Tips om romkorreksjonsenhet

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Hei!
Har bestemt meg for å prøve med elektronisk romkorreksjon pga problematisk høytalerplassering. Noen som har erfaringer med ulike bokser?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.509
Hei!
Har bestemt meg for å prøve med elektronisk romkorreksjon pga problematisk høytalerplassering. Noen som har erfaringer med ulike bokser?
Siste generasjon Tact (2.2x og 2.0s) fungerer svært bra.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Hvor selges disse, fant ingen ting på hifiklubben..?

R

Ronny_D

Gjest
Hei!
Boks ? Det er vel for boksomaniacks.
PC selvsagt

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.509
Hvor selges disse, fant ingen ting på hifiklubben..?
På Hifi Klubben er det Lyngdorf som rår. Dirac i Frankrike har imidlertid supre priser:

http://www.dirac.fr/tarifs/tact.pdf

€ 2000 + mva er grisebillig for RCS 2.2x. På Tact sin webshop i opphavslandet går den for $ 5000.

Jeg er forøvrig enig med sistnevnte at PC er et alternativ. Da skal man sette seg inn i en god del psykoakustikk og dsp, samt ta i bruk en del software som har forholdsvis høy brukerterskel.

Man får mange parametere å leke med/tweake på med en Tact RCS. Så det går med en god del tid for å optimalisere oppsettet. Skal man gjøre det samme med en PC får man enda mere nytt å forholde seg til.

R

Ronny_D

Gjest
Det trengs ikke rare greiene for å streame en romkorrigert spdif fra en pc til drømmeDAC'en. Oppsettet er selvsagt komplekst som ved bruk av "boks" forskjellen er at den oftest er mere manuell. Som Bx skriver er det litt mere å sette seg inn i først, men tar man skrittet finnes forskjellige varianter, flere som shareware, noen med mulighet for digitalt delefilter og eq i samme "pakke".
Det er også flere meninger som jeg mener det er grunn til å vurdere i alle typer romkorrigering, pre-ekko og hørbarheten av "invers ekko" forran signalet. Brukbart omfang i frekvens og tidsromet det korigeres for, korrigerer man alt? halve? etc etc. Nærfeltkorigering av ett frekvensområde sammen med korigering ved lytteposisjon for det resterende lydbilde.

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
34
Sjekk http://drc.wildgooses.com/wiki/Main_Page

IR measuring tool er nå fikset, så det er ganske enkelt å få til dette nå. Du kan bruke plugins til Foobar2000 eller WMP10 til å implementere filteret.

De config filene jeg testet i DRC var ikke optimale i mitt rom, så jeg må finne ut hvordan jeg skal justere dem. Jeg vil vektlegge korreksjon under 500Hz. Her fungerte det bra. Bassen ble kraftig forbedret, men for høyere frekvenser mistet jeg klarheten jeg har uten DRC.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Takk for svar, men PC blir for avansert jeg trenger en enhet som gjør jobben for meg. Er ikke Tact og Lyngdorf det samme??

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.509
Takk for svar, men PC blir for avansert jeg trenger en enhet som gjør jobben for meg. Er ikke Tact og Lyngdorf det samme??
Fersk skilsmisse. Så nå er det to separate selskaper.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Fersk skilsmisse. Så nå er det to separate selskaper.
Ok, så romkorreksjonsenhetene heter fortsatt Tact, mens forsterkerene heter Lyngdorf? Finnes det forhandlere for Tact i Norge lenger da?

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Hifi klubben....
Nei, de skriver følgende: I skrivende stund er det uvisst hvorvidt det amerikanske selskapet (romkorreksjonsbiten) velger å videreføre TacT navnet, og skulle de produktene finne vei til det europeiske markedet, vil de ikke bli markedsført av Hi-Fi Klubben.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.509
Nei, de skriver følgende: I skrivende stund er det uvisst hvorvidt det amerikanske selskapet (romkorreksjonsbiten) velger å videreføre TacT navnet, og skulle de produktene finne vei til det europeiske markedet, vil de ikke bli markedsført av Hi-Fi Klubben.
Her er Tact:

http://www.tactlab.com/

jfinneru

Bransjeaktør
Ble medlem
24.02.2004
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
tact/lyngdorf bruker pc, så da er du like langt. sitter her nå med lyngdorf tda2200 og CD-1. det er definitivt ikke plug and play. her må det leses, prøves, feiles og prøve igjen

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
tact/lyngdorf bruker pc, så da er du like langt. sitter her nå med lyngdorf tda2200 og CD-1. det er definitivt ikke plug and play. her må det leses, prøves, feiles og prøve igjen
Da må jeg kanskje vente på kommende Plug and Play produkter. Coplands(diskuteres i en annen lenke) er vel kanskje mer egnet for meg. Spennende å se når den kommer og hva den vil koste.

K

knutinh

Gjest
Når prisdifferansen er så voldsom mellom hardware og software-løsning...

Hva med å kjøpe en PC-løsning, leie en kyndig PC/Audio-tekniker for 5000,- til å sette alt opp rett for deg (kanskje til og med lage macroer eller "presets" slik at du kan tweake litt selv i etterkant) og bruke alle de andre 1000-lappene du sparer på å kjøpe god musikk?

mvh
Knut

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Der er mye spekulasjoner nå rundt RoomPerfect. Det som virkerer klart er at Lyngdorf har bestamt seg for å bryte samarbeidet med Dynaton, og RoomPerfect er 100% utviklet inhouse. Det har versert rykter om kvalitetsproblemer med Dynaton teknologien. Samtidig har Copland fjernet all informasjon om sin Dynaton baserte DRC modul fra sitt nettsted. Det er nok grunn til å anta at den som venter på noe fra den kanten desverre må belage seg på å vente lenge..... Kun spekulasjoner fra min side, men det er faktisk slik det ser ut :-/

A

atledreier

Gjest
Lyngdorf Roomperfect lover meget bra!
Denne enheten blir 'Plug and play' og temmelig 'idiotsikker'.

Sakset fra Lyngdorf-gruppa i et svar fra Peter selv til en av medlemmene (spørsmålet var i utgangspunket om Roomperfect ville takle dipole høyttalere):

Dear Herve,

The new patented correction system RoomPerfect shuld do the correction just
- perfectly. The main reason is the new measurement method. In addition to
the measurement in the listening position, a number of random measurements
make it possible to extract much more information:

1: Direct response of the speaker

2: Power response of the speaker

3: Directivity versus frequency

4: Total power response in the room

5: The reason for dips and peaks in the response

6: Ratio of direct to reflected sound

This is why it is now possible to generate a target curve automatically
which will not change the character of the speaker, and at the same time
guarantee that you can move the speakers to a different location or even a
different room and still get the same - predictable - subjective frequency
balance.

Also it allows the system to generate 3 different corrections automatically:

1: Focused correction - this will give perfect correction for an area within
30-40 cm from the center microphone position.

2: Local correction - this will give very good correction for an area up to
1.5 meters from the center mic. Position.

3: Global correction - will ensure that no room modes are audible anywhere
in the room.

Due to the improved measurement method it is no longer necessary to use
smoothing of the measurement for correction. The exact performance in the
listening position can be used for correction. A much more accurate
correction is the available for the center position, and the system ensures
that there is no overcompensation for nulls in the response anywhere in the
room.

Within the next month we will be setting up demonstrations in a few places
in Europe.

Topp Bunn