Thorhauge Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Thorhauge Audio



    Hei alle sammen.
    Kunne ikke finne en vennetråd, så jeg starter en her.


    Produsent: Thorhauge Audio

    Et par produkter under.

    Pre:

    tubepreamplier.jpg


    Forsterker:

    IMG_9771_900.jpg



    Etter å ha lest mye om dette merket og blitt anbefalt mange ganger , må jeg vel snart begynne å spare til en pre. :)
    Den ser og nydelig ut.

    Noen andre som har dette merket?
    Kom med bilder og annen info.
     
    Sist redigert:

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    God ide!
    Thorhauge er et typisk lille innovativ eenmands firma, som har en tendens til at ligge "under radaren" for de fleste. At samle info og brugererfaringer kan kun være godt!

    Starter med at lægge et par links ind fra forum omkring emnet:

    Generel diskusion omkring Thorhauge: http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/66691-thorhauge-audio.html

    Røranbefalinger til Thorhauge, især riaa og pre (Intersection): http://www.hifisentralen.no/forumet...l-gode-vintagera-r-til-thorhauge-mm-riaa.html

    Hmm har kaffepause mens jeg klipper hækk, kaffen er drukket og hækken kalder. I will be back.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    God ide!
    Thorhauge er et typisk lille innovativ eenmands firma, som har en tendens til at ligge "under radaren" for de fleste. At samle info og brugererfaringer kan kun være godt!

    Starter med at lægge et par links ind fra forum omkring emnet:

    Generel diskusion omkring Thorhauge: http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/66691-thorhauge-audio.html

    Røranbefalinger til Thorhauge, især riaa og pre (Intersection): http://www.hifisentralen.no/forumet...l-gode-vintagera-r-til-thorhauge-mm-riaa.html

    Hmm har kaffepause mens jeg klipper hækk, kaffen er drukket og hækken kalder. I will be back.

    Var en jevli lang hekk? :p


    Test side 88 i bladet: http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/43_hele.pdf
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Jævli lang hæk ja hehehe..

    Thorhauge bor i den lille nordvestjyste by Snedsted, ca 2 timers sedat kørsel syd for Hirtshals langs kysten. Færgen fra Larvik tar knapt 4 timer, så fuldt muligt at kombinere feks en langhelg med et besøg. Thorhauge himself er venligheden selv, som alle nordvestjyder kan han være af få ord men døren står garanteret åben. Og så svarer han på henvendelser, tror ikke jeg endnu har oplevet latenstid på sms eller mail på over 12 timer, oftest langt mindre.
    Tar du og familien en langhelg er der masse små hyggelige kroer at bo i, en personlig favorit er Tambohus Kro Tambohus Kro ved Thy og Limfjorden i Nord- og Vestjylland ikke mindst pga et rigtigt godt køkken. Vil du ud til Vesterhavet (Nordsøen) er der sommerhuse at leje. Husk regn- og vindtæt tøj...

    Thorhauge har værkstedet ved huset, ovenpå er lytterummet. Lidt for lille til at yde anlægget fuld retfærdighed, men intet er fuldkomment.

    Sidst jeg var der fik jeg høre hans nye M 150 monotrin 150W. PUSH-PULL MONOTRIN - Thorhauge Audio - Thorhauge Audio, på Goodly 12 højtalerne Goodly 12 - Thorhauge Audio - Thorhauge Audio, via Intersection pre Forforstærker uden riaa - Thorhauge Audio - Thorhauge Audio og MC Intersection Stepup Intersection Series - Thorhauge Audio - Thorhauge Audio. Pladespilleren (se mine billeder nedenfor) er også en Thorhauge konstruktion, usikker på i hvor høj grad den er bygget på "donor".
    Thorhauge er vinyl-mand om en hals, så vinyl blev det! Musikken i hovedsagen jazz og akustisk. Det er ved at være nogle måneder siden, og tog ingen noter, men husker fornnemmelsen af nærvær og nerve. Som at sidde foran en live-scene. Stemmer og klang sad som et skud. Stor oplevelse!

    Har bundet mig lidt op til den vej jeg nu har valgt i HiFi junglen, men må sige at skulle jeg starte forfra ville jeg kraftigt overveje et setup baseret på Thorhauge. Strengt taget kunne jeg blot scratche højtalerne og forstærkeren.. Hmm......

    Billederne er fra 2 forskellige besøg, så lidt forskelligt opsæt. :)

    Anlæg #1.jpg



    Anlæg #2.jpg


    Anlæg #3.jpg


    Anlæg #4.jpg


    Goodly 12 højtalere.jpg


    I 215 #1.jpg


    I 215 #2.jpg


    M 150 #1.jpg


    M 150 #2.jpg


    M 150 #3.jpg


    Pladespiller #1.jpg


    Pladespiller #2.jpg


    RIAA og Intersection.jpg
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Fine bilder NLS:) Er på jakt etter nytt riaatrinn og vurderer Thorhauge sin MM, tror det er den som heter Intersection?

    Mvh. Morten
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Fine bilder NLS:) Er på jakt etter nytt riaatrinn og vurderer Thorhauge sin MM, tror det er den som heter Intersection?

    Mvh. Morten
    Takker :)
    Det er vel dette du er på jagt efter (se bunden af siden) Intersection Series - Thorhauge Audio - Thorhauge Audio

    Thorhauge bruger jo selv navnet Intersection RIAA hvad jeg synes er lidt forvirrende, da Intersection (altså ordet alene) også er betegnelsen på hans pre. Laver straks en post om akkurat den :)
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Ja det er den, ser velbygd ut og skal etter sigende være god.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Min søn har en Technics 1200 mkII + Thorhauge pre (altså Intersection..) med MM riaa. Sammen med en gammel men opgraderet EC 100 (Kit 1 og 2), lyder det aldeles fremragende skal jeg hilse og sige. Bilder mig ind at riaa delen i pre'en tilsvarer den man kan købe "separat", men ikke sikker.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Lovemusikk:
    Pre fra Thorhauge høres langt mer gjennomtenkt ut enn Cyberen din, ja...Vil du ha rør er det IKKE verste vei å gå.. De er pene ,solide og greie å få topp rør til..Dog, hold deg til preen hvis du har tenkt å fortsette med Sonus..
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Lidt extra billeder fra værkstedet kommer her.

    Købte oprindeligt en Thorhauge Intersection pre med riaa Forforstærker med riaa - Thorhauge Audio - Thorhauge Audio, en ældre sag som Thorhauge anslog er fra midt 90erne. Hans pre serie stammer vistnok fra slutningen af 80erne, og er i hovedsagen uændret, men med mange små justeringer undervejs. Samtidigt er de ikke nummererede så man skal være kender (eller ha kvittering) for at kunne datofeste. Jeg fik Thorhauge til at modde den mens jeg passerede forbi en sommerdag, så den kunne ta både ecc82 og e80cc rør. (se billede) Det tog 2-3 timer inklusive smørrebrød og en øl af verten, samt nogle få hundrede kroner.

    På denne første (!) Intersection fik jeg switch "udendørs", men samtidigt er e80cc rørene så høje at man ikke kan lukke foroven, noget der egentligt ikke generer mig. Købte så en nyere Intersection fra ca 2008, denne uden riaa, og fik den moddet igen af Thorhauge. Same procedure, bortset fra at jeg fik intern switch, og at manden foreslog at lægge rørbaserne ned 90 grader i kassen, så låget kunne komme på. Som sagt så gjort. KISS princippet ja! :=) Købte til våren en splintrendes ny Intersection pre m riaa til min søn, afhentet hos manden i Snedsted. En lille tilståelse her: har sommerhus et par mil fra Thorhauge, og er vokset op på egnen, så kommer forbi mindst et par gange om året. Ikke hver gang jeg køber noget da..

