Thorens td160

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
91
Antall liker
0
Har fått låne en Thorens td160 super ca.1980 mod.
den har påmonert en mission774 arm med en Koetsu MC pickup. Helt mint spiller i sort og sølv.
Er det noen som vet hvordan stift-trykket stilles inn?
Hva skal stifttrykket være?
Lyden er knall men jeg luuurer på om ting er riktig innstilt?
Hva kostet en slik platespiller ny?
Og hvilken RIIA skal jeg kjøpe, lurer på NAD?
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.102
Antall liker
1.082
Torget vurderinger
10
Kjenner ikke nevnte arm eller pickup, men armene er ofte utstyrt med et motvektslodd med ei dreibar skive med tall fra 0 og oppover. Prøv å dreie motvektsloddet med sola(beveger seg da innover) helt til armen balanserer med stiften et par millimeter over LP-overflaten. Drei så skiva til verdien 0 er høyeste punkt på skiva, samtidig som du holder igjen motvektsloddet så det ikke følger med skiva. Deretter dreier du igjen motvektsloddet med sola, helt til ønsket stifttrykk, f.eks 2gram er høyeste punkt på skiva.

Inntil du får greie på riktig stifttrykk kan du prøve med 2 gram, noe jeg tror kan være i nærheten av riktig.

Prisen på spilleren u/arm vil jeg anta lå omkring kr.2 - 2.500,- ut fra at min Thorens TD 126 Mk III kostet kr.2.800,- i 1979.

Hvis du har råd til en Trichord Dino er det et godt kjøp. Den kan oppgraderes med større strømforsyning som også gir et lite, men merkbart løft i lyden. Bruker denne selv, sammen med LP12, Rega 700 og Audio Technica OC9.

Mvh.
Ketil
 

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
91
Antall liker
0
Tusen takk for tipsene..skal sjekke det ut i morgen. Kjøper en RIAA. må telle kroner først. Tror jeg går for noe enkelt og billig.
Nad pp2 er vel ikke noe dårlig valg i så måte.
Har ikke noe High-end anlegg så jeg legger ikke lista så høyt foreløpig.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.129
Antall liker
34.128
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Hei, jeg har denne armen på en gammel spiller.  Du skrur motvektsloddet til armen balanserer vannrett.
Videre skrur du loddet innover og vekten på pick-upen øker da med 0,2 gram for hver omdreining. Det skal være en rød prikk på loddet så du har oversikt over antall runder.

Dette er faktisk en veldig bra arm, du kan lese litt om den her:

http://www.vinylengine.com/library_model.php?make=Mission&selected_model=774%20(original)

Av en eller annen grunn kommer ikke bildet opp,men søk i library på Mission, så finner du litt om armen.Du kan til og med laste ned instruksjons-manual.
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
400
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Har selv en tilsvarende spiller som jeg kjøpte ny på Boahs i Oslo i ca. 1982. (Det var Thor som driver/eier Lyric som drev Boahs i den tiden). Mener jeg betalte den nette sum av kr.4800,- for TD 160 + Mission 774 +Mission 773 element den gang.

Spilleren har fungert 100 % i alle disse årene.

Jeg har brukt flere forskjellige elementer på denne armen. Har stort fungert bra med et nåletrykk på ca. 1,5 - 1,7 gr.

Det er korrekt som nevnt ovenfor at hver omdreining på loddet tilsvarer 0,2 gr.

PS. Armen (774) er selv i dag en meget god arm.
 

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
91
Antall liker
0
Takker for alle gode tips.
Skønner det er en godsak jeg har fått låne. fikk kjøpt en riaa i dag, Pro-ject SE. ca. 2000.-
Koblet den til og vips: veldig flott lyd i mine ører... Skal se på innstillingene av armen i morgen men dette virket veldig bra. kansje allt er oki? har stelt den og rengjort den skikkelig. Satt på en plate med Weather Report, og for en lyd....!! Ble sittende og smile lenge.....nyfrelst?
 
Topp Bunn