Thorens service

Noldus

Fersking
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
0
Har våknet litt fra HiFi dvalen og etter og ha hørt på Abrahamsen CD spiller, må jeg "justere" min Thorens TD 160B MKII med SME III S og Ortofon MC med Electrocomaniets MC2. Litt av problemet er at armen ikke går loddrett ned ved nedslipp (har forsøkt med vektendring mm), men den er sikkert moden for annen service/oppsett også.
Spørsmålet er hvor jeg kan få utført dette? Sikkert nevnt i forumet, men jeg er helt fersk her.
Spiller forresten fortsatt på orginal 25watt settet til Electrocompaniet, vurderer og prøve Abrahamsen her også, noen med erfaring?

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Sikker på at det ikke bare er antiscatingen som drar i armen din? Prøv å juster denne og se om det påvikrer "problemet". Nå er det ikke sikkert at det er et problem, det kan godt hende at as er riktig justert og at det fører til det du beskriver.

Noldus

Fersking
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
0
Takk for tipset, men jeg er ute etter en anbefalt service bedrift som Kan Thorens.
Rart at forumet ikke har erfaring med serviceleverandører, eller er det sånn at alle fikser alt selv?

Jan-Erik T.L

Medlem
Ble medlem
23.10.2007
Antall liker
0
Prøv Dahlens Elektronikk Service AS, de holder til i Brennaveien 4 1441 Hagan, telefon 67 06 21 30 de har service på det meste. kan nevne noe, Adyton-Dantax-Densen-Kenwood-Micro Mega-Rotel-Thorens + en hel del andre merker.

J.T.L

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
Noldus skrev:
Takk for tipset, men jeg er ute etter en anbefalt service bedrift som Kan Thorens.
Rart at forumet ikke har erfaring med serviceleverandører, eller er det sånn at alle fikser alt selv?
Det er muligens en «tradisjon» for platespillerentusiaster at de selv foretar service på sin vinylsnurrer, særlig på eldre modeller. Alminnelig service er forresten ikke særlig vanskeligere enn å olje lageret(ene), bytte drivreim, justere flytende oppheng og justere geometrien til PU.

Mht at armen ikke faller rett ned, men dras inn mot sentrum når du senker armen med armløftern, så er dette helt normalt og skyldes antiscatingen (det er vel lodd og snor på SME serie III?), jf. svaret fra OivindS.

mvh
KJ

Noldus

Fersking
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
0
Nå kommer det gode tips, fint!
Det er vekter og snor på armen ja, men den går ganske mye utover, og ikke inn mot sentrum. Helt umulig og treffe riktig spor! Har ellers fått tips om Kontrapunkt i Oslo som mulig ekspert.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
Noldus skrev:
Det er vekter og snor på armen ja, men den går ganske mye utover, og ikke inn mot sentrum. Helt umulig og treffe riktig spor! Har ellers fått tips om Kontrapunkt i Oslo som mulig ekspert.
RNFF... antiskatingen skal trekke armen utover ja ... det gikk litt fort i forrige post ... my fault :)

Kontraunkt er en mulig «ekspert», et annet alternativ kan være Mono.

Les litt på Vinylengine og TheAnalogDept, så blir du med tider og stunder din egen ekspert.

mvh
KJ

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
Noldus skrev:
Les litt på Vinylengine og TheAnalogDept, så blir du med tider og stunder din egen ekspert.

mvh
KJ
Kontrapunkt kan først og frems Linn LP12. Men de kan sikkert mye annet også. Poenget er at det er ikke allverden. Jeg har selv lest meg til det meste når det gjelder SME og har etterhvert opparbeidet rimelig god kontroll. Ikke minst er det tilfredsstillende å ha kontrollen selv og og sørge for jakten på best mulig resultat uten fingerhjelp fra andre.
Jeg sier bare, lykke til!

mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.233
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg har nesten nøyaktig samme spiller som deg. Bare uten "S" i armen :)
Riktig justert skal den ikke bevege seg mye ut eller inn. Innover har jeg aldri merket noe til ;)
Hvis det er en lang vei ned til vinylen, er muligheten for å trekkes utover større.
Med riktig justert trykk mot vinylen og ditto antiskating tipper jeg det går greit. Litt finsikting må til hvis du skal treffe nøyaktig.

Topp Bunn