    Om intersection pre kan jeg kun sige at den er rent ud sagt forbløffende god. No nonsense musikformidler. End of story. Den Audiofidelity test Lovemusikk linker til fra 2010 sammenligner da også Intersection med konkurrenter op i 50000 kroner klassen.

    Først nogle billeder fra værkstedet:

    Værksted #1.jpg


    Værksted #2.jpg


    Værksted #3.jpg


    Værksted #4.jpg


    Værksted #5.jpg


    Nøgen Intersection.jpg


    Her billeder fra min første Intersection der bliver moddet. Det er sommer og varm, deraf beklædningen :=)

    Intersection fixes #1.jpg


    Intersection fixes #2.jpg


    Intersection fixes #3.jpg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Lovemusikk:
    Pre fra Thorhauge høres langt mer gjennomtenkt ut enn Cyberen din, ja...Vil du ha rør er det IKKE verste vei å gå.. De er pene ,solide og greie å få topp rør til..Dog, hold deg til preen hvis du har tenkt å fortsette med Sonus..
    Tommel opp.
    Takk for tips.
    Sett mye på dette merket og det er vel kanskje her jeg vil gå når jeg oppgradere Pre. :)
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Hehe stærkt! :)

    Kom gerne med nogle indspil, ikke så meget liv i tråden. Men det er vel ikke forkert at kalde Thorhauge for et niche mærke - men sgu ikke noe i vejen med produkterne.

    Har surret rundt, skiftet et par gange mellem Thorhauge Intersection pre og Audio Note L2 (Up) uden alt for koncentrerede lytte tests. Men har tænkt flere gange at forskellen er = 0. Slet ikke dårligt når man står og kigger ned i kasserne. Den ene med få simple komponenter, nærmest kommunistisk skrabet. Den annen visuelt sofistikeret i alle hjørner.

    Der må være en morale her. :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hehe stærkt! :)

    Kom gerne med nogle indspil, ikke så meget liv i tråden. Men det er vel ikke forkert at kalde Thorhauge for et niche mærke - men sgu ikke noe i vejen med produkterne.

    Har surret rundt, skiftet et par gange mellem Thorhauge Intersection pre og Audio Note L2 (Up) uden alt for koncentrerede lytte tests. Men har tænkt flere gange at forskellen er = 0. Slet ikke dårligt når man står og kigger ned i kasserne. Den ene med få simple komponenter, nærmest kommunistisk skrabet. Den annen visuelt sofistikeret i alle hjørner.

    Der må være en morale her. :)
    Såpass ja :)

    Ikke fått testet noe særlig enda. Babyboble her + meget travelt på jobb gjør sitt.

    Original rør sitter i.
    Bestilte for 30 min siden, det selger anbefalte, Gold Lion et par matchet.


    Fått lyttet noen få toner, på det vi vil si er, meget lavt volum.
    Lyden ja..
    Dette smaker fugl ja. :)
    Hjelpes hvor dypt bassen gikk på disse Dynaudioene da? - tenkte jeg. :)
    Fast,stram bass også.
    Detaljerte høyttalere som bare det og det er på så lavt volum! Dette var litt nytt for meg :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Thorhauge

    Er et noen som har erfaringer med Thorhauge. Hvor gode er disse produktene. Ser bra ut.

    Pris for sæt: 14000 kr. (klar til levering) Dansker kroner!

    tor hauge PPel34 mono.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Thorhauge. Det er etter hukommelsen etternavnet til konstruktøren. Ikke for å være petimetrisk stavekontrollør, men bl.a. google trenger presisjon på navn.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hatt pre og meget god. Bedre en Opera pre jeg hadde som og er bra.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Var det ikke en liten bølge av Thorhauge for omtrent ti år siden? Mener å huske at det ble diskutert litt den gangen.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Var det ikke en liten bølge av Thorhauge for omtrent ti år siden? Mener å huske at det ble diskutert litt den gangen.
    Det har du nok rett i :) synes det virker som et bra produkt og mye for pengene utfra det jeg leser

    mvh
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Neida. Regner med at de har eksistert i mellomtiden også, men om jeg ikke husker feil var det en del snakk om en step up og en RIAA den gangen. Vet egentlig ikke stort, aldri vært spesielt opptatt av rørprodukter.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ser bra ut denne preampen også.

    ...også 14000,- DK med RIAA

    Vis vedlegget 573924

    Vis vedlegget 573925
    Skjønner ikke at han kan lage og levere slike ting til den prisen.
    Ingen andre ledd hjelper sikkert.
    Det eneste jeg ikke liker er at det meste er "malt" sort.
    Vanskelig til umulig å identifisere komponenter.
    Har hatt noe kontakt med han.
    Svarer alltid raskt og fornuftig.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Hadde en slik pre for endel år siden. Meget god til prisen, neppe noe annet som gir så mye pr. krone. Som Audiomix er inne på, en seriøs og real hifikonstruktør.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    Han var på Hortensmessa et år . Bra lyd , kule produkter og ok pris. Fristende saker ja.
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Idag bör det komma ett litet paket med UPS till mig från ...? :unsure: Jo, Danmark.

    Fortsättning följer ... 🥳
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Nu kom paketet med UPS.

    IMG_20201019_141137[1].jpg


    Alltid lite oroligt hur det ska vara paketerat, men detta var mycket gott packat. Lådan är även förstärkt i hörnorna med fyrkantsstavar i trä, mycket bra! (y)
     
    Sist redigert:

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Vad kan det gömma sig här under månntro ...?

    IMG_20201019_143215[1].jpg
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Tack motoren! :)

    Och så här fina ser de ut med sina rör på plats!

    IMG_20201019_152332[1].jpg


    Så nu kan jag anmäla mig som en vän av Thorhauge Audio med mina nya M. 70 monoblock. Uteffekten är 70 watt, vilket 70 på placketen borde ge en fingervisning om och M torde då stå för monoblock. Kul. Jag gillar dess design väldigt mycket, speciellt mätarna i mitten :p ... samt att jag läst en hel del gott om hans alster, bland annat på denna sida och även en väldigt god recension för många år sedan av hans försteg i nedlagda "Fidelity". Och jag kan bara hålla med om det som skrivs här att det verkar vara en riktig "hedersknyffel" att ha att göra med. Jag mailade honom lite innan köpet (även om jag köpte dessa begagnade av en annan man i Danmark) och han svarade omgående på alla mina frågor, samt visste vem som sålt dem till mig till och med, Steenkoll, eller hur?

    Det är hela 5 års garanti på förstärkarna, 1 år på rören samt livstids service, kan ju inte bli bättre, eller hur?! Jo, det skulle väl vara att jag bodde i Danmark då, i vart fall närmare vid eventuell service.

    De är bestyckade med ett ECC-82, ett styck 12BH7 samt två KT-90, alla rör från Electro-Harmonix. Det är dessa rör som de levereras i original med och som även den som gjorde denna recension testade dem med (+KT-120), vilken jag läste och kände att det skulle vara kul att testa och se/höra om även jag tyckte om dem.

    http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=3314&zoneid=3

    De har den finessen att det går att stoppa i dem allt från 6550 och hela KT-familjens alla rörtyper. Eftersom jag haft en förstärkare en gång med KT-150 röret och tyckte mycket om ljudet från dem så kanske det blir en framtida sak att utforska. Men just nu så ska jag starta med dessa KT-90 och se hur det kan låta. Det ska bli spännande!

    Jag återkommer när jag har kopplat in dem och lyssnat lite
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Blir spennende å høre hvordan det fungerer :) flotte er dem iallefall og har alltid hatt sansen for produktene fra han.
    Lykke til

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn