The Last One's Stereo I Skauen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Stigimon

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Antall liker
    305
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    Vi er alle bare mennesker og ingen av oss er perfekte :) har selv slitt i mange år med det samme som deg Anders.. men jobber i dag som verkstedleder og service leder med daglig kundekontakt både på telefon og personlig frammøte.

Så under kan skje ;) som sagt.. vi er bare mennesker ;)

(redigert litt smileys) :)
    Sjef i eget hjem jeg :) Får holde det en god stund framover.

Men, ja. Alt er mulig. Har et håp om at man en dag skal komme seg i jobb igjen.
    Bare å ta tida til hjelp, Anders, så er du plutselig der.
    Uten å kjenne situasjonen din, tenker jeg det er viktig å utfordre seg selv. Utnytte de beste periodene.
    Det virker det som om du er flink til, og dette er en ypperlig hobby for det. Mye trivelige folk

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.167
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    absolutt kosen som teller! :) og skal du ettervært ha stativer som ikke koster en lunge og som er ganske så stødige så har jo Lsound saker til 1000lappen :)

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    De norstone stativene på lsound blir for små (liten topplate) for rb81 ihvertfall. Blir derfor ganske ustødige.. Jeg har et par i boden.

Stigimon

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Antall liker
    305
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    Er litt i samme bås som deg i forhold til salg av utstyr, Anders. Masse man aldri skulle solgt, men så er man mange andre erfaringer rikere og det har jo en verdi det også. Man kan evt kjøpe samme ting igjen om sjansen byr seg.
    Hadde los på den Brio R-en som var for salg for ei stund siden, og som du også vurderte, men var for sein i vendinga.
    Kunne godt tenkt meg samme Yamaha som deg og.. Ikke hørt den, men ser rå ut.
    Mye man kunne tenkt seg :) Men "galskapen" kan ikke ta helt overhånd på pengeboka.

V6'en blir nok stående uansett, skulle det ikke dukke opp et usedvanlig godt bytte/kjøp. Kjekt ha en DAC som er ok stående. Får ikke store summen for den uansett.

Har forsåvidt 2 stereoanlegg stående nå, så DAC'en kan komme til gode ved en senere anledning.
    Kjekt å ha noen gode komponenter i bakhånd. Noe å prøve og feile med. Plutselig er det noe som bare klikker. En kombinasjon som går opp i en høyere enhet :) LM 216 og Klipsch RB61 mkII var en sånn kombinasjon for egen del.
    Du har jo nevnt at du har tenkt å sette deg opp for å teste 216. Ville gitt den en lytt sammen med RB75 ene ved tid og anledning.

Absolutt lett å la seg rive med og hoppe på byttegaloppen. Det har vi smakt på både du og jeg. Ikke lett å ha is i blodet når gode deals dukker opp.
    Men det er jo greit med denne hobbyen at sålenge du handler brukt og handler kurante ting som er overkommelig å omsette, trenger det ikke være så store utgifter med å prøve litt forskjellig. Ofte klarer man å få ca det samme tilbake ved videresalg som man selv gav, dersom produktet ikke stod til forhåpningene.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Takk for råd og innspill, men det blir ikke noe jeg stresser etter med det første :)

(X-cell og Joachim)

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Er litt i samme bås som deg i forhold til salg av utstyr, Anders. Masse man aldri skulle solgt, men så er man mange andre erfaringer rikere og det har jo en verdi det også. Man kan evt kjøpe samme ting igjen om sjansen byr seg.
    Hadde los på den Brio R-en som var for salg for ei stund siden, og som du også vurderte, men var for sein i vendinga.
    Kunne godt tenkt meg samme Yamaha som deg og.. Ikke hørt den, men ser rå ut.
    Mye man kunne tenkt seg :) Men "galskapen" kan ikke ta helt overhånd på pengeboka.

V6'en blir nok stående uansett, skulle det ikke dukke opp et usedvanlig godt bytte/kjøp. Kjekt ha en DAC som er ok stående. Får ikke store summen for den uansett.

Har forsåvidt 2 stereoanlegg stående nå, så DAC'en kan komme til gode ved en senere anledning.
    Kjekt å ha noen gode komponenter i bakhånd. Noe å prøve og feile med. Plutselig er det noe som bare klikker. En kombinasjon som går opp i en høyere enhet :) LM 216 og Klipsch RB61 mkII var en sånn kombinasjon for egen del.
    Du har jo nevnt at du har tenkt å sette deg opp for å teste 216. Ville gitt den en lytt sammen med RB75 ene ved tid og anledning.

Absolutt lett å la seg rive med og hoppe på byttegaloppen. Det har vi smakt på både du og jeg. Ikke lett å ha is i blodet når gode deals dukker opp.
    Men det er jo greit med denne hobbyen at sålenge du handler brukt og handler kurante ting som er overkommelig å omsette, trenger det ikke være så store utgifter med å prøve litt forskjellig. Ofte klarer man å få ca det samme tilbake ved videresalg som man selv gav, dersom produktet ikke stod til forhåpningene.
    Det dukker sikkert opp noe rør ved en anledning, Stigi :) Har jo positiv erfaring med det, men akkurat nå så blir det rolig framover.

Yamaha'en skal få stå en stund. Skal man først begynne anskaffe en LM 216ia så må jeg ofre noe av det jeg sitter med nå.

Etter at de satt ned prisen, så har det vært få (om i det hele tatt noen) til salgs brukt. Men at man låner en for prøving på RB-75, det er ikke umulig :)

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.167
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Tror du kan få enda bedre Match med LM211ia.. EL34 rørene har en klang som passer Klipsch bedre enn KT88 som står i 216 :)
    Og da kan du faktisk komme billig unna det.. ;)

Stigimon

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Antall liker
    305
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    Enkelte ting angrer man på å ha solgt.. andre ting har ført til nye opplevelser :)

Personlig satt salg av Marantz litt dypt, en meget god forsterker med mange fine egenskaper og sider. Samtidig savnet jeg litt råskap og litt mer power, for den var litt snill og virket litt tam selv når man tømte reservene i den..

At jeg da endelig tok sjangsen på Exposure som jeg har hatt i bakhodet lenge er noe jeg i dag ikke angrer på.. Det er i mine ører endestoppen i Transistorverden.. Det låter meget bra..
    Du skulle kansje prøvd Exposure Stigimon? Sammenlignes jo med Naim og Rega.. men vinner somregel testene.. :p
    Exposure må nok testes før eller senere :) men er veldig happy med status quo og å bare spille musikk

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Tror du kan få enda bedre Match med LM211ia.. EL34 rørene har en klang som passer Klipsch bedre enn KT88 som står i 216 :)
    Og da kan du faktisk komme billig unna det.. ;)
    Blir bare rør med rør akkurat nå :) skulle det ikke dukke opp et usedvanlig godt tilbud.

Både Yamaha og RB'ene skal som sagt få stå seg varme i leiligheten en tid framover.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Noen som har noen gode tips til en rimelig forsterker [maks 2000 kr] som kunne stått seg ok til JBL'ene?

Det kan se ut til at far til samboer vil ta på seg lagring (bruk) av JBL 4312e. Vil helst ikke sende fra meg Sansui og Marantz pga. alder, samt at pre på Sansui'en ikke er opptimal før det vrenger på litt volum. Brukt, selvfølgelig. Alder ingen hindring, men helst ikke noe som er hundgammelt.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.167
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    til 2000kr er det vel ikke mye å velge mellom... noe brukt fra marantz dukker av og til opp til pene priser..

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.608
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    hva med den rimelige sansui x501 på torget ? burde vel kunne drive de helt ok :)

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    til 2000kr er det vel ikke mye å velge mellom... noe brukt fra marantz dukker av og til opp til pene priser..
    Nei, det er ikke store summen.

