Høyttalere Tilkopling av 2.stk subwoofere:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.140
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
God morgen godtfolk!

Behøver innspill på følgende situasjon: Stereo oppsett -Skal kople opp 2 stk. subwoofere, en ved siden av høyre høyttaler, og en ved siden av venstre høyttaler.
Subber har både RCA og LFE. Lurer da på om jeg ska kjøre en y-split på LFA utgang på forsterkeren og dermed bruke LFA på de respektive subber, eller splitte RCA/Pre-out på forsterkeren på samme måte? Evt. ikke bruke splitt, og dra en singel leder fra RCA/Pre-out til venstre subb , og en singel leder til høyre subb Og en tvist, heller bruke L/R høynivå inngangene?

Grunnen til at jeg lurer på dette, er at jeg tenker det er best om subbene ikke spiller stereo som høyttalerene, og ikke samme «monosignal», for dyp bass er vel også stereo, eller?
Høres på noen sanger at relativt dyp bass er i stereo, så om man deler relativt høyt så vil det låte best å få subber i stereo også?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.140
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hvilket utstyr er det som skal kobles sammen?
Hei,

Det skal brukes en 2-kanals streaming/stereoforsterker. Har 3 stk.: 2 av dem har kun 1.stk pre-out, hvorav en av dem kan sette høypass på 80Hz, den siste har kun LFE, og kan også sette høypass på 80Hz. Alle har selvsagt høyttalerutganger:)
Det er kanskje mest ønskelig å bruke en av de to som kan la høyttalerene spille kun frekvenser over 80Hz, men her blir det en vurdering ut ifra hva som får 2 subber til å spille _musikk på best mulig måte_ i et lite 2 kanalers oppsett.
*Om ikke det er noe poeng å la subber spille høyre/venstre bass, så gjør det jo ting enklere, men ser det er ymse meninger om dette på interwebben.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
2.991
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Jeg tenker det er en av de to med lavpass som er aktuelle å bruke, men jeg er ikke sikker på om du kommer til å merke så mye forskjell mellom dem. Høyttalerutgangene ville jeg ikke brukt. Hvis du har muligheten til å bruke litt EQ vil det gjøre mye mer for lyden enn oppkoblingsmåten :)

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
7.710
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Hei,

Det skal brukes en 2-kanals streaming/stereoforsterker. Har 3 stk.: 2 av dem har kun 1.stk pre-out, hvorav en av dem kan sette høypass på 80Hz, den siste har kun LFE, og kan også sette høypass på 80Hz. Alle har selvsagt høyttalerutganger:)
Det er kanskje mest ønskelig å bruke en av de to som kan la høyttalerene spille kun frekvenser over 80Hz, men her blir det en vurdering ut ifra hva som får 2 subber til å spille _musikk på best mulig måte_ i et lite 2 kanalers oppsett.
*Om ikke det er noe poeng å la subber spille høyre/venstre bass, så gjør det jo ting enklere, men ser det er ymse meninger om dette på interwebben.

"Om ikke det er noe poeng å la subber spille høyre/venstre bass, så gjør det jo ting enklere"

Jeg er litt usikker på om jeg er enig i dette, siden du har ledige preout hvis jeg forstår deg rett? I så fall får du stereo sub ved å bare trekke en singel RCA fra venstre preout til den ene subben, og en single rca fra høyre preout til den andre subben. Dette er vel i grunn den rent praktisk/teknisk enkleste måten å koble det opp på.

Konsekvens av å koble i stereo: Du får stereosignal også fra subbene, i den grad signalet har stereoinformasjon så lavt i frekvens (noen låter har dette, mange ikke). Men du vil på eventuelt signal med stereoinformasjon ikke få fordelen av at bassen spiller fra begge subbene, og vil ikke få like jevn respons i rommet.

Alternativt kan du kjøre en split fra LFE som du nevner, og igjen fortsatt bare kjøre en single RCA da til hver sub.

Konsekvens av å koble i mono: Du vil få jevnere bassrespons i rommet på den delen av bassen som i utgangspunktet var i stereo på platen du hører på. Hvis bassen allerede var i mono på platen, vil det ikke være noen praktisk forskjell på de to måtene å koble på. Bakdelen er jo da åpenbart at du ikke får noe stereosignal under delefrekvensen.

I praksis vil du nok oppleve liten forskjell på disse to alternativene på de fleste plater.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.140
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
"Om ikke det er noe poeng å la subber spille høyre/venstre bass, så gjør det jo ting enklere"

Jeg er litt usikker på om jeg er enig i dette, siden du har ledige preout hvis jeg forstår deg rett? I så fall får du stereo sub ved å bare trekke en singel RCA fra venstre preout til den ene subben, og en single rca fra høyre preout til den andre subben. Dette er vel i grunn den rent praktisk/teknisk enkleste måten å koble det opp på.

Konsekvens av å koble i stereo: Du får stereosignal også fra subbene, i den grad signalet har stereoinformasjon så lavt i frekvens (noen låter har dette, mange ikke). Men du vil på eventuelt signal med stereoinformasjon ikke få fordelen av at bassen spiller fra begge subbene, og vil ikke få like jevn respons i rommet.

Alternativt kan du kjøre en split fra LFE som du nevner, og igjen fortsatt bare kjøre en single RCA da til hver sub.

Konsekvens av å koble i mono: Du vil få jevnere bassrespons i rommet på den delen av bassen som i utgangspunktet var i stereo på platen du hører på. Hvis bassen allerede var i mono på platen, vil det ikke være noen praktisk forskjell på de to måtene å koble på. Bakdelen er jo da åpenbart at du ikke får noe stereosignal under delefrekvensen.

I praksis vil du nok oppleve liten forskjell på disse to alternativene på de fleste plater.
Mange takk for veldig bra svar Thorbjørn, verdsatt:) Dette er ikke Sigberg kvalitet og uten sammenligning forøvrig, men om man trenger hjelp av subber opp mot 100Hz, som f.eks Lyngdorf MH serien må ha, så er det kanskje mer informasjon i lydsignalene «der oppe» og mer nyttig å la subber spille i stereo konfig.(?)

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
7.710
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Mange takk for veldig bra svar Thorbjørn, verdsatt:) Dette er ikke Sigberg kvalitet og uten sammenligning forøvrig, men om man trenger hjelp av subber opp mot 100Hz, som f.eks Lyngdorf MH serien må ha, så er det kanskje mer informasjon i lydsignalene «der oppe» og mer nyttig å la subber spille i stereo konfig.(?)
Mja, men samtidig er de fleste instrumenter såpass bredbåndet at man vil ha informasjon (enten fundamentale toner eller overtoner) som ligger høyere opp i registeret. Dvs at selv om et instrument har informasjon f.eks ved 50hz eller 80hz, vil det gjerne også være informasjon mye lenger opp i frekvensregisteret (som er dekket av høyttalerne), slik at du vil få en opplevelse av stereo selv om subbene spiller i mono.

Siden du nevner det så er Sigbergsubber delt ved 100hz når de spiller med Sigberghøyttalere, riktignok med litt overlapp (høyttalerne spiller noe lenger ned enn der subbene ruller av) - og jeg opplever personlig relativt liten forskjell på stereo og monokobling når subbene står symmetrisk fremme slik jeg forstår at du har tenkt. Så vet jeg noen hevder å være mer følsomme enn andre for dette. Når alt det er sagt så kjører jeg ofte i stereo på subbene selv, rett og slett fordi det er den mest praktiske måten å koble det på i mine systemer. :)

Hadde jeg vært deg ville jeg kanskje kjøpt en y-splitt (hvis du ikke har en allerede). Det er jo det eneste du trenger ekstra for å kjøre mono siden forsterkerne dine har en LFE-utgang. Så da kan du rett og slett teste hva du opplever som best / om du merker forskjell. Man lærer litt av å spørre bedrevitere på internett, men du lærer enda mer av å teste selv! :)

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
10.187
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Jeg kjører en y kabel til mine.. venstre RCA pre out til venstre sub og høyre til høyre.

Det er greieste måte vis man skal bruke RCA.

Vis ikke er det jo å kjøre høyttalerkabler fra ventre høytaler ned til sub og visa versa.. :)

Topp Bunn