Alt til hus og bolig Tilkobling av overspenningsvern?

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
3.235
Torget vurderinger
1
En kompis og jeg kom på en eller annen måte inn på temaet overspenningsvern (i sikringsskapet), og han mente å ha hørt at det måtte være like tykke kabler til overspenningsvernet og videre til jord, som det var inn til hovedsikringen. Jeg argumenterte at overspenningsvernet skal slå ut på (høy) spenning, ikke mye strøm, så tykkelsen på kabelen er ikke så viktig. Noen av oss som er i nærheten av sannheten? Går ut ifra at dette er nedskrevet i en eller annen forskrift siden overspenningsvern er påbudt i nybygg?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Anbefalingen er vel min 6kv for en enebolig - om jeg husker rett... Av større betydning er hvordan jordingspunkt(ene) utformes, - ringjord under sokkel er nå påbudt for ene- og mindre boliger.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Overspenningsvernet må ha tykke nok kabler til max strøm som hovedsikringen er på, siden alt av strøm nødvendigvis må gå igjennom vernet.

Johan-Kr
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Overspenningsvernet må ha tykke nok kabler til max strøm som hovedsikringen er på, siden alt av strøm nødvendigvis må gå igjennom vernet.

Johan-Kr
Du kan se bort fra den termiske biten når det er et så kort tidsrom.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Enkelte vern foreskriver 16kv til jordingsskinna i skapet, men regelen derfra er min 6 kv.. Overgangsmotstanden i selve jordingspunkt(ene) er faktisk viktigere, da den ofte er mye høyere enn ledningen ut... jordsmonn, fuktighet osv påvirker i stor grad sluttresultatet.....Jeg drev et prosjekt med lynavleder jord av et stor mast... der endte vi med 18 jordingsbrønner ned til 10-12m, og elektrode omstøpt med karbonmasse, for å få tilstekkelig beskyttelse av både mast og barduner.... alt sammnekoblet med 50kv....
 
Topp Bunn