Tidsbruk på bilverksted

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke alltid sikker på om antall timer oppgitt på fakturaen fra bilverkstedet, er riktig antall... Eksempelvis lurer jeg på om det er drøyt at et bilverksted bruker to timer på å skifte bremsebånd på et hjul. Da jeg gjorde det selv, på gårdsplassen hjemme, brukte jeg maks 40 minutter, og da selvsagt uten luksus som løftebukk og lignende.

Noen synspunkter..?

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.123
Dette mener jeg er et generelt problem med bilverksteder. Vi som ikke har greie på bilreparasjoner er helt prisgitt verkstedenes vurderinger og angitt tidsforbruk. Vi misliker det sterkt, men har ikke noe valg når vi henter bilen etter verkstedbesøket.

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
183
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Ja dette hørtes drøyt ut. Men det kan jo også være at de kjører et opplegg der de bruker en minstepris på minimum 2 timer..
Vet at endel andre bransjer praktiserer dette.

C

Cyber

Gjest
Slik er det jo med flere ting, som å bytte bremser f.eks. Er jo på de fleste biler en smal sak, men skal du inn på verksted koster det mye. Jeg pleier alltid å spør etter en pris inkludert arbeid, mye lettere å forholde seg til for de vet hvor lang tid de bruker på det, ring gjerne flere verksted og oppgi hva de andre kan gjøre jobben for.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.912
Mekanikeren skal hente bilen, kjøre den inn på verkstedet, hente deler, reparere og kjøre bilen ut igjen. Etter det er det opprydding og rengjøring av arbeidsstedet. Var det med i de 40 minuttene du brukte?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.080
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Bilbransjen har beskyttet seg bak ei felles bok, der det står oppgitt tidsforbruk på ALLE operasjoner.
Eksempel(ikke reelt/sjekket, men...); smøre dørhengsle 1 dør=15min. 4 dører blir da 15x4=60min/1 time!
Og dette forsvarer de beinhart ut fra bil-bransje-boka.

Arne K

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Cobra2 skrev:
Bilbransjen har beskyttet seg bak ei felles bok, der det står oppgitt tidsforbruk på ALLE operasjoner.
Eksempel(ikke reelt/sjekket, men...); smøre dørhengsle 1 dør=15min. 4 dører blir da 15x4=60min/1 time!

Arne K
Jo, men legger man til grunn gjennomsnittsbetraktninger, som bl.a. bilbransjen gjør, blir dette riktigst. La nå rett være rett! Det er mange forskjellige bransjer som benytter "stipulert tid" i forbindelse med oppdrag og kalkyler, ikke bare bilbransjen.

Jeg skal ikke ta stilling til ærlighetsgraden til bilbransjen, men det finnes sikkert fortsatt "sorte får" her også; bilverksteder har jo et nokså frynset rykte på seg m.h.t. denslags...

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
For det meste er det bilfabrikantene og/ eller impotør som lager tidliste for de forskjellige operasjoner på bil. Disse er laget på grunnlag av tidsstudier og konkuranse. For skadereperasjoner er det forsikringsselskapene som i fellesskap har laget tidlister for arbeidet. De fleste mekanikere jobber akkord og tjener følgelig best når de bruker mindre tid enn oppsatt.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg har alltid mekket bilene mine selv, men sliter nå med et kaputt kne, derfor verkstedbesøk. Jeg har aldri brukt så mye som to timer på en så enkel jobb, selv om jeg måtte krype på en parkeringsplass, og åle meg halvveis under bilen.Iikke engang da jeg hadde en opprustet Ford, som måtte "overtales" grundig for å slippe boltene løs. Gjeldende bil er rustfri, delene var forhåndsbestilt, og vi vet alle hvor lite rydding det blir etter en slik operasjon.

Jeg konkluderer foreløpig med at enkelte i verkstedbransjen driver geskjeften sin på uredelig vis. :mad:

tdbil

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2006
Antall liker
15
Sted
Båtstø
Cobra2 skrev:

Arne K
Dette var helt pa tryne feil!

Jeg har jobbet paa verksted i over 20 aar og jeg har aldrig sett denne boken du sikter til!
Naar det gjelder merkeverksteder er det fabrikken som setter tiden paa jobbene!
Det finnes sikkert noen svarte faar der ute men det du skriver er ikke riktig!

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Da jeg for et par år siden måtte skifte lyspære (xenon) skulle merkeforhandler (Volvo) ha 3500,- for én side. Jeg tenkte faen heller, og bestilte pærer på nettet. I tillegg til å ta overpris for pæren skulle volvoforhandleren bruke to timer på arbeidet. Jeg byttet pæra på ca. ett kvarter.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
296
"Naar det gjelder merkeverksteder er det fabrikken som setter tiden paa jobbene!"

Yeah right...

Skulle skifte regreim på bilen, en Ford, ett merkeverksted skulle ha 5500, et annet 8 mil unna skulle ha 11000.

Topp Bunn