Forsterkere Tips til integrert forsterker ?

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Innlegg
52
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Hei igjen.

Er glad i marantz, men må si jeg er skuffet denne gangen. Marantz pm7000n mangler så mye på trøkk/bass igjennom hele spekteret, at det er ikke bra nok. Kunne kanskje vært enda varmere også.

Har nå Fyne audio f502 som forsterkeren skal drive.

Har kikka på Yamaha A-S1100/1200 og Yamaha A-S2100/2200 enn så lenge som visst nok skal levere varme og godt trøkk.

Har dere noen anbefalinger ? Bruktpris må være maks rundt 12-15k.

En moderne forsterker er en velkommen bonus, med tanke på Bluetooth, AirPlay o.l.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.276
Antall liker
23.395
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Jeg hadde en PM7005 (?) en kjapp tur innom og hadde akkurat samme opplevelsen. Nå har jeg en Parasound Hint6 og den er mye bedre.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.360
Antall liker
5.855
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Rognlien skrev jo at Gato og Tannoy er en god kombo og jeg er enig med han.
Uten å ha erfaring med Fyne virker det som om de har mye felles med Tannoy lydmessig. Ligger en DIA-250s ute på Finn, men litt over budsjett.
Spiller dynamisk med trykk og definert bass, bra oppløsning og nøytral med ikke pågående. Vel å merke er dette på Tannoy.
 
Sist redigert:

Ras

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2012
Innlegg
490
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
Mcintosh er en sikker vinder i forhold til dette med trøkk og bas, men er kanskje litt vanskelig innenfor busjettet..
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Parasound Hint 5 ligger en brukt på Finn til 16 000. Kan sikkert prute et par tusen på den
 

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Innlegg
52
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Har forhørt meg om den parasound hint 5 nå. Blir fortalt at den er oppgradert på alle fronter slik at det bare skal være volumkontrollen som er annerledes iforhold til hint 6.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.360
Antall liker
5.855
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Er det ikke Parasound hint 5 som har hatt problem med skurre lyd på volum kontroll? Eller mulig dette kun var på pre ampene dems.
 
I

Ikke33206

Gjest
Hei igjen.

Er glad i marantz, men må si jeg er skuffet denne gangen. Marantz pm7000n mangler så mye på trøkk/bass igjennom hele spekteret, at det er ikke bra nok. Kunne kanskje vært enda varmere også.

Har nå Fyne audio f502 som forsterkeren skal drive.

Har kikka på Yamaha A-S1100/1200 og Yamaha A-S2100/2200 enn så lenge som visst nok skal levere varme og godt trøkk.

Har dere noen anbefalinger ? Bruktpris må være maks rundt 12-15k.

En moderne forsterker er en velkommen bonus, med tanke på Bluetooth, AirPlay o.l.
Yamaha AS2100 opplevde jeg som vellydende men ikke noe skikkelig punch i den syns jeg.
Finner du Exposure 3010s2d på brukt'n er det min anbefaling.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Rognlien skrev jo at Gato og Tannoy er en god kombo og jeg er enig med han.
Uten å ha erfaring med Fyne virker det som om de har mye felles med Tannoy lydmessig. Ligger en DIA-250s ute på Finn, men litt over budsjett.
Spiller dynamisk med trykk og definert bass, bra oppløsning og nøytral med ikke pågående. Vel å merke er dette på Tannoy.
Jeg er ikke helt enig der. Hadde Gato 250S på Tannoy, og syns det ble litt for prektig.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.360
Antall liker
5.855
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Jeg er ikke helt enig der. Hadde Gato 250S på Tannoy, og syns det ble litt for prektig.
På hvilke Tannoy prøvde du den på?
Jeg har ikke prøvd 250s på Tannoy, har nå DIA400s på Defeniton DC-8ti og det fungerer bra etter min smak.
Så må det bli opp til trådstarter å velge lyd etter sin smak!

Jeg tror også Parasound som er nevnt her vil spille bra på Fyne og gi bra fylde i lyd, men dette har jeg ikke hørt og kan da ikke anbefale på antagelser. Jeg hørte Denon på minne Tannoy når jeg kjøpte de, og det spilte også veldig bra, dette var en eldre utgave av de dyreste.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
På hvilke Tannoy prøvde du den på?
Jeg har ikke prøvd 250s på Tannoy, har nå DIA400s på Defeniton DC-8ti og det fungerer bra etter min smak.
Så må det bli opp til trådstarter å velge lyd etter sin smak!

Jeg tror også Parasound som er nevnt her vil spille bra på Fyne og gi bra fylde i lyd, men dette har jeg ikke hørt og kan da ikke anbefale på antagelser. Jeg hørte Denon på minne Tannoy når jeg kjøpte de, og det spilte også veldig bra, dette var en eldre utgave av de dyreste.
Ja, helt enig. Det må bli opp til trådstarter å velge.

Jeg hadde Gato på Tannoy Arden. Det spilte prektig og fint og rent, men jeg savnet litt morofaktor etterhvert. Samme forsterker på andre høyttalere bekrefter inntrykket.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.360
Antall liker
5.855
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Ja, helt enig. Det må bli opp til trådstarter å velge.

Jeg hadde Gato på Tannoy Arden. Det spilte prektig og fint og rent, men jeg savnet litt morofaktor etterhvert. Samme forsterker på andre høyttalere bekrefter inntrykket.
Skal ikke si meg uenig i din opplevelse av 250s der, det er ingen imponator faktor og den kan for noen bli snill i sin måte å gjengi lyd😊
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Skal ikke si meg uenig i din opplevelse av 250s der, det er ingen imponator faktor og den kan for noen bli snill i sin måte å gjengi lyd😊
Ja, det ble nok litt for pent i lengden for meg. Min mening er at Tannoy gjerne kan få noe som er litt villere enn den. 🤓
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.035
Antall liker
1.322
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Ja, det ble nok litt for pent i lengden for meg. Min mening er at Tannoy gjerne kan få noe som er litt villere enn den. 🤓
Tolker deg dit Bambi at de fleste høyttalere fortjener noe litt villere en Gato 250S?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Tolker deg dit Bambi at de fleste høyttalere fortjener noe litt villere en Gato 250S?
Det kan jeg ikke svare på, og jeg tror vel fint det er mange høyttalere som kunne fungert fint med en Gato. På mine Tannoy'er med følsomhet nede på 93dB ble det litt for behersket i lengden, for min smak. Når jeg byttet ut Tannoy med noe livligere hjalp det en god del, men den beherskete signaturen var der litt enda, så jeg satset på noe som passet min smak bedre.

På de rette høyttalerne tror jeg Gato helt sikkert kan skinne, for den har noen veldig bra sider også.
 

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Innlegg
52
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Da ble det parasound hint 5 som er oppgradert til «6». Satser på at det gir godt med krutt og blir en god match med mine fyne audio 😊 Takk for alle tipsene og informasjonen 👍
 

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Innlegg
52
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Hei. Har fått parasound hint 5 her nå, men har buzze problemer. Tror jeg har fått identifisert det som 120hz buzzing : https://www.psaudio.com/ps_how/how-to-find-and-fix-hum/

Jeg har kobla systemet med bare strømkabel, høyttaler kablene som vanlig og rca analog fra tv til forsterker. Alle analog inngangene fra 1-5 buzze på samme måte.

phono inngangen fungerer normalt med vinyl,

optisk skjer det ikke noe.

noen ideer ?

alt fungerer fint med marantz pm4400 og marantz pm7000n.
Har også hatt annet gammelt utstyr her iform av parasound hca 2200 osv
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
TVer har vanligvis optisk utgang i tillegg til RCA. Benytt denne i mot DAC i stedet (gitt at du har en slik mulighet), så får du galvanisk isolasjon. Problemet ditt er nok at TV og stereo har ulikt jordpotensial.
 

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Innlegg
52
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
TVer har vanligvis optisk utgang i tillegg til RCA. Benytt denne i mot DAC i stedet (gitt at du har en slik mulighet), så får du galvanisk isolasjon. Problemet ditt er nok at TV og stereo har ulikt jordpotensial.
Denne parasound er oppgradert med dac osv, som da gjør den lik 6ern. Hvis det stemmer da ? Ut ifra scenario nå.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
DennisNyg: Rega. Enten en Elex R eller- helst- Elicit R. Kan testes hos Stereofil...med Fyne..
 

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Innlegg
52
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
DennisNyg: Rega. Enten en Elex R eller- helst- Elicit R. Kan testes hos Stereofil...med Fyne..
Med mine begrensete kunnskaper på dette området, så vet jeg ikke helt om jeg forsto deg ? Er det oppgraderings pakken ?
 

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Innlegg
52
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Har du kabel-TV koblet på TVn? Eller noe annet?
pioneer tv - xbox series x - parasound.
Xbox hdmi til tv. Parasound rca analog til tv.

parasounden er koblet med rca som sagt, strømkabel og høytaler kabler til front høytalerne.

Kjørt akkurat samme med marantz forsterkerne og effektforsterker, ingen problem før.
 

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Innlegg
52
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
En ting jeg ikke har nevnt, er at jeg fortsatt ikke har fått på plass metall skinnene til bakpå høytalerne, så en høytaler kjører HF, mens den andre kjører LF. Dette har ikke vært noe problem for de andre forsterkerne. Kan det være et problem for parasounden ?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Du må bryte signalet mellom TV og Parasounden. Den eneste virkelige fiksen her er galvanisk skille, enklest utført med optisk. Det er i tillegg også det lydmessig beste med stor sannsynlighet.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.888
Antall liker
17.515
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Med mine begrensete kunnskaper på dette området, så vet jeg ikke helt om jeg forsto deg ? Er det oppgraderings pakken ?
Det er bare @Auditor som ikke har lest tråden (spesielt #26) og legger ut sitt standard forslag til trådens tittelspørsmål.
Ellers mener han at du skal selge den nyinnkjøpte forsterkeren din og kjøpe Rega....
 

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Innlegg
52
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Du må bryte signalet mellom TV og Parasounden. Den eneste virkelige fiksen her er galvanisk skille, enklest utført med optisk. Det er i tillegg også det lydmessig beste med stor sannsynlighet.
Har en ny optisk jeