The Who "Who's next": EQ valg på Lp'er, CDer, SHM-SACD...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.610

Først ute er den japanske SHM-SACD'en som en referanse. Matret helt flatt fra mastertapene.

Classic Records 180 g LP. Mye EQ her.

Bilbo Lp. -4db dipp rundt 50 Hz + løft i toppen.

Polydor CD, førsteutgaven.

USA, MCA CD.

Nyere De-Lux CD Edition. Denne er komprimert, men vises ikke her, kun EQ valg.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.610
    Skjønner ingenting. Bildene var jo helt ok for en stund siden. ???

G

Gjestemedlem

Gjest
    Masse røde ruter, Hotlinking av bilder er noe dritt og en stygg uvane. Last heller opp bildene, det tar ikke så mange ekstra sekunder å lagre dem og så laste dem opp igjen slik at de ligger og blir liggende på HFS. :-\

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.610
    Gjestemedlem skrev:
    Masse røde ruter, Hotlinking av bilder er noe dritt og en stygg uvane. Last heller opp bildene, det tar ikke så mange ekstra sekunder å lagre dem og så laste dem opp igjen slik at de ligger og blir liggende på HFS. :-\
    Tror ikke systemet til HFS taklet så mye IMG info med mye hyperlinker til Snapfish.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.610
    Faen, nå er det røde ruter igjen. Er det en slags sperre hos Snapfish?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Tror ikke systemet til HFS taklet så mye IMG info med mye hyperlinker til Snapshoot.
    Det er alltid et problem med på bruke slike linker. De forsvinner, blir endret, har begrensninger etter et visst antall visninger, bytter ut og skaper hopping og problemer når nettet er tregt og bildene skal lastes ned hver gang, det får trådene til å hoppe etterhvert som trege bilder dukker opp etc. etc.

Så i stedet for å bruke (/img) så høyreklikker man på bildet, lagrer det på HD og laster det opp lokalt. De skaper mye mindre problemer og irritasjon.

Hotlinking er latskap og hensynsløshet og skaper med andre ord bare problemer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Faen, nå er det røde ruter igjen. Er det en slags sperre hos Snapfish?
    Det er helt vanlig praksis når systemet oppdager at folk hotlinker bilder.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.610

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.610
    Tor Nado skrev:
    Folk som hotlinker bør kaldkveles, Espen inkludert.
    Lastet de opp på maskina fra SHF, la de deretter ut på snapfish. Har før linker til bildegallerier og det har gått helt greit. OK, så lærer man. :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Tor Nado skrev:
    Lastet de opp på maskina fra SHF, la de deretter ut på snapfish. Har før linker til bildegallerier og det har gått helt greit. OK, så lærer man. :)
    Du kan jo bare legge dem direkte på HFS...

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg er tildels enig, men begynner alle med det så slutter jeg på HFS. På grunn av forskjellige omstendigheter bruker jeg mobilt bredbånd storparten av tiden på HFS, og opplastede bilder tar mer kapasitet. Hadde en tråd med bilder i alle innlegg kun hatt opplastede bilder, ville rett og slett siden blitt fryktelig treig. En hel side full av bilder, er noe annet enn et par innlegg i toppen.

Men det til side, for du har altså rett i det du skriver. Men det er vanskelig å gjennomføre, så derfor er det kanskje enklest hvis folk tar et skrivekurs. Jeg har store problemer med å forstå motviljen mot å skrive et eneste ord om musikk, mens man øser ut koloss-romaner om kabler. ??? For det er tilfellet her på sentralen. Sett bort fra i enkelte tråder så er det mange som ikke skriver et eneste ord om musikken.

Espen; Hvis du har planer om en tråd som kun fungerer hvis det er bilder uten tekst, så får du sørge for å ha verktøyet i orden. Å drive med hotlinking til blogger og ustabile sider er ikke å ha verktøyet i orden. Hvis du insisterer på å hotlinke uten tekst, må du bruke en server som ikke sperrer, for eksempel flickr. Jeg har ingen problemer med blogg på min maskin, så dette må være en ustabil server.

Hvis det fungerer med tekst også, så foreslår jeg at du satser på det. Fora er fine med bilder, men det er egentlig teksten som er innholdet for meg (og de fleste, antar jeg).

Tor: Jeg er ikke enig i at det er så ille. De som bør grilles er de som er så utrolig late at de hverken gidder å skrive eller laste opp bildene. Jeg synes folk burde ha såpass høflighet at de i alle fall sørger for at folk får med seg hva som er meningen med innlegget.

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Jeg er tildels enig, men begynner alle med det så slutter jeg på HFS. På grunn av forskjellige omstendigheter bruker jeg mobilt bredbånd storparten av tiden på HFS, og opplastede bilder tar mer kapasitet. Hadde en tråd med bilder i alle innlegg kun hatt opplastede bilder, ville rett og slett siden blitt fryktelig treig. En hel side full av bilder, er noe annet enn et par innlegg i toppen.
    Et bilde blir ikke større og tar mer plass eller båndbredde om man lagrer det og legger det på HFS i stedet for å hotlinke til en annen side på nettet...

Det som derimot sikkert kan ta mye tid er når folk laster opp store bilder med høy kvalitet i enkelte bildedtråder i stedet for å skalere dem ned til en størrelse som passer til en webside.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Det var vel enkelte som hadde avatar på 800k ++ en stund også. :p

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.610
    Ok. Neste gang gjør jeg ting på en litt annen måte som vil være mer stabil (og enklere).

Formålet mitt med tråden er bare å vise folket hvilke ulike EQ valg en mastering tekniker gjør under mastering. Folk kan også sammenligne ulike utgaver de har hjemme og høre om grafene er i samsvar med det en selv hører. :)

Tror kanskje det er et par CD'er til på HFS-tråden som jeg ikke har linket til.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Espen R skrev:
    Ok. Neste gang gjør jeg ting på en litt annen måte som vil være mer stabil (og enklere).

Formålet mitt med tråden er bare å vise folket hvilke ulike EQ valg en mastering tekniker gjør under mastering. Folk kan også sammenligne ulike utgaver de har hjemme og høre om grafene er i samsvar med det en selv hører. :)

Er denne USA MCA'en den samme som den Canadiske Hoffman utgaven ?

S

Supertramp

Gjest
    Test test av bilde:

Det gikk jo bra....
    Er det altså enkelte nettsteder som "forbyr" bruk av bildets htm-adresse brukt på fremmede fora?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.610
    Tor Nado skrev:
    Espen R skrev:

Er denne USA MCA'en den samme som den Canadiske Hoffman utgaven ?
    Hvis jeg husker rett så finnes (fantes) det også en canadisk CD utgave, og denne er en Hoffman mastering. Denne er heller ikke flat, brukt litt EQ på noen spor.

Hensikten med tråden er ikke å kåre noen "vinner". EQ-valg er smak og behag. Men SACD'en er den eneste utgivelsen noensinne som er mastret helt flatt. Jon Astley i england som overførte tapene til DSD ønsket noe EQ og kompresjon, men japanerne ville ha den helt flat.

F.eks er det åpenbart at mange Lp'er er mastret med dipp i bassen, lettere for billige platespillere å spore platen. F.eks sier Michael Fremer at den nye SACD'en fra MoFi med The Band "Rock of ages", er den enste utgaven hvor bassen ikke er rullet av i masteringen. Alle Lp'er har en dipp i frekvensgangen.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.610
    Og la det være sagt: The Who "who's next" er absolutt ingen audiophile innspilling. Det skal gudene vite.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.333
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Supertramp skrev:
    Test test av bilde:

Det gikk jo bra....
    Er det altså enkelte nettsteder som "forbyr" bruk av bildets htm-adresse brukt på fremmede fora?
    Det stemmer. Det er mange som legger inn en sjekk på referrer headeren som din nettleser sender når den forspør bildet. Dersom denne ikke stemmer overens med nettstedet får du tilbake ett "annet" bilde, som Espen har demonstrert.

http://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_referrer

HALOLS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Antall liker
    134
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    mteinum skrev:
    Supertramp skrev:
    Test test av bilde:

Det gikk jo bra....
    Det stemmer. Det er mange som legger inn en sjekk på referrer headeren som din nettleser sender når den forspør bildet. Dersom denne ikke stemmer overens med nettstedet får du tilbake ett "annet" bilde, som Espen har demonstrert.

Tror kanskje årsaken til at det ikke fungerte tidlig i denne tråden er at du må være innlogget på stevehoffman.tv for å kunne se bilder i innlegg.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.964
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    ...
    Hvis jeg husker rett så finnes (fantes) det også en canadisk CD utgave, og denne er en Hoffman mastering. Denne er heller ikke flat, brukt litt EQ på noen spor.

Hensikten med tråden er ikke å kåre noen "vinner". EQ-valg er smak og behag. Men SACD'en er den eneste utgivelsen noensinne som er mastret helt flatt. Jon Astley i england som overførte tapene til DSD ønsket noe EQ og kompresjon, men japanerne ville ha den helt flat.

F.eks er det åpenbart at mange Lp'er er mastret med dipp i bassen, lettere for billige platespillere å spore platen. F.eks sier Michael Fremer at den nye SACD'en fra MoFi med The Band "Rock of ages", er den enste utgaven hvor bassen ikke er rullet av i masteringen. Alle Lp'er har en dipp i frekvensgangen.
    Hva er nå egentlig «flat EQ» på «helsyntetiske» multispor opptak, hvor det brukes en liten flora av ulike mikrofonteknikker, instrument og mikrofonforsterkere etc.? Gir det i det heletatt noen mening med «flat EQ» ift den siste finpussen på master til pressing?

mvh
    KJ

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    KJ skrev:
    Espen R skrev:
    ...

Hva er nå egentlig «flat EQ» på «helsyntetiske» multispor opptak, hvor det brukes en liten flora av ulike mikrofonteknikker, instrument og mikrofonforsterkere etc.? Gir det i det heletatt noen mening med «flat EQ» ift den siste finpussen på master til pressing?

mvh
    KJ
    Umulig å si uten å ha hørt utgangspunktet, men flat eq eksistere i praksis ikke.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.610
    baluba skrev:
    KJ skrev:
    Espen R skrev:
    ...

mvh
    KJ
    Umulig å si uten å ha hørt utgangspunktet, men flat eq eksistere i praksis ikke.
    Med "flat" mastering menes ingen EQ (bruk av tonekontroller) i det hele tatt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    baluba skrev:
    KJ skrev:
    Espen R skrev:
    ...

mvh
    KJ
    Med "flat" mastering menes ingen EQ (bruk av tonekontroller) i det hele tatt.
    I mastringen, ja. Men hva med resten av kjeden? Tilført eq er tilført eq, uansett i hvilket ledd det gjøres. Det samme gjelder kompresjon. Jeg har tidligere tatt opp plater som er kløktig, men ekstremt komprimert. Plater som er nevnt som referanseplater her på forumet, men som kanskje ikke er så lette å avsløre. Som oftest kan "don't believe the hype" være gode ord å ta med på veien. Ikke alltid, men som oftest.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.610
    HALOLS skrev:
    mteinum skrev:
    Supertramp skrev:
    Test test av bilde:

Det gikk jo bra....

Tror kanskje årsaken til at det ikke fungerte tidlig i denne tråden er at du må være innlogget på stevehoffman.tv for å kunne se bilder i innlegg.
    Jeg linket ikke til SteveHoffman forum, men lastet bildene opp på min maskin og la de ut på en bildebank og linket dit. Erfaringsmessig vet jeg at man må være innlogget for å se bilder på SHF. En annen ting er at de fleste trådene om disse SHM-SACD'ene blir slettet av moderatorene på Hoffman forum...av en eller annen grunn. Og nå er den tråden også slettet! :mad:

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    to sider om bildelinking av noen grafer, og ingenting om innholdet.

jau jau

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.645
    Sted
    Hus
    Uansett om den er audiofil eller ikke, en av de beste rockeskivene i historien :D

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Bartesam skrev:
    Uansett om den er audiofil eller ikke, en av de beste rockeskivene i historien :D
    Tjah. VISS den er audiofil, så er det vel neppe en av de beste rockeskivene i historien :p

Vel vel, eg syns i alle fall det er en knallplate, uansett EQ valg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn