Tips til Espressomaskin

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Innlegg
168
Antall liker
0
Jeg vurderer å gå til innkjøp av en espressomaskin til samboeren / heimen og lurer på om folket har noen konkrete tips til hilke jeg bør vurdere. Prisen er ikke fryktelig nøye, men det er heller ikke noe krav at den skal koste mer enn nødvendig. Det må være av den manuelle typen, dvs ikke noe slikt kapsulkonsept.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
En kompis har hatt mye problemer med Krups' maskiner.
 

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.222
Antall liker
2.240
Sted
Harstad
Torget vurderinger
24
Hei,
har en Gaggia Classico som er helt manuell(og analog:) ) Kreves litt ferdigheter for å få bra resultat men er verdt det hvis du har plass nok samt flater som er lett å rengjøre(blir littt søl). Min bror har en helautomatisk Gaggia hvor maskinen selv maler kaffen og posjonerer den(justerbart). Jeg må si at den helautomatiske er fristende på grunn av relativt bra kaffekvalitet samt mye lettere brygging. Min helmanuelle kan godt stå et par uker uten at den er i bruk.
Mvh Espen
 

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Innlegg
168
Antall liker
0
Takker for tips så langt, kravspesifikasjonen er nok at den skal være manuell - hvor vidt det er fornuftig eller ikke kan sikkert diskuteres, men det er nok ikke et forhandlingstema i denne situasjonen...
 

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
481
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Kjøpte isomac giada pakke pent brukt og ga 4500 totalt med alt man trenger. Meget fin maskin som lager meget god kaffe. Jeg ville også sett på rancillio silva pakke...
 

Jove

Medlem
Ble medlem
04.03.2008
Innlegg
11
Antall liker
0
Anbefaler denne pakken: http://stockfleths.as/UTSTYR/

Har brukt maskinen hyppig i fire-fem år, og den fungerer veldig bra. Har bra trykk, både til espresso og steaming av melk.

Det fine med å handle hos Stockfleths er at man får med et kurs i bruk. Det var nyttig.

J
 

Jove

Medlem
Ble medlem
04.03.2008
Innlegg
11
Antall liker
0
..og kaffekvern er et MUST! Nykvernet kaffe har mye bedre smak og aroma enn ferdig kvernet!
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Manuell eller halvautomatisk? Gaggia Classico er ikke manuell forresten, den er halvautomatisk.

Ellers laget jeg en tråd om temaet for et par måneder siden. Jeg vurderte selv Vibiemme Domobar, Isomac Tea og Valentina Arte de Vittoria Plus. Endte opp med sistnevnte.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Trykket for brygging er automatisk. Det finnes ingen hendel for å håndtere dette manuelt.
 

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Innlegg
168
Antall liker
0
Fosse skrev:
Manuell eller halvautomatisk? Gaggia Classico er ikke manuell forresten, den er halvautomatisk.

Ellers laget jeg en tråd om temaet for et par måneder siden. Jeg vurderte selv Vibiemme Domobar, Isomac Tea og Valentina Arte de Vittoria Plus. Endte opp med sistnevnte.
Jeg er nok ikke helt inne i lingoen her... tenkte manuell som i "ikke kapsulbasert"
 
R

rico

Gjest
Fosse skrev:
Trykket for brygging er automatisk. Det finnes ingen hendel for å håndtere dette manuelt.
OK, bare lurte siden Gaggia selv sier at den er manuell. Nå kan det vel diskuteres om det er nødvendig med muligheten til å justere trykket for brygging manuelt så lenge en maskin gir det trykket som er ideelt for en god espresso. Men jo flere manometer og jo flere hendler er viktig nok det må vite der den står på kjøkkenet til åpen skue :).
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Da er det en halv-automatisk maskin du skal ha. Dvs en maskin hvor du selv doserer kaffe, tamper, setter bajonetten i gruppen, starter og stopper bryggingen når du mener espressoen er klar.
Videre ønsker du manuell steaming av melk og trolig uttak for vann til americano.

Nå har ikke jeg heller greie på dette, men for meg var det en del ting jeg måtte ta stilling til.

- Ønsket topp kvalitet på espressoen. Trenger ikke to eller flere grupper. Trenger ikke uendelig kapasitet i vanntak og koker. Ønsker E-61 grupp pga stabilitet.
- Ønsker varmeveksler eller dobbel koker for å kunne sjonglere hurtig mellom steaming og brygging og slippe å vente et minutt underveis i tilberedningen av en cortado eller lignende.
- Den skal være pen å se på og ikke simpelt bygget.

Jeg var lysten på en domobar fra vibiemme, men den mistet jeg lysten på når jeg tok på den. Hadde tenkt å kjøpe en Tea, men byggekvaliteten på Vittoriaen var bedre (tykkere gods).
Videre likte jeg at Vittoriaen har kuleledd for steamen.
 

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Innlegg
889
Antall liker
59
Sted
Modum
Jeg har en slik Rancilio Silva og Rocky kvern som Jove lenket til ovenfor. Dessverre har jeg ikke kurs, noe som har medført et stort antall dårlige kopper espresso. Har etterhvert fått tak på det, og jeg kan godt anbefale Silva'en. Men kurs er lurt.
Har sluttet å bruke kvern, det er så lettvint å bruke ferdig malt espresso, og med Illy kaffe synes jeg den blir meget god, selv om mange her sikkert mener at Illy er harry :)
 
Topp Bunn