Tidal hifi eller hifi plus - når dac ikke støtter mqa og maks 24/192?

sanztra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2019
Innlegg
452
Antall liker
866
Sted
Pocket Valley
Har en ny DAC på vei inn som ikke støtter mqa (jeg har også en Topping D70s som støtter mqa som den nye skal erstatte).

DAC vs Tidal via USB fra PC - Ny DAC støtter: "The DAC USB input has been improved with asynchronous operation at sample rates of 44.1 to 192 kHz with a bit rate of up to 24 bits." og jeg prøver å finne ut av hva Tidal leverer i Hifi vs Hifi plus, den siste som er 100,- mer per mnd har mqa, med det støttes ikke så lurer på om noen har erfaring med Hifi abb. til 99,- pr mnd og om det der er kvalitet opp til 24/192?

HiFi Plus (199,-): Up to 9216 kbpsMaster Quality Authenticated (MQA), Dolby Atmos, Sony 360 Reality Audio, and HiFi
HiFi Sound Quality (99,-) Up to 1411 kbps

Kan jeg nedgradere abbonement til hifi uten å miste kvalitet på lyden, eller må jeg uansett fortsette med hifi plus for å utnytte 24/192 på DAC?

Har også noen innstillinger på Tidal programmet på PC på lydutgang under flere innstillinger:


image.png


To spørsmål her:

1. Litt usikker på hva Aktiver "Exclusive Mode" i praksis innebærer?

2. "Passthrough MQA" - "Deaktiver MQA programvaredekoding" innebærer?

EDTI: Kan jo beskrive linjen det skal gjennom:
USB kabel fra PC til Rega Saturn mk3 (Dac delen) derfra via en Ifi micro iTube2 videre til Manley Stingray II forsterker til Klipsch Heresy IV og en JLAudio D110 sub.
 
Sist redigert:

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Det er vel MQA som har vært formatet for filer med høyere oppløsning enn standard cd-kvalitet i Tidal. Slik jeg har skjønt det er MQA-formatet snart ferdig, og Tidal kommer til å kutte det ut. Se mer her.

Det kan tyde på at Tidal framover kommer til å tilby hi-res noe tilsvarende som Qobuz. Om dette blir knyttet til et eget abonnement er kanskje naturlig, så kanskje HiFi Plus blir abonnementet for hi-res også uten MQA.

Når det gjelder kvalitet på lyden er min erfaring at kvaliteten på selve musikkproduksjonen (altså det vi ofte refererer til som "innspillingen") har langt mer å si enn antall bits. Og jeg har også erfart at avspillingsutstyret (altså anlegget) kan ha mange flaskehalser som kan lure oss til å tro at "dette er en dårlig innspilling". Etter en solid oppgradering av høyttalere har jeg måttet bite i meg de ordene mange ganger ;)

Så for å svare deg på dette:
Kan jeg nedgradere abonnement til hifi uten å miste kvalitet på lyden?
Ja, det vil jeg tro. For veldig mange musikkproduksjoner sliter vi med å høre forskjell på vanlig cd-kvalitet og hi-res. Selvsagt finnes det unntak, men etter min erfaring er det ikke antall bits som er flaskehalsen i et tradisjonelt stereoanlegg ;)
 

sanztra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2019
Innlegg
452
Antall liker
866
Sted
Pocket Valley
Takk, vil jo selvsagt teste når Saturn er på plass, testet Spotify vs Tidal på Bathys via Blåtann og da var det tydelig forskjell i Tidal sin favør.

Kan jo beskrive linjen det skal gjennom:
USB kabel fra PC til Rega Saturn mk3 (Dac delen) derfra via en Ifi micro iTube2 videre til Manley Stingray II forsterker til Klipsch Heresy IV og en JLAudio D110 sub.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Via Tidal selv (eller Roon) så kan vel 24/96 være en mulighet ? Dvs. 1. "unfold".
Har selv tidal hifi plus (gjennom bilen jeg kjøpte). Helt unødvendig. Hifi plus skal kommer med skikkelige hirez etterhvert foresten.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

sanztra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2019
Innlegg
452
Antall liker
866
Sted
Pocket Valley
Det får du vel ikke noget ud af, med mindre din dac kan afspille mqa?
Får litt høyere bit/khz avspilling fra DAC ifølge displayet på noen av de jeg har testet, og er ikke lenge til Hi-res lossless kommer også på Tidal.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
896
Antall liker
579
Får litt høyere bit/khz avspilling fra DAC ifølge displayet på noen av de jeg har testet, og er ikke lenge til Hi-res lossless kommer også på Tidal.
Hvilke bit/kHz tal kan du aflæse på displayet?
 

sanztra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2019
Innlegg
452
Antall liker
866
Sted
Pocket Valley
gikk fra 44/48k til 88/96k når jeg gikk fra hifi til hifi plus på det albumet jeg spilte ved skifte, husker ikke i farten hvilket.

Edit oppdatert tall, og the Wall, master.
 
Sist redigert:

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Hvis det ikke er anført over blir MQA "unfolded" i Tidal appen en gang på pc. Slik at det i teorien skal gi lyd som gir opptil 88/96 khz oppløsning. Man må da stille inn lydkortet i pc til 88/96khz. Hvis man vil, kan man UP sample i DAC. Har nedgradert til HI-FI. Bruker en annen tjeneste for Hi-Res. Hvis Tidal kommer med HI-Res uten MQA oppgraderer jeg.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.308
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har egentlig bare tidal pluss på grunn av atmos, qobuz har etter hvert fått så mye musikk at jeg sjeldent bruker tidal.
 

breiva

Medlem
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
15
Antall liker
4
Har en ny DAC på vei inn som ikke støtter mqa (jeg har også en Topping D70s som støtter mqa som den nye skal erstatte).

DAC vs Tidal via USB fra PC - Ny DAC støtter: "The DAC USB input has been improved with asynchronous operation at sample rates of 44.1 to 192 kHz with a bit rate of up to 24 bits." og jeg prøver å finne ut av hva Tidal leverer i Hifi vs Hifi plus, den siste som er 100,- mer per mnd har mqa, med det støttes ikke så lurer på om noen har erfaring med Hifi abb. til 99,- pr mnd og om det der er kvalitet opp til 24/192?

HiFi Plus (199,-): Up to 9216 kbpsMaster Quality Authenticated (MQA), Dolby Atmos, Sony 360 Reality Audio, and HiFi
HiFi Sound Quality (99,-) Up to 1411 kbps

Kan jeg nedgradere abbonement til hifi uten å miste kvalitet på lyden, eller må jeg uansett fortsette med hifi plus for å utnytte 24/192 på DAC?

Har også noen innstillinger på Tidal programmet på PC på lydutgang under flere innstillinger:


Vis vedlegget 910968

To spørsmål her:

1. Litt usikker på hva Aktiver "Exclusive Mode" i praksis innebærer?

2. "Passthrough MQA" - "Deaktiver MQA programvaredekoding" innebærer?

EDTI: Kan jo beskrive linjen det skal gjennom:
USB kabel fra PC til Rega Saturn mk3 (Dac delen) derfra via en Ifi micro iTube2 videre til Manley Stingray II forsterker til Klipsch Heresy IV og en JLAudio D110 sub.
Kan jeg spørre hva du synes om Topping D70 DAC? Nå har de vel også kommet med en D90SE som er svært avansert. De har veldig imponerende data, men spørsmålet er om man får det man betaler for, men kanskje ikke mer. Gode DAC fra Europa og USA er fort minst dobbelt så dyre.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Jeg har Topping D70S som jeg synes er knallgod. (Balansert utgang er et must her hos meg).
Driver og sammenligner den med Topping DX5 til stadighet, men sliter med å finne noen praktiske forskjeller. Aka begge er knallgode. (y)
En brukt D70S eller den nye E70 Velvet tror jeg trygt kan anbefales.

PS: Er man tilhenger av VU-metre, så er kanskje Eversolo DAC'ene som selges i nettsjappa her inne en bra kandidat.:cool:
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.264
Antall liker
9.498
Torget vurderinger
2
Ikke bry deg om MQA , svindel og 14 bits lyd .
Har TIDAL Hifi i CD kvalitet . Det holder i massevis
 

sanztra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2019
Innlegg
452
Antall liker
866
Sted
Pocket Valley
Kan jeg spørre hva du synes om Topping D70 DAC? Nå har de vel også kommet med en D90SE som er svært avansert. De har veldig imponerende data, men spørsmålet er om man får det man betaler for, men kanskje ikke mer. Gode DAC fra Europa og USA er fort minst dobbelt så dyre.
Ja det kan du, jeg har ikke noe å utsette på D70s - men jeg har ikke behov for Balansert utgang, og kjøpte nylig Rega Saturn mk3 som har egen DAC og velger da å bruke den istedet (bruker pc med usb, og tv med optisk), mister BT mulighet fra telefon som D70s har, men er ikke ofte jeg brukte det. Jeg er jo veldig glad i Rega "lyden", vil vel vurdere å legge D70s ut for salg når jeg får ut fingeren.
 
Topp Bunn