thomand`s anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Thomand: SSDer har ingen bevegelige deler, slik en IDE eller SATA-disk har. De har et mye lavere støynivå av den grunn. Og er mer holdbare. Det lavere støynivået medfører mindre vreng, internt har de sikrere lagring. Hvis du- via ordentlig bygd USB- kabel- kobler i streameren- som igjen har en ordentlig skjerming og fysisk adskillelse av signalene- som er flyttet over i DACen- kan du sikre det hele med padde også. Med færrest mulig ledd i den kjeden. Streameren vil da fungere for de digitale filene på samme vis som et reint drev gjør for CD i en delt kombinasjon. Og streameren kan da lese filene- og KUN lese filene- på et sikrere vis. Det minimerer forstyrrelser og øker kvaliteten. Fordi lyden tas hånd om i DACen. Så er hele anlegget sikra mot grilling med padda. HUSK: Bruk høyest mulig tilgjengelig oppløsning på ALLE filer. Heller det enn å klemme en større del av samlinga på samme disk, komprimert ihjel. En harddisk blir ALDRI stor nok. Som en forsterker. Fått hjem Furutechen?

Sist redigert:

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Supert Auditor. Dette var greit svar.
    Da må det bli en stor SSD etterhvert. De koster noen spesidaler enda desverre, så får se om jeg trykker litt på pauseknappen. Bør vel opp på 5TB når jeg først skal ta steget.
    Furutechen er kommet hjem igjen, men NCF brønnen er ikke montert enda. Hullet i chassiet var litt lite, så må i så fall klippe litt her og der. Men en dag jeg kjeder meg, da...... :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Thomand: Det er 5 eller 10 TB som blir mitt alternativ også. Men jeg venter til jeg kan ta inn både router og streamer av en kvalitet jeg kan leve med. Kvitter meg aldri med CD heller. Jeg har- til dato- funnet EN streamer jeg kan tenke meg. Men nettforbindelsen er ALTFOR ustabil. Kanskje du skal la Paul "klippe"?

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Thomand: Det er 5 eller 10 TB som blir mitt alternativ også. Men jeg venter til jeg kan ta inn både router og streamer av en kvalitet jeg kan leve med. Kvitter meg aldri med CD heller. Jeg har- til dato- funnet EN streamer jeg kan tenke meg. Men nettforbindelsen er ALTFOR ustabil. Kanskje du skal la Paul "klippe"?
    Jeg er en mesterklipper :) Slipp meg løs med niblesaksa, så blir det nok tipp topp. Selvgjort er velgjort vet du, hehe.
    Nettforbindelsen min har vært fjellstødig siste 3 årene. Og etter at jeg fikk inn netgear nighthawk router og extender så har jeg ikke hatt et eneste avbrudd uansett om hele familien (5 stk) sitter på hver sin tue å trøkker på dingsene sine. Telenor oppgraderte sentralen sin rett nedi gata her for noen få år siden, og det henger nok sammen med stabiliteten jeg opplever nå. Før det så var det til å få magesår og struma av.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    En kopp barbera har vi vel alltid tid til før leggetid. [emoji846]

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Iste her. Samt en god gammel 007 fra 1963...Elsker de filmene:rolleyes: Hva i allverden er ei niblesaks?????:cool: Kastrasjonsinstrument for katter??

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Thomand: Risky business å gjøre sånt selv..Men se på Fuel, iallefall...Fin, den! Funker som NAS også, men det er kun hvis du kjører den på batteri. Har ikke fått sjekka LaCie på ca et år selv, de kan ha forbedret systemet eller erstattet modelllen.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Thomand: Risky business å gjøre sånt selv..Men se på Fuel, iallefall...Fin, den! Funker som NAS også, men det er kun hvis du kjører den på batteri. Har ikke fått sjekka LaCie på ca et år selv, de kan ha forbedret systemet eller erstattet modelllen.
    NCF prosjektet havarerte i startgropa. Kontakten var så dyp at den fysisk ikke får plass i kabinettet. Så da slapp jeg å tenke på det.
    Annet en at jeg har en dyr nerdete apparatkontakt til overs som jeg ikke vet hvor jeg skal plassere. Kaffetrakteren?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Thomand: Kjempevalg! For min del skal den der spilles av på Denon DRS810 tapedeck. Det gjelder begge CW- eksemplarer. Hele den plata tar meg tilbake til en tid det - tross alder- egentlig var greit å være meg. Tankene når jeg hører "Wind Of Change" er i Berlin, jeg var svært samfunnsinteressert- det er jeg fortsatt- og pugga hele Murens- og Tysklands- moderne historie i kortform . Må friskes opp med jevne mellomrom idag. Sist jeg spilte Scorpions´ beste plate, brukte jeg faktisk en ekte, østtysk RFT SK3000 Hi-Fi:cool: Den blir her. Søk på YT, så får du se noe virkelig tøft! Men det er etpar spor på Crazy World som er så tøffe/harde å høre på selv idag at jeg kun peller fram skiva en gang i året. Fordi jeg savner åttitallet. Verden var litt enklere da. CW er jo early-90s, men den ble laget som et "speil" av den sprø verden Europa da var i- og fortsatt er i.. Tyskerne kalte det Die Wende- vendepunktet. Eller Wendezeit om tida umiddelbart før/etter Murens fall..

Vil du ha en skikkelig historieleksjon om hjemmeunderholdning i Europa? Se deg om i Tyskland etter brukt RFT. Og lurer du på noe, bruk gjerne PM..DDR hadde EN produsent: RFT. Etter Die Wende ble de forøvrig kjøpt av Nokia.Her inne er det moderator Kjell som har den største samlingen. Etter det jeg veit er det forresten kun jeg som har en komponent fra RFT i Norge- jeg kan dog ta feil..Har vært både Trabanter og Wartburgs her tillands en gang. Hvis du lurte: Politisk ligger jeg til venstre, men ikke på langt nær så langt ditover som Deng Xiaoping, Boris Jeltsin, Erich Honecker og de andre gutta:cool: Klassisk MacGyver- med Richard D. Anderson og Dana Elcar- på TV kan minne deg om deg ett og annet angående den tida..

Sist redigert:

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    God st hans dere.
    Havnet i kjellerstua i dag også

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Thomand: Og med den tas det sommerpause herfra. God sommer til dere alle!

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Hardt liv på sørlandet :)

Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.044
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg visste at dere syklister barberte leggene, men lakkerte tånegler var nytt. 8) :D

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Takk Roda. Desverre ikke lyd i den i dag siden jeg er en signalkabel i manko. Men er bestilt.
    Men har fått prøvd den et par dager da, og det låt fantastisk rett ut av boksen det. PU har vel snaut 10 timer til nå, og har blitt mye bedre bare på den tiden, så blir spennende å se hvor det ender. Må også få finjustert litt når kabel er på plass. Nåletrykket er justert etter manualen, og ikke etter vekt, og har heller ikke prøvd noe annet en det jeg tror skal være ca 1,8g. Er nok litt å hente på å gjøre den jobben mer perfekt.
    Kan ihvertall si at dette er nivået jeg må opp på hvis vinylinteressen skal ha noe håp her i huset. Planar 2 var bra den, men ikke i nærheten av digitalt. P6 derimot.......
    Vi får se. Blir jeg ikke bitt av basillen nå så blir det utelukkende digitalt for min del.

Vi klarer vel et bilde til

20180629_222943.jpg

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    For de av dere som liker denslags. Denne var bra

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.260
    Sted
    Sørlandet
    Får du ikke noen utfordringer når du velger å forplante vibrasjoner og resonanser med spikes på den måten? Jeg har aldri fått det til fungere på noen av mine spillere.

Mvh
    -BB-

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Får du ikke noen utfordringer når du velger å forplante vibrasjoner og resonanser med spikes på den måten? Jeg har aldri fått det til fungere på noen av mine spillere.

Mvh
    -BB-
    For å være helt ærlig så aner jeg ikke, for har ikke hatt lyd i den med disse under.
    Men dette er altså ikke bare "vanlige" spikes, men BM cones, og de har dempemasse av noe slag. Det er disse PM audio bruker under platespillerne med stort hell, så tror det skal bli veldig bra.
    Måtte ommøblere litt, og ble straks i manko på en signalkabel som var lang nok. Så får teste ut litt når jeg får ledningen tilsendt.

Her et bilde av undersiden, eller oversiden om du vil, av bm cones. Det røde er altså en slags silikon aktig guffe som sånn sett fungerer som vibrasjons demper. Etter min mening og erfaring så er bm cones et makalaust produkt av dette slaget.
    Ingen myk demper har vært i nærheten av effekten man får med slike under høyttalerne.
    Og jeg har et alt for stort knippe med sånne dingser liggende å slenge.
    Men det skal også være sagt at samtlige tradisjonelle spikes jeg har prøvd har gjort lyden til det verre.

5b3bd4db9877fa11c526a81883c8c63f-image.jpg

Sist redigert:

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Kan ikke huske sist det smakte så godt med ferie, selv om chartertur som regel er så som så. Men når småttene har det bra, så har mor og far det bra.
    Sommerhilsen fra Hellas

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Kan noen tipse meg om en billig nåle vekt som er god nok. Digital

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Takk for tips, men tror jeg har bestemt meg for å åpne lommeboka nok til en atlas. Får vel ikke sjelefred hvis ikke :)

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Liten oppdatering i sommervarmen.
    Nå har vel planaren fått seg 20-30 timer, og dette låter bare utrolig bra. Det er dette nivået jeg måtte opp på for at det skulle bli gøy for alvor med vinyl.
    Nå må jeg bare få handlet meg noe mer plater, siden vinyl samlingen er svært slunken.
    Uansett, magefølelsen nå sier at denne skal få stå i anlegget.
    Den store kunsten nå er å lære seg hvilke album som låter best på vinyl og hvilke som låter best digitalt. Kjøpte et par plater fra Juno (electronica) og de låter ikke bra. Dire straits f.eks låter vesentlig bedre på vinyl en streamet.
    Også er det vel en kunst å også finne de riktige vinyl versjonene. Huff, en jungel har jeg inntrykk av.
    Er ihvertfall utrolig fornøyd med platespilleren så langt, og bedre skal det bli i følge det store altvitende internettet. Ania bør visstnok få bortimot 100 timer innspilling før den liksom er der den skal være.

Liten omtale i siste tone audio også

Planar6 toneaudio.jpg

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Frysninger og gåsehud album som man desverre spiller alt for skjeldent. Ubegripelig bra, og enda bedre med en kopp barolo

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Date med min penere halvdel. Dette gleder jeg meg til, selv om TD sånn sett aldri har vært en jeg har hørt mye på. Men har vært gjennom the great plains og nesten hele one day.... i dag. Veldig mye bra.

Sist redigert:

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Har nok neppe noe å si for lydkvaliteten, men nå er det ihvertfall bestilt fiber internettlinje her. Får i samme slengen ryddet opp litt i dataverdenen min her.
    Ny veggkontakt (Den gamle har knekt og henger halvveis ut av veggen) og nye pynte-ledninger fra in-akustik.
    Oppdatert software på netgear R7000 og EX7000 har jeg også fått gjort.
    Og om ikke det var nok, så fikk jeg omsider skaffet meg en harddisk også. Ble en seagate backup plus 4TB, koblet til EX7000. Fikk en harddisk av en kompis med 1TB hi-res filer som jeg holder på å laste over på seagate nå. Blir spennende å se om jeg finner noen godbiter der.

Da begynner dette å bli på stell her. Skal bli en gledens dag å si takk og farvel til nextgentel.

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.354
    Sted
    Bærum
    Nok en gang grattis med Planar 6! (Hvis du ikke blir bitt av basillen nå, så blir du vel aldri det!)

Thomas Dybdahl: fantastisk liveartist, det er bare å glede seg.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Nok en gang grattis med Planar 6! (Hvis du ikke blir bitt av basillen nå, så blir du vel aldri det!)

Thomas Dybdahl: fantastisk liveartist, det er bare å glede seg.
    Takk. Planar 6 spiller bare helt fantastisk, så foreløpig er jeg nok litt hekta ja. Men har lært meg å være litt realist her, så får se utover høsten hvor mye bruk den faktisk kommer til å få. Nå som den har fått noen timer spilletid så kan jeg ikke si annet en at jeg er imponert. Dette var mye bedre enn jeg hadde forventet.

Gleder meg til konsert ja. Liker sånne små konserter.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Får blogge litt om framtidsplanene her.
    Internettet skriver mye om fordelene med å integrere to (eller flere) subwoofere i stereoanlegg, og dette har jeg veldig lyst til å prøve.
    Så med mindre jeg får noen andre planer (som jeg sikkert gjør :) ) så kommer jeg til å bestille to stk BK XLS200-FF.
    Umik-1 mikrofon har jeg bestilt i dag, noe som vil være et nesten nødvendig verktøy å ha.

I tillegg til dette går jeg svanger med tanken om å integrere en helmholtz resonator i skapet ved siden av lyttestolen min. Stolene og puffen min er også bygget med ramme av sponplater, og kan sånn sett også enkelt tettes under og sånn sett fungere som HH. Til sammen får jeg da et relativt ok antall liter HH uten at det blir synlig i rommet.

Må lese meg opp litt på både bruk av Rew og tuning av HH.
    Jeg ser potensialet til å kunne bli en stor oppgradering for relativt lite penger her.

XLS200-FF_GB_NG.png

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Har nok neppe noe å si for lydkvaliteten, men nå er det ihvertfall bestilt fiber internettlinje her. Får i samme slengen ryddet opp litt i dataverdenen min her.
    Ny veggkontakt (Den gamle har knekt og henger halvveis ut av veggen) og nye pynte-ledninger fra in-akustik.
    Oppdatert software på netgear R7000 og EX7000 har jeg også fått gjort.
    Og om ikke det var nok, så fikk jeg omsider skaffet meg en harddisk også. Ble en seagate backup plus 4TB, koblet til EX7000. Fikk en harddisk av en kompis med 1TB hi-res filer som jeg holder på å laste over på seagate nå. Blir spennende å se om jeg finner noen godbiter der.

Da begynner dette å bli på stell her. Skal bli en gledens dag å si takk og farvel til nextgentel.
    Seagate backup plus fikk jeg ikke til å fungere. Så vidt jeg skjønner nå så må jeg ha en NAS for å få dette til på en god måte. Internettet er fullt av fiasko fortellinger om å bruke harddisk i usb port på router.
    Noen tips til en betalbar 4TB NAS?
    Synology DS115J + en WD Red 4TB Nas disk?

Er dette en ok løsning?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn