Tidenes peneste bildesign

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Man må ikke ha tusen hk for at en bil skal være morsom. Toyota og Subaru skjønte noe av dette når de kom med søsterbilene GT86 / BRZ. Lav vekt, "bare" 200 hk, litt soft understell og smale hjul.

    Jeg hadde en Porsche 924 en gang. Artig bil det synes jeg, selv med bare 125 hk. Man sitter veldig lavt og bilen har perfekt balanse. Rett og slett kos å kjøre.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.182
    Antall liker
    4.287
    Sted
    Sunnmøre
    Eg kjenner fleire som har kjøpt Ioniq 5, fyrst og fremst ut frå ei kost/nytte-vurdering. Eg tykkjer scifi-estetikken er kul, eg. Den burde vore på lista mi.

    Ja. Eg skjønar at sikkerheit, produksjonslinje og ikkje minst dimensjoneringa iht vekt styrer moderne bildesign, akkurat som krav til isolasjon og kva det no er gjer at moderne ferdighus ser drepande keisame ut.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Man må ikke ha tusen hk for at en bil skal være morsom. Toyota og Subaru skjønte noe av dette når de kom med søsterbilene GT86 / BRZ. Lav vekt, "bare" 200 hk, litt soft understell og smale hjul.

    Jeg hadde en Porsche 924 en gang. Artig bil det synes jeg, selv med bare 125 hk. Man sitter veldig lavt og bilen har perfekt balanse. Rett og slett kos å kjøre.
    Morsomt med lav vekt og lite hk, enda morsommere med lav vekt og mye hk.
    Det meste jeg har hatt på veien var 750hk og 1300kg, men det var lite brukelig så den ble mest brukt til banekjøring.
    Enig at det er dumt å ha en bil med store kapasiteter for bare å luske rundt på norske veier.
    Heldigvis finnes det nok av banetreff i inn og utland der man kan bruke maskineriet skikkelig. Viktig å få blåst rein motoren innimellom
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Yes 275tgb, syns Roma er ganske vellykket.
    Også 550maranello har tatt inspirasjon fra denne og 250gto. Det er en veldig pen bil og enda fortsatt ganske rimelig.
    Forøvrig en av de mest driftssikre Ferrari
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.659
    Antall liker
    17.672
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte å kjøre slow-reveal på Dubonnet fra 1938. De var sikre på å slå hastighetsrekorden over land med den, men Andre store slagsmål kom i veien og det å komme seg til USA med bilen ble uaktuelt i 1939.

    Interiøret:

    1938-Dubonnet-Xenia-Coupe-Interior-650x444.jpg

    Skal vi ut og fly?

    1938-Dubonnet-Xenia-Coupe-Doors-Open.jpg

    Ta plass, fest setebeltene.

    1938-Dubonnet-Xenia-Coupe-1-650x418.jpg

    Hekken er det vakreste, en liten detalj.

    His, hers and theirs bokser for å holde bagasjen adskilt.

    1938-Dubonnet-Xenia-Coupe-Trunk-Luggage.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.659
    Antall liker
    17.672
    Torget vurderinger
    2
    Luftmotstand og biler.
    Fin serie i tre deler fra The Truth About Cars (skrev en del for dem før, men denne serien har ikke jeg bidratt til).


    Ser at den er "significantly expanded" i linken.
    Her: https://www.curbsideclassic.com/aut...-of-automotive-aerodynamics-part-1-1899-1939/

    Drag.jpg
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.998
    Antall liker
    6.677
    Sted
    Holmestrand
    Vindtunnelen i Farnsborough, Endland ble bygd i 1935.
    «Chandler Smith of Fort Worth, Texas, vice president of the Airflow Club of America, stands with his 1936 Chrysler Imperial Airflow. The Airflow was the first American car designed using a wind tunnel.»
    Men jeg tror faktisk bilfolket begynte med vindtunneler allerede på 1920-tallet. Tatra var veldig tidlig ute, så i 1960 var vindtunnel gammelt nytt.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Upresis av meg da, det var ikke før på 60 tallet vind tuneller ble tatt i bruk for å utvikle racing biler og senere normale biler.
    At det ble gjort enkelte modeller før dette stemmer sikkert.
    Uansett bildet viser at de hadde fokus på dette og imponerende hva man får til med begrensede midler
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.998
    Antall liker
    6.677
    Sted
    Holmestrand
    Upresis av meg da, det var ikke før på 60 tallet vind tuneller ble tatt i bruk for å utvikle racing biler og senere normale biler.
    At det ble gjort enkelte modeller før dette stemmer sikkert.
    Uansett bildet viser at de hadde fokus på dette og imponerende hva man får til med begrensede midler
    Innlegget ditt er uansett interssant. Vet du hvilken bil det er?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Yes, det er en Jaguar e type low drag
    Denne:


    En prototype som ble videre utviklet av privatister
    Denne under, bygget på karroseri fra Rs panels er den peneste versjonen etter mitt syn

    Her får du kjøpt hele karroseriet
    Så trenger du masse deler og et chassinummer fra en vanlig e type.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kan forøvrig legge til at jeg bygger en e type coupe og har handlet masse fra rs panels. De har førsteklasses kvalitet på delene sine.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.527
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Oslo
    Yes, det er en Jaguar e type low drag
    Denne:


    En prototype som ble videre utviklet av privatister
    Denne under, bygget på karroseri fra Rs panels er den peneste versjonen etter mitt syn

    Her får du kjøpt hele karroseriet
    Så trenger du masse deler og et chassinummer fra en vanlig e type.
    Ikke stygg nei, men foretrekker den originale E-type, rent estetisk!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.200
    Antall liker
    24.674
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Alltid hyggelig når ens humor blir forstått.

    Det slo meg: Der har du en Albatros på hjul.
    Den laget en viss kø retning Hamar, men hele trafikkbildet smilte. 90 år gamle sportsbiler ser man ikke ofte på veien. Sjåføren var ikke stort yngre.
    En herlig opplevelse på en helt vanlig dag.
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.163
    Antall liker
    5.072
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    En bil på 1-2 tonn trenger ALDRI 400hk ute i trafikken.
    Trenger du det så er det noe helt feil med måten du kjører bil på.
    Enorm motorkraft, aksellerasjon 0-100 på mindre enn et øyelokk og bakhjulstrekk er ikke noe for amatører, og i trafikken så er så godt som alle amatører.
    Sjekk YouTube så finner du mange som smertelig finner ut at stor motor ikke akkurat er et sikkerhetsvalg. ;)
    Bilen jeg har nå har motor på 1,6l /115hk (Volvo V60 D2). Kunne greit ha vært litt mer, men det gjør jobben.
    Hvis forbikjøring/fletting ikke er sikkert, så er det jeg som er problemet, ikke motoren.
    Avslutter her, så vi (jeg) ikke avsporer en ellers fin tråd. :)
    Absolutt!
    Sammen med Avensis er en D2 det kjedligste jeg har kjørt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.216
    Antall liker
    11.065
    Tenkte å kjøre slow-reveal på Dubonnet fra 1938. De var sikre på å slå hastighetsrekorden over land med den, men Andre store slagsmål kom i veien og det å komme seg til USA med bilen ble uaktuelt i 1939.

    Interiøret:

    Vis vedlegget 825681



    Vis vedlegget 825683
    Veldig mystisk, denne bilen må ha vært svært, svært langt forut for sin tid.
    Øverste bilde viser altså at bilen kunne kjøre fullstendig førerløst, altså 100% selvkjørende og dermed langt foran dagens Tesla. Tross alt ligger den i drøye 200 km/t da bildet ble tatt, og det helt uten at noen sitter i førersetet!
    Dernest viser det seg at bilen faktisk kunne fly, og, ikke bare det, den var en 100% VTOL-bil! (Vertical Take Off and Landing). Dette bevises av at det ikke er hjulspor i sanden verken foran eller bak bilen.
    Aldeles fantastisk!
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.729
    Antall liker
    4.240
    Torget vurderinger
    1
    Corvette C3, imellom 1968-1972 synes jeg er et av de peneste design. Her en 1969 modell:
    Flotte kurver.

    1969-chevrolet-corvette-stingray.jpg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.729
    Antall liker
    4.240
    Torget vurderinger
    1
    Puster lettet ut, ettersom min oppmeksomhet uvegerlig trekkes mot modellen til venstre i bildet. Den til høyre er for gammel for meg.
    Du tenker på den røde oldsmobilen eller ford pickupen?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.182
    Antall liker
    4.287
    Sted
    Sunnmøre
    Fin, @Funk4Ever !

    Det er noko felles med mange av dei som vert posta (og nemnd) her i det siste (E-type, BMW 507, Ferrari 275 TGB). Ikkje berre at dei er sportslege, men noko med proposjonar og linjeføringa. Det same har Corvetten, på ein slags amerikansk, "all night long"-måte.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.197
    Antall liker
    8.574
    Torget vurderinger
    1
    68 Maserati Ghibli er en av mine kandidater. Så engang en slik som 10-åring, og den gjorde et uutslettelig inntrykk. Den har en tilstedeværelse som bildene ikke yter rettferdighet....


    68-Maserati-Ghibli-DV-13-CI_03.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.770
    Antall liker
    8.319
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    68 Maserati Ghibli er en av mine kandidater. Så engang en slik som 10-åring, og den gjorde et uutslettelig inntrykk. Den har en tilstedeværelse som bildene ikke yter rettferdighet....


    Vis vedlegget 825937


    Brodern hadde en slik en kort periode på 80 tallet...... et ex i en merkelig lys grønn farge...... den gangen var disse ikke veldig dyre og jeg husker brodern fikk en 190Sl og 20,000 kroner i mellom for den. Kjøremessig er disse absolutt intet og snakke om, snarere tvertimot, men designmessig er de jo flotte.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.803
    Antall liker
    7.836
    Fin, @Funk4Ever !

    Det er noko felles med mange av dei som vert posta (og nemnd) her i det siste (E-type, BMW 507, Ferrari 275 TGB). Ikkje berre at dei er sportslege, men noko med proposjonar og linjeføringa. Det same har Corvetten, på ein slags amerikansk, "all night long"-måte.
    Nok under snittet bilinteressert, men det har slått meg i både denne og drømmebiltråden hvor mye designerne har rappet/lånt fra hverandre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn