Sitert fra audience selv:
"There is a common misconception that loudspeaker cable must be large in diameter and have a low DC resistance in order to provide good bass response. DC resistance is relatively unimportant. What really matters is the characteristic impedance (AC resistance) of the cable. Music is an AC signal after all. Most of these large diameter/low DC resistance cables have excessively high characteristic impedance anywhere from 100 to 600 ohms with some measuring in the 1000’s of ohms. The Au24 Loudspeaker Cable is only 4mm or 1/8" in diameter. Although the DC resistance may be slightly higher than the garden hose variety speaker cables the characteristic impedance is only 16 ohms. Musical signals from the bass to the overtones pass through this cable with less actual impedance than a cable with a lower DC resistance. The Au24 Loudspeaker Cable provides nearly perfect bass timbre and extension. Plus, the low eddy-current resistance means the cable is very quick and linear in the time domain. Voices and instruments sound strikingly real with this loudspeaker cable."
Karakteristisk impedans for høyttalerkabler er bare tull og avsporing. I den ene enden har du en effektforsterker med en utgangsimpedans på kanskje 0,01 ohm, i den andre en høyttaler med en frekvensavhengig impedanskurve som varierer mellom kanskje 3 og 150 ohm i audiobåndet og bratt stigende impedans over det pga induktansen i høyttalermotorene. Audience oppgir kabelens karakteristiske impedans som en grenseverdi når frekvensen går mot uendelig, men ved lave frekvenser som audio er den karakteristiske impedansen av disse kablene formodentlig noen hundre tusen ohm, og ved DC er den lik DC-motstanden mellom pluss- og minusleder i kabelen gjennom isolasjonen uten at kabelen er koblet til noe i endene. Forhåpentligvis er isolasjonen mellom lederne såpass at den motstanden er noen megaohm. Matche - hva da?
Hvis en kabelprodusent virkelig forsøker å lage en høyttalerkabel som skal "matche" høyttalerens nominelle impedans, uten hensyn til at det er kanskje 8 ohm i audiobåndet og kabelens karakteristiske impedans er noe som gjelder når frekvensen går mot uendelig, så vil de ende opp med å lage noe med så høy kapasitans at de brenner opp utgangstrinnet i mange effektforsterkere. Det er "utrullede kondensatorer" som Goertz og flettede Cat-6-trosser som ender opp der. Styr unna. Audience påberoper seg litt mer moderate 16 ohm, men denne beskrivelsen er likevel nok til at jeg ikke ville hatt den i anlegget sammen med en klasse AB effektforsterker. Den er tryggere med enten en rørforsterker med utgangstrafoer eller en klasse-D-forsterker med spole på utgangen.
Mer her:
Loudspeaker Cable Characteristic Impedance
Ellers er den karakteristiske impedansen av en kabel ved riktig høye frekvenser gitt som kvadratroten av induktansen delt på kapasitansen. Selv om den karakteristiske impedansen som sådan ikke har noen betydning for analog audio, vil L og C ha litt betydning i den øverste oktaven. Hvis det de mener å si er at kabelen har lav induktans og relativt høy kapasitans, betyr det en noe flatere frekvensgang gjennom diskanten enn med en mer induktiv kabel, på samme måte som f eks Kimber 4TC og lignende. Forutsatt at utgangstrinnet holder. Det kommer i tillegg til den generelle eq-kurven på grunn av lavt tverrsnitt.
"Eddy currents" i denne sammenhengen er også avsporing. Det er et virkelig fenomen, men får betydning først ved langt høyere frekvenser eller større tverrsnitt. For en kabel gjør "eddy currents" seg mest gjeldende som skinneffekten, som i praksis bare reduserer det effektive tverrsnittet med noen få prosent oppe ved 15-20 kHz. "Low eddy-current resistance" betyr her at den vanlige ohmske motstanden pga lavt tverrsnitt er såpass høy at man helt kan se bort fra skinneffekter ved audiofrekvenser. Det gjør jeg uansett, så lenge vi ikke snakker om høyspentlinjer.