På tur og reise Ting å se Rostock-Berlin-Hamburg-Kiel-Danmark?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
880
Kanskje noen vet om noe spennende i disse områdene?

Vil være i området med familien i bil i juli. Barn 8-13 år. Noen med kule anbefalinger hva å se/gjøre? Fly eller bilmuseum, bunker, krigshistorisk, bygg, mat, overnattingssteder osv?

krrm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.12.2013
Antall liker
150
Slottet i Schwerin synes jeg var vel verdt et besøk. Liker du marispan og/eller Thomas Mann burde Lubeck inn på listen. Ellers var det masse spor etter svenskene, da de var en stormakt, f. eks. i Wismar. Ting vi ikke rakk var strendene langs Østersjøkysten med sanddyner og små søte hytter.

ERIKD

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.11.2005
Antall liker
665
Sted
Longnose
Verdens største modell jernbane i Hamburg, ligger masse videoer på youtube. Blitt Hamburgs mest besøkte attraksjon så de anbefaler å bestille tid.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.794
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
+1 for Lübeck. Flott by. Ellers er hele Østersjøkysten fra Rostock til Lübeck severdig. Wismar, Schwerin, Boltenhagen bl.a.

Forøvrig synes jeg at det skal godt gjøres å ikke klare å finne noe av interesse i millionbyene Berlin og Hamburg.

Mvh

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.733
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Diger fornøyelsespark utenfor Lubeck.
Vi besøker Laboe nord-øst i Kieler-førde vært år, sjøkrigsmuseumet og minnesmerke....... unga kommer til og synes det er spennede og gå opp i toppen minnesmerke og ned i "bunkeren" samt et besøk inn i WW2 U-båten....... minsta og broren hennes her i huset synes det er stas og dra dit........ og seff en tur innom resturant Admiral Scheer for og spise Curry-wurst.
I Berlin er det såpass mye og ta seg til at man vet liksom ikke helt hva man skal anbefale eller hvor man skal starte........ men av erfaring så er Berlin muren noe den yngre garde ikke sånn med en gang synes er intresannt, men som de prater om lenge etterpå......... og selv om man kanskje ikke er så tog intresert...... så er Berlin Hbf værd og ta en titt på med tog i mange etasjer på krys og tvers.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.663
Berliner Unterwelten har veldig gode omvisninger på engelsk eller tysk. Jeg har vært på en del av de og dette er den klart beste av de jeg har vært på.

Båttur rundt i hava i Hamburg var også interessant, men noen i vårt følge led litt av at guidingen kun var på tysk.

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.027
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Har kun vært i Berlin en langhelg, men jeg satt igjen med et veldig positivt inntrykk av byen, menneskene og stemningen.
Bortsett fra 1 ting. Jeg tok en spasertur ned til Checkpoint Charlie, og der var det bokstavelig talt et sirkus uten like. Ikke verdt turen bort dit. Ble faktisk litt trist når jeg forstod hva som foregikk der.

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.027
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Berliner Unterwelten har veldig gode omvisninger på engelsk eller tysk. Jeg har vært på en del av de og dette er den klart beste av de jeg har vært på.

Båttur rundt i hava i Hamburg var også interessant, men noen i vårt følge led litt av at guidingen kun var på tysk.
Var også på en slik båttur, og fikk historien rundt opera bygningen. Da vi spurte hva det hadde kostet, så fikk vi bare litt energisk hoderysting og himling med øya. Det ligger 6-7 bygg på rekke i en av elvearmene i dokkområdet, det interessante for oss ingeniører er at hver av de viser en bestemt konstruksjonsmetode.

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.027
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Og hvis en kjører A7 nordover fra Hamburg, tar av ved avkjøring #15 Neumunster sud, og kjører til høyre innover på 205, så kommer en etter en 5 km til et av Nord Tysklands største outlet senter. Du er herved advart...

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.426
Torget vurderinger
4
En kuriøsitet som kan slå begge veier er Käthe Wohlfahrt.
En butikk over flere etasjer dedikert til juledekorasjoner, året rundt.
An d. Spandauer Brücke 7, 10178 Berlin, Tyskland, vis a vis Hackescher Markt

Jeg ville nok ikke reist dit i ens ærend, men er man i nærheten kan det være et morsom innslag.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.426
Torget vurderinger
4
Er man interessert i fly, historie og er i Berlin er gamle Flughafen Tempelhof er turen, men husk å bestill plasser på omvisningen på forhånd. Det blir fort utsolgt.
Omvisningen er perfekt om man får en sommerdag med innevær. https://www.thf-berlin.de/
Samtidig er berlinerne flinke til å bruke den gamle rullebanen på fine sommerdager, så er man heldig kan det være livlig med skateboards, rulleskøyter, sykling, grilling, musikk og i det hele tatt en øvelse i livsnytelse.

Topp Bunn