The Real Reason Why Music Is Getting Worse

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.451
Sted
Trondheim
Sånn av nysgjerrighet, har du et eksempel? 😊
Mitt innlegg ble trigget av noe jeg hørte i bilen fra "Sommer i P2". Det ble ikke opplyste om hva som ble spilt, så jeg aner ikke hva det var. Masse lyd, ingen dynamikk, og helt umulig å høre hva slags instrumenter det ble spilt på. Så jeg aner ikke hva det var.

NB: Mitt innlegg dreide seg om "wall of sound", og ikke automatiskom dagens popmusikk. John Lennon uttalte seg jo i sin tid positivt om "wall of sound". Jeg er veldig uenig med ham!

Sist redigert:

oal

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.11.2007
Antall liker
1.850
Torget vurderinger
3
Nja.. det er vel litt både og... litt synd bare at folka med musikkompetanse tilsynelatende er altfor sjelden på jobb... da kunne de jo ha byttet/redigert spillelistene til både Klassisk og Jazz,,,,
Da er vi bare uenige!!😊
For meg er musikkdekningen til nrk helt fantastisk med mange fantastiske program i mange genre!! Ingen andre som er i nærheten!!

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.778
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
...autotune brukes også til andre ting enn å rette opp feil toneleie.
Noen bruker det som en del av det kunstneriske uttrykket i musikken.
Enkelte har dratt det videre i eks. Jacob Collier's harmonizer, som ble laget på bestilling fra en MIT dude.
Måten han bruker denne dingsen på har gitt meg gåsehud opp til flere ganger.

Spillelistene på NRK P1 og P2 i de daglige faste programmene, er så repeterende og møkka kjedelige at jeg blir bilsyk.
Mulig de har mere dyptgående musikk å fremføre i andre programmer på kveldstid.
...men det er ikke denne tiden jeg hører på radio.

Eksempel på Collier's harmonizer

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.327
Det kan hende, men det er ingen motsetning mot å like en låt og å mislike den teknologien.

Auto-tune er fortsatt bare juks og fanteri og enten får vokalisten ta et par takes til i studio til det blir rent nok eller så får vedkommende revurdere å være vokalist.

Jeg skulle ønske jeg kunne stole på det jeg hører, vokalister, trommiser, gitarister, etc bør klare å gjennomføre det vi hører. At noen har hjuksa til en låt jeg faktisk liker endrer ikke mitt syn på det.

Har hørt om alt fra gitarister som har speeda opp opptak, tuna bendinger som er sure, trommer hvor slag blir flytta, speeda opp etc. Rævva hele opplegget. Øv mer.
Det tok endel år før noen turde å prøve seg på å fremføre "Good vibrations" Selv sjefen sjøl brukte endel tid i øvingslokalet sammen med musikere før han gjorde en nyinnspilling.

Topp Bunn