Tips om rimelig DVD-spiller?

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Antall liker
0
Sted
Lier
Hei!

Jeg skal kjøpe meg en ny dvd-spiller. Jeg har slitt ut en Harman/Kardon på 5 år. Den ble brukt som en multispiller.
Nå tenker jeg å kjøpe en passe rimelig dvd-spiller av ny årgang, og se om den kvalitetsmessig fungerer ok på cd-samlingen også.

Pris: 1000-3000 kr. Men jo rimeligere desto mer penger til en eventuell ny cd-spiller senere.

Krav: HDMI, bra meny, god fjernkontroll for både cd- og dvd-avspilling, ok som multispiller.

For sikkerhets skyld ramser jeg opp hva DVD-spilleren skal kobles sammen med:
TV: JVC lcd, 32 tommer
Forsterker: Hegel H1 mk2
Høyttalere: Mission-høyttalere av eldre årgang

Håper på tips.
Takk på forhånd.
Anders

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ang BluRay; jeg synes jammen meg at min Panasonic BD35 er suveren når det gjelder å oppskalere bilder fra DVD, og billedkvaliteten er bedre enn fra noen DVD-spiller jeg har sett. Men trøste og bære meg hvor treig disse BD-spillerne er til å starte og laste opp... jeg hadde aldri i livet giddet å bruke de til musikk.

Når det gjelder billig dvd-spiller til bilde OG til å spille cd-plater på, så hadde valget vært enkelt for meg; jeg hadde uten å blunke kjøpt en Cambridge dvd-spiller, f.eks DVD99;

.. som heldigvis fås i sort også.

http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemmekino/dvd-spillere/cambridge_dvd99_dvd-spiller_soelv.htm

De mest musikalske rimelige dvd'ene på markedet (?), med en billedkvalitet som jeg aldeles ikke blir skuffet over selv hjemme (selv forgjengerne DVD79 og 89 er utmerkedet der) på mitt 100" lerret. Selv om Denon og andre lager minst like gode bildemaskiner, så kan de ikke konkurrere på lydkvalitet i prisklassen imo.

Driftssikre med god backup om det mot formodning skulle være problemer, logisk og brukervennlig layout, hurtig loading og i det hele tatt imponerende produkter til prisen.

Tilføyelsesvis må det nevnes at jeg på langt nær har hørt/sett hele markedet, og dette er kun mine egne trangsynte meninger som er basert på det lille jeg har hørt/sett i prisklassen.
Mvh Vidar P

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
AndreWerdenskrieg skrev:
Hvorfor ikke Blu-ray-spiller? De håndterer DVD like bra pluss du kan se HD-filmer.
Blu-ray-spillere er vel først og fremst best på blu-ray. Lyd og Bilde testet blu-ray-spillere før jul, også på dvd, og dvd-kvaliteten var ikke helt i særklasse. Produsentene er sikkert interessert i å vise hvor stor forskjell det er mellom dvd og blu-ray.
http://www.lydogbilde.no/test-panasonic-dmp-bd55.79291.o4389o.lbt.html

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Antall liker
0
Sted
Lier
Takk for svar, alle sammen!
BluRay er selvfølgelig bildefremtiden, og sikkert nåtid for de ivrigste. Men foreløpig nyter vi billige dvd'er, og er storfornøyd med det. The Wire til 100 kr per sesong er artig!

En passe musikalsk og brukervennlig Cambridge dvd-spiller er foreslått. Dersom det ikke dukker opp andre forslag, så blir det sannsynligvis en Cambridge hos meg ganske så snart.

w

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
0
Jeg kan og anbefale DVD99. Den er meget bra på både bilde og lyd, samt brukervennlighet...

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
309
Hei
Kjøpte meg en Sony BDP-S550 til Jul (blu ray spiller)
Kjøpte denne egentlig fordi min gamle spiller sviktet.
Har også trodd at en vanlig DVD spiller skulle ha bedre bilde enn BD-spillere på vanlig DVD.
MEN akk så feil en kan ta. Jeg ble VELDIG overrasket over bildekvaliteten på vanlig DVD
En annen ting er lyden også. Over vanlig utganger er den faktisk utrolig bra, OG over coax digitalutgangen er den bedre enn (nesten) alle spillere jeg har hatt i hus.
Oppstarthastigheten er også raskere enn flertallet av BD-spillere (etter hva jeg har forstått)
men ikke like raskt som en vanlig DVD spiller.
Nå skal sant sies at det ikke er stor forskjell hvis en har den i "hurtig modus"
Hvis jeg selv skulle kjøpt en spiller i dag,så har jeg nok (HELT SIKKERT) gått for en BD-spiller.
Lykke til uansett valg
Mvh Jan I

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Antall liker
0
Sted
Lier
Aha, stadig mange informative svar.

