Tilkobling av Micro Seiki DDX-1000 til Tandberg Huldra 11

SteinarGu

Medlem
Ble medlem
10.01.2015
Innlegg
6
Antall liker
0
Hei! Jeg trenger litt hjelp og håper at noen kan hjelpe meg. Jeg har en Micro Seiki DDX-1000 platespiller som jeg kjøpte ny på 1980-tallet. Den har et Denon DL-160 MC element. Jeg har nå kjøpt en nyoverhalt Tandberg Huldra 11 og skulle gjerne kople disse sammen. Jeg har en Pro-Ject Phono Box SE som jeg brukte på denne Micro Seiki DDX-1000 for en del år siden på en annen forsterker. Platespilleren har en 5-pins male DIN utgang. Huldra 11 har en 5-pins female DIN inngang. Phono Box SE har RCA female inn og ut. Denne boksen har impedanseinnstillinger under og den er stilt til MC/100 Ohm (jeg har lest meg til at Denon DL-160 MC elementet har en impedanse på 160 Ohm. Nå til spørsmålene: Jeg har ingen kabler. Hvor kan jeg kjøpe disse i god kvalitet? Og hvordan kopler jeg dette sammen? Trenger jeg denne Pro-Ject Phono Box SE eller kan jeg kople Micro Seikien direkte til Huldra 11? Senere tenkte jeg å anskaffe en Tandberg TD20A SE (er det greit å kjøpe en slik i USA? Jeg ser at de er vanskelige å få tak i her hjemme). Jeg setter stor pris på om noen kan hjelpe meg! :) Mvh Steinar
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.534
Antall liker
6.951
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Denon DL 160 er en high output MC, og skal derfor kobles til en vanlig MM-inngang med 47kohm inngangsimpedans.

Du trenger ikke Phono Boxen, og kobler platespilleren rett på Huldraens phono-inngang. Siden begge har DIN-plugg, skulle det være greit :)
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.974
Antall liker
1.305
Sted
Nadadouro, Portugal
Om du vil bruke Phono Boxen setter du denne til MC eller MM alt etter hvilken lyd du liker best (går an selvom DL-160 er en high output), kjøper DIN-rca adaptere og kobler Phono Boxen til en AUX eller Tape INN inngang på radioen.
TD20A kan du også få tak i herhjemme, transporten av en slik sak kan være litt risky...
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.534
Antall liker
6.951
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Sånn apropos - Om du alikevel vil bruke Phono Boxen, så må inngangsimpedansen være mye høyere enn pickupens impedans. Pickupen er beregnet for 47000 ohm belastning, men kan drives lavere enn dette. 100 ohm blir helt feil, og altfor lavt.
 

SteinarGu

Medlem
Ble medlem
10.01.2015
Innlegg
6
Antall liker
0
Tusen takk for fine svar! Da kopler jeg Micro Seiki DDX-1000 direkte inn på Phono-inngangen på Tandberg Huldra 11. Hvor kan jeg få kjøpt en (høykvalitets) kabel med 5-pins DIN hann (male) i den ene enden (inn på Tandberg Huldra 11) og 5-pins DIN hunn (female) i den andre enden (inn på Micro Seiki DDX-1000)? Mvh Steinar
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.001
Antall liker
11.947
Sted
Hus
Du må nok få laget noe, for hunnkabelen inn i hekken på armen er vel ikke en helt vanlig din-kontakt ???
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.974
Antall liker
1.305
Sted
Nadadouro, Portugal
Du skriver Microen har en DIN utgang, er du sikker på dette? Vanligvis går kablen fra tonearmen ut i to rca plugger, altså ingen DIN. Eller har du ingen kabel på tonearmen?
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.001
Antall liker
11.947
Sted
Hus
Sitter noe som likner din-utgang i bunnen av armbasen hvis det er en Micro arm, men usikker om det er en din-standard eller noe annet ???
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.001
Antall liker
11.947
Sted
Hus
Slik ser min ut, og dette er en standard på en del armer :)

Armplugg.jpg
 

SteinarGu

Medlem
Ble medlem
10.01.2015
Innlegg
6
Antall liker
0
Slik ser min ut, og dette er en standard på en del armer :)

Vis vedlegget 299996
Hei igjen! Bartesam har rett! Det er en Micro Seiki arm og jeg fant kabelen som ser ut som på bildet. ;) Den ender i 2x RCA hann og har en jordledning også. Da er spørsmålet mitt: burde jeg forsøke å kjøre dette signalet rett inn på Tandberg Huldra 11 (PHONO eller på TAPE 1 eller TAPE 2 inngangene? Alle inngangene på Huldra'en er forresten 5-pins DIN hun-plugger). Eller burde jeg kjøre det inn via Pro-Ject Phono Box SE? Det er vel kanskje lurt å forsøke å unngå en 'unødvendig' boks? Det står i brosjyren til Huldra 11 at det er MM inngang. Elementet på Microen er Denon DL-160 som er en high output MC.. Noen råd til hvordan jeg kopler da? Glad for gode råd fra Forumet her! ;) Jeg har begrensede kunnskaper og forsøker å kople opp et 1970-1980 anlegg.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
26.010
Antall liker
51.707
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
79
Du får kjøpt overganger i fra 5- din til phono med jord på.

O
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.974
Antall liker
1.305
Sted
Nadadouro, Portugal
Yes, En RCA til DIN adapter, fås mange steder, kjør den så inn i PHONO på radioen.

Det er KUN om du vil bruke Project at du må bruke en linje inngang på radioen, altså Aux eller Tape.
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Det koker vel ned til hvilken riaa-inngang du liker best, den i Huldraen eller den Projecten. For å finne ut dette må du nesten prøve begge løsningene. Hvis jeg skulle tippe, tror jeg at Tandberg-riaaen er vel så god som Project.
 

SteinarGu

Medlem
Ble medlem
10.01.2015
Innlegg
6
Antall liker
0
Hei og på nytt tusen takk for gode svar! Da forsøker jeg å kople direkte fra Microen inn i PHONO inngangen på Tandberg Huldra 11. Da trenger jeg en 5-pins DIN kabel (hann) med 2x RCA (hunn) i den andre enden (for å kople til 'spesial'-kabelen fra Microen (den med plugg som likner på en 5-pins DIN, men som er noe annet). Under Googling finner jeg mange med hann DIN og hann RCA, men ikke hunn RCA. Da finnes det vel RCA overganger (hunn inn, hunn ut). Hvor kan jeg kjøpe kvalitetskabler? Og trenger jeg jording i kabelen (det er egen jordkabel i kabelen fra Microen). Det er vel ikke veldig lurt å forsøke Biltema eller Claes Ohlsson? Med all respekt for disse firmaene selvsagt. :) Jeg setter stor pris på hjelpen.
 

indianeren

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
112
Antall liker
24
Sted
Melbu
Som du kan lese her: Denon dl-160, mm or mc on your phono preamp? - Vinyl Engine vil lydnivået bli helt ok dersom du setter en DIN direkte i ledninga som er avbildet og til phono på Tandbergen. Pass på at du får en fullverdig DIN-kabel, dvs at sjassi-jord går fra ring til ring som en skjerm på kabelen. Billigkabler gjør ikke det. Noen av dem har ikke jord i det hele tatt. Det blir det støy (brum) av. Du trenger en hann-hann kabel. Dersom du er loddekyndig bør du lage den selv for å være sikker på at den blir støyfri.
 
Topp Bunn