Thorens TD 321. Arm.

ornulv

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.03.2014
Antall liker
10
Sted
Sarpsborg
Godt nytt år til alle og takk for flott forum med mye kunnskap.

I dag har jeg hentet hjem en Thorens TD 321 i god stand.

Denne ble kjøpt ny med en Revolverarm , se bilder.

Spekulerer om jeg skal la denne sitte på, eller bytte med en RB 300 som jeg har sittende på en P3 spiller.

Original pickup fulgte med, en Ortofon MC 20 Super, fanen er løsnet. Er denne pickupen verdt en evt. retipping?

Er det noen TD 321 eiere som evt. har noen tips ang. denne spilleren, er jeg takksam for det!

Thorens 001.jpg
Thorens 003.jpg
Thorens 004.jpg
Thorens 002.jpg

ornulv

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.03.2014
Antall liker
10
Sted
Sarpsborg
Jeg har nå løsnet armen, den er tydeligvis laget i Japan, med det finnes ikke noe modellnr.

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Har hatt min 321 i mange år. Nå har jeg påmontert en RB300-arm og den fungerer toppers med en AT33ptg p.u.
Har tidligere hatt en SME309-arm og den passet også meget bra (med en AT33ev)
Kan også anbefale en runde med asfaltplater på bunnplate og den ufjærede delen av toppen. Definitivt hørbart.
Ellers lurt med en frisk drivrem slik at ikke den ikke faller av i utide, slik Thorens'er gjerne er plaget med.

ornulv

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.03.2014
Antall liker
10
Sted
Sarpsborg
Takk for svar. Mener du asfaltplater under spilleren og mellom bunnplaten og den ikke fjærende delen? Ny drivreim blir det, den nåværende er aldri blitt skiftet

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.348
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Vær oppmerksom på at nye Thorens reimer (generelt alltid) har vært/er litt for korte, og bør strekkes litt før bruk.

For stram reim vil slite unødig på lagre og lettere forplante viberasjoner fra motor.
Lengde for spillere med pulley opp til 13mm diam. bør minimum være 260mm, og for de med pulley over 13mm minimum 265mm. Max lengde 275mm.
Denne info er utgitt av Joel Boutreux, tidligere ansatt hos Thorens, og bør ansees som troverdig.

Eksempelvis kan jeg nevne at når jeg monterte ny reim på min TD2001 så dro den seg av pullyen umiddelbart ved start, selvom opphenget var korrekt justert. Etter strekking av reima til ovennevnte lengde drar og "sporer" den helt fint.

Sist redigert:

Vinsnobben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
441
Sted
Oslo
Jeg har samme kombo stående. Min ble kjøpt på Decibel Hifi i desember 1987. Decibel kjørte en kampanje den høsten med 321 og Revolver arm og pickup etter eget valg. Min kom med en ortofon X3mc.

I tillegg ble det satt på en Record Interface Mat med tilhørende platestrammer. Ut fra bildene kan det se ut som det er en slik matte. Om den er limt fast er det nok en slik. Vanligvis kon Thorens med løs gummimatte på tallerkenen.

Og jeg fikk også med den Q-up saken som står mellom armen og tallerkenen. (Se øverste bilde)

Tror jeg betalte ca 5500 for spilleren.

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Asfaltplatene kuttes til å dekke mest mulig av metallbunnen innvendig, og gjerne også under ufjærede delen av toppen.
Gir erfaringsvis et dypere og fastere lybilde.
Har ellers brukt originale Thorens-remmer siden 85' og alle spillerne er i drift fremdeles...
I motsetning til 2001-spilleren, har 321 clutch på driv-pulleyen, men den har større problem med slakke remmer enn stramme.

Sist redigert:

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Asfaltplater med bly-innlegg er nok tingen å satse på.Brukte disse på mitt Lenco-prosjekt med et svært godt resultat.
Jeg kjøpte disse platene hos Svalander i Sverige.
Disse platene er enkle å kutte med tapetkniv.
Mvh Kenneth

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.091
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Jeg har nå løsnet armen, den er tydeligvis laget i Japan, med det finnes ikke noe modellnr.
Er ganske sikker på at det er en Jelco arm , en variant rundt en Jelco SA-250. Hadde ikke uten videre byttet ut den med en RB 300 , men nå er jeg heller ingen fan av den.

ornulv

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.03.2014
Antall liker
10
Sted
Sarpsborg
Sikkert kjøpt under samme kampanje, virker som om alt er identisk, unntatt pickup Fornøyd med armen? Jeg fjernet overdelen av Q-up, var i veien for armløftern.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.091
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Jeg har selv en Jelco SA-750 LB (12 tommer )på min Thorens TD 521 - har selv ingen erfaring med SA-250 som vel regnes som den rimeligste Jelco varianten.

Noen data på armen her :

The Jelco SA-250ST is the straight pipe variant of the SA-250 tonearm, a design found fitted as original equipment on numerous turntables.

Features include a fixed-headshell and calibrated VTF and bias adjustment.

Specifications

Type: static balance straight pipe type

Holding mechanism: one point cross suspension type

Effective length: 228mm

Overhang: 18mm

Mounting distance: 210mm

Mounting hole: 30mm

Bearing friction: 20mg

Suitable cartridge weight: 4 to 12g

Range of height adjustment: 39 to 60mm

$_12.jpg

ornulv

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.03.2014
Antall liker
10
Sted
Sarpsborg
Siden du vel kjenner armen godt ; den lille skruen på undersiden av armen ved pickup-festet, vet du hva denne er til. Skruen er veldig liten og slitt, så jeg vet ikke om jeg kan løsne den, men hadde vært fint å vite hva den er til. Dessuten, de 2 skruene på hver side av "Revolver"-emblemet, ved pivoten, er disse til å regulerer armen vertikalt,
Azimuth?

Vinsnobben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
441
Sted
Oslo
Armen er så som så. Typisk budsjettarm i 1987. Oppgraderte seinere til SME IV, men den er egentlig for tung for opphenget på 321. Kjøpte nytt drivverk seinere og da satte jeg Revolverarmen tilbake. Jeg var en stund plaget med statisk elektrisitet fra armen. Det var innimellom irriterende å løfte armen tilbake når jeg fikk "støt" i kontakt med armen.

Den skruen på siden er til å justere VTA. Løsne den og du kan heve og senke armen. Ikke så brukervennlig, men muligheten er der i alle fall. Så vidt jeg husker er det unbraconøkkel som skal brukes her.

Jeg tror 321 var nest øverste nivå hos Thorens i 1987, bare 521 lå over, inntil 2001 og 3001 kom tidlig på 90-tallet.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Den skruen på siden er til å justere VTA. Løsne den og du kan heve og senke armen. Ikke så brukervennlig, men muligheten er der i alle fall. Så vidt jeg husker er det unbraconøkkel som skal brukes her.
Skruen ved headshell er til å justere VTA? Det virker vel pussig.

På min arm kan jeg løsne en liten skrue for å vri headshell.

Vinsnobben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
441
Sted
Oslo
Jeg misforsto. Det er en liten skrue ved armbasen som jeg tenkte på. Har ikke lagt merke til skrue ved headshell.

ornulv

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.03.2014
Antall liker
10
Sted
Sarpsborg
Jeg lurte egentlig på de 2 skruene på hver side av den runde dingsen ( som det står revolver på), som armen er tredd igjennom, den sitter rett foran vekten. Her er det en skrue på hver side. Er disse for å kunne skyve armen frem og tilbake?

Topp Bunn