Dere har nå nærmest overbevist meg om å kjøpe en bluray-spiller. Jeg begynner å innse at fremtiden er her ;)

Denne Sony'en er interessant, og kanskje jeg bare skal slå til.

Oppfølgingsspørsmål:
- Er det ok å dra til Clas Ohlson og kjøpe en billig hdmi-kabel av passende lengde?

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
295
Sted
Tranby
Yahama S1700. Eneste billige spiller som ser solid ut. Er på tilbud i noen Siba butikker.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
309
Har testet flere HDMI kabler (under 5m) og har ikke sett/hørt den store forskjellen på disse.
( skal visstnok være en TV2 test om dette også med samme utfall)
MEN skal du ha strekk over 5m så prøv forskjellige hvis du kan.
Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
309
Galakse skrev:
Aha, stadig mange informative svar.

Dere har nå nærmest overbevist meg om å kjøpe en bluray-spiller. Jeg begynner å innse at fremtiden er her ;)

Denne Sony'en er interessant, og kanskje jeg bare skal slå til.

Bare husk at Sony BDP-S350 skal være mye den samme spilleren som 550, men uten 7.1 analoge utganger
samt at 550 har flere muligheter for bildeinnstilling og har lys i fjernstyringa
( alt dette gjorde at jeg selv gikk for 550 før 350 selv om det er litt prisforskjell )
Mvh Jan I

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Antall liker
0
Sted
Lier
Takk for alle svar.
Min følelse nå er at jeg sannsynligvis ender med å kjøpe min første bluray-spiller. Da får jeg bruke kvelden på å finne ut hvilke spillere som frister, til en ok penge.

Jeg regner ikke med at en bluray-spiller er lynrask på cd. Så en dedikert cd-spiller vil kanskje være aktuelt i fremtiden. Men en ting om gangen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke alle BD-spillere er gode på dvd, iallefall er det mitt inntrykk. Men noen, som f.eks de nyeste fra Panasonic og fra Sony, synes å være bedre på dvd enn noen dvd-spiller jeg har sett, som jeg sa over.

Derimot synes jeg at noen av de rimeligste er triste greier på dvd. Kunne ikke ha levd med de. Når man kjøper en spiller for hovedsaklig å spille dvd'er og cd'er, så er det jo på de områdene man trenger gode egenskaper. Der skiller det visst mye på BD-spillerne; og noen DVD-spillere (f.eks nevnte Cambridge DVD99) kan ha en fordel ift rimelige BD'er både på hurtighet og brukervennlighet, lydkvalitet og billedkvalitet på DVD. Andre som Panasonic BD35 koster noen kroner mer, og er fortsatt treig som alle andre BD'er, men låter veldig bra og har glitrende bilder både på DVD og BluRay. One pays ones money etc..

Mvh Vidar P

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ta en titt på denne tråden.

www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=29592.0

Siste innlegget og sikkert også noen av linkene, viser bildet av denne nye fra Oppo, som jeg har meget stor tro på i det lavere prissegmentet (og kanskje langt på vei også opp i høyere klasser)
Aner ikke hvordan den funker utover det som står å lese og heller ikke hvor god den er på cdlyd, men her har du jo tenkt å kjøpe egen til det bruk senere (fornuftig spør du meg).

Jeg synes faktisk litt synd på de som satset på de (veldig dyre) multispillerne for få år tilbake, de har nok garantert blitt forbigått av selv billigmodeller nå i dag (bildemessig)
Jeg skiftet (akkurat i tide) fra min Denon2900 (uten hdmi ut) og til den halve av Denon prisede Pioneer DVD hardiskopptager, med tydelig bedre bilde og Denon var ikke dårlig den.

Mvh.KW

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.307
Torget vurderinger
10
Skal du spille musikk ville jeg anbefalt Cambrigde 89, har en slik selv og du får dem på bruktmarkedet for under 1000 lappen. Det forbløffende er at den spiller bra som cd spiller og tom sacd spiller (i tillegg spiller den dvd-audio). Den har HDMI 1.1 så du må sende SACD signalene via rca kabel hvis du skal bruke den i surround!

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Antall liker
0
Sted
Lier
KW skrev:
Ta en titt på denne tråden.

www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=29592.0

Siste innlegget og sikkert også noen av linkene, viser bildet av denne nye fra Oppo, som jeg har meget stor tro på i det lavere prissegmentet (og kanskje langt på vei også opp i høyere klasser)
Aner ikke hvordan den funker utover det som står å lese og heller ikke hvor god den er på cdlyd, men her har du jo tenkt å kjøpe egen til det bruk senere (fornuftig spør du meg).

Jeg synes faktisk litt synd på de som satset på de (veldig dyre) multispillerne for få år tilbake, de har nok garantert blitt forbigått av selv billigmodeller nå i dag (bildemessig)
Jeg skiftet (akkurat i tide) fra min Denon2900 (uten hdmi ut) og til den halve av Denon prisede Pioneer DVD hardiskopptager, med tydelig bedre bilde og Denon var ikke dårlig den.

Mvh.KW
Jeg søkte litt på ulike forum, og leste litt blader før jeg la inn spørsmålet på hifisentralen. Oppo kom fort opp som et alternativ som dvd-spiller, men jeg fant ikke så mange pålitelige referanser på lyden til denne. Men nå kommer jeg altså til å gå for en bluray-spiller og en separat cd-spiller. Det forenkler situasjonen betraktelig.

Jeg må innrømme at jeg falt for designet på Oppo-spillerne, og det betyr ofte mer enn vi vil innrømme. Jeg liker også at det er en multispiller av rang.

Foreløpig er det flere alternativer, og jeg venter litt med å kjøpe.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du kan kjøpe en HDMI kabel på Clas Ohlson. Den er nøyaktig like god som noe annet. På korte strekk (under 8 m) er det ingen forskjeller på HDMI kabler.

Jeg ville også ha kjøpt en Blu-ray spiller nå, men loading tiden er litt irriterende. Kjøper du deg en CD spiller senere, så gjør ikke det så mye. Sony sine er de raskeste.

Vandreren

Medlem
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
0
Bare for å ytre; Bluray-spillere egner seg sjeldent som en DVD-spiller, og en fellesnevner for alle BD-spillere er at de avskyr CD.

Etter min mening er dvd-spillere i budsjettklassen bedre enn omtrent hvilken som helst bd-spiller. Da for eks: Pioneer, Oppo og nevnte Cambrigde! Et pluss er også at de egner seg bedre som CD-spillere.

OT: En billig, og utrolig bra, bd-spiller er Samsung BDP-1500. Har testet langt dyrere avspillere og det er spesielt på stabilitet og oppstart den er jevnt bedre. Anbefales!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Multispiller av rang og rang fru Blom; jeg har ikke noen videre kjennskap til Oppo selv, annet enn en dvd-spiller i campingvogna, men jeg vil da for ordens skyld ha i bakhodet at på dette markedet er det ingen som har enerett på å lage gode ting i et gitt prissegment, og Oppo eller andre er neppe lysår foran andre store produsenter med sin teknologi.
Det er en typisk observasjon både for hifi og hjemmekino at et produkt som er bittelitt billigere i de store markedene enn hva man hadde ventet gitt et sett specs blir veldig mye omtalt; det er veldig lett for mange å skryte av lavprisprodukter har jeg lagt merke til.

Jeg har som sagt ingen egen mening om dette med Oppo. Annet enn at jeg er svært skeptisk til at noen gitte produsenter byr på mye mer enn andre til en gitt pris.

Mvh Vidar P

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.307
Torget vurderinger
10
skal du ha "multispiller av rang" så er det en NAD Master-serien DVD hos Høyum til salgs, den sniker seg vel inn i "rang" kategorien ;D

men da må du ut med ca 8000

ChrisX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2007
Antall liker
0
Hva med Pioneer s410 evt s610 om du trenger sacd?

Topp Bunn