The Last One's Stereo I Skauen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.803
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Har ikke fått hentemelding, enda. Har heller ikke sporingsnummer. Tar en tur, uansett. Utålmodig...

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Da!

Da, har julefreden endelig satt inn. Hjemme alene med Dared til i morgen etter eget ønske.

Hentet Dared for et par timer siden. 4312E kan spille høyt uten at forsterker og HT sliter, 4/8 ohm. Stemmer og strykere/gitar er det man har lagt mest merke til så langt. TV blir avslått i kveld. Nå blir det bare kos og fred.

10881424_10152899501321142_902008484_n.jpg

God jul, da! Må ribbefette komme ta dere alle mann! :)

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.161
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    God Jul "Ainnneerrs" :) kos deg med en flott forsterker :)

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.161
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    God Jul "Ainnneerrs" :) kos deg med en flott forsterker :)
    Ditto.

Skal vel få lurt av deg Hegel'en i jula når du er under gledes/juleRUS.
    Hehe, lykke til med det, her drikkes bare vørterøl og gledesrusen er konstant ;)
    Neida vi får se hva som skjer, og hva som dukker opp i racket nå som Pre30/a30.2 er pakket og gjømt bort :)

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Venter på henting. Finner ikke dressbuksa, krise. Hører julemusikk. Har det egentlig ganske så alright

10881249_10152901632121142_1567617514_n.jpg

Sansui'en begynner man bli alvorlig glad i. Det er ikke noe sikkert at man handler nytt ved neste kjøp av forsterker.

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Har fulgt tråden din og du har vært innom litt av hvert forskjeldig dette året og det har vært spennende og fulgt letingen din.
    Riktig god jul til deg og dine og med mindre du er komt hjem en kveld uten bukse dukker nok dressbuksa opp den også.;)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.803
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Da!

Da, har julefreden endelig satt inn. Hjemme alene med Dared til i morgen etter eget ønske.

Hentet Dared for et par timer siden. 4312E kan spille høyt uten at forsterker og HT sliter, 4/8 ohm. Stemmer og strykere/gitar er det man har lagt mest merke til så langt. TV blir avslått i kveld. Nå blir det bare kos og fred.

Vis vedlegget 296941

God jul, da! Må ribbefette komme ta dere alle mann! :)
    Se der ja,står og koser seg oppe på go'sansuien.
    Bare vent etter 40/50 timer så låter dared veldig bra,nos 12ax7 er nesten et must
    ​God Jul !

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Det er demo, Ove. Har stått i butikken. (Du får forresten emballasjen. Isoporen til din fikk hard medfart under frakt)

Usikker på hvor mange timer den har fått på baken. Men, den gjør en god jobb så langt :) CD-spiller til uka nå, så slipper man kjøre jack til PC. Langt fra optimalt så langt. Røra blir kjøpt på nyåret :)

Får forresten en LM 216a i januar, så man kan sammenligne (Lån fra Mala).

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Da er jula over. Har ikke drukket en dråpe alkohol, mens spist en haug med mat. Masse kos for store og små. 3 dager med full pakke fra morgen til kveld.

IMG_8105.jpg

Bror til hunden vi får til sommeren.
    IMG_8142.jpg

IMG_8216.jpg

Julenissen dukket opp med samme sokkene på føttene som tante. Merkelig det der.
    IMG_8078.jpg

Var på familiemiddag med familie til sambo. Sett at det har stått noen HT der tidligere, men ikke tenkt så mye over det, da de har sett ut som eldre høyttalere. Etter litt leting etter HT som kan stå seg til Dared, så har man "oppdaget" Snell. Har vist om merket lenge, men ikke at de er "lettdrevne". Må vel få tatt med seg Dared bort til søster av samboer.

IMG_8270.jpg

IMG_8268.jpg

Resten av kvelden skal tilbringes med sjokolademelk og film. Føttene på bordet! :)

JBL og en gammel Sansui gjør jobben godt til film. Knott for basskontroll er av og til ekstremt moro :)

IMG_8312.jpg

2 stk. forsterkere som definitivt er det mest moro'e og mest kurante man har hatt i hus så langt. Den ene er definitivt den billigste så langt. Den andre, dyreste.

IMG_8324.jpg

Vedlegg

Sist redigert:

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Ikke nå lenger.

De lå ute, men jeg angret. Satt lenge i dag tidlig, rett før klokka ti. Kjøpe Klipsch RF-52 mkII og JBL 4312 m hos Soundgarden, men JBL'a blir stående.

Klipsch kan jeg få tak i til samme pris brukt. Jeg synes nesten det er for ille selge JBL'a til 8000 kr. Var 2 stk. i Trondheim som viste interesse, men jeg takket nei og slettet annonsen. Klipsch og Dared ser ut til at det er en meget vellykket kombo til Dared, men det er egentlig KG3 eller Heresy som står øverst på ønskelista.

Eddie selger et par RF-63. De hadde vært moro slå til på, men der tror jeg nok dessverre Dared blir for svak.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Har forsåvidt hentet noe på posten tidligere i dag. Fikk et sett skammbillig hos Moet.

Sansui budsjettforsterker på 40 watt gjør seg ikke bort på JBL'a de heller. Er innebygd DAC på forsterkeren, men ikke kommet så langt.

IMG_8791.jpg

Sist redigert:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.803
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Har forsåvidt hentet noe på posten tidligere i dag. Fikk et sett skammbillig hos Moet.

Sansui budsjett forsterker på 40 watt gjør seg ikke bort på JBL'a de heller. Er innebygd DAC på forsterkeren, men ikke kommet så langt.

Vis vedlegget 298481
    Har 2 sånne sett selv,forsterkeren overbeviser ikke mye,men resten er bra :)

O

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Det er såpass galt at Dared kommer til kort, Evo.

Jeg må bare være ærlig, men enten så står JBL 4313E seg dårlig til Dared, eller så vil et rørbytte gjøre stor forskjell.

Alt oppleves mer innelukket på Dared VS 30 år eldre Sansui/Sasnui budsjett. Diskant, mellomtone og bass er ikke tilstede på samme måte. 2 helt forskjellige HT. Det er rett og slett litt tamt på Dared.

Det var derfor man vurderte kjøpe Klipsh tidligere i dag, da jeg tror de står seg så mye bedre opp mot Dared.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.803
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Det er såpass galt at Dared kommer til kort, Evo.

Jeg må bare være ærlig, men enten så står JBL 4313E seg dårlig til Dared, eller så vil et rørbytte gjøre stor forskjell.

Alt oppleves mer innelukket på Dared VS 30 år eldre Sansui/Sasnui budsjett. Diskant, mellomtone og bass er ikke tilstede på samme måte. 2 helt forskjellige HT. Det er rett og slett litt tamt på Dared.

Det var derfor man vurderte kjøpe Klipsh tidligere i dag, da jeg tror de står seg så mye bedre opp mot Dared.
    Du har vel de originale rørene ?
    Få bort de urdårlige 12ax7 rørene som sitter der,og du skal høre den spiller på Jbl :).
    Enig at 90/91 db og 12" ikke er det optimale for dared,men den spiller fint på klipsch la scala.
    RF serien burde bli bra med nye 12ax7 rør.

O

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Det minner faktisk litt som i22'en som jeg nevnte til deg da du sendte meg AU-5500. Dared oppleves litt slik som i22.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.161
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Dared FUNKER SNUUUUSS på Klipsch RB og RF.. så lenge det ikke blir for stort. :) spesielt etter rørbytte.. :)

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Vi kan ikke komme foruten at vi ikke har koblet optimalt med Dared. Det er uten DAC. Jack rett inn i lydkilde.

Skal få koblet opp Sansui CD-spiller i morgen. Blir forskjellen på lyden like merkbar som alt annet man kobler CD vs Jack så kan jeg se fram til noe positivt. DAC'en i Dared kan overraske, men det spørs på hvor lang tid Dared/Moet Audio bruker på skaffe til veie oppdateringer.

Det er flere merker som skiller seg ut for min del til Dared. Prisklasse 6-12.000,- Audio Note. Klipsch. Contrast Audio. John Blue. Alt stativ.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Opptaket med Sansui ble det forferdelig lyd på, så det får komme senere. Bruker samboer sin telefon. Ikke så populært oppta den. Siden det er det eneste hun har til sosiale medier.

Legger ved X'ern sin video som sammenligning. Får ta et nytt opptak med Sansui i morgen. Det er to forskjellige verdener.

Hjemme hos tullingen:

Hjemme hos tullingen i Narvik:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.161
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Opptaket med Sansui ble det forferdelig lyd på, så det får komme senere. Bruker samboer sin telefon. Ikke så populært oppta den. Siden det er det eneste hun har til sosiale medier.

Legger ved X'ern sin video som sammenligning. Får ta et nytt opptak med Sansui i morgen. Det er to forskjellige verdener.

Hjemme hos tullingen:

Tja, var noe der som ikke hørtes like bra ut nei... men vanskeli og finne ut hva :)
    Som Ove sier, rør har nok en del og si, det åpnet jo opp en god del her.. tar man også med at det er noen dB mer følsomhet på RF52 og horndiskant. litt dypere i frekvensgangen osv osv så yter det sin klare forskjell...

Dared huser nok også greit nok med krefter til å få lyd i større Klipsch også, men av erfaring med både RF62, RF82 og nå RF52, og hvordan de både låter og drives(har erfaring med alle 3 på samme forsterker). Så tror jeg nok det vil gi mindre og mindre jo lengere opp man går i tall rekken.. det spiller nesten opp til fest på RF52 før det sprekker i toppen... vil nok sprekke tidligere og tidligere jo større basselementa blir da dem krever mer strøm for å flytte like mye som rf52 :)

så min mening er at 52 er største gulvmodellen jeg ville kjørt på, og tror det hadde vært latterlig morro og spilt på den nye R-15m :) den virker lettdreven og gir sinnsykt mye for pengene, er den like god og ivrig som mine gamle icon B3 var så er det spennede..

Mine RF52 ligger til salgs men bare lokalt da jeg ikke har esker til dem, og blir dem snappet opp nå så blir et par R-15m bestilt på flekken for og prøve! :)

PS: jeg er ikke tulling.. jeg er bare litt mindre normal enn andre! ;)

Hilsen MÆ :)

Sist redigert:

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Jeg har tydeligvis vært urettferdig mot Dared.

Koblet opp Sansui NS og CD-spiller på Dared. Det er litt mer rørvennlig lyd som kommer fra JBL'a nå.

Blir jo aldri klok på det her. Det er jo så mye som spiller inn når det kommer til lyden JBL'a gir fra seg. Fikk ordnet med litt dyrere kabler i samme slengen mellom spillere og Dared. Ikke de billige til en femtilapp som fulgte med. Jeg vil ikke begynne noen kabeldiskusjon, men jeg tør påstå at det må ha hatt en positiv betydning.

Moro. Har liksom ikke blitt helt klok på Dared, men nå begynner man se seg litt klokere på karen. Nye rør ila. januar/februar.

Neste uke så kommer det et par av karen her til hjemlån. Det er fra samme butikk som som fører Dared. De er er kun 78 cm høy.

hfc347_kudos1.jpg

Kan legge ved en tekst fra en kar som har hatt noen på hjemlån:

Først av alt. Takk for din velvilje og for utlånet av høyttalerne til meg sånn uten videre helt opp til Tromsø.
    Da har jeg fått testet ut X2 ene mer. Som jeg skrev i sms så oppfatter jeg at de på den negative siden er litt grovkornet oppover i registeret. Det aller mest positive er musikaliteten og det totale lydbildet som er harmonisk med god tonal balanse og meget lyttevennlig. Har med X2 også fått noen aha opplevelser hvor det dukker opp detaljer i lydbildet som jeg ikke har hørt før og det er for meg ett godt tegn.

Aller først får jeg går videre kan jeg liste opp noe av de høyttalerne jeg har hørt/hatt tidligere og som er sammenligningsgrunnlag. Nå blir det ganske subjektivt da både elektronikk og kabler som er brukt ikke er det samme på alle. F.eks fikk jeg en betydelig bedring på lyden på X2`ene når jeg byttet strømkabel på CD-spilleren min...

Sånn i rekkefølge:

(best først)

Gradient RevolutionAudio Physic ClassicDali Helicon 400 mkIICanton Karat 100Krix NeuphonixKrix PhoenixSystem Audio 1750Dali Lektor 8System Audio 1550Monitor Audio Silver S5

Som du ser så er det noen av disse som koster både 2 og 3 ganger X2.
    Tilbake til Kudos X2. Skal jeg raskt gjøre sammenligning så er de 3 første bedre oppover i registeret. Gradient og Audio Physic er bedre i mellomtonene, mens Dali Helicon er bedre på bass. De øvrige bankes av X2`ene.Disse småttingene er ikke akkurat små når det kommer til lyden! De er ikke de vakreste i utforming, men hvit-farven på de jeg har tilgjengelig passer godt inn i rommet og er tiltalende.
    Jeg har en låtliste jeg pleier å bruke til testing. Denne har jeg selvfølgelig hørt på med X2`ene også. Her kommer en nærmere beskrivelse samt en oppsummering til slutt.

