Til deg som laster ned FLAC

B

Back_Door

Gjest
Fidelio skrev:
Jeg mener altså at å laste ned musikk "ulovlig" for å prøvelytte til ny musikk (for å finne ut om det er verdt å kjøpe) er greit. For å benytte en like tåpelig analogi som de som blir trukket frem i denne tråden: Man får vitterlig prøve f.eks klær eller en bil før man kjøper. Ser ikke hvorfor det skulle være anderledes med musikk.
Ja, ville det ikke vært greit om det var opp til den enkelte å bestemme hvilke lover som var relevante å følge eller ikke.. Angående "tåpelige" analogier: Når du prøver klær, får du vel ikke ta de med deg hjem? Når du har prøvd klærne, må du vel bestemme deg for om du vil beholde dem og dermed betale for deg? Eller hva med bil? Kanskje jeg skulle vurdert å "prøve" en ny bil noen år..

Tror nok de fleste som laster ned musikk fra nettet, har en målsetting om å slippe å bruke penger på musikk. I respekt for den berikelse av min tilværelse musikere gir meg, vil jeg personlig ta avstand fra slike nettsteder. Jeg synes nemlig det er helt greit at også musikere får tjene penger av sine produkter.

At du velger å kjøpe musikken også, i tillegg til din nedlasting, er jo flott og edelt. Tror bare at du er temmelig alene med slik motivasjon og praksis.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.872
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har en tredjeperson egentlig noe med å hindre tilgang til et åndverk?

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.273
Torget vurderinger
32
Valentino skrev:
Det er forskjell på å ha tilgang og å ha fri tilgang.

Roy

B

Back_Door

Gjest
Valentino skrev:
Det spørs jo hvem du definerer som tredjeperson i sammenhengen.
Nettbasert tilgang til musikk støtter jeg. Synes bare at det samtidig er greit å betale litt for det.

Uansett så appelleres det her til den enkeltes moral og samvittighet.. ;D

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Platebransjen må tenke nytt, Spotify er jo nytenkende på sin måte selv om dens audiofileegenskaper jo kan diskuteres....-,Populær så det holder ihvertfall.
De små reklamesnuttene plager ikke meg nevneverdig man kan jo alltids betale seg "fri".

En slik Spotify løsning med Loosless filer streamet trådløs til anlegget direkte fra nett, genialt.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.273
Torget vurderinger
32
johnnygrandis skrev:
Platebransjen må tenke nytt, Spotify er jo nytenkende på sin måte selv om dens audiofileegenskaper jo kan diskuteres....-,Populær så det holder ihvertfall.
De små reklamesnuttene plager ikke meg nevneverdig man kan jo alltids betale seg "fri".

En slik Spotify løsning med Loosless filer streamet trådløs til anlegget direkte fra nett, genialt.
En betalt abo-tjeneste med lossless-musikkfiler ville jo vært aldeles glimrende.

Roy

B

Back_Door

Gjest
R.E.S. skrev:
johnnygrandis skrev:

En betalt abo-tjeneste med lossless-musikkfiler ville jo vært aldeles glimrende.

Roy
Helt enig! Dette er løsninger jeg allerede har ventet lenge på. Da slipper vi jo både disker og backup..
I slike bibliotek kan det jo ligge tilgjengelig all mulig informasjon om den enkelte innspilling også.

G

Gjestemedlem

Gjest
R.E.S. skrev:
Jepps, det er løsingen. Ingen grunn til å inbille seg at man kjøper eller eier musikk uansett. Betale for tilgang til å høre det man vil, når man vil og i best mulig kvalitet.

Det er verdt å betale for!

Inntil noen tilbyr det... gjør det beste ut av situasjonen og bruk de kanaler som er tilgjengelig for lossless musikk inntil poenget er oppfattet og musikkindustrien tilpasser tilbudet til etterspørselen.

Så lenge de motarbeider dette.... fuck 'em hard, og sørg for at de tjener så lite som mulig!

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
336
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
johnnygrandis skrev:
Gi meg en nettbutikk som tilbyr meg variert utvalg i Loosless kvalitet for nedlastning så skal jeg gledelig betale de kronene det koster.

Her er det noen plateselskaper som ikke henger med i tiden spør du meg, innarbeidede forretningmodeller
og grådighetskulturen er det som regjerer innenfor bransjen så de ender med å skyte seg selv i foten og skjønner ikke hvorfor.

Finner selvfølgelig nettbutikker som tilbyr Loosless nedlastning men selvfølgelig bare visst du bor i landet det gjelder, Yeah right.

http://musicishere.com/content/

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Fidelio skrev:
Jeg snakket ikke om å lese. Man kan bruke google til lett å finne frem torrents, altså som et verktøy til å laste ned slikt materiale. Hvorvidt dette verktøyet heter piratebay, google, mininova eller kvasir spiller vel egentlig liten rolle, essensen er den samme - og det er det som er vesentlig. Proforma er uten betydning.
Har google begynt å tracke torrents? Det visste jeg ikke! Skal bli artig å følge den rettsaken!

med ironisk hilsen,

OS

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Karma skrev:
At du velger å kjøpe musikken også, i tillegg til din nedlasting, er jo flott og edelt. Tror bare at du er temmelig alene med slik motivasjon og praksis.
Der tror jeg du tar feil Karma, det er faktisk relativt utbredt. Har selv gjort det ved noen anledninger, og lever greit med det selv om jeg er fullt klar over at det ikke er lovlig.
Bryter fartsgrensene av og til også jeg. ;)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.872
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er rart med det, hvordan lov og etikk ikke alltid følges ad.

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
336
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Hva gjør du og naboene med harddisk backupene deres da R.E.S.?
Hørtes da vitterlig ut i en annen tråd som at du avspillte naboens alac filer på din Transporter. Regnes det som tilgang eller fri tilgang? :eek:

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
672
OS skrev:
Har google begynt å tracke torrents? Det visste jeg ikke! Skal bli artig å følge den rettsaken!
Selvsagt ikke, men de tracker sidene som tracker torrents. Google er endog strengt tatt enklere å bruke enn mange tracker-sider også.

Siden what er nevnt: Hadde den siden - med sitt geniale design, fantastiske brukervennlighet og enorme utvalg, vært en legitim side med betalingsløsning, hadde nok de fleste vært mer enn fornøyd. Morsomt at en gjeng sekstenåringer har skapt en side platebransjen ikke kommer til å tangere på mange mange år. Det er ikke det at det er gratis som gjør den så bra, det er fordelene nevnt over.

Personlig kjøper jeg all den musikken jeg hører på og har ikke dårlig samvittighet for at jeg har sjekket om jeg liker noe ved å laste ned først. Grunnen til at det er en torrenttracker som leverer prøvene for min del er rett og slett at det er enklest. Og så slipper man å rippe alle CD'ene i hylla, bare å snatche en perfekt FLAC av dem isteden.

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
119
Torget vurderinger
2
Fidelio skrev:
Hvis man lar seg imponere over slikt utvalg på piratebay - vent til dere ser what.cd.....
så sleng ut noen invites da, kålhuggu :p

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
0
Want an invite to What.cd? There are two ways of going about it… the first requires somebody who can get you an invite, the other is by hitting up the IRC channel for what.cd.

Before attempting this you need to know that what.cd is a ratio site. In other words, this ain’t PirateBay. You can’t just leech until you’re done and drop the file. You need to maintain a ratio on the site. So only try to join What.cd if you are serious about keeping a good upload/download ratio and just not going to join just to download as much as possible and not upload anything.

To join follow these steps:

Download an IRC client. I’ve used MIRC for years… give it a shot. You can download it here www.mirc.com.

Once installed join the What.cd IRC server: irc.what.cd Port 6667.
Once you have connected join the channel #what.cd-invites

DO NOT GO TO ANOTHER CHANNEL AND ASK FOR AN INVITE, YOU WILL BE BANNED FROM THE CHANNEL OR IGNORED

When in the channel read the instructions that are given.

UPDATE: Ok the admins of what.cd contacted me and there is an update to the process. You MUST provide a speedtest.net screenshot before entering the queue. Also obtain some screenshots of your ratios on other private sites , if you belong to them. If you want the full scoop they have a handy link with full info here.

When you get invited to an interview room you will be asked a few question about yourself, how much you know about music e.g. do you know what a FLAC file is? You might need to provide an image of your upload/download ratio of another private Bittorrent site(s). You’ll be asked to show your upload/download speed from SpeedNet So before you go to an interview room be sure to have uploaded your upload/download ratio to a personal web space, Imageshack, etc for quick access.

Type !queue speedtest_link_goes_here into the channel and you will be added to the waiting list to be interviewed for an invite. Be patient waiting in the queue can take friggen forever, seriously… up to 4 hours or even longer. It must be worth it though, they’re serious about the people the let in.

If they accept you and are willing to give you an invite they will ask for your email address and then they will send you an invite. Follow the instructions and you’re off to go. The process is long… but worth it.

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
6
Synes ærlig talt at de fleste av dere synes å være litt for opptatt av om plateselskapene tjener penger eller ikke her, og da er dere mildt sagt på bærtur.
Det som i bunn og grunn er det viktigeste for oss som setter pris på god musikk er jo om musikerne har et levegrunnlag eller ikke, og dette grunnlaget kan vi gjøre kort prosess med å fjerne dersom vi baserer oss på fildeling i stedet for å kjøpe musikken.

Vi må nok gå litt inn i oss selv og erkjenne at det tross alt er den yngste generasjonen som er den største konsumentgruppen når det gjelder musikk, og innen denne gruppen så finnes også den største andelen av befolkningen som behersker den nyeste teknologien når det gjelder å anskaffe seg musikk utenom vanlige salgskanaler. Det er jo dessuten denne gruppen som inneholder flest representanter som fint klarer seg med mp3 i verst tenkelige kvalitet, og de gir da følgelig blaffen i å handle seg en CD etter å ha lastet den ned og lyttet til den på en mp3 spiller eller etter å ha konvertert disse filene til CD format og brent de ut. Dette kan jo ikke føre til annet enn direkte tap av inntekter for musikerne, selv om at de kanskje oppnår å få spredd musikken sin ut på et ganske bredt grunnlag.
Dette siste hjelper jo lite når de kanskje ikke tjener nok penger til å kunne gå i studio igjen for å spille inn nytt materiale, for det er nå engang slik at det ikke er alle musikere som klarer å trekke publikum nok til å fylle en stadion og tjene pengene sine derfra.

Jeg er forøvrig absolutt ikke motstander av nettet som distribusjonskanal for musikk, men jeg regner dere alle som oppegående nok til å se farene for å skyte oss selv i foten ved å til slutt ikke få tilgang til nye saker dersom alt skal ligge fritt tilgjengelig på nettet.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
kjenner ikke igjen tråden min jeg, kan dere ikke heller komme med gode uploadere istedet for all den dårlige samvittigheten?

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
6
hifiguru skrev:
kjenner ikke igjen tråden min jeg, kan dere ikke heller komme med gode uploadere istedet for all den dårlige samvittigheten?
Ser godt at du gjerne ikke kjenner igjen tråden ja. :)
På den andre siden så tenker jeg at du nok burde forvente at tråden ville ta veien innom "dårlig samvittighet" også, eller?
Når dette er sagt så skal jeg innrømme tvert at også jeg har filer på min pc som er lastet ned fra nettet, men dette dreier seg utelukkende om saker som jeg forgjeves har prøvd i lang tid å få tak i via legitime salgskanaler og bare har vært nødt til å få sjekket ut.

B

Back_Door

Gjest
Veggen skrev:
Karma skrev:
Der tror jeg du tar feil Karma, det er faktisk relativt utbredt. Har selv gjort det ved noen anledninger, og lever greit med det selv om jeg er fullt klar over at det ikke er lovlig.
Bryter fartsgrensene av og til også jeg. ;)
Du misforsto meg nok her.
Jeg er fullt klar over at ulovlig nedlasting er vanlig. Det jeg mente var at det nok ikke var så vanlig å i tillegg kjøpe musikken, etter at du først hadde lastet den ned gratis.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Nei ingen misforståelse Karma.
Jeg mente kjøp av musikk etter å ha lastet ned som prøvelytt.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Fidelio skrev:
I gamle dager kunne man gå i en musikkbutikk og lytte til en plate før man kjøpe den. Jeg kjøper aldri noe før jeg har lastet ned en FLAC og lyttet til den. Er det bra: kjøp, er det dårlig: slett.
Dette følges nok i høy grad av vi nedlastere. Var det ikke en undersøkelse som BI utførte som vist at de som laster ned ulovlig kjøper 10 ganger mere musikk enn de som ikke laster ned!

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Antall liker
1
limvingen skrev:
Fidelio skrev:
I gamle dager kunne man gå i en musikkbutikk og lytte til en plate før man kjøpe den. Jeg kjøper aldri noe før jeg har lastet ned en FLAC og lyttet til den. Er det bra: kjøp, er det dårlig: slett.
Dette følges nok i høy grad av vi nedlastere. Var det ikke en undersøkelse som BI utførte som vist at de som laster ned ulovlig kjøper 10 ganger mere musikk enn de som ikke laster ned!
10x0=0

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Saklig :p

Det å laste ned ein cd fra nettet er ikkje det samme som å stjele, jf bilanalogien.
Når det er sagt, så fungerer Spotify og andre lignende tjenester ypperlig til ein prøvelytt av eit album. Noko er feil om ein MÅ ha det i lossless for finne ut om ein likar plata eller ikkje.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
tør ikke tenke på hvor mange skiver jeg skulle kjøpt, hvis jeg startet som nettrøver. ::) ::) ::)

Topp Bunn