Ønsker anbefaling Tips til høyttalere for LFD forsterker

Zulu

På kjøret igjen!
Ble medlem
30.04.2003
Innlegg
1.193
Antall liker
2.216
Sted
Vestre Toten
Torget vurderinger
9
Har nå funnet en forsterker som jeg skal satse på og som passer mine ører perfekt. Jeg snakker om LFD Audio LE IV Signature.

Jeg ønsker tips om relativt lettdrevne gulvstående til rundt ca 35.000 kr brukt med bra bass til stue på 50 kvadrat. De kan godt være opp til 25 år gamle.

Høyttalere er plassert som på illustrasjonen under

118891464_316656226256582_4547663199221433848_n.jpg


Liker vintage og varm lyd fremfor moderne teknisk hifi lyd. Jeg hører på veldig variert musikk men det går mest i jazz, blues og rock. Jeg lytter veldig sjelden med høy lydstyrke.

Bruker nå ProAc Response 3.8. De låter veldig bra bortsett fra bassen som er udefinert og lite detaljert. Mulig LFD er for svak for de, men på en annen side så viste 3.8 de samme tendensene med Pass Labs X350.5. Dog ble bassen strammet opp en god del.

Høyttalere jeg vurderer er Living Voice IBX-R2, Naim Ovator S-600, Tannoy Kensington SE

Kom gjerne med forslag til høyttalere som du tror kan passe.
 
Sist redigert:

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.353
Antall liker
5.840
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Er en klisje å anbefale det man har selv. Men det du beskriver har minne høyttalere til og med prisen er innafor hva du oppgir på brukte‘n. Og siden du nevnte Tannoy føler jeg det ikke blir så fjernt å anbefale Tannoy DC10ti😉
Dog har jeg ikke hørt de på den forsterkeren du har men de 2x140watt min T+A har holder i møter og spann.
De er oppgitt til 30hz men her måler de med greit nivå ned mot 20hz, noe jeg fant ut etter å ha investert i u-mic for å integrere sub.
 

tom-a

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2003
Innlegg
168
Antall liker
459
Torget vurderinger
1
Min anbefaling vil være Harbeth Super HL5 +. Du får et fullfrekvent og sammenhengende lydbilde ned til 35-30 hz, og ingen tunge/lave impedanser som krever mye strøm fra forsterker. Har denne LFD’en selv (men brukes bare til sommerlytting, og lenge siden sist brukt). At du får rommet til å fungere har veldig mye å si da;)
Mvh, tom-a
 

Zulu

På kjøret igjen!
Ble medlem
30.04.2003
Innlegg
1.193
Antall liker
2.216
Sted
Vestre Toten
Torget vurderinger
9
Både Tannoy DC10ti og Harbeth Super HL5 + er gode forslag. Jeg vet at LFD og Harbeth ofte bli nevnt i samme åndedrag.

Noen som har formening om Living Voice IBX-R2, Naim Ovator S-600 eller Tannoy Kensington SE vil passe LFD? På papiret så ser det ut til at LV og LFD passer bra sammen.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.124
Antall liker
2.621
Torget vurderinger
16
Var nyss på demo hos Mala hvor det bla. ble spilt på Spendor Classic 2/3. Den lyden virket som ca det du etterspør, oppløst og fint, men litt mot den lune siden. Veldig lett å like. Disse koster 59k, men ser Mala selger ut demo-parret for 39k.
Ellers så hadde jeg vel testet litt dsp på Proac'ene for å temme den bassen litt. Jeg hadde samme erfaring med 3.8 når jeg hadde de og målingene til Stereophile indikerer også en kul i bassen.
 

Zulu

På kjøret igjen!
Ble medlem
30.04.2003
Innlegg
1.193
Antall liker
2.216
Sted
Vestre Toten
Torget vurderinger
9
Etter at jeg byttet til LFD sine egne høyttalerkabler ble det mer futt i 3.8. Men det hjelper lite når kona synes de er stygge :) Kunne evt fått noen til kle ht med plastfilm i en annen farge, men tenker det blir mye styr. Noen forslag til høyttalere med mørk lyd og fyldig bass? Tenker også i retning semi aktive høyttalere.

Vurderer også Naim Ovator S-600. Noen med kjennskap til de?
 
Topp Bunn