tigerdyr's kinorom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tigerdyr

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2019
    Innlegg
    18
    Antall liker
    72
    Med 5 års forsinkelse er jeg endelig kommet i gang med kinoen.

    Huset er fra 2018 (2 etasjer, ingen kjeller) og det har hele tiden vært planen min å transformere rommet, som mer normale folk nok hadde benevnt stuen, til å bli min drømmmekino.

    Rommet på 33 m² (4,38 B x 7,58 L x 2,70 H) blir delt inn i et kinorom på 26 m² med en anslått høyde på 2,55 og en liten gang/teknisk område der forsterkere osv. står.

    Rommet har inngang fra kjøkken/spisestuen og derfor var det viktig for meg å bevare dagens pene franske dører og så heller lage et indre rom som har en lyddør i tillegg.

    Kinoen får 5, 6, eller 7 sitteplasser fordelt på to rader.

    Jeg brukte noen timer hver dag i en uke på å rive al gips fra vegg og himling, noe som forhåbentlig er den verste jobben i hele prosjektet. I al for min del, for selve byggingen av rom-i-rom opplegget er satt ut til proffe/erfarne folk da jeg hverken finner kapasitet til å gjøre det selv og heller ikke helt har troen på jeg kan gjøre det godt nok på egen hånd.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    tigerdyr

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2019
    Innlegg
    18
    Antall liker
    72
    I forhold til ventilasjon, er planen å stenge de eksisterende tilluft- og avtrekskanalene i rommet og istedet legge nye ventilasjonsrør inn gjennom boden hvor jeg så vil plassere en Systemair KVK SIlent 125 EC. Den vil da ventilere mellom kino og hall'en, som er naturlig kjølig året rundt.

    Det eksisterende balanserte ventilasjon ville i teorien kunne håndtere rommet greit om jeg lukket igjen tilluftsventilene på 2. etasje hvis kinoen er full, men det er en lite praktisk løsning. Avventer endelig beslutning til jeg får tak i en ventilasjonskar, noe som har vist seg å være en utfordring i disse ferietider.

    Da himlingsplatene ble fjernet fant jeg også at en skjøting av tilluftskanalen er slett utført og ikke akkurat noe som er tett.
     

    Vedlegg

    tigerdyr

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2019
    Innlegg
    18
    Antall liker
    72
    Stenderverk til lettveggen er ferdig og bygging av gulvet er påbegynt.

    Det nye gulvet vil bestå av u-boats + 36x48 lekt + 22mm spon + et lag fibergips.

    1720107005185.png


    1720107079540.png


    Inngangen til kinoen hvor der vil komme en lyddør til venstre og teknisk gang til høyre.

    1720107352626.png
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.929
    Antall liker
    19.506
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ville tenkt litt på at spirorør kan klirre og lage ulyder. Det gjorde ikke jeg. I stede for å hvile på trevirke, kanskje legge noe i mellom osv😀
     

    tigerdyr

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2019
    Innlegg
    18
    Antall liker
    72
    Ville tenkt litt på at spirorør kan klirre og lage ulyder. Det gjorde ikke jeg. I stede for å hvile på trevirke, kanskje legge noe i mellom osv😀
    Venter på å få en ventilasjonskar på befaring. Angivelig skulle han komme i dag, men jeg tror det når jeg ser det. Elektrikkeren som skulle komme i går kom aldri..

    Jeg tenker at vi lukker for kanalen som tidligere ble brukt for de to tilluftsventiler (og hvorfor der er to aner jeg ikke for dimensjonene er de samme som for hovedkanalen). Forhåbentlig lukker vi der skjøtingen er dårlig hvilket er helt i starten av det ytre rommet. Om vi da fjerner resten av røret frem til ventilene må der antakelig festes stegforsterkning for i-bjelken der hullene er, men det burde være en smal sak.

    Når det gjelder den nye gjennomføring av rør mellom kino og boden der den nye viften vil stå, er det andre alternativer enn spirorør? hvordan både demper man vibrasjoner mellem vegg og rør samtidig som det gjøres helt tett?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.827
    Antall liker
    9.247
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Herlig att du nå er igang.
    Dette har jeg ventet på lenge.
    Vi snakkes helt sikkert underveis.
    Men la deg nå ikke lure av Dansker her inne😅🤣😂🥰.
    Dette var en intern spøk.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.833
    Antall liker
    107.702
    Torget vurderinger
    23
    Gjentar det til det kjedsommelige... kinogutta er MYE tøffere enn hififolk når det gjelder å ta ting helt ut! Herlig.
     

    tigerdyr

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2019
    Innlegg
    18
    Antall liker
    72
    I dag ble laget av sponplater på gulvet ferdig. Det skal etterhvert et lag fibergips på dette og så gulvteppe. Tar gjerne imot anbefalinger av gulvteppe.

    1720207106160.png

    1720208300270.png


    Ventilasjonskaren var innom for en befaring og det virket lovende. Har ønsket å flytte tilluftskanalen slik at luften kommer fra spisestuen for å ha større avstand mellom den "kontaminerte luften" som trekkes ut av kinoen og hvor frisklufttilførslen tas fra og det virket fornuftig nok. Har tilfeldigvis også varmepumpe der, så temperaturen på luften som trekkes inn i kinoen vil ha riktig temperatur året rundt.

    Fikk hentet viften, en Systemair KVK Silent 125 EC, og testet den litt ut. Planlegger å bytte ut den interne 0-10V potentiometeret med et PWM-signal fra en Lattepanda Delta som jeg har liggende fra tidligere prosjekter (en slags krysning mellom en Rasperry Pi med Intel CPU og Arduino on-board). Arduinoen skal kunne supplere et 5V PWM signal og jeg kan ikke tro jeg trenger kjøre viften hardede enn på 50% uansett (er også der den begynner å støye).

    Elektrikker skal komme i morgen, men igjen, vi får se.. fikk et helt vanvittig "tilbud" som jeg endte opp med å bare si ja til for å komme videre. Det lokale elektrikkerfirmaet jeg har brukt tidligere kunne ikke ta bryet med oppdraget før sent i august.

    Holder fortsatt på å arrangere fibergips-leveransen. Trenger 3 paller (180 plater), ~1,3 ton/pall (!), så de kommer med kranbil en eller annen gang - men først skal de fra Gjøvik til Oslo før det da skal lastes på kranbil og retur i min retning - og du verden hvor komplisert det er å få alle parter til å kunne prate sammen.
     

    tigerdyr

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2019
    Innlegg
    18
    Antall liker
    72
    Elektrikker var her lørdag og la kabelrør for 3 ekstra kurser plassert fremst i kinoen så der ikke blir noe mangel på strøm til subwooferne. Forventer også å ta strøm til led-strip rundt taket herfra.

    1720512222753.png


    Ventilasjonskaren var her også lørdag og fikk lukket de gamle kanaler og tatt ned overskydende rør. De 3 lydfeller tenker vi da å gjenbruke senere.

    Mandagen skjedde der ikke så mye. Satte inn forsterkningssteg i i-bjelkelaget der rørene hadde gått. Hullerne i røret var ikke laget ihht spec og fant ingen steder der hadde forsterkningssteg av kryssfiner på lager, så vi endte opp med å la nogen av resterende gulvspon - bedre enn ingenting tenker jeg.

    De oppdaget at strømmen på en av de gamle kursene hadde gått etter elektrikkeren hadde vært innom. De var her akkurat og det viste seg at der var løs kontakt i sikringen ved siden av den de jobbet med i lørdags. Igjen kan det altså se ut som litt dårlig utført arbeide fra den opprindelige montøren.

    Forventer leveranse av fibergipsen onsdag, men kan fint bli en dag forsinket for min del siden det ser ut å skulle regne svært mye i morgen.

    De demonterte nå karmen på de to vinduer som vil skjules, men det ble nok gjort litt for voldsomt da det dro med mye av sprøyteisolasjonen og ødela fuktsperren rundt vindu flere steder, men det får de rette opp på.

    1720511730342.png


    På det andre vinduet gikk det bedre:

    1720512155380.png


    Derutover var jeg ute å se på stole/reclinere i lørdags. For første rad vurderer jeg en 3-seters fra avshop, men på andre rad jeg har kun plass til de helt simple kinostolene. Jeg vurderer også om jeg skal velge 3 halv-gode seter uten recline eller 2 gode reclinere.

    Anbefalinger til kinostoler som ikke er for brede (helst under 75 cm) ? og gulvteppe?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Her har vi kommet i gang ja :) Dette blir nok helt topp det her.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.929
    Antall liker
    19.506
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Spennende å følge med her😀 Tenker du kun kino eller kommer du ta hensyn til musikkavspilling og? Grunnen til spørsmålet er tanken på demping. Hadde jeg kun tenkt kino hadde jeg gitt flat pedal med tanke på demping. Når det gjelder musikk, så ville jeg holdt litt igjen. Du har helt sikkert noen tanker her😀
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.827
    Antall liker
    9.247
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Full pedal uansett.
    Men er jo smart å få tatt råmållinger, spesielt i bassen. Der er jo @thohaug en råtass.
    Kan de fysiske tingene veldig godt.
    Vil jo si han har gjort en god jobb i furtebua mi.
    Kontroll på bassen spesielt er viktig.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Elektrikker var her lørdag og la kabelrør for 3 ekstra kurser plassert fremst i kinoen så der ikke blir noe mangel på strøm til subwooferne. Forventer også å ta strøm til led-strip rundt taket herfra.

    Vis vedlegget 1038037

    Ventilasjonskaren var her også lørdag og fikk lukket de gamle kanaler og tatt ned overskydende rør. De 3 lydfeller tenker vi da å gjenbruke senere.

    Mandagen skjedde der ikke så mye. Satte inn forsterkningssteg i i-bjelkelaget der rørene hadde gått. Hullerne i røret var ikke laget ihht spec og fant ingen steder der hadde forsterkningssteg av kryssfiner på lager, så vi endte opp med å la nogen av resterende gulvspon - bedre enn ingenting tenker jeg.

    De oppdaget at strømmen på en av de gamle kursene hadde gått etter elektrikkeren hadde vært innom. De var her akkurat og det viste seg at der var løs kontakt i sikringen ved siden av den de jobbet med i lørdags. Igjen kan det altså se ut som litt dårlig utført arbeide fra den opprindelige montøren.

    Forventer leveranse av fibergipsen onsdag, men kan fint bli en dag forsinket for min del siden det ser ut å skulle regne svært mye i morgen.

    De demonterte nå karmen på de to vinduer som vil skjules, men det ble nok gjort litt for voldsomt da det dro med mye av sprøyteisolasjonen og ødela fuktsperren rundt vindu flere steder, men det får de rette opp på.

    Vis vedlegget 1038035

    På det andre vinduet gikk det bedre:

    Vis vedlegget 1038036

    Derutover var jeg ute å se på stole/reclinere i lørdags. For første rad vurderer jeg en 3-seters fra avshop, men på andre rad jeg har kun plass til de helt simple kinostolene. Jeg vurderer også om jeg skal velge 3 halv-gode seter uten recline eller 2 gode reclinere.

    Anbefalinger til kinostoler som ikke er for brede (helst under 75 cm) ? og gulvteppe?
    Anbefaler stoff over skinn i hvertfall. Bedre akustisk. Ville også holdt av litt avstand på bakvegg så det er plass til eventuelle dempetiltak der. Og om du skal ha podium osv til rad 2, så ville jeg kjørt råmålinger først for å finne beste lytteposisjon for førsterad før man setter opp podiet. Det er også en god ide om man lager podium til å gjøre om denne til en diger demepefelle også om man først skal ha det. Siden man får gratis bassabsorpsjon "på kjøpet" da.
     

    tigerdyr

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2019
    Innlegg
    18
    Antall liker
    72
    I dag ble fibergipsen levert:

    1720723268213.png


    Jeg ba om å få de levert en dag senere pga al regnværet i går og det var nok ingen dårlig beslutning da gipsen/pallene ikke var pakket inn i noe.

    Innenfor er det er nesten klart for montering av de første platene nå. Det blir litt ekstra jobb med veggen siden platene er 240, mens jeg egentlig trenger ~260, så de må skjøte de; planen deres er å bruke 220 + 40 så skjøten kommer midt på den andre høyste metalstykket slik det er satt opp.

    1720723637553.png


    En lyddør i stål, 50dB, er bestilt. Dessverre ser det ut til at levering ikke blir før midten av september (!), så effekten av al arbeidet får jeg altså ikke målt før den tiden - det var leit.

    Jeg føler det har gått ganske tregt denne uken da dette (montering av disse "furring channels") egentlig er alt de (2 personer) har jobbet med disse 4 dagene, men hva vet jeg.

    Det har i det hele tatt vært utfordrende å både følge de opp / kontrollere arbeidet / avklaringer, hente ekstra materiale av flere omganger fordi de har brukt betydelig mer enn kalkulert, og samtidig passe en jobb som er inne i en crunch-periode som gjerne krever 100% tid/fokus og vel så det (kan heldigvis jobbe hjemmefra så mye jeg ønsker) - og der er ingen andre på jobben til å avlaste meg - så jeg kjenner meg mer sliten enn på lenge og ser veldig frem til at disse karene blir ferdige med å sette opp al gipsen så jeg kan få en liten pause frem til lyddøren kommer og ellers å kunne ta resten sådan litt etter litt.
     
    Sist redigert:

    tigerdyr

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2019
    Innlegg
    18
    Antall liker
    72
    Fredagen gikk stort sett med å fylle opp med isolasjon i vegg og himling (der utbygger hadde vært noe gjerrig med isolasjonen + det ble en del tomrom etter 3 ventilasjonsrør ble fjernet). Likevel er jeg overrasket over hvor mye de stappet inn; brukte 5 sekker rockwool.

    1720898250054.png


    De dukket til min store overraskelse opp i dag, lørdag, også - og som altid kl 7:30 hvilket er midt på natta for min del. Det kom også en 3. kar i løpet av morgenen og i det minste ble de nesten ferdige med første lag fibergips på himlingen.

    1720898144667.png


    Prosjektleder mener det er ca. 2 uker igjen til de er ferdige med å sette opp al gipsen hvoretter vi, som tidligere nevnt, må vente til midten av september for å sette i døren.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    329
    Antall liker
    421
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer å bytte ut nåværende ventilasjon (avshops cinevent) da den bråker helt forferdelig. Nysgjerrig på å høre hva du tenker om Systemair KVK Silent 125 når du har fått den opp og gå.
     

    tigerdyr

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2019
    Innlegg
    18
    Antall liker
    72
    Første lag på himling og 2 av veggene er nå ferdige.

    1721204817968.png

    1721205250751.png

    1721205528619.png


    Røret som man ser gå igjennom veggen er avtrekk via ventilasjonsviften montert i den tilstøtende boden:

    1721205420899.png


    Hadde litt flaks, for det viste seg at takhøyden i denne boden kun er 254, mens det er 270 overalt ellers på den etasjen, så det var ganske nære at hullet laget fra andre siden ikke hadde passet:

    1721205553687.png


    Måtte faktisk bore igjennom den ene toppsvillen som ligger der. Hvorfor det er så mye lavere takhøyde i det rommet vet jeg ikke, kanskje det er pga det er teknisk rom, kanskje pga det er dusj og avløp rett over.

    Sist, men lang fra minst, fant jeg 7 steder der håndverkerne bare hadde skrudd metalstenderen rett i trestender (og med et lite tilpasset stykke tre imellom) helt uten bruk av avkoblingsclip:

    1721205838443.png


    Dette måtte de ha gjort forrige torsdag og ingen sa fra at de trengte flere clips før jeg selv oppdaget dette ved et tilfelle igår. Var ikke veldig fornøyd med den oppdagelsen kan du si og enda mindre fornøyd med de vidt forskjellige bortforklaringer jeg fikk etterpå.

    Prosjektleder som også er snekker, takstmann og eier av byggefirmaet har dessverre ikke selv vært on-site og bare kommunisert med folka hans over telefon og de skjønner tydeligvis ikke eksakt hvordan ting skal gjøres for de spurte meg også om lengre skruer for 2. lag med fibergips som de absolutt mente skulle skrus inn i metalstederen de også - hvilket er feil. Igjen blir man møtt med bortforklaringer når det tas opp.

    Jeg brukte firmaet på anbefaling og fordi de hadde bygget kinoer før med disse produktene og så forventer man jo ikke at man skal etterkontrollere hver centimeter etterpå, men nå er jeg bare glad for at jeg fant ut av det tidsnok og de nå driver og retter opp i det.
     

    tigerdyr

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2019
    Innlegg
    18
    Antall liker
    72
    Dagen etter førnevnte feil, da jeg begyndte å gå mer i detaljene, fant jeg en ny feil der en gulvplate ikke gikk langt nok ut i siden og hadde en relativt stor sprekke frem til veggen uten der var noe under så det ikke var mulig å legge en fuge inntil:

    1721463888334.png


    Det skulle ha vært slik:

    1721463950499.png


    men pga dårlig tilpasning av gulvplaten ble det egentlig slik:

    1721463998377.png


    Det har nå blitt fikset.
     

    tigerdyr

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2019
    Innlegg
    18
    Antall liker
    72
    De har begyndt å legge 2. lag fibergips på himlingen. De holder litt igjen med å gjøre ferdig veggen for å ha litt sirkulasjon av luft mens de skjærer til platene. Skjønner for så vidt det. De har også begyndt å fuge der vegg, gulv og himling møtes.

    1721628732269.png

    1721628814323.png


    Det brukes "green glue" mellom de to lag. De var ganske nøye med å spre dette jevnt ut på platen da jeg sto å så på. Bruker også "green glue sealant" til å fuge i kanterne. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om al denne "green glue"-hypen, hvorvidt det er snake oil eller ikke, billig er det i al fall ikke og jeg er noe skeptisk av natur, men valgte å gå all-in med rommet når det nå først skulle lages.

    Jeg laget en liten prototype på bakgrunnsbelyst filmplakat-ramme som jeg planlegger å sette opp 2-4 av i kinoen som jeg tenker også vil bidra til stemningsbelysning:

    1721629394330.png


    Brukte nogen billige 12V LED-strips jeg hadde liggende fra tidligere. De fungerer ok, men er noe dårlige på dimming.
     
    Sist redigert:

    tigerdyr

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2019
    Innlegg
    18
    Antall liker
    72
    Hvordan er fremdriften for tiden, ferie på folket?
    De dro tirsdag forrige uke og jeg dro bort en stund også, så det har ikke skjedd allverden. De ble så ferdige det var mulig å bli før leveranse av lyddøren.

    Var borte å kjøpe noe skikkelig arbeidsbelysning i dag og har ellers bare prøvd å bli kvitt al støvet og lukten som ble igjen, særlig i kjøkken/spisestue som er naborommet.

    1723146355944.png


    1723146384544.png


    Jobber med planen for å lekte ut vegg for plassering av demping, side-surround og filmplakater.

    Er der nogen konsensus rundt hva man bør bruke som dempemateriale for veggen? Er det Rockwool Flexi A-plate, Rockwell Lydplate, Glava et-eller-annet man skal bruke? eller må det være de dyre Rockfon platene? og hvor tykt skal det være.. og skal det være luft mellom det og veggen, osv..

    Som utgangspunkt tenker jeg å lekte ut 10 cm med huller på 30x60, 60x120 eller deromkring som jeg så kan proppe isolasjon i alt etter hva som er nødvendig.

    Kjøpte noe høyttalerstoff på biltema jeg tenke å ha utenpå de hjemmesnekrede "lydplatene", men bør man også behandle isolasjonen med noe, f.eks. spraylim, for å redusere støv og gjøre det mer fast, eller er det bare tull? Nogen som vet hva Rockfon platene faktisk er laget av? Har fått nogen gratisprøver tilsendt og de er svært faste, og ser bra ut for al del, men er det det beste å bruke og i så fall, vet nogen om det er mulig å lage nogen nesten like gode plater selv?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.827
    Antall liker
    9.247
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hunton træfiberprodukter er veldig bra.
    Veldig gode egenskaber.
    Regner med att du mener til førsterefleksjon.
    Skader ikke å ta det tykkere, mine er ca 25 cm 120 brede, samme i taket.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.035
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg vil fraråde at gøre rummet mindre. Det giver bedre lyd at have et stort rum.
    Jeg er selv gået til 33 kvadrat meter fra 29 kvadrat meter. Stor forskel.
    Du bør have et rum og så placere en lyttestol og højttalerene. Derefter gøres en måling.
    Du vil få en udfasning i bassen og den fjernes ved at have 150 cm Rockwool på Bagvæggen formodentlig. Men kan også fjernes ved at have en Rockwool væg ca. 150 cm. fra Bagvæggen, og bag den have dine forstærkere. Det er ikke godt, at bygge væggen først.
     

    tigerdyr

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2019
    Innlegg
    18
    Antall liker
    72
    Jeg vil fraråde at gøre rummet mindre. Det giver bedre lyd at have et stort rum.
    Jeg er selv gået til 33 kvadrat meter fra 29 kvadrat meter. Stor forskel.
    Du bør have et rum og så placere en lyttestol og højttalerene. Derefter gøres en måling.
    Usikker på om kommentaren din gjelder første innlegg eller slik rommet har blitt nå, men i al fall er det nye rommet, etter nødvendige lydisoleringstiltak, omtrent ferdigbygget og er på 26,5 m², så det er det jeg har å jobbe med nå.

    Der er naturligvis svært mye ekko i rommet nå og jeg planlegger hvordan veggene skal se ut, herunder håndtering av førsterefleksjon. Jeg er helt med på å gå igang med målinger så snart jeg har noe å teste med og får laget en platform for plassering av de første høyttalere.

    Jeg har dog på forhånd avklaret med meg selv at jeg skal sette til side mine perfeksjonistiske tendenser og ikke jakte på den helt perfekte kurven. Til syvende og sist er det for meg film og totalopplevelsen som er viktig; jeg skal i al fall ikke sitte og lytte intenst for å prøve å dektektere en ujevnhet i sinuskurven til strømforsyningen... men vil prøve å få til det beste resultatet innenfor rimelighetens grenser. At teste plassering av ulike dempematerialer på ulike steder og se hvordan det påvirker lyden/målinger er definitivt noe av det jeg vil gjøre.

    Regner med att du mener til førsterefleksjon.
    Ja jeg mente det, men egentlig... i et surround oppsett med 11-13 høyttalere + subs blir det vel nærmest førstefleksjon alle steder vil jeg tro :)
     

    tigerdyr

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2019
    Innlegg
    18
    Antall liker
    72
    Mottok akkurat en 3m x 2,4m "stjernehimmel" i noe tynt stoff som jeg vil vurdere å bruke i taket for å skjule de stygge diffusere jeg sikkert må plassere der. Om det blir bra eller ikke aner jeg ikke, men det var 240 kr levert så ikke den store investeringen. Hvis det blir bra, kunne man vurdere å kombinere det med et fiber optic lys-kit, men vi får se.

    1723212469878.png
     

    tigerdyr

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2019
    Innlegg
    18
    Antall liker
    72
    Ventetiden på leveranse av lyddøren føles utrolig lang, så jeg satte inn to fronthøytalerne og kjørte de første målinger for moro skyld.

    Først sjekket jeg volum. Spilte musikk på 86-88 dBA. På rommet i estasjen over kinorommet gikk det fra 30 dBA (noise floor) til 33-34 dBA. Muligens minskes det litt når lyddøren kommer i, men tenker det uansett er godkjent. Det er i al fall en helt annen verden enn tidligere.

    1724714388459.png


    Det var nesten ikke til å holde ut å være i rommet, ikke minst pga mye reverb/echo. Er så mye det ikke engang er til å snakke sammen i rommet og forstå hva der blir sagt.

    1724714704454.png




    1724714747925.png



    Rundt 2 sekunder var også hva jeg ville ha gjettet på med den simple "klappe-testen".

    Jeg gikk til innkjøp av 8 plater Hunton Nativo trefiberisolasjon (100mm) og plasserte 2 plater tilfeldig på hver vegg og til min overraskelse var det nok til å gi store utslag i disse målinger fra ~120Hz og opp.

    1724715124759.png


    1724715016012.png



    1724715212413.png


    For SPL ser man også betydelig reduksjon fra ~150 Hz og opp etter jeg satte opp de 8 platene, men ellers er der jo enorme forskjeller på bunn og topp...

    1724715767880.png
     

    tigerdyr

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2019
    Innlegg
    18
    Antall liker
    72
    En masse isolasjonsplater og eksperimentering senere...

    Jeg slet lenge med dype null i 47 Hz, (og tilsvarende 96Hz og 141Hz). Flyttet rundt på alt mulig, la til opp til 4 x 100mm isolasjonsplater bak til ingen nytte, men så satte jeg opp en 3. sub bakerst i rommet og vinklet den litt mot lytteposisjon og det virket veldig bra. Har fortsatt en liten dipp på 94Hz, men ingenting mot hvordan det var før. Har heller ikke klart å bli kvitt peak'en på ~70Hz, men det ser ikke ut å være verre end at det kanskje kan fiksen med litt RC/DSP.

    1724887148105.png


    Både RT60 og grafene for "clarity" er også blitt mye bedre, særlig fra 100Hz:

    1724887242160.png



    1724887363939.png


    1724887470283.png


    1724887499875.png


    Fronthøyttaler er Adam GTC-88 og sub'ene er Adam GTC Sub (12", portet). Hører en del port støy fra de i frekvenser under 30Hz, særlig den ene gir i tillegg litt ulyder, men det ligger også litt i kortene å oppgrade til noe større.

    Forforsterkeren er en Yamaha CX-A5200 og effektforsterker er Nord One UP NC500.

    Jeg har også leket litt med Yamaha sin romkorreksjon og den manuelle PEQ. Det var vært litt hit og miss med den automatiske korreksjonen og den manuelle PEQ syns jeg er litt for begrenset. Inntil videre forsøker jeg å gjøre hva jeg kan med rommet og ikke regne med at romkorreksjonen kan redde dagen for det tror jeg den er for begrenset til. Hører Dirac er langt mere avansert, men nå er det Yamaha sin jeg har å jobbe med inntil videre.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.789
    Antall liker
    3.274
    Torget vurderinger
    0
    Ventetiden på leveranse av lyddøren føles utrolig lang, så jeg satte inn to fronthøytalerne og kjørte de første målinger for moro skyld.
    Først sjekket jeg volum. Spilte musikk på 86-88 dBA.
    Hvorfor måler du dBA? :unsure:
     

    tigerdyr

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2019
    Innlegg
    18
    Antall liker
    72
    Hvorfor måler du dBA? :unsure:
    Det er det mest normale når man snakker om støymålinger. Det er dBA der brukes i regelverk om støy og lydreduksjonstall (Rw) tar også utgangspunkt i A-vektningen om ikke noe annet spesifikt er oppgitt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn