Tidenes mest genialt produserte poplåt ?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.365
Med dette mener jeg ei poplåt som nødvendigvis i seg selv ikke har den beste kvaltitet melodimessig eller tekstmessig, men hvor måten den er produsert/arrangert på gjør den til en vinner.
Her er det sikkert relativt mange kandidater. Men mitt valg er Dancing Queen med ABBA.

Her er min begrunnelse.
Tekstmessig er det en helt ordinær poplåt. Men også melodimessig er den ganske ordinær. Det er ikke noe spesielt i oppbygninga av låta som gjør den bemerkelsesverdig, ikke noe spesielt spennende melodiharmonisk, slik som f.eks. Elton John er en mester i.
Men selve produksjonen er bare så perfekt, og vanvittig bra gjort. Fra pang-åpninga på låta med tagentraspet, rytmeseksjonen i låta, den lekre bruk av koring, måten stemmene kores inn i hverandre, strykerne i bakgrunnen, synth bruken. Bare den lille stryker-truderlutten på slutten, idet låte fades ut..ahh..genialt! Men det er først og fremst helheten i produksjonen som gjør at låta får et vanvittig driv.
Dette er en låt som bare er en innertier. Hvis produksjonsteamet bak "Dancing Queen" i dag ble spurt om det var noe de kunne tenkt seg gjort annerledes, så ville jeg vedde en tusenlapp på at svaret ble NEI.

Faktisk så er albumet "Arrival" en eneste lang rekke med hits. Dette er kanskje det eneste abumet jeg i dag lytter til med samme glede som den gang jeg som 12 åring satt fremfor platespilleren med mine Sennheiser HD540 hodetelefoner og "Arrival".

Noen andre som har gode eksempler på genialt produserte poplåter ?

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
322
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Good Vibrations - Beach Boys.

Temmelig opplagt, men den fantastiske bruken av lagvis pålagt lyd, den utrolige flyten i musikken og uvant instrumentering gjør at denne kommer svært høyt opp på lista.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg tillater meg å nominere
Hotel California med Eagles.

God tekst, godt musikalsk håndverk, herunder glitrende gitarspill. Arrangementet er perfekt.

"You can check out anytime you like,
but you can never leave."

A

Affa

Gjest
Jeg velger meg ikke en låt, men en(to) låtskriver(e). Først: ABBAs mest geniale er enestående. Men, det samme gjelder det beste fra Burt Bacharach/Hal David. Helt GENIALT, ned til den minste detalj.

J

jekri

Gjest
"Silly love songs" med Wings. Full av små effekter som en knappt merker men som i aller høyeste grad hever melodien. Tekstmessig? Banal i lange baner, men også ironisk over egne (McCartney) tekster.
Spillemesstg er den et forbilde i stramt, godt samspill.

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Det første som faller meg inn er Massive Attack. Jeg elsker produksjonen på Mezzanine. Om jeg må velge en låt... Teardrop, kanskje? :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Strawberry fields forever.

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
Hei!

Synes Dire Straits - "Walk of life" er en verdig kandidat. Dette er en låt "alle" kan, og som alltid er en vinner på hva det måtte være av festlige tilstelninger. Rytmen i låta, samt de velkjente keyboardtonene, har gjort sangen udødelig! :)

MVH Jarle

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Helt umulig og bare nevne en " låt " . Så m.a.o har ingen , men kan nevne ca. 50 som faller i samme katogori ::) .

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Helt umulig og bare nevne en " låt " . Så m.a.o har ingen , men kan nevne ca. 50 som faller i samme katogori ::) .
Enig! Minst hundre her.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Kanskje ikke tidenes MEST geniale, men forbausende bra: 6-åringen rocket opp "Hjalmar" med Trond Viggo her. Den er steintøff! ;D 8)

Sniff

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Tidenes mest genialt produserte poplåt er River Deep - Mountain High (Jeff Barry - Ellie Greenwich - Phil Spector) med Ike & Tina Turner, men Ike er ikke med. Han fikk ikke lov til å være med i studio. Nå er dette heller ikke Tinas låt selv om hun synger som en gudinne. Hun tolker den med innlevelse.

