Tips til hvordan få bedre lydkvalitet på soundboks 1?

flixerboy

Fersking
Ble medlem
15.06.2023
Innlegg
1
Antall liker
0
Sted
Løten
Hei. Jeg har nylig fått interessen i en høytaler som det er mulig å frakte på ryggen. Jeg har vurdert å bygge en selv, men på grunn av manglende kunnskap så er jeg fortsatt usikker på det. Men jeg så at den kom en soundboks 1 på finn, men jeg har hørt mange klager på lyd kvaliteten. Er det noen som vet hva som er problemet med den? Er det dårlige drivere eller er det noe mer teknisk inni?
Jeg er relativt ny til hifi så setter pris på tips og hva jeg kunne ha byttet evt deler til:)
 

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Innlegg
233
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Jeg svarer jeg, fordi jeg vet hvor kjipt det er med wall of silence 😉

Du bør nok først gjøre deg opp din egen mening om lyden, det er vel klart at slike produkter har mer partyfaktor enn HiFi.

Sjekk også lyd og bilde som nettopp la ut en test av partyhøyttalere. Det er jo absolutt mulig å bygge noe selv, men med litt mer elektronikk for å styre lading av batterier.
 

Georgb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2018
Innlegg
194
Antall liker
640
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Eg vil gissa at mykje av problematikken med lydkvaliteten til soundboks kan verta godt hjelpt med litt god gamaldags EQ. Det er nok ikkje kjempekvalitet på høgtalarelementa som har vorte brukt heller, men viss du berre ynskjer ein portabel høgtalar som kan spela grueleg høgt og framleis læt passe greitt så er det sikkert ei heilt kurant løysing. Det å byggja om ein høgtalar vert eit heilt anna nivå av investering (både i tid og pengar).

Så mitt forslag er å bruka EQ til høgtalaren læt nokolunde korrekt. Parametrisk EQ er sjølvsagt til å føretrekkja, men det kan hende du kjem eit stykke med ein grafisk EQ òg.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.552
Antall liker
7.271
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tja... Hva skal du bruke høyttaleren til Skal du kose deg med å finlytte til kammermusikk på telttur, eller skal du ha musikk på mens du og kompisene skravler, ler og drikker noen øl på brygga? Hvis det siste er mest riktig, tipper jeg at lydkvaliteten ikke er noe å bry seg om. Disse er ikke hifi. :)
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.750
Antall liker
2.380
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Glem hele greia og ta litt hensyn til oss som gjerne vil ha litt fred og ro når vi er er ute i godværet. :)
 
Topp Bunn