Den første låten er "fyret" med Kari Bremnes. Vokalen kommer klokkeklart frem, bassen har glimrende dynamisk kontrast men mangler trykket og litt av dybden til Helicon.

Låt nummer 2 er Cowboy Junkies med "Misguided Angel". Min testfavoritt. En vanskelig innspilling, innspilt i en kirke med monomikrofon. Her vil jeg gjerne høre basstrommen tydelig og cymbalen som går oppå klart og tydelig hver for seg og på Kudos gjør en det til gangs! Gitarene kommer nydelig frem og vokalen er helt fri for ssssss-lyder som en fort kan få på HT som er overdrevne i diskanten.

Neste låt er "Keith don`t go" med Nils Lofgren. Låten føles ekte og med en nærhet som gjør at jeg må høre den en gang til... Gitaranslagene er tørre og nydelig å høre på.

Så rocker jeg det litt opp med det Black Keys og "Lonely boy". Denne låten har en tendens til å bli "grøt" på mange høyttalere, men ikke her! X2 skiller instrumentene og rockefoten tramper takten. Overraskende bra må jeg si.

Jeg kjører på med Joe Jackson og "Not here, not now" En låt som kommer behagelig og homogent ut fra Kudos elementene og trompetsoloen ca 3 og ett halvt minutt ut i låten presenteres på en slik måte at det nærmest tar pusten fra meg.

Best å komme seg videre. Rolling Stones og "Wild Horses" er neste. Her er jeg ute etter hvordan instrumentene skilles og den råe vokalfremførelsen til Jagger og det kommer deilig frem her.

Silje Nergaard og "Nightroad" kommer ut av høyttalerne og her avsløres at X2`ene ikke helt henger med f.eks Audio Physic oppover i registeret. Klangen i stemmen og fraseringene kommer ikke helt på høyde.

På "Jersey girl" med Tom Waits vil jeg gjerne føle at bassen går dypt, og det gjør den! Dog ikke samme som Helicon 400 men, men.

Jeg lemper på verdens beste "skrangleband". The Band med "Long black veil". Her skilles instrumentene veldig fint, men tubaen jeg er ute etter blir litt "ullen" i forhold til f.eks Gradient og Audio Physic.

Neste låt ut er "Crush" med Dave Matthews Band. Her viser X2 frem en meget god og homogen dynamikkgjengivelse. Har faktisk ikke hørt låten bedre før.

Kjører på med Simply Red og "Money`s to tight to mention". Her viser Kudosene seg virkelig frem. Her høres først basstrommen, så kommer bassgitaren helt perfekt. Det er enkelt å høre "pitchen" på hver note og når stemmen til Hucknall kommer inn er den totalt løsrevet fra resten av instrumentene. Deilig.

Den siste låten er "Sangen som søng" med Kari. Vokalen er flott her også, kantslagene kommer godt frem, og bassen gjengis uten å bli masete. Flott og harmonisk.

Kudos X2 er kun 78 cm høy, men låter som om de er 2 meter. Det jeg liker best er hvor behagelig alt av musikk presenteres og at lyttetretthet omtrent er fraværende. Her kan en lytte i timesvis, og samtidig oppdage detaljer i lydbildet og i låtene en hører på. At de liksom forsvinner i lydbildet er ingen overdrivelse. Det omtrent totale fraværet av kasselyd liker jeg også veldig godt. At de også er plasseringsvennlige og ikke trenger stor avstand til hverken bak- eller sidevegg er også veldig positivt.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.161
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Er spent på hva du blir og synes om X2 :) Tror det der kan være en kanonmatch til Dared, det er også en sånn type høytaler som tiltaler meg.. :) man forventer ikke allverden, også blir man positivt overrasket i all mass.. :)

Må nok få noe Kudos oppover hit også slik at man kan få kjørt litt demo på dem :)
    Men disse forbanna RF52'ene jeg skulle stampe bort kjemper med nebb og klør for å få bli.. :p

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hilsen-- Følelsen av opplevelsen av LYDEN til misstolka forvrengninger! ;)
    Huff og huff....

Spennende tråd Last one, er ofte innom. Ikke glem musikken inne i alle byttene da. Ha et flott nyttår.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.803
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    De 12ax7 som sitter i originalt er en farse :)
    Makan til dritt rør har jeg aldrig hørt,merkelig at de setter de inn idet hele tatt.

O

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.733
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dared FUNKER SNUUUUSS på Klipsch RB og RF.. så lenge det ikke blir for stort. :) spesielt etter rørbytte.. :)
    Bare et tips. Du er nå bransjeaktør og der er regelverket ganske strengt. Du fører også klipsch og dared. Dette er reklamering. Vennligst hold en litt annen tone på forumet er du snill. Reglene er forøvrig lik for alle aktører.

9) Dersom du tilhører hifibransjen har du lov til å delta i diskusjoner på Hifisentralen, men det er ikke tillatt å reklamere for egen person/virksomhet eller produkter som du har tilknytning til eller er fabrikant av. Med reklamering menes anbefalinger, skryting, lydbeskrivelser, enten direkte eller indirekte måter, som er ment å påvirke eller manipulere brukere til å bli interessert i din person/virksomhet eller det aktuelle produktet. Regelen gjelder ikke for reklamering for hifimagasiner.

10) Det er heller ikke tillatt for folk med tilknytning til bransjen å starte diskusjoner som dreier seg om egne produkter, men du har lov til å svare på direkte spørsmål fra private brukere angående pris, teknisk oppbygging og produktets tilgjengelighet på markedet.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.803
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Har pakket 2 sett rør til deg nå,poster de i morgen.
    Golden Dragon og Philips mini watt,de har noe lavere gain så de lyser litt opp når du skrur på forsterkeren,dette er ikke farlig :)
    Golden Dragon er 12ax7 så de lyser ikke opp ;)

O

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Hilsen-- Følelsen av opplevelsen av LYDEN til misstolka forvrengninger! ;)
    Huff og huff....

Spennende tråd Last one, er ofte innom. Ikke glem musikken inne i alle byttene da. Ha et flott nyttår.
    Takk! :) Godt et til deg også :)

Ja, det var det. Jeg skulle hatt et sett med høyttalere jeg er skikkelig fornøyd med. Så kunne man byttet og trikset litt mellom, men økonomi gjør det litt vanskelig. Har jo sagt mange ganger at jeg skal roe meg ned, men ser ikke helt ut til at vi er der, enda. Kanskje man kjøper et sett med DA 110A igjen. Fokus generelt er meget spennende, men de er nok for tungdrevne for mitt hjem på en god stund.

JBL'a overrasket uansett positivt i dag med litt bytte av lydkilde og kabler. Jeg kom borti et rør tidligere i dag, så måtte rette det opp. Forskjellen kom rundt samme tidspunkt. Så det kan rett og slett være at et rør ikke har stått skikkelig fast. Aner ikke om det har noen betydning selv.

Dared og Sansui AU-5500 er i det minste noe som blir stående. De blir nok ikke byttet ut med det første. Fordelen med hjemlån, som jeg har ordnet meg med nå, er at jeg ikke forplikter meg til noen verdens ting. Hent de på posten. Lytt og kos. Hvis de ikke passer, så sender man tilbake.

Skal ikke drive med noen reklame, men Moet Audio har gjort min hverdag mye enklere sånn sett.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Har pakket 2 sett rør til deg nå,poster de i morgen.
    Golden Dragon og Philips mini watt,de har noe lavere gain så de lyser litt opp når du skrur på forsterkeren,dette er ikke farlig :)
    Golden Dragon er 12ax7 så de lyser ikke opp ;)

O
    Tusen hjertelig, Evo!

Du kan vel tipse angående rør. Det er vel ikke akkurat optimalt at det blir solgt med ukurante rør. Sansui'en har forresten fått stått seg. Mulig jeg sender den med din eske til Dared. Blir uansett ikke noe før i februar :) Men, det kan vi komme tilbake til.

Igjen: Takk for at du sender rør i posten. Jeg har rett og slett ikke kunne tatt meg råd til det før ut i februar/mars.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn