24 desember, og Julaften. Siste "luke" skal åpnes, og bak den befinner det seg to plater som er mye spilt gjennom årene. Og de kommer garantert til å bli spilt i fremtiden også.
Amused to death
ATD er kanskje mest omtalt mht Q-Sound effektene og bikkja, som alle er så opptatt av plasseringen til. Plata er jo smekk full av andre gode effekter/indikasjoner på om alt er på stell mht fase osv, enn om det gneldrer laaangt ute i hagan til nabo`n på høyre side. Videre er det jo ofte et tema om Q-Sound effektene bare er en gimmick, og om plata hadde vært bedre uten dette. For min del - Q-Sound er en del av denne plata, enkelt og greit.
Men denne skiva er så mye, mye mer enn effektene. Ta f.eks tekstene, som dreier seg om at vi passivt lar oss underholde av alt som skjer på TV, uansett hvor tragiske og viktige bilder som formidles hjem til oss via TV-skjermen. Det meste er skrevet i overørt betydning, og det finnes en rekke tolkninger av tekstene ute på nett, derav én god.
Jeg synes også de relativt lavmælte låtene og komposisjonene er helt glimrende, ikke minst grunnet Beck´s eminente gitarspill.
Den nye re-issuen som i tillegg er re-mixet gir en ny dimensjon til innspillingen, og jeg vil spes. fremheve vinylen som har en meget bra innspillingskvalitet.
The Wall
Julaften 1979 og julegaven fra brodern som lå under treet bar umiskjennelig preg av at det måtte være en LP. Av med papiret, joda – plate, men hva i all verden var dette? Cover med trykk av noe som liknet hvit murstein, men ingen tekstinfo. Innercover og utbrett var fullt av kule tegninger og håndskrevet tekst, som ved kjapt overblikk ikke gav noe relevant info.
Inn på rommet, platen på tallerken, og In The Flesh fylte det lille gutterommet med lyd. Tøft, men hvem var dette? Jo, da så jeg at Waters, Floyd osv sto skrevet flere steder inni utbretten. Jeg ble sittende å lytte gjennom hele side A. Glemte at flere uåpnede pakker ventet under treet. Masse effekter og variert låtmateriale. Jeg ble hektet. Det ble mye spilling av denne plata utover rom-julen – og ikke minst et forsøk på å tolke tekstene – for dette var tydeligvis en story.
I ettertid har denne platen, for min del, befestet seg som tidenes utgivelse. Eller mer korrekt – tidenes konsept. Både musikken, storyen, tekstene og slik alt er vevet inn i en mix om en forstyrret sjel`s oppvekst og traumene ved å ha mistet sin far i 2. verdenskrig var og er genialt.
Slik konseptet utviklet seg over tid må også alt som har skjedd i etterkant med i betraktningen: Live-turnè`n – det største sceneshow verden til da hadde sett, Alan Parkers film, Live in Berlin – og ikke minst en høyst verdig avrunding i form av Waters` siste verdensturne, som igjen tok et sceneshow til nye høyder.
En ting er dønn sikkert. Uansett hvor mange 4-kantede, flate pakker nissen kommer med i år - jeg kommer garantert ikke til å få ei plate denne julaften som kommer til å ha like stor musikalsk betydning for meg, som gaven fra broder`n i 79.