Tips til helgetur i Stockholm?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Skal på en impulstur til Stockholm med kona til helgen. Har aldri vært der før men har hørt om gamle stan. Eller er jeg mottakelig for tips om severdigheter og mat og drikke og kultur, og hva er hvor. Bor på hotell på Sødermalm.

Har identifisert hifi butikker som kan besøkes mens kona kjøper skopar nr 483
(Audioconsept,Ljudmakarn,Pause Lys,Sontec,Reference Audio, Hifi-art)

Jeg er mest interessert i opplevelser innen mat og drikke og koselige bymiljø og natur. En (klassisk) konsert hadde vært noe å overraske konemor med..

Ellers er jeg mest redd for å komme hjem og finne ut at vi har bommet på åpenbare serverdigheter og opplevelser en bør ha med seg i Stockholm.

PS er ikke særlig interessert i kunstmuseer og slikt.

Sleiven
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.076
Antall liker
67
Torget vurderinger
1
Selv stopper jeg alltid innom Skånegatan 53 og Pet sounds når jeg er i Stockholm.

Platebutikk med cd og vinyl, "akademi"-bokhandel med musikk-, foto- og kunstbøker samt muligheter for kaffe, pils og litt mat.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.624
Antall liker
2.812
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Best Sound? hifi.........
Gøtgatan? brun gate.... ;D
Katarinahissen (Sødermalm)
Långholmen (mellom Sødermalm og Fridhemsplan)
Olympiastadion?
Nils Emils bakficka (restaurant)
Østermalm.... (shopping osv
Djurgården
Grøna Lund
Skjærgårdstripp

Skal se hva jeg kommer opp med.
Bodde tross alt der 91-96....

mvh
Proffen
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Pet Sounds istemmes, veldig bra skivebutikk. Minner mye om hjemlige Bid Dipper, bare større. Ekstremt høy kvalitet på bruktskivene.

Etter å ha vært der nytes en cocktail før man inntar byens beste (?) thai-mat på Koh Phangan som ligger vegg i vegg med Pet Sounds.
http://www.kohphangan.se/Koh_Phangan/Valkommen.html

Så kan man med stort hell tråle kvartalene i nabolaget på kryss og tvers. For den som er interessert i designstash osv., er det mye fett å finne. Vær obs på at denne bydelen er litt "treg" av seg, så mye åpner ikke før 11-12 tida på formiddagen.

Etter å brent noen kalorier går man bort til Bröderna Olsson i Folkungagatan for litt hvitløksøl og noen runder med shots.
http://www.garlicandshots.com/
Også her er maten anbefalingsverdig.
Hyggelig rocka sted, som alltid står på lista ved Stockholmsbesøk. Ofte bra DJ´s i kjelleren etter 2200.

Er været bra, anbefales det sterkt å ta turen opp til til Mosebacke torg og uteservering på baksiden av teateret der.
http://www.mosebacke.se/ver2/
Her nytes noen kaldepils, med utsikt over deler av Stockholm.

Vær obs på at det meste i byen stenger 0100 på natta. Er man natteravn og ønsker å holde på lengre, kan turen innom Kvarnen være en ide. En gammel utelivsinstitusjon på Søder, med tappekranene i orden.
http://www.kvarnen.com/


Nå fikk jeg lyst på Stockholmstur igjen. Kjempeby! Prøver å ta turen et par ganger i året ihvertfall. 8)
Er sikker på at dere får en alldeles strålende weekend. :D

Kan jeg spørrre hvilket hotell dere skal bo på?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.624
Antall liker
2.812
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Undersøk når Stockholm water festival går av stabelen!
Dersom du kommer til byen i løpet av denne, bør du kunne fråtse i både mat, teater, konserter, fyrverkeri-vm (rimelig heftige fyrverkerier)..........osv osv....

Så har du NK (Nordiska kompaniet) og "parken" tvers over gaten...