JBL'ene går jo som forholdsvis lettdrevne. Så de krever jo ikke store forsterkeren til at det skal komme noen form for lyd fra de. Tror ikke akkurat far i huset vil sette seg ned lytte lytte etter det som ikke låter så bra. De har vel aldri hatt noen form for stereo i huset så vidt meg bekjent.

De har pratet på en billig lydplanke tidligere, så litt bedre enn det vil det tross alt bli med JBL'ene.

Ble jo nylig solgt en Denon PMA2000R til 2500, så det dukker opp noen gullkorn av og til.

Har forsåvidt sendt avgårde en melding på noe som er hundgammelt. Klarte ikke dy meg, så får man se om det kommer noe svar.

Sist redigert:

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Har sendt deg en link til dugende amp på Facebook, Anders :) For salg på Tiller

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Ligger en Nakamichi Amp 2 på finn til 1600,- kan kanskje være noe?

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Sikkert jeg som er litt storforlangende til forsterkere i den prisklassen.

Ser den får en del gode skussmål, da Nakamichi var ledende innen kassettspillere den tid det var populært, men slo aldri helt igjennom når de prøvde seg på forsterkere. Den har ligget en stund på Finn, så den forsvinner neppe med det første. Kunne vært aktuelt prøve seg med "skambud", men forhaster meg ikke.

Har det ikke travelt. Takk for tips, Joachim :)

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.167
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    ligger en greo Sony amp her på torget til 700kr..

Stigimon

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Antall liker
    305
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    hva med den rimelige sansui x501 på torget ? burde vel kunne drive de helt ok :)
    Har sett litt på den :)

Men det er jeg selv som legger ut for forsterkeren. Den faller ikke helt i smak når det kommer til utseendet.

(Beklager, Stigimon)
    Faller ikke i smak... Verste jeg har hørt ?????? He he.
    Neida... Smaken er delt den. Men må jo si at den gjør seg bedre i levende live enn bilder viser.. I alle fall etter min smak ??????
    Denne og de to storebrødrene -711 og -911 var sikleobjekter i min ungdom, så jeg måtte handle når sjansen bød seg.
    Litt som vi snakka om i går :) og det er en gang sånn at det er litt for mye utstyr i hus, så noe må gå. Kommer helt sikkert til å angre dette og, dersom den blir solgt da ??????

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Det er godt, Stigimon :) Vedder uansett på at du har bedre lagringsplass enn meg på alt "skrotet" som har samlet seg opp over tid.

Har lagt ut en ønskes kjøpt annonse til Marantz 140. Hadde vært gull om man fikk komplettert men en forforsterker/forsterker til den.
    Finner stadig vekk noe interessant på eBay, men frakt og fortolling blir ofte dyrere enn varen i seg selv. En funksjonell Maramtz 3200
    hadde vært prikken over I'en for min egen del.

Har hatt en slik annonse ute tidligere uten stort hell. Tvi, tvi.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Da har man handlet sin første forsterker fra utlandet, forhåpentligvis.

Spent på hvordan det her skal gå. (Går vel til helvete. Evig optimist.)

Stigimon

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Antall liker
    305
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    Kommer langt med å ha god tro inntil det motsatte er bevist :D

Spent på hva det er du har funnet for noe spennende

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Det er en kamerat til Marantz 140, så det er ikke store hemmeligheten.

Kommer det fram i ok stand, så er det gull for min del.

Har lenge hatt øynene åpne for noe som stå seg godt opp mot den. Har som sagt ikke vært heldig med Sansui'en som pre. Kommer fra Danmark. Meget hyggelig og hjelpsom kar. Ordnet så man slipper mva. osv.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Da har "Dansken" kommet seg i hus, Marantz 1060. Sendt fra Katrup mandags ettermiddag. Ble levert på døra i dag tidlig.

eJvDoeX2hiISAWiGz1pqF9o4N72mo8bz9Q1b0CaTyBo.jpg

Lydbildet ble dessverre ikke helt som håpet, men hva kan man forvente opp mot Yamha A-S2100. Er det lov sammenligne de to. Står koblet opp sammen med Marantz 140. RCA kabel mellom DAC og 1060 er lakrissnøre, men at det skal ha en så stor betydning er vel ikke riktig? OK kabling mellom 1060 og 140. Det er absolutt levelig, men himmel og hav i forskjell opp mot Yamaha'en.

TT her på forumet tar på seg rens og feilsøking av gammelt utstyr. Så man skal ikke se bort i fra at man tar kontakt med han etthvert. Både 1060 og 140 hadde hatt godt av litt kjærlighet og pleie mtp. på alder.

Handlet et par Blue Jeans RCA nå i dag hos en kar her på forumet, så får man se om det har store betydningen opp mot lakrissnørene. Har kun et sett OK RCA i dag, foruten en haug med lakrissnører.

Fikk fatt på et rack for noen dager tilbake. Kostet meg en skarve hundrelapp. Er fornøyd med den, da jeg ha prøvd få tak i samme rack tidligere, men det har ikke latt seg gjøre pga. forsendelse. Stativene er ofret pga. plassmangel, så nå står RB'ene langt fra optimalt, men en ny TV-benk er bestilt, så de kommer seg igjen rundt 2 oktober.

Blir bare mer og mer glad i RB'ene, så der føler jeg selv at jeg gjorde et godt kjøp.

Sks-4kPBl4QLnHhJU4o8_vEeqG26u6aFVuK8DasPGAo.jpg

Bikkja har det i det minste som plommen i egget om dagen!

12011357_10156113691785515_5039514326011502039_n.jpg

Sist redigert:

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Bobb'ern, han Bobb'ern.

Har de siste dagene "oppdaget" Bob Dylan. Det har blitt såpass ille samboeren ber meg skifte musikk. Begynner vel bli gammel og kjedelig, da det spilles litt for rolig musikk i heimen for enkelte.

Bob Dylan har gitt ut en GOD DEL musikk ila. sin tid som musiker. Ikke alltid like lett finne gullkorna. Så er det noen som vil slenge inn noen tips i tråden til hva jeg bør ta en ekstra lytt til av låter?

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Takk, Ove :)

Skal legges inn i spillelista til samboeren tar turen på jobb i kveld.

Du ser godt ut for tia, forresten :)

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Hallo Anders, grattis med Klipsch og diverse good looking vintage greier :cool:

Solgt JBL'ene ?

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Hei, Whip!

Takk, og nei. JBL'ene står på kjøkkenet. De skal avleveres til far hos samboer på fredag. Får igjen såpass lite for de, så de blir nok ikke solgt. De har stue på 30 kvm, så jeg tror de vil trives der. Skal hente ut DAC og forsterker til de på posten senere i dag.

(Fikk jeg en unnskyldning ovenfor samboeren til litt mer handel av stereo.) :)

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Forsterker og DAC til JBL'ene er en Aune X1 og en Audio GD Precision 1.

Står koblet opp mot RB-75 akkurat nå. Aune X1 faller igjennom opp mot Abrahamsen. Det ble tamt og kjedelig. Minner meg litt om DacMagic. Enda en påminnelse på hvorfor jeg ikke vil selge V6'en. God DAC til pølsepris.

En annen ting som slår meg er at lyden er grøtete... kjører via optisk. Prøvde den på Yamaha'en først, med samme resultat.

Sist redigert:

simrol

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    1
    Mine favoritt låter er, Licens to kill,og, sweetheart like you, på plata BOB DYLAN INFIDELS. Og da på LP og rør forsterker. Den gir en helt spesiell innlevelse.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Hei, Simrol :) Takk for tips.