Dette er Phil Spector og hans Wall of Sound på sitt beste. You've Lost That Lovin' Feelin med The Righteous Brothers er den eneste som er nesten like genial. River Deep - Mountain High er mesterlig arrangert av Jack Nitzsche, og med kremen av LAs studiomusikere er den en sikker vinner - ganske enkelt genialt produsert i mono. Pop har aldri før eller senere vært nærmere det perfekte.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.365
Hmm...en klassiker jeg mangler. Åpenbart et hull her.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.365
quad_lars , faktisk så er Phil Spector en av de mest geniale produsentene. Jeg står dessuten fram som en som absolutt elsker de pompøse Beatles låtene, som Let it be, the Long and winding road m.fl.
NEI til "let it be" naked.

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Vanskelig å velge en, men for meg står det mellom

Billie Jean (Michael Jackson)
og
California Dreamin' (The Mamas & The Papas)

Glimrende og nær perfekte låter, begge to.

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Hehe, Hjalmar med Trond Viggo ja.... Pussig at den ble nevnt. Den er knallbra! Skru opp lyden og slipp deg løs!

Men til mer vanlig pop musikk er kanskje Brothers in Arms verdt å nevne. Både sangen og plata i sin helhet. Og på samme plate: Money for nothing.

For oss som er ganske gamle, så husker man at CD mediet ble lansert på begynelsen av 80 tallet. Og Dire Straits var sterkt med på å promotere CD for Philips.
Bare for å mimre litt....

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg liker de enklere Beatles-låtene også, jeg.  F.eks. er Paperback Writer interessant arrangementsmessig.

Men skiller vi mellom "produsert" og "arrangert" her? For meg er arrangementet noe mer spesifikt og begrenset enn produksjonen, som både omfatter arrangement, innspilling, miksing, mastring etc.  
Ovennevnte låt har et tight, godt arrangement, men lydkvaliteten er jo litt B etter dagens standard (selv om den sikkert er mer dynamisk enn det som gis ut av pop-produksjoner i dag).

Ellers vil jeg også nevne Led Zeppelins "Stairway to Heaven", som med sin stigende intensitet bare rivaliseres av Ravels "Bolero".

Mulig disse produksjonene ikke er "glætte" nok for tråden...

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Mange kandidater her, selvfølgelig.

En av favourittene må være "Needles & Pins", skrevet av Bono/Nitzsche men innspillet av en hel haug av artister som f.eks Searchers, Ramones, Del Shannon, Cher, Willie de Wille (!) og Smokie. Sistnevtes versjon er jo et klassisk eksempel på hvordan et arr. kan løfte en litt knotete, i utgangspunktet "stakato" låt, opp til store høyder. Låta bygger seg oppover og oppover på en utrolig fasinerende måte, og gjentar seg egentlig aldri. Umulig (for meg) å synge, men likevel utrolig fengende. Ordet "intriguing" passer godt.

En annen låt som også er spennende og godt arrangert, er Tears for Fears' "Everybody wants to rule the world". Lyden er er i tillegg mesterlig, med lag på lag av detaljer (vinyl) og godt med rom. Platas mest spennede del er det rent instrumentale, synes nå jeg, med en litt monotont messende vandring oppover og nedover toneskalaen på en syntheziser (mener jeg å huske), men hvor det legges inn små variasjoner som overrasker og gjør at det tipper over fra monotont til spennede og vakkert.
Hele plata er forøvrig en innertier i popsammenheng.
Morty

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
128
Fryktelig vanskelig, dette her, men jeg uttaler meg helt og holdent ut fra egen smak:

YES: "Owner of a lonely heart"

Tears for fears: "The Seeds of Love" Her hører vi virkelig en 80-talls gjenklang av Beatles!

Frankie goes to Hollywood: "Relax"
E så heldig å ha denne på 12" maxisingel (45rpm), noe som gjør lydkvaliteten på denne vinyldisken helt enorm. Og låta, spesielt versjonen "sex-mix" har et vanvittig trøkk!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.365
Fryktelig vanskelig, dette her, men jeg uttaler meg helt og holdent ut fra egen smak:

YES: "Owner of a lonely heart"

Tears for fears: "The Seeds of Love" Her hører vi virkelig en 80-talls gjenklang av Beatles!

Frankie goes to Hollywood: "Relax"
E så heldig å ha denne på 12" maxisingel (45rpm), noe som gjør lydkvaliteten på denne vinyldisken helt enorm. Og låta, spesielt versjonen "sex-mix" har et vanvittig trøkk!
Både Yes og Frankie er produsert av Trevor Horn, en av de store "wall of sound" produsentene. Trevor hadde svært dynamisk lyd på 80-talls produksjonene.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
The Beatles "A day in the life" har pussig nok ingen nevnt.

Godley & Creme! har heller ingen nevnt.

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
128
Både Yes og Frankie er produsert av Trevor Horn, en av de store "wall of sound" produsentene. Trevor hadde svært dynamisk lyd på 80-talls produksjonene.
Jepp, helt klart en av åttitallets mest markante produsenter. Han "definerte" på mange måter åttitallet med Buggles' "Video killed the radio star".

Noen som forresten har hørt den Belle & Sebastian-skiva som Trevor Horn har produsert? Har en mistanke om at han fikk selv ei trøtt gruppe som dem til å låte litt kult, men jeg har ikke fått sjekka det ut selv.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.402
Torget vurderinger
4
Kiss...et av Prince sine små mesterverk, en av hstoriens mest genialt produserte låter.

Hvorfor? I forhold til mye av det som nevnes her høres den jo ut som en halvferdig demo. Nettopp derfor!

Dvergen hadde vett til å trekke til seg puselankene straks han oppdaget hvilken perle av en låt han hadde laget....derfor er den stappfull av skaperglede og musikkglede...full av rått og upolert liv. Og den hverken var, eller er, eller kommer noen gang til å bli, tidstypisk...heller atypisk...derfor er den også allerede en tidløs klassiker på tvers av de fleste sjangere.

Keep It Simple Stupid !!

K

kbwh

Gjest
Hehe, Trane.
Ikke visste jeg at det var derfor låta heter Kiss. Ellers har du (også) rett, låta hører hjemme der oppe i stratosfæren.

Jeg slutter meg ellers til nominasjonen av Good Vibrations. Ikke rart den gode Mr. Wilson tørna. Og så er den fabelaktig som kontrast til Kiss, da. Geniale er de begge.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.581
Tror jeg må si: En vilkårlig låt fra DSOTM.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.253
Sted
'
Tror jeg må si: En vilkårlig låt fra DSOTM.
Og der finner du vel en av de få hit-låtene gjennom historien som er skrevet i 7/8!

Achilles

Medlem
Ble medlem
25.07.2003
Antall liker
0
Det er vesentlig forskjell på 7/8 og 7/4. Money tilhører den siste taktarten...

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.581
Og hvis den hadde gått i 3/4 takt, kunne den nesten blitt forvekslet med "... these are a few of my favorite things..." - fra Sound of Music! ;D ;D

Andreask

Medlem
Ble medlem
16.03.2006
Antall liker
0
Sted
Høvik utenfor Oslo
Beach Boys: Good only knows
Beatles: Penny Lane, Strawberry Fields, A day in a life, etc
Yes: Close to the edge (vet ikke om det er "pop" nok...), Roundabout
King Crimson: Hearbeat, hele "Dicipline"
Stevie Wonder: Songs in the key of life (platen[e])
Steely Dan: Aja (platen - så et program på NRK om produksjonen av denne)
Thomas Dolby: I Scare Myself, Screen Kiss
Radiohead: Paranoid Android
Fleetwood Mac: Sarah (m.fl)
Rufus Wainwright: Peach Tree (m.fl. fra "want two")

... og for å nevne en desidert outsider:      

Marshall Chapman - hele "inside job".

... og til slutt:
Metallica: St Anger - mest for å anbefale filmen om produksjonen: "Some kind of monster", der de utleverer seg selv på godt og (mye) vondt!

EDIT 1: Må bare spørre: Hva er DSOTM?
EDIT 2: Ah - Dark Side of The Moon...

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.581
Jeg så et program om Queen og A night at the opera på TV i går. Eller halvparten av det.

Må bare si at Bohemian Rhapsody er en enestående låt som også fortjener å bli nevnt i denne tråden.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.386
Torget vurderinger
2
Beach Boys: Good only knows
Beatles: Penny Lane, Strawberry Fields, A day in a life, etc
Yes: Close to the edge (vet ikke om det er "pop" nok...), Roundabout
King Crimson: Hearbeat, hele "Dicipline"
Stevie Wonder: Songs in the key of life (platen[e])
Steely Dan: Aja (platen - så et program på NRK om produksjonen av denne)
Thomas Dolby: I Scare Myself, Screen Kiss
Radiohead: Paranoid Android
Fleetwood Mac: Sarah (m.fl)
Rufus Wainwright: Peach Tree (m.fl. fra "want two")

... og for å nevne en desidert outsider:      

Marshall Chapman - hele "inside job".

... og til slutt:
Metallica: St Anger - mest for å anbefale filmen om produksjonen: "Some kind of monster", der de utleverer seg selv på godt og (mye) vondt!

EDIT 1: Må bare spørre: Hva er DSOTM?
EDIT 2: Ah - Dark Side of The Moon...
nei, close to the edge og roundabout er vel ikke pop !
progpop ? propp ?
Og Discipline ? Hvilken da ? Mate Kudasai kanskje ...

kanskje Blondie ? eller Police ... genialt produsert ..

BeeGees "you could be dancin'" , men det er kanskje disco.. genial er den iallefall, produksjon og driv.

S

stikken

Gjest
Det første som faller meg inn er Massive Attack. Jeg elsker produksjonen på Mezzanine. Om jeg må velge en låt... Teardrop, kanskje? :)
Hei !!
Ja, denne er bare utrolig bra ;), den suger tak i deg på en helt "Deilig" måte!! ;D
Gjelder igrunn  hele albumet!!.

Vil også legge inn "China Crisis" med "Flaunt the Imperfection", der låtene:
"The highest high" og "You did cut me" er meget gode produksjoner!!
Hele albumet er en produksjon med god lyd og mange gode og lett fordøyelige låter.

Vh
S

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
32.586
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Er veldig enig i Kiss/Prince, men kunne vel tatt med flere låter her; 1999, Little Red Corvette, Purple Rain og mange fler. I boka mi er den lille rare mannen for geni å regne.

Er vel ikke mye å utsette på Candle in the wind/Elton John heller....

Hva med "Drive"/Cars - eller hele albumet Heartbeat City for den saks skyld, hele albumet er velfortjente hits....

Og en gruppe som ikke var død, men som istedet nettopp har sluppet album:
SPARKS
"This town ain't big enough for the both of us" og "Propaganda" - kan ikke gjøres stort bedre enn det vel?

Lagga

wizardm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.10.2003
Antall liker
162
Sted
Tromsø
Prefab sprout - King of rock'n roll

Hør på teksten og koringa - helt genialt ;-)

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Litt off-topic....tidenes beste pop-låt (og mer Beatles enn Beatles...) er Four seasons in one day med Crowded House.
Forøvrig ett genialt band!

DagS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2004
Antall liker
535
Sted
Karlstad, Sverige
Torget vurderinger
8
Godley & Creme! har heller ingen nevnt.
Er helt enig i at Godley & Creme må være blant verdens mest geniale pop-produsenter. De leverte gullkorn så tett som haggel, men fikk aldri den oppmerksomheten de fortjente, IMHO.

For å ta bare noen få høydepunkter fra "duo-karrieren" etter at de gikk ut av 10CC:

"Sandwiches of You" fra "L" - 1978
"My Body the Car" fra "Birds of Prey" - 1983
"Cry" fra "The History Mix Volume 1" - 1985
"A Little Piece of Heaven" fra "Goodby Blue Sky" - 1988

Har også lyst til å nevne trippel-LP'en "Consequences" fra 1976 hvor de bl.a. har et kutt spilt inn med kunsthode, hvor man hører lyden av en jordpåkastelse fra inne i kista... Skremmende saker i full 3D når man hører det med hodetelefoner. Roger Waters blir bare smågutten i sammenligning med sine bjeffende hunder og hoggestabber.

Ikke for å skape unødig misunelse, men jeg har alle disse på vinyl ;D

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
Jeg tillater meg å nominere
Hotel California med Eagles.

God tekst, godt musikalsk håndverk, herunder glitrende gitarspill. Arrangementet er perfekt.

Produksjonen er nå èn ting men låten er intet håndverk; det er et rent plagiat. Bortsett fra refrenget, er låta en kopi av Jethro Tull's "we used to know" fra 1969. Ikke så rart; Eagles var oppvarmingsband for Jethro Tull før de fikk platekontrakt.

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.451
Torget vurderinger
5
Hele Skylarking-albumet til XTC ;D Merkelig at så få nevner produsenter - bak denne skiva står Todd Rundgren, som har skrudd mye bra både for seg selv og andre.

Topp Bunn