Globen kan være verdt et besøk, samme gjelder en av fotballstadionene, dersom det er kamper der (AIK, Djurgården, Hammarby)...

Ellers er det jo en by med mange "grønne lunger", dvs parkarealer. Kjekt hvis været er ok!

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.624
Antall liker
2.812
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kungsholmen
Norrmalm
Skansen
Kungliga slottet....

Du kanskje får noe ut av å besøke stedet der Olof Palme ble skutt?

mvh
Proffen
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
ErosLoveking skrev:
Pet Sounds istemmes, veldig bra skivebutikk. Minner mye om hjemlige Bid Dipper, bare større. Ekstremt høy kvalitet på bruktskivene.

Etter å ha vært der nytes en cocktail før man inntar byens beste (?) thai-mat på Koh Phangan som ligger vegg i vegg med Pet Sounds.
http://www.kohphangan.se/Koh_Phangan/Valkommen.html

Så kan man med stort hell tråle kvartalene i nabolaget på kryss og tvers. For den som er interessert i designstash osv., er det mye fett å finne. Vær obs på at denne bydelen er litt "treg" av seg, så mye åpner ikke før 11-12 tida på formiddagen.

Etter å brent noen kalorier går man bort til Bröderna Olsson i Folkungagatan for litt hvitløksøl og noen runder med shots.
http://www.garlicandshots.com/
Også her er maten anbefalingsverdig.
Hyggelig rocka sted, som alltid står på lista ved Stockholmsbesøk. Ofte bra DJ´s i kjelleren etter 2200.

Er været bra, anbefales det sterkt å ta turen opp til til Mosebacke torg og uteservering på baksiden av teateret der.
http://www.mosebacke.se/ver2/
Her nytes noen kaldepils, med utsikt over deler av Stockholm.

Vær obs på at det meste i byen stenger 0100 på natta. Er man natteravn og ønsker å holde på lengre, kan turen innom Kvarnen være en ide. En gammel utelivsinstitusjon på Søder, med tappekranene i orden.
http://www.kvarnen.com/


Nå fikk jeg lyst på Stockholmstur igjen. Kjempeby! Prøver å ta turen et par ganger i året ihvertfall. 8)
Er sikker på at dere får en alldeles strålende weekend. :D

Kan jeg spørrre hvilket hotell dere skal bo på?
Bor på Scandic Malmen i Gøtgatan. Det var det som lå mest i sentrum av de bonusturhotellene jeg kunne velge blant.
http://www.scandichotels.se/malmen

Takk for hurtige svar og tipsene folkens,jeg begynner å glede meg, med gratis hotell og reise kan man jo tillate seg å kose seg litt ;D 8). Takk for restsurant tipsene, alltid gøy med livlige hyggelige steder hvor man får valuta for pengene...

Sleiven
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Scandic Malmen ja. Allright hotell som er ganske så nyopppussa. Bodde der for fire uker siden når jeg var over å spilte skiver sist.

Alle mine tips er ca. 5 minutter (eller mindre) i gangavstand fra hotellet.
"Kvarnen" ligger vegg i vegg rett rundt hjørnet, Medborgarplassen T-Banestasjon rundt det andre hjørnet.
Genial beliggenhet på hotellet.


Gled dere! ;) ;) ;)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.624
Antall liker
2.812
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Vann-festivalen er visst history............ Kjipt, men sånn er det.
Ser ut som det finnes noe som kalles Kulturfestivalen...

mvh
Proffen
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Ta en tur ut i Stockholms skjærgården med en av båtene der. Det vil du ikke gå glipp av. Sørlandsskjærgården f.eks kan gå å legge seg...
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Ja, nå er det siste kvelden i Stockholm. En virkelig flott by må jeg si,
Kommer hjem med masse positive inntrykk, masse god mat i magen , CD og en ny pickup!

Scandic Malmen Hotell ligger midt i et spennende område , om enn noe bråkete, så øreproppene kom vel med når det var diskotek i etasjen under, sa i fra og ble flyttet til suite i 7etg, som pussig nok hadde vindu mot konsertplassen nordover med 120 db konsert til 24:00. Ikke rart det allerede lå ørepropper på nattbordet på det rommet. Populært hotell, men forsøk å få rom mot bakgården....

Ellers var det milelang fredagskø på rest Koh Phangan, så det gav vi opp. Lørdagen googlet jeg meg tilfeldigvis frem til en knallbra libanesisk restaurant -Underbar-

Underbar siktar mot romantik och mys med mycket tända ljus och frilagd tegelvägg. Meze, libanesisk öl och vin men också a la carte hittar du här.

"Backen upp mot slutet på Drottninggatan bjuder på flertalet otippade överraskningar "- Underbar är en.
"Underbar"
Adress:
Drottninggatan 102 -Telefon: 08-10 11 16


Fantastisk god mat i hyggelig lokale, og vennlige og oppmerksomme servitører. På toppen
av dette, endte kvelden med at en dritlekker og god magedanserinne hadde oppvisning mellom bordene, og kroppen 10 cm fra nesen min. Det er nok ikke vanlig kost, så vi var heldige med dagen. ;D. Ellers så var byen full av 100 vis av rånete amcars på treff. Og ikke nok med det så var det "nattmaraton" og tjukt av folk ute til enhver tid.

Stockholm skal besøkes igjen, det holder ikke med 3 dager..
Oslo fortoner seg desverre noe provinsiell i forhold.

Ops nå må jeg avslutte , ut å spise å drikke igen. Tror det blir italiensk idag...
mvh
Sleiven
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Wasa må naturligvis ses. Forøvrig viktig å huske at det i år er 300 år siden Karl d. 12. ble knust av Peter den store i slaget ved Poltava (juni 1709). Grusla for godt svenskenes stormaktsdrømmer.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Fantastisk god mat i hyggelig lokale, og vennlige og oppmerksomme servitører. På toppen
av dette, endte kvelden med at en dritlekker og god magedanserinne hadde oppvisning mellom bordene, og kroppen 10 cm fra nesen min. Det er nok ikke vanlig kost, så vi var heldige med dagen. .
Når du skriver vi, var det ikke kona di som var med? Er du helt sikker på at hun likte det like godt som deg? ;)
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Griffenfeldt skrev:
Fantastisk god mat i hyggelig lokale, og vennlige og oppmerksomme servitører. På toppen
av dette, endte kvelden med at en dritlekker og god magedanserinne hadde oppvisning mellom bordene, og kroppen 10 cm fra nesen min. Det er nok ikke vanlig kost, så vi var heldige med dagen. .
Når du skriver vi, var det ikke kona di som var med? Er du helt sikker på at hun likte det like godt som deg? ;)
Som ex-danser kunne kona verdsette det både teknisk og estetisk...Mens jeg ikke brydde meg så mye med det rent dansetekniske..
Sleiven
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.076
Antall liker
67
Torget vurderinger
1
Reiser til Stockholm med madamen på fredag. Har ikke vært i Stockholm siden jeg var over på Morrissey-konsert i 2002, så jeg er ikke helt oppdatert.
Bor sentralt på Slussen Hilton. Fredag kveld skal vi Tomas Andersson-Wij konsert på Berns.

Pet Sounds har jeg besøkt før og skal besøke igjen. Noen andre platesjapper enn Pet Sounds som er obligatoriske? Også har jeg fortstått at mange av platesjappene er samlet i St. Eriksgatan? Skal prøve på en tur til AudioConcept for å sikle litt på noen av ekstremtingene der.

Av ute-/spisesteder så blir det nok tur på Kvarnen, men er det noen som har noen tips om noen andre litt "lune" utesteder (det blir sludd og kaldt hele helga) med et godt utvalg i øl?
 
Topp Bunn