Thorens 320

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
Jeg kom over en slik.
Er de noe bra? Hva er "vanlig" bruktpris for en sånn?
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.449
Antall liker
2.663
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hei.

- Er det montert arm på denne? ...isåfall hvilken?
- Har du sett/hørt den, og vet den er i god stand?

mvh Kai
 

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
Hei.

- Er det montert arm på denne? ...isåfall hvilken?
- Har du sett/hørt den, og vet den er i god stand?

mvh Kai
Er original arm.
Har testet den ja. Virker å være i ok stand. Eneste jeg lurer på er om det mangler noen "sideskjørt". Elektronikken under er synlig.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.449
Antall liker
2.663
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Oki...

Det skal være en "bunnpanne" på spillern... Du kan se den såvidt på dette bilde:



Du finner mer info her: LINK

Er ikke helt 100% sikker på bruktpris på TD320, men jeg ga sist vinter 1000,- for en strøken TD318 med orginal arm. Disse 2 er veldig like, med unntak fra mindre forskjeller her og der (ulik arm og matrialbruk i drivverket). Siden den mangler bunnen, så er den riktignok ikke strøken. Hadde den vært 100%, har den vært verd en del, men syns ikke du bør gi så mye for den med mangler.... Kanskje noen andre kan komme med "riktigere svar" :)

mvh Kai
 

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
Jepp, den mangler bunnpanne. Går det an å få tak i en slik?
Høres det mye ut med 1000?
 
R

Roar

Gjest
Jepp, den mangler bunnpanne. Går det an å få tak i en slik?
Høres det mye ut med 1000?
Det gikk en Sarpsborg for 2000kr,så jeg synes ikke 1000kr for denne er dyrt. Går vel an og lage noe som er pent,hvis ikke du får tak i nytt bånnlokk. Husker jeg riktig er disse i plastik. Er spilleren pen,så kjøp den.

Mvh Roar
 
P

Parelius

Gjest
Er det en TP90 arm på den, eller er armen slik som på bildet tidligere i tråden? 2.000 synes jeg høres litt mye ut, uansett. Hva med PU, følger det med?
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.449
Antall liker
2.663
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hvis du ikke har 10 tommeltotter og har litt snekkerkunskaper, tror jeg ikke det vil være noe stort problem å lage en ny bunn, og få en bra finish på den.. Dette kan fort blir like bra, om ikke penere enn orginalt...

mvh
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.008
Antall liker
365
Torget vurderinger
10
En bra platespiller. Sjekk på nettet , for der finns det masse info om enkle oppgraderinger av Thorens. Demping av kabinett med asfaltplater , bytte ut bunnplate med en som er litt tykkere(tynn MDF plate).
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.182
Antall liker
4.401
Torget vurderinger
1
Er original arm.
Har testet den ja. Virker å være i ok stand. Eneste jeg lurer på er om det mangler noen "sideskjørt". Elektronikken under er synlig.
HighFidelity (DK) publiserte en modifikasjon av TD318/320 for noen år siden (omlag 15+ år?) hvor ett av grepene var å fjerne bunnpanna. Formålet var bedre lyd. Det kan høres ut som den aktuelle spilleren har vært «offer» for en slik modifikasjon.

mvh
KJ
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.132
Antall liker
1.431
Torget vurderinger
4
Er det TP90 arm på den så løp og kjøp.
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Det gikk en Sarpsborg for 2000kr,så jeg synes ikke 1000kr for denne er dyrt. Går vel an og lage noe som er pent,hvis ikke du får tak i nytt bånnlokk. Husker jeg riktig er disse i plastik. Er spilleren pen,så kjøp den.

            Mvh Roar
Bunnplata på min TD 318 er i metall, så jeg går utifra at 320'n er lik. Vanskelig å få tak i deler til gamle Thorens'er, men sjekk diverse bruktbørser. Kan hende det finnes en slitt 320 et sted ( i deler)...
 

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
Er det en TP90 arm på den, eller er armen slik som på bildet tidligere i tråden? 2.000 synes jeg høres litt mye ut, uansett. Hva med PU, følger det med?
PU følger med ja. Litt usikker på hvilken type det er. Foran står det OCC og over er det en sirkel med en trekant inni.

Endte opp med å kjøpe den, så jeg håper det blir bra :)
 
P

Parelius

Gjest
Audio-Technica. Du får bare bære over med Paulsen, han taster for mye på mobilen. AT OCC, men er det ikke noe modellnummer? Tror jeg har hatt en slik i huset en gang.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.182
Antall liker
4.401
Torget vurderinger
1
Audio-Technica. Du får bare bære over med Paulsen, han taster for mye på mobilen. AT OCC, men er det ikke noe modellnummer? Tror jeg har hatt en slik i huset en gang.
MAO Low/medium output MC, modellnumrene var vel 5, 7, 9 og 10. De lagde en referanse sak også (samtidig) men den kalte de ikke OCC så vidt jeg husker. 10'er var toppmodellen, men 9'ern ble og er en legende/klassiker.

mvh
KJ
 

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
MAO Low/medium output MC, modellnumrene var vel 5, 7, 9 og 10. De lagde en referanse sak også (samtidig) men den kalte de ikke OCC så vidt jeg husker. 10'er var toppmodellen, men 9'ern ble og er en legende/klassiker.

mvh
KJ
Må sjekke hvilken type det er snakk om.

Uansett, når jeg får snekret en list som skjuler det under spilleren, regner jeg med at den kommer til å holde i flere år fremover.
 

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
MAO Low/medium output MC, modellnumrene var vel 5, 7, 9 og 10. De lagde en referanse sak også (samtidig) men den kalte de ikke OCC så vidt jeg husker. 10'er var toppmodellen, men 9'ern ble og er en legende/klassiker.

mvh
KJ
Det står OC 5 på siden. Dersom jeg skulle få lyst til å kjøpe ny PU, hva ville passe da?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Om dette skulle være en TP90 så likner de ikke mye på den jeg hadde; må i så fall være en langt gamlere versjon (men jeg vet ikke om den kom i flere versjoner, trodde nesten ikke det; mente den ble lansert sammen med TD2001?)..
Forresten er ikke denne TP90 noe å skrive hjem om, jeg opplevde RB300 som bedre... den kostet da 1500,-.

Pu'en er vel en grønn metallic AT OC5 vel? Lillebror til OC9, kostet en drøy tusenlapp som ny på HifiKlubben; husker godt at What Hifi jublet over seg og kalte den ".. a turbocharged nightmare, designed to terrorize the company's rivals!..." Bra sagt  ;D

Pu'en var veldig bra, manglet litt nivå i den nederste oktav ift OC9, men dette var en bra egenskap å ha på mange rimeligere drivverk, som ikke hadde godt av å få eksponert sin dypbass med fulle trompeter i et fullrange system.

Til spm om hva som skulle være bedre; jeg hadde neppe sett mye lengre enn til Denon DL304, en glimrende pu som (tross litt kjip byggekvalitet og ømtålighet) låter veldig åpent, varmt og detaljert i de armer den passer i; og det inkluderer alle Thorensarmer jeg har hørt den i..

Mvh Vidar P
 
P

Parelius

Gjest
Hvis du har en spiller med arm som på bildet først i tråden, så er det messt sannsynlig en TP 16 Isotrack (i en eller annen MK versjon, muligens MK II). Effektiv masse er her oppgitt til 7,5g.

En TP 90 arm har en effektiv masse på 17g.

Det er altså stor forskjell på den effektive massen (og dermed match hva gjelder PU)

(Basert på opplysninger i linken som habicht var så vennlig å legge ut)

En TP 90 ser slik ut (og skulle ikke være vanskelig å identifisere):

 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dette likner mer på TP90 ja... :D

Fortsatt ikke noe å skrive hjem om; men en god arm innen litt mer beskjedne prisrammer... omlag på nivå med RB300 vil jeg si, om enn mer kresen på pu'er.

Mvh Vidar P
 
T

theStig

Gjest
Er 320 samme spilleren som 321, bortsett fra at 320 har arm og 321 ble levert uten?

Uansett, jeg hadde en slik med en SME3009 arm på. Det var min første "ordentlige" platespiller! :D Spilleren var nok bra den, men SME-armen var absolutt ikke bra.
 
P

Parelius

Gjest
Er 320 samme spilleren som 321, bortsett fra at 320 har arm og 321 ble levert uten?
Stemmer.

SME-armen er ikke dårlig den. Sannsynligvis en mismatch. Hvilken PU brukte du?
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.132
Antall liker
1.431
Torget vurderinger
4
Dette likner mer på TP90 ja...  :D

Fortsatt ikke noe å skrive hjem om; men en god arm innen litt mer beskjedne prisrammer... omlag på nivå med RB300 vil jeg si, om enn mer kresen på pu'er.

Mvh Vidar P
Jøss, der er vi veldig uenig. ;)
Synes TP90 er en kjempearm, men hver sin smak.
Spiller på denne med en Rohmann.
Synes det fungerer greit, jeg.
 
P

Parelius

Gjest
Jøss, der er vi veldig uenig.  ;)
Synes TP90 er en kjempearm, men hver sin smak.
Spiller på denne med en Rohmann.
Synes det fungerer greit, jeg.
På tynn is her egentlig, men er faktisk litt enig med deg. TP 90 har aldri forekommet meg dårlig, og slett ikke dårligere enn Rega 300. (Erfaring med ortofon MC 30 Supreme og Denon 103D). Tror Regakulten (at det er verdens beste billige arm) har sitt opphav i Tweak-kulturen. Det er få som har tweaket TP 90. Litt grå mus, slik sett.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.132
Antall liker
1.431
Torget vurderinger
4
Godt det er noen som er enig med meg.
For.eks VTA justering.
På TP90 løsner man en umbrako settskru og skrur opp armen med justeringskruen og fester settskruen igjen. Dette gjør at man kan prøve forskjellige høyder fort og enkelt.

Hvordan gjør man dette på Rega "folkearmen".
Det vil jeg ikke prate om engang. Faen så tungvint at du har glemt lydbildet før du er ferdig. Og sannsynligvis får du ikke riktig høyde heller.
 
T

theStig

Gjest
Stemmer.

SME-armen er ikke dårlig den. Sannsynligvis en mismatch. Hvilken PU brukte du?
Alphason HR-100, som jeg byttet til, var i hvertfall svært svært mye bedre i mine ører - mye mer nøytral i klangen, og uten den hjallingen i mellomtonen jeg fikk med SME'en.

Teknisk mismatch var det i hvertfall ikke, for SME-armen er tung, og jeg brukte stive pickuper. Hadde bla. Ortofon MC-20, MC-30, super-variant av begge disse, og også en MC-20 Super som var modifisert av Garrott (R.I.P.).

Dette med "matching av lydsignatur" synes jeg er noe tull. Jeg tror ikke på at man kan balansere ut en feil ved å innføre en ny. Jeg går heller for komponenter som er mest mulig nøytrale og har minst mulig egen karakter. Slik lyd høres kanskje tam og kjedelig ut for mange, men vi må huske på at det er signalet i rillene vi skal høre på, ikke fargingen fra avspillingsteknikken.

(Der fikk du den, Vidar! ;D )

Det jeg EGENTLIG ville si var at Thorens spillerne er bra :)
 

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
Hva er det som skille ulike PU fra hverandre? Hva gjør at noen er gode og andre ikke?

(Bær over med meg.. jeg kan ingenting om dette)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
RJEL; mener ikke at TP90 er en dårlig arm, jeg syntes at den hos meg var i klasse med RB300.. hvilket ikke er dårlig. Den hadde en besnærende lettlyttethet og musikalsk "flow" som sine mest attraktive sider, var mitt inntrykk. Vil tro at Rohman fungerer bra ja :D

TheStig; du sier at man ikke kan rette en feil ved å introdusere en annen; akkurat det samme har jeg sagt ørten ganger her på hfs! Og at to feil ikke blir en rett... osv. Skjønner ikke helt hva du mener med at "da fikk jeg den", siden du fremholder et poeng som jeg har bestandig stått for.  :D

Mvh Vidar P
 

Velocette

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.12.2003
Innlegg
54
Antall liker
7
Sted
A.Agder
En TP 90 ser slik ut (og skulle ikke være vanskelig å identifisere):


Jeg har en 321 med mørch up4 og en 320 med en annen arm enn den på bildet. Det er trolig en av de originale armene på 320. Hvilken arm er dette ?
 

Velocette

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.12.2003
Innlegg
54
Antall liker
7
Sted
A.Agder
En TP 90 ser slik ut (og skulle ikke være vanskelig å identifisere):

Har en 321 med Mørch up4 og en 320 med en annen originalarm enn den på bildet. Hvilken arm kan det være ?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.715
Antall liker
7.974
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hva er det som skille ulike PU fra hverandre? Hva gjør at noen er gode og andre ikke?

(Bær over med meg.. jeg kan ingenting om dette)
Pickupar er den komponenten utanom høgtalarane (og rommet) som har størst individuelle lydmessige skilnadar. Dette skuldast dels kor godt pickupen sine eigenskapar passar til platespelar og riaa-forsterkar, dels desse eigenskapane i seg sjølv.
Det du vil merke størst skilnadar på er:
- Dynamikk. Både mikroskopiske skilnadar og dei heilt store kraftutladningane skil seg med pickup.
- Klangeigenskapar. Enorme skilnadar. Bassattgjeving er oftast det du umiddelbart legg merke til, men også mellomtone og diskant.
- Tredimensjonalitet og romoppleving. Dei beste pickupane er heilt utrulege på dette feltet, og overgår dei fleste andre signalkjelder.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.449
Antall liker
2.663
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Har selv en TD318... som i basis er mye den samme spilleren som 320, men min har en TP21 arm:



Har tenkt å finne meg ny PU så snart som mulig. Denon DL103 min er nå slitt, og trenger ny... Men om jeg kjøper en bra PU nå (muligens Ortofon Rondo), så er det jo ikkje sikkert at den kommer til å spille bra før jeg før råd til en bedre spiller med en RB300 arm for eks... Orker neppe å bytte arm på den 318 jeg har. Høres det ulogisk ut?

mvh
 
Topp Bunn