Har dessverre hverken rør eller platespiller, men forhåpentligvis så opplever man noen gode seanser med musikk og lyd, uansett :)

211.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Antall liker
    1.574
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan vel bar si at når det kommer til Dylan så er det vannvittig mye bre men de skivene som får mest spilletid er (ikke i prioritert rekkefølge):

Blood on the tracks
    Desire
    Highway 61 revisited
    Mercy
    Modern times
    Tempest

Listen over bra plater er lenger men dette er et godt startpunkt IMHO

Kanki

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Antall liker
    63
    Da har "Dansken" kommet seg i hus, Marantz 1060. Sendt fra Katrup mandags ettermiddag. Ble levert på døra i dag tidlig.

Vis vedlegget 339090

Lydbildet ble dessverre ikke helt som håpet, men hva kan man forvente opp mot Yamha A-S2100.
    Ser enormt stilig ut i det minste. Digger de blå VU-meterene. Men kjipt dersom lyden ikke helt yter i tråd med designet da. Flott hund også forresten! :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.828
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

Takk for det,kommer seg må jeg jo si.
    Tar bare mye lengere tid en jeg trodde dette :( men må ha tolmodighet ;)

O

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.

Vis vedlegget 339090

Lydbildet ble dessverre ikke helt som håpet, men hva kan man forvente opp mot Yamha A-S2100.
    Ser enormt stilig ut i det minste. Digger de blå VU-meterene. Men kjipt dersom lyden ikke helt yter i tråd med designet da. Flott hund også forresten! :)
    Det er ikke noe "dårlig" lyd, absolutt ikke. Marantz 1060 har stått lenge på et kott til karen fra Danmark som jeg handlet den hos. Tilbakemeldingen kom rett etter at jeg hadde koblet de sammen.

Den har fått stått og dure en stund nå. Lyden er absolutt levelig :) Men opp mot Yamaha'en så blir det noe annet. Tror også at det hadde gjort seg med en mer nøytral DAC. Jeg har nok fint kunnet levd med Marantz 140 og 1060, men det blir noe annet med Yamaha A-S2100.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Jeg kan vel bar si at når det kommer til Dylan så er det vannvittig mye bre men de skivene som får mest spilletid er (ikke i prioritert rekkefølge):

Blood on the tracks
    Desire
    Highway 61 revisited
    Mercy
    Modern times
    Tempest

Listen over bra plater er lenger men dette er et godt startpunkt IMHO
    Tusen hjertelig :)

Ja, det er ganske så mye liggende ute av Bob Dylan. Så man får bare sette seg ned, kose seg med det som er.

Skal gå over tipsene dere kommer med over helga :) Er ikke hjemme hos meg selv før på søndag. Skog og mark med bikkja som teller i helga.

Godt for kropp og sjel.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.

Takk for det,kommer seg må jeg jo si.
    Tar bare mye lengere tid en jeg trodde dette :( men må ha tolmodighet ;)

O
    Ja, du får la tiden bygge deg opp igjen :)

Ser uansett ut til at du har kommet deg sånn noenlunde igjen. Ser det på besøket du/dere hadde hos TT. Så ut til at dere koste dere glugg ihjel.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Fått koblet opp JBL 4312E sammen med Audio GD Precision 1 og Aune X1 hos foreldre til samboer.

Har det rett foran meg. Her var det mye som ikke var helt på G. Bassen er nesten fraværende til at det er to 12". Litt tamt over hele registeret. Ingen mulighet for justering av bass, som jeg er så vandt med av det andre jeg sitter med.

Mistenker at det er Aune X1 som drar litt negativt på lasset. Ikke fått prøvd Abrahamsen sammen med Audio GD. Audio GD tror jeg er en helt ok forsterker til prisen, men har ikke fått lyttet noe særlig på den før den forsvant ut døra.

De sier seg uansett fornøyd med oppsettet, men jeg ville ikke sett meg særlig fornøyd slik det står seg nå. Mye mulig det er plassering som teller inn, da jeg ikke får gjort så mye med det mtp. at mor i huset så vidt lot seg overtale av far til at han kunne få lånt seg en stereo.

De står plassert på gulvet. Rommet er ca. 50 kvm. med åpen løsning inn til kjøkkenet. Ikke helt optimalt mtp. plassering.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn