Thorens 520 + 1500 vinylplater

ccs70

Medlem
Ble medlem
15.10.2009
Innlegg
5
Antall liker
0
Torget vurderinger
6
Hva kan en Thorens 520 platespiller være verdt i dag? ???

Faren til en venninne døde nettopp. Han var selv musiker og lidenskapelig interessert i musikk, spesielt jazz. Hadde kun platespiller.

Platespilleren er en Thorens 520 (vet ikke mer om den enn det...).

i tillegg etterlater han seg 1500 vinylplater. Hvem kan være interessert i disse? Eneste vinylbutikk jeg vet om er Råkk & Råll på Akersgata, men jeg fornemmer at de kanskje ikke er mer en passe interessert i jazz og mer eksperimentelle greier...

I tillegg lurer min venninne på hva en Electrocompaniet ECI-2 forsterker of XTZ 99.22 høytalere kan være verdt...
 

ccs70

Medlem
Ble medlem
15.10.2009
Innlegg
5
Antall liker
0
Torget vurderinger
6
.retteP skrev:
Jeg kan jo alltids overta dette..
Tviler ikke ;) ...men til hvilken pris? Tror ikke min venninne er ute etter å tyne prisen maks, så alle fornuftige tilbud vil bli vurdert.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Tjaa, 5-6 tusen i tipp topp stand? (LPene holdt utenom). Betalte selv 2000,- for en TD3001 med TP90-arm for to år siden. Den trengte også og fikses på da den gikk for sakte.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.363
Torget vurderinger
1
«Bulkverdien» på jazzplater tror jeg er meget lav (typisk omkring 1+ kr pr. stk) noe avhengig av generell tilstand og evt. «godbiter». Det gjelder å finne en lidenskaplig samler som vet å verdsette hærlighetene. Platespilleren i nær mint-tilstand kan muligens få en pris opp mot 5-6K kr, i mer bruksmessig stand faller det fort til omrking 2-3-4K kr. Pris, omsettelighet og tid er som kjent ganske gjennsidige størelser, som også avhenger av «markedsføringen». En alternativ prisvurdering/avsetting på platesamlingen kan antagelig fås fra Ringstrøms antikvariat i Akersgaten (på hjørnet ved kunstindustrimuseet).

mvh
KJ
 

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Innlegg
638
Antall liker
510
Torget vurderinger
23
Hei
Vil tippe at platesamlingen fort kan være verdt mye mer enn selve spilleren. Mye hifi-og vinylfolk som aldri var med da platespillere var uten konkurranse, og dermed mangler mye software/vinyl.
Er det snakk om 1500, godt tatt vare på plater, jazz samlet av en "aficionado" vil jeg tro det kan ha interesse for mange her. Har jo sett brukere her legge ut grupper av enkeltplater for 100,- og mer pr. stk.
Ta deg tid du til å skrive liste, og legge ut her for verdivurdering, så vil det nok fort bli god timebetaling

Bevis
 

ccs70

Medlem
Ble medlem
15.10.2009
Innlegg
5
Antall liker
0
Torget vurderinger
6
Takk for alle innspill. Skal formidle dette videre.

Alt står for tiden i Bergen og kommer ut til salgs rundt jul.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Andreas skrev:
Tjaa, 5-6 tusen i tipp topp stand? (LPene holdt utenom). Betalte selv 2000,- for en TD3001 med TP90-arm for to år siden. Den trengte også og fikses på da den gikk for sakte. 
Jeg har hørt 520 (ikke S) mange ganger, også når jeg selv hadde 2001 og 3001, og TP90-arm. Og ser jo virkelig imponerende ut da. Flott finish også. Dessverre så synes jeg personlig ikke at 520 låter noe bedre enn 3001 jeg. Tvert om egentlig. Men den er flott da, og noen har jo også brukt SME 12-tommers armer på den. Husker HifiKlubben solgte noen få av disse for enten 5k eller 6k på "opphørsauksjon" for mange år siden (sikkert 12-15 år), vet ikke egentlig om de noen gang var en del av deres faste repertoir heller.

Jeg vil tro at 5-6k kanskje er litt for dyrt jeg. Iallefall for andre enn spesielt interesserte. Det var vel aldri en utpreget dyr spiller? Basert på TD320. TD3001 var vel en mer påkostet spiller? Det er mest det at den er stor og flott. Alt over basert på "såvidt jeg vet og fritt etter husken"-prinsippet, krydret med en solid dose subjektivitet.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Vidar P skrev:
Jeg har hørt 520 (ikke S) mange ganger, også når jeg selv hadde 2001 og 3001, og TP90-arm. Og ser jo virkelig imponerende ut da. Flott finish også. Dessverre så synes jeg personlig ikke at 520 låter noe bedre enn 3001 jeg. Tvert om egentlig. Men den er flott da, og noen har jo også brukt SME 12-tommers armer på den. Husker HifiKlubben solgte noen få av disse for enten 5k eller 6k på "opphørsauksjon" for mange år siden (sikkert 12-15 år), vet ikke egentlig om de noen gang var en del av deres faste repertoir heller.

Jeg vil tro at 5-6k kanskje er litt for dyrt jeg. Iallefall for andre enn spesielt interesserte. Det var vel aldri en utpreget dyr spiller? Basert på TD320. TD3001 var vel en mer påkostet spiller? Det er mest det at den er stor og flott. Alt over basert på "såvidt jeg vet og fritt etter husken"-prinsippet, krydret med en solid dose subjektivitet.

Veldig bra med utfyllende info. Må bare understreke at jeg ikke har erfaring utover min egen spiller. Tipper TD512 er ganske lik min TD2001 ut i fra bildene, bortsett fra at armen er en 12" . Har vrengt min ut og inn, og veldig avansert er den jo ikke.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
2001 (med integrert TP90 arm som obligat) er jo en forenklet utgave av 3001, men største forskjell er vel at 3001 kunne kjøpes uten arm. Dette var helt nye tekniske designer for Thorens, og har lite til felles med deres andre spillere; årsaken til det er vel at det var tyske Phonosophie, som på den tiden var Naim-importør i Tyskland forøvrig, som hadde designet spilleren. Se på Phonosophie P3 så ser du.

Thorensene (både 2001 og 3001) var på mange måter billigutgaver av den mye dyrere P3. Jeg tror slektskapet med den fine 512 er mest på utsiden.

EDIT; vil bare skynde meg å tilføye at jeg er veldig begeistret for TD2001 og 3001, dersom "billigutgave" og slikt gjorde til at det hørtes ut som om jeg ikke var det. Jeg synes det er blant deres fineste, best lydende platespillere noensinne. Ja skal jeg være ærlig så synes jeg for egen del at de låter betydelig bedre enn f.eks 520. Egentlig så låter 320 muligens minst like bra som 520 dersom man bruker en nitommer.
 

bogron

Medlem
Ble medlem
12.09.2003
Innlegg
48
Antall liker
1
Spilleren kostet i sin tid ca 12 500,- (slutten av 70-tallet). Kjøpte selv en 521 professional for 11 500 inklusive en REga 300 arm. Tror derfor at 5 - 6000 er for høy pris. Spilleren er rundt 30 år gammel.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg vet ikke så mye om det der, men er du sikker på at de produserte den bare på slutten av 70-tallet? Min gode venn som eier en 520 (som jeg har hørt mye på) kjøpte sin ny en gang rundt 1995 eller så. Kan selvsagt være at det var en "NOS"-spiller men dog..

Enig i at prisen sånn intuitivt burde være mye lavere.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.363
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Jeg vet ikke så mye om det der, men er du sikker på at de produserte den bare på slutten av 70-tallet? Min gode venn som eier en 520 (som jeg har hørt mye på) kjøpte sin ny en gang rundt 1995 eller så. Kan selvsagt være at det var en "NOS"-spiller men dog..

Enig i at prisen sånn intuitivt burde være mye lavere.
På sviktende hukommelse:

TD520 ble utviklet fra TD320, og ble levert fabrikksny igjennom ordinære distribusjonskanaler fram til ca tidlig/midten av nittitallet (den ble faset ut litt før TD320 trur eg). Det skal være to mk utgaver (I & II, jeg kjenner ikke forskjellen på mk.ene) som også ble levert som «super» med bl.a. tyngre plattallerken i messing, bedre lager og akryl armbord. Orginale «super» utgaver tror jeg har skrift i gullfarge.

mvh
KJ
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
Vidar P skrev:
Jeg vet ikke så mye om det der, men er du sikker på at de produserte den bare på slutten av 70-tallet? Min gode venn som eier en 520 (som jeg har hørt mye på) kjøpte sin ny en gang rundt 1995 eller så. Kan selvsagt være at det var en "NOS"-spiller men dog..

Enig i at prisen sånn intuitivt burde være mye lavere.
På sviktende hukommelse:

TD520 ble utviklet fra TD320..
Slik har jeg oppfattet det også; 520 er en ekstra vid 320. Og 12.500,- på slutten av 70-tallet er en uhyrlig pris egentlig for en slik. Jeg kan ikke huske at de var så dyre, men som sagt så vet jeg lite om det annet enn at man fikk de nye på midten av 90-tallet (15 år senere!) for halvparten, som var halvparten av hva en TD2001/3001 kostet på samme tid.
 
Topp Bunn