Tips om USB kabel ønskes

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
bjornh skrev:
Jeg tror kreftfaren er minimal. Mobiltelefon-stråling råder det derimot en del usikkerhet rundt enda, men det er ikke lagt fram noen konsistente funn som tilsier økt kreftfare ved mobilbruk.
???

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Antall liker
219
pedal skrev:
Hi-Fi historien er full av eksempler hvor oppmerksomme lyttere har påpekt lydlige forskjeller på områder som datidens teoretikere/industri ikke var inneforstått med, og som først fikk sin forklaring/aksept på et senere tidspunkt.

USB kabler er bare et av mange eksempler herom. Det viser seg at en "fornuftig konstruert" USB kabel for lyd stiller andre krav enn for data. Siden Hi-Fi segmentet er så lite, så må spesialkabler nødvendigvis koste "noe mer".

Her illustrerer Wireworld noe av problematikken; Hvordan isolere 5V spenningen og medfølgende risiko for jorsløyfer m.m.
USB kabel for lyd ????
USB (universell seriebuss)har vært og er fortsatt en kabel for overføring av data, det være seg data for lyd, bilde eller office/autocad programmer. Denne kabel stiller nok ikke andre krav for lyd, da den ikke tar noen som helst hensyn til om det er spotify/wimp eller regneark som overføres. Konvertering er det mottaker som for eks DAC og PC som håndterer.

Med en gang hifi bransjen tar i bruk utstyr, teknologi/protokoller fra data industrien så er plutselig ikke kablene, (som faktisk har fungert problemfritt i mange år) av tilstrekkelig kvalitet. Hvorfor får vi da plutselig behov for betydelig dyrere datakabler ?
Ærlig talt, kan noen gi meg et fornuftig svar på det ?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.363
Torget vurderinger
1
OK, da holder vi oss til topic, og lar alt som ikke dreier seg om sak ligge. Både subjektive og objektive oppfatninger tillates, men prøv å tøyle frustrasjonene.

bjornh, moderator

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Anbefaler Cardas sin USB kabel. Den er ikke så dyr heller.
Vet ikke om noen slags kabel eller andre tweaks, noe sted i anlegget, som per krone gjør mer positivt for lyden (i de anlegg jeg har hørt den i).

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg synes 1200 Kr for en meter usb-kabel er helt hinsides dyrt, jeg. ...Men sammenliknet med andre "signalkabler" fra produsenter som Cardas, er det kanskje relativt lavt.

Topp Bunn