Thorens 124mkII

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
laban skrev:
Er det mye forskjell på 124 & 124mkII rent lydmessig som rent drivverk,å kan 124 enkel oppgraderes i tilfelle?

Mvh

Laban
Ikke noen stor lydmessig forskjell på 124 og 124mkII, motoropphenget på mkII er noe forbedret, ellers er det bare kosmetiske forskjeller. Noen mkII ble levert med en undertallerken av en aluminiumslegering i stedet for stål, denne kan nok låte litt annerledes. Ståltallerkenen går for å være bedre, og kan igjen ha litt problemer med mc-pickuper. Jeg har ingen problemer med å bruke mc på min og den har ståltallerken.

mvh
Trond Kjetil

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hvordan går det laban, blir det noen 124 på deg?

Asbjørn

L

Lars.N

Gjest
Nightpuma skrev:

Asbjørn
Ser meget dårlig ut så langt,det er penge sterke oppkjøpere i markedet.
Jeg kunne ha hatt en men var lei å ga F legge nytt bud på en i England den gikk for 15 pund mere,har hatt svært mange bud inne på forskjellig begynner gå lei hele greia. :-\
04:00 natt til torsdag Kanskje :)men da et rest obj
Laban

J

jukes

Gjest
laban skrev:
Nightpuma skrev:

Asbjørn
horens

Jeg kunne ha hatt en men var lei å ga F legge nytt bud på en i England den gikk for 15 pund mere,har hatt svært mange bud inne på forskjellig begynner gå lei hele greia. :-\

Laban
:)

Let litt i Sverige laban,prøv ønskes kjøpt. Ikke gi opp enda.Venter inn noe Thorens greier men er ikke sikker på hva det er enda. Jeg fikk tak i mange nye deler til 124 som aldri var brukt i Sverige.

Mvh Roar

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
laban skrev:
Nightpuma skrev:

Asbjørn
Laban
Hei Laban

Nå bor jeg i København, og her i DK er det stadig noen til salgs, så bare si fra hvis jeg skal hjelpe deg.

Mvh Asbjørn

L

Lars.N

Gjest
Nightpuma skrev:
laban skrev:
Nightpuma skrev:

Asbjørn
Laban
Hei Laban

Nå bor jeg i København, og her i DK er det stadig noen til salgs, så bare si fra hvis jeg skal hjelpe deg.

Mvh Asbjørn
Hei Asbjørn

Er det noe mere da i DK en 124 124mkII på hifi4all.dk?

Mvh

Laban

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg følger ikke med på det, men en ønskes kjøpt går jo an å rykke inn.

Mvh Asbjørn

L

Lars.N

Gjest
Nå er det full nedtelling her :D Bare det ikke kommer en dust da :eek:

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Kos deg. Havet vasker nok frustrasjonene vekk ;D

Asbjørn

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Ta det bare rolig Laban og kos deg i havet. Jeg brukte iallfall 3-4 mnd fra jeg begynte å snuse etter TD124 til jeg hadde min i hus ;)

mvh
Trond Kjetil

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
laban skrev:
Nå gir jeg F å reiser i havet 1 uke ;D
i havet? er du på ubåt?
Håper ikke du sover med åpne vinduer da ::)
Mvh

L

Lars.N

Gjest
Hehe hjemme fra jobb igjen ble litt hot på Oseberg kan man si ;D (4 dager på jobb må være ny rekord) :D
Så er det på,n igjen nedtelling på gang igjen ;D,ellers har jeg 2 stykk på handa nå som backup en 124 & 124 mkII.

Mvh

Evig optimist :)

L

Lars.N

Gjest
;D Alt tapt ;D untatt Dali phono den skal prøves her hjemme den har MM&MC pluss justerbart Gain :D
Har vært så heldig å fått høre den i Halden,stemmer bra med gjete ord som har gått om den en meget bra gammel sak.

Sitat eier:Dali-Phonopreamplifieren er upgraderet med 2 nye Dip-switche og 4 nye 100nF/250V MKT kondensatorer parallelt over ensretteren - de originale tålte kun 50V, og kunne kortslutte.

Laban

(prøver meg på nytt om 3 dager som mulig 124 eier :eek: trur ikke det er meningen jeg skal ha en sånn sak snart ;D)

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Hei, litt OT, men siden dere er så glad i den gamle metalkassa så kanskje dere vil se .. (Scannet av "spartanmanor" på AK) en side fra en gammel Radioshack katalog fra 1963:

L

Lars.N

Gjest
:)Flott gjort da :) smør på med mere hvis dere andre har noe.
Er kun et taste trykk unna som eier av 124 mkII nå :D,så må jeg stå til rette for mine synder etterpå 8)

LABAN

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Til dere som har litt greie på det,ble 124'n levert med en "standard" arm (TP14?) eller var det valgfri arm ?

Kan man gratulere deg med en "antikk" platespiller da eller laban ? :)

/jan

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
JanR skrev:
Til dere som har litt greie på det,ble 124'n levert med en "standard" arm (TP14?) eller var det valgfri arm ?

/jan
TD124 ble ikke levert med standard arm, TD124 var i produksjon fra 1957, i 1961-2 kom BD-T12S armen og ble levert som en opsjon. Fra 1965-6, da mkII kom i produksjon, kom TP14-armen også der som en opsjon. I 1957 kunne de også levere den med en arm, men hva den het vet jeg ikke. Mer i gata som armen på denne:

mvh
Trond Kjetil

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Er det den i danmark du linka til?

Asbjørn

L

Lars.N

Gjest
Yepp vet du noe jeg ikke vet?som jeg burde hvite så si det nå den blir handlet etter avtale ikveld da eier kommer sent hjem.

Mvh

Laban

L

Lars.N

Gjest
Da har jeg banka inn knappen :) å er juridisk eier av en Thorens td 124 mkII kjempe gøy men den blir vel i tollen noen uker som så mye annet .Skal se om ikke jeg kan få den hjem på annen måte,synd med misshandel i posten.

Laban :) :) :)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Trond Kjetil skrev:
JanR skrev:

/jan
TD124 ble ikke levert med standard arm, TD124 var i produksjon fra 1957, i 1961-2 kom BD-T12S armen og ble levert som en opsjon. Fra 1965-6, da mkII kom i produksjon, kom TP14-armen også der som en opsjon. I 1957 kunne de også levere den med en arm, men hva den het vet jeg ikke. Mer i gata som armen på denne:

mvh
Trond Kjetil
Oki,takker.
Prøve å suge til seg litt lærdom her :)
Det er kanskje driverket som sådan som "samlerne" er på jakt etter ???

/jan

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
laban skrev:
Da har jeg banka inn knappen :) å er juridisk eier av en Thorens td 124 mkII kjempe gøy men den blir vel i tollen noen uker som så mye annet .Skal se om ikke jeg kan få den hjem på annen måte,synd med misshandel i posten.

Gratulerer så mye laban :)
Det var jaggu på tide ;D

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.726
Torget vurderinger
2
laban skrev:

Gratulerer Laban. Får håpe den er så bra som du forventer.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
laban skrev:

Gratulerer masse laban, sørg for at eier pakker skikkelig, eller dra til Danmark sjøl og hent den. Når du frakter den må du sørge for at tallerkenen hviler på noe slik at lageret ikke utsettes for belasning under turen. Det er bedre at tallerkenen har støtte under,enn at den fraktes med tallerkenen helt av.

mvh
Trond Kjetil

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
JanR skrev:
Oki,takker.
Prøve å suge til seg litt lærdom her :)
Det er kanskje driverket som sådan som "samlerne" er på jakt etter ???

/jan
Det er nok drivverket, og det upperste av det upperste er jo å utstyre den med en FR64 eller SME3012 eller gammel Ortofon 309. Men, jeg bruker SME309 magnesiumarm på min, noen mener jo at det er et forferdelig stilbrudd. Dem om det ;D ;D Så har jeg jo TD121 da, med SME3009 SeriesII og Ortofon SPU Gold, den er kos den :D Skal få 124-lager nå, og 124-tallerken. Så får jeg se om jeg klarer å få tak i en overtallerken, sånn at jeg får kløtsjen i drift.

Har sans for kløtsj på platespillere ;) ;D

mvh
Trond Kjetil

L

Lars.N

Gjest
Tenkte kanskje eier skulle løsne 3 skruer på brønn å tappe ut olje,for så ta av hele stasen blir vel ikke noe skade på lager da når den trekkes ut vacum i brønn er jo borte.Kun en ide ;D

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Laban.

Til lykke. Kjempemoro :)

Før du begynner å pille den fra hverandre er det veldig lurt å lese sevricemanualen. Ellers vil jeg helt klart anbefale deg å ringe til http://www.thorens-td124.dk/

Han er både dyktig og hjelpsom og anbefaler deg de oppgraderingene du trenger og prøver ikke å prakke på deg noe mer.

Hold tråden varm da.

Asbjørn

L

Lars.N

Gjest
Nightpuma skrev:
Hei Laban.

Til lykke. Kjempemoro :)

Før du begynner å pille den fra hverandre er det veldig lurt å lese sevricemanualen. Ellers vil jeg helt klart anbefale deg å ringe til http://www.thorens-td124.dk/

Han er både dyktig og hjelpsom og anbefaler deg de oppgraderingene du trenger og prøver ikke å prakke på deg noe mer.

Hold tråden varm da.

Asbjørn
Hei takker så mye har nok ikke spilleren i hus før en god stund enda da.
Har sjekket ut 124.DK Thorens himmel :D han sitter jo inne med det meste en kan ønske seg hvis behov.
Det eneste jeg har tenkt å pille med i første omgang er ny gummi foring til motor oppheng hvis behov da,trur den er godt holdt da den kommer fra radio/studio bruk.

Mvh

Laban :)

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Laban

Jeg tror det minste du skal gjøre hvis det ikke er gjort, er å kjøpe rep kit til hovedleie, ny olje, ny drivrem, gummipakninger til motoroppheng og mushrooms i prioritert rekkefølge.

Da med i regnestykket at jeg er nesten like fersk som deg ;)

Asbjørn

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
laban skrev:
Tenkte kanskje eier skulle løsne 3 skruer på brønn å tappe ut olje,for så ta av hele stasen blir vel ikke noe skade på lager da når den trekkes ut vacum i brønn er jo borte.Kun en ide ;D
Det går relativt greit å trekke opp tallerkenen fra lageret, hvis det gjøres forsiktig og løftes jevnt og rett opp. I originalesken ligger tallerkenen uansett på en ring av papp, så den må løftes helt av for å få ut ringen.
Tror egentlig at du gjør lurere i å be eieren skru ut de tre skruene som holder tallerkenen på lagerspindelen, og la lagerspindelen stå i lageret. Han kan også tappe lageret for olje som du sier. Tallerkenen kan da pakkes for seg eller under spilleren.
Så bestiller du et repsett for lager fra joel som du finner på www.thorens-lovers.com, eller hos Frede i Danmark. I tillegg anbefaler jeg deg å kjøpe boka "Swiss Precision", samt å lese nøye på http://www.soundfountain.com/amb/td124page.html

mvh
Trond Kjetil

L

Lars.N

Gjest
Nightpuma skrev:
Hei Laban

Jeg tror det minste du skal gjøre hvis det ikke er gjort, er å kjøpe rep kit til hovedleie, ny olje, ny drivrem, gummipakninger til motoroppheng og mushrooms i prioritert rekkefølge.

Da med i regnestykket at jeg er nesten like fersk som deg ;)

Asbjørn
Takk for den Asbjørn det kommer nok litt vedlikehold skal du se (dette er jo den siste platespiller jeg skaffer meg i dette livet)den vil nok få den pleien den har krav på skal du se.
Kikker allerede litt rundt etter plint vet ikke om jeg skal bygge et selv eller kjøpe ferdig for så modde den,har lyst på gammel orginalt plint med Ortofon logo da ;D

Basen da?akryl-tre-metal-eller en mix? mye å ta tak i (hehe)

Mvh

Laban

Topp Bunn