The Rock Bottom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.873
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Subwoofer og diffusere 011.jpg

Placeret hjemme. man ser den bruges som bord for fladskærmen på 46 tommer. Pludselig ser mine hovedhøjtalere små ud. De skal også bygges større, pænere og endnu bedre. Det er ombyggede KEF højtalere sammne med Steen Duelund. Der var forskellige ting, jeg godt kunne tænke mig for endnu bedre lyd. Se projetet i "Mit højtalerprojekt".

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.873
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Subwoofer og diffusere 017.JPG

Her ser man lige pladen, der bærer en stor del af delefiltret på den højre front højtaler, som var en af grundene, at det ville være dejligt med nye højtalere.
    Men ellers bare et billede af den færdige subwoofer placeret i rummet.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    394
    Dette ser svært gjennomtenkt og vel gjennomført ut!
    Er det en Sidewinder som kan sees til høyre bak der?

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.873
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Dette ser svært gjennomtenkt og vel gjennomført ut!
    Er det en Sidewinder som kan sees til høyre bak der?
    Tak!
    Det er ikke en Sidewinder, men en forforstærker som Drossel har bygget. Drossel fik den tilbage og den blev så ydeligere trimmet. Jeg købte så en surround processer, hvor jeg meget nemt kan tilpasse subwooferen. Men forforstærkeren er blevet særdeles god. Jeg kender Drossel og han har modificeret mange af mine ting til meget bedre vellyd, så hvad han skriver skulle man lytte efter. :) Det er ham der har bygget monoblokken, der trækker subwooferen. Han har også hjulpet med at forbedre mine NLE 1000 med Duelund og NLE kabler samt mere elektrolytter og fjernelse af plastik mm.

Subwoofer og diffusere 014.jpg

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.873
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    702569_4714976914280_2068028919_n.jpg

Med det billede er der jo bare at sige tak til Jens / Modifix / Groundhog Audio
    for bygning af "The Rock Bottom" for rigtig flot arbejde jeg bare nyder hver dag. Jeg har bare været heldig, at han ville bygge den. Udover at han har bygget en magen til, til en anden person efterfølgende, findes der vist ikke andre.
    Jeg finder det meget vigtigt med en rigtig god bund i musikken. Det fungerer rigtigt fint med kun en til stero. Måske ville to være bedre, men den her ene fungerer ihvertfald godt. :)

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.873
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg er faldet over en mulighed for hvordan subwoofere kan tilsluttes, hvis man bruger to styks. Nogen der måske kan bruge det.
    Jeg har selv en Audiolab 8200AF der klarer tilslutningen for mig. Jeg bruger subwooferen til al musikgengivelse. Der er noget med store membraner.

"A single-pole, passive high-pass filter at the input to the amplifier can cure or minimize all these speaker problems and improve performance dramatically. This sonically transparent filter will reduce woofer cone excursion which will reduce distortion in the bass, midrange and treble as described above. The result will be better definition, better imaging, tighter control, greater dynamic range and a better presentation of the rhythm and pace of music. The only thing missing—besides distortion—will be low bass and that will be reproduced by specialized devices designed just for that purpose—powered subwoofers."

"A single-pole, passive high-pass filter at the input of the amplifier can eliminate all these distorted sounds and make the amplifier sound smoother and more relaxed. The amplifier may seem to be three times more powerful. Removing the huge low frequency current demands from the amplifier, by reducing the level of the input signal at low frequencies, allows the amp to coast along with lots of power in reserve. The system will play at much higher levels with much lower distortion, providing a greatly improved listening experience. The high current necessary for accurate bass reproduction will be provided by specialized amplifiers designed just for this
    purpose—the amplifiers in the powered subwoofers." Richard Hardesty

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.873
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    "Can Subwoofers be used in a High-end Audio System?
    [FONT=Minion Pro,Minion Pro][FONT=Minion Pro,Minion Pro]I’m sure you are shaking your head in disbelief right now, and thinking that I’ve lost it. You may have auditioned some popular subwoofer models and been less than impressed with their performance and I won’t disagree. Most subwoofers available today are simply unacceptable for use in a system designed for critical music listening.
    Yes, we have all heard those thunderous thudpuckers, commonly called subwoofers, that add to the excitement of movie sound and simply ruin the sound of music. How can I claim that these things can actually be beneficial in a high-end audio system? Here are two reasons that your experience may conflict with my statements: most subwoofers weren’t designed for good musical performance, and most dealers set subwoofers up poorly, on purpose."
    Richard Hardesty
    [/FONT]
    [/FONT][FONT=Minion Pro,Minion Pro][FONT=Minion Pro,Minion Pro][/FONT][/FONT]
    [FONT=Minion Pro,Minion Pro][FONT=Minion Pro,Minion Pro][/FONT][/FONT]

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.873
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg blev spurgt tidligere om hvilken delefrekvens jeg foretrækker. Jeg har lyttet længe til forskellige delefrekvenser.
    Jeg syntes faktisk det er en tand bedre ved 40 Hz delefrekvens end 60 Hz, som jeg har brugt en tid. Men igår da jeg havde lyttesession, blev der spillet uden subwoofer, da vi igen skulle vurdere de nye højtalere. Mine nye højtalere spiller glimrende dyb bas, (de har næsten 130 liter volumen), så det gik fint. Nu foretrækker jeg faktisk uden subwoofer i forhold til 60 Hz. i delefrekvens grundet en meget lille del i mindre opløsning og en anelse mindre dynamik. Men det skyldes processeren.
    Men det går rigtig fint ved de 40 Hz. :)

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.873
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Der er ofte overvejelser om placering af ens subwoofer. Det er der gode grunde til og jeg har også gjort det. Det var under forberedelsen til bygningen af "The Rock Bottom" jeg havde de overvejelser; specielt fordi subwooferen blev bygget som "fladskærmsbord". Men Jens/Modifix mente, at den bedst ville fungere med lytterummet, når den blev placeret i midten eller ihvertfald mellem de to front højtalere. Det blev som Jens foreslog og jeg må bare sige, at subwooferen falder flot ind i lydbilledet uden problemer. Jeg har skam siddet og koblet på og af og brug af forskellige delefrekvenser.
    Subwooferen er temmelig stor så den skal helst sidde der første gang.

Figure-12_-Front-corner-central-sub-positions.gif

[SIZE=+0][SIZE=+0]Man kan her se, at der for en enkelt subwoofer, midterpositionen her er bedst. [/SIZE][SIZE=+0]Det er meget glattere imellem 50-100 Hz. [/SIZE][SIZE=+0]Venstre og højre hjørner udfører sammen bedre end individuelt, men et enkelt center sub her er lige så effektive. [/SIZE][SIZE=+0]. [/SIZE][SIZE=+0]Det er ikke svært overhovedet for en sub at gøre arbejdet i forhold til to der ikke er optimalt placeret.[/SIZE][/SIZE]

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.873
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    image 4.jpg

Denne her løsning syntes jeg er meget interesant. Den ekstra subwoofer vil være en aflastning af den i front. Giver mindre ydelse af front subwooferen og dermed mindre forvrængning. Samtidig større belastbarhed samlet.
    Det skulle også give en pænere frekvensgang i bassen.
    Jeg ved dog ikke, om den der trykfornemmelse vil blive mindre, som jeg godt kan lide.
    Sådan en subwoofer kunne måske være mindre? Nogen der ved det?

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.873
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har hørt de tre DVDer fra Jim Smith, som bestemt er anbefalings værdi at købe.
    Jim Smith sagde, at han aldrig havde hørt et system, som lød så godt som med gode subwoofere i hans 35 årige karriere. Det kunne være de største 4-vejs højtalere. Ligemeget hvor gode de var. Dyre de var. Hvor stort de lød og med stor eksplosiv dynamik; var det altid bedre hvis de fik nogle gode subwoofere til assistance. Dynamikken blev større. Rummet voksede.
    Det var dog ikke altid folk kunne høre det, fordi de ikke havde sat deres subwoofer system op godt nok.
    Der var dog et men... Det tager vi en anden gang...

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.873
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Lidt status. Jeg har været meget fasineret over at lytte til subwooferen, jeg fik da jeg brugte mine gamle front højtalere. Men idag pt. bruger jeg subwooferen kun som LFE højtaler. Forklaring følger snarest.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.873
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har været meget fascineret af subwooferen, før jeg fik ombygget mine højtalere. Så stiller sagen sig anderlees, fordi de har knapt 130 liter volumen til to stk. 8". De har kabinettet til at gå dybt ned og de klarer det forbløffende godt. Det kan meget muligt være, at jeg havde valgt anderledes, hvis jeg havde haft små satellit højtalere.
    Ved ikke at bruge subwooferen, mister jeg lidt af det dybe fysiske huk, men tilgengæld bliver lyden bedre opadtil.
    Men nok den store forskel er rummet, der på akustiske optagelser bliver størreOg jo. Hvorfor det. Her vil jeg ty til Jim Smith skriverier om det i bogen "Get better sound".

"No matter how great a single sub may be, a single sub kills acoustically recorded music. Over the years, we`ve proved this fact to many skeptics by playing acoustic recordings that contained no apparent bass at all! I guess I should say that multitrack studio recordings can also have some of the same qualities of an acoustic recording, but not always to the same degree.
    Here`s the reason why: Direct and reflected long-wavelength, lowfrequency cues will arrive at each stereo microphone at sligthy different times. Therefore, stereo subwoofers play these differing time-arrival spatial cues in each channel."

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.873
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSCN1336.jpg

Jeg syntes det ville være godt, ikke at have fladskærmen placeret direkte på subwooferen, fordi der altid vil være vibrationer tilbage, der kan skade skærmen. Så jeg havde et stykke møbelplade og nogle fliser tilovers. Så var den klaret.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.873
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg tager lige denne tidligere byggetråd op igen, fordi jeg vil sælge 2 ud af 4 subwoofere. Det drejer sig om, hvor de tre er med 2x12 tommer og en med 1x18 tommere. Det er simpelthen for at neddrosle.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn