Fikk en trivelig invitasjon til ettermiddagskaffe her om dagen - fra selveste Vidarje
i "Tilfluktsrommet" et par steinkast fra der jeg bor. Min høyttalerbyggekarriere startet nettopp i et tilfluktsrom, dog ikke Vidar sitt men i blokka der jeg vokste opp. Til tider gikk sagspona fra 19 mm. sponplater (ikke MDF på den tiden) godt over skosålene der nede...
Kortreiste sosiale aktiviteter med minimal planlegging står for tiden høyt i kurs her så jeg bestemte meg for å leve farlig og slo til på tilbudet!
Vidars anlegg er vel egentlig så langt unna mitt oppsett som det er mulig å komme, nesten... aktive kassehøyttalere på størrelse med emballasjen til en enslig 2" storformatdriver, sub borte i et hjørne langt vekk, nærfeltslytting, DSP, Squeezebox, roomtuning - the works m.a.o. + hundrevis av timer med innstillinger og target research i Audio Lens
Tok ingen bilder da jeg bare får grov kjeft hver gang jeg legger ut noe...
First things first, meget trivelig musikk & TV stue med estetikk som tiltaler - noe som for meg er en del av den totale opplevelse og følgelig ikke til å kimse av.
Til alle som mener at skifergulv og glassflater ødelegger lyden så vil jeg nok en gang påpeke at det ikke nødvendigvis er slik. Ei heller hos Vidar.
Etter kaffe med tiltugg så var det bare å stålsette seg for litt musikk, og det fine var at verten hadde mye musikk som også befinner seg hos meg og det gjør ting mye enklere utfra bedømmingsståsted selvsagt. I tilleg egen lyttehund som svært gjerne ville være med og ligge foran oss - en diger rusk
på størrelse med en kalv, og med samme svarthvite tegning i pelsen! En herlig kladeis som godt kunne fått losjere hos meg også.
Nærfeltlytting er besnærende, og hadde jeg ikke vært velsignet med et musikkrom på 40 m2 selv så hadde jeg sansynligvis gått for en slik løsning jeg også.
Et par feite aktive ATC med 15" f.eks. har alltid fascinert meg. En kommer liksom så utrolig INN i musikken og detaljeringsraden er utrolig god.
M.a.o. mer enn godkjent lyd hos verten, og det må være deilig å slippe slepingen av svære høyttalere og digre forsterkere osv. osv. for å få seg litt lyd...
Har lyst til å prøve å illustrere litt hvordan DSP Done Right kan fungere, ved hjelp av skisser nedenfor.
Vi gutter er jo mer opptatt av tegneserier enn skjønnlitteratur så tre-fire bilder sier mer enn tusen ord (og raskere).
Jeg har brukt som eksempel en innspilling jeg kjenner meget godt, jeg var faktisk tilstede på konserten i Paris i 1994, uforglemmelig som sådan.
Vi snakker om Michel Petruccianis enorme dobbelt CD "Au Théâtre Des Champs-Elysées" selvsagt.
Prøver å illustrere hvordan lydbildet ble oppfattet med og uten AL innkoblet
- forskjellen var IKKE liten akkurat og min preferanse heller noen hemmelighet.
Dette er CD'en vi snakker om, og Petrucciani spilte eksklusivt på Steinway's store modell D
Det ovale feltet viser (forenklet) hvordan jeg opplevde energien i musikken med og uten AL. Det røde innslaget illustrerer melodiføringen med høyre hånd til Petrucciani, dette er meget distinkt på denne CD'en som har formidabelt god pianolyd forøvrig. Den godeste Michel hadde en meget perkussiv spilestil, særlig med høyre hånd, og det er aldri noen tvil om at et piano egentlig er et slaginstrument når han spiller.
Med AL
innkoblet opplevde jeg størrelsen på pianoet, attakk og volum rundt instrumentet tilnærmet identisk med lyden fra min egen rigg
og jeg kjente meg umiddelbart hjemme i opptaket og fikk fot instantly.
Med AL
utkoblet ble hverdagen plutselig gråere.... dybden ble nesten borte, klangen lysere og uten fylde i bunn samt at høyrehåndstrakteringen
ble nesten som en parentes i forhold til AL innkoblet. En av de mest markante nobrainers jeg har opplevd i forb. med lyd, hva som var å foretrekke.
AL h.h.vis utkoblet og innkoblet
Opplevd plassering av piano (han satt ikke slik på konserten, men dette er jo helt avhengig av oppmiking etc.)
En flott kveld i godt selskap, og nok en gang konstateres det at det er mange veier til god lyd og innsatsfaktorene
kan være så ulike som det vel er mulig samtidig som sluttresultatet er meget tilfredstillende!
Det handler til slutt nemlig om å få musikken til å kommunisere, og det gjør den hos Vidar!
En stor takk også til "Millionæråsen Hente- og Tilbringertjeneste"