tvil om at det låter bedre enn "tradisjonelle" apekister. Nå skal jeg bare kvitte meg med det alt det gamle, så blir jeg også med på den karusellen...Følg med på brukten.
    Skeeeeptissskkk ( til at du skal selge )
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Flere og flere ser dette "lyset" i hønna... ingen tvil om at det låter bedre enn "tradisjonelle" apekister. Nå skal jeg bare kvitte meg med det alt det gamle, så blir jeg også med på den karusellen...Følg med på brukten.
    Dette kalles fornuft og gutts!!! Bravo!!!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Siste feriedagene blir late, kjenner jeg. Feriefrokost fra lokale bakeriet Rent mel i posen, som kun lager brød med gode gamle kornsorter. Var nede der ved åpningstiden for å få noen varme utgaver rett ut fra ovnen. Siden det ikke er tropevarme ble det mulighet for litt varm sjokolade til:)

    Rolige morgener med med sløy musikk og prima lyd er fantastisk, en god grunn til å leve i seg selv.

    image.jpg


    Ellers blir det noen timer foran tegnebrettet og, noen har spennende ting på gang!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.869
    Antall liker
    107.793
    Torget vurderinger
    23
    Du har alltid hatt et mål og en plan.. mye er gjort da.
    Og du jobber ditto for resultatene.
    Det gir gevinst.

    Nok skryt nå ?? ... Holder dette for at du kan hjelpe meg snart?
    Eller må jeg ta et avsnitt til ?? 8)
    Kvalifiserer til æresmedlemsskap i "The Brownnosers Club" - med god margin! :D Way to go, JayJay!
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.581
    Antall liker
    4.585
    Torget vurderinger
    10
    Siste feriedagene blir late, kjenner jeg. Feriefrokost fra lokale bakeriet Rent mel i posen, som kun lager brød med gode gamle kornsorter. Var nede der ved åpningstiden for å få noen varme utgaver rett ut fra ovnen. Siden det ikke er tropevarme ble det mulighet for litt varm sjokolade til:)

    Rolige morgener med med sløy musikk og prima lyd er fantastisk, en god grunn til å leve i seg selv.

    Vis vedlegget 332612

    Ellers blir det noen timer foran tegnebrettet og, noen har spennende ting på gang!
    Blir ikke bedre enn dette Emo!
    Når det passer kommer jeg på ny inspeksjon!
    Hvete i vanlig form er brukbart til lim, har kuttet det ut så langt det går(bruker for det meste epoxy), her går det også i grov havre og lign......

    Mvh.
    SAL
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Siste feriedagene blir late, kjenner jeg. Feriefrokost fra lokale bakeriet Rent mel i posen, som kun lager brød med gode gamle kornsorter. Var nede der ved åpningstiden for å få noen varme utgaver rett ut fra ovnen. Siden det ikke er tropevarme ble det mulighet for litt varm sjokolade til:)

    Rolige morgener med med sløy musikk og prima lyd er fantastisk, en god grunn til å leve i seg selv.



    Ellers blir det noen timer foran tegnebrettet og, noen har spennende ting på gang!
    Blir ikke bedre enn dette Emo!
    Når det passer kommer jeg på ny inspeksjon!
    Hvete i vanlig form er brukbart til lim, har kuttet det ut så langt det går(bruker for det meste epoxy), her går det også i grov havre og lign......

    Mvh.
    SAL
    Det må ikke bli lenge til! Begynner å jobbe til mandag og har noen litt hektiske dager den uken, men utover begynner det nok å roe seg:)
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Flere og flere ser dette "lyset" i hønna... ingen tvil om at det låter bedre enn "tradisjonelle" apekister. Nå skal jeg bare kvitte meg med det alt det gamle, så blir jeg også med på den karusellen...Følg med på brukten.
    Skeeeeptissskkk ( til at du skal selge )

    Bare til orientering Griff: Leben CS600 blir værende men MBL 1621A/611F, ASR Emitter II, Def Tech BP3000, Paradigm 11SE MKIII, Magnepan 1.7 Magnepan 3.7, og JL Fathom 113 sub'ene skal ut sammen med noe kabel jeg ikke lenger kommer til å ha bruk for.
    Whest REF V monoblokk riaa, og Kuzma ref'en selges også hvis noen kommer med et greit tilbud, men de to sistnevnte sitter nok langt inne...
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.633
    Godt vi fikk en skikkelig sommerdag i går. Ble lite hifi, men grilling av taco. Tofu marinert i chipotle, røkt paprika, kanel, cumin, koriander, løk og hvitløk. Grillet i panne med løk og søt paprika. I lefse med guacamole, ris, bønner, salat og salsa. Og grillet mais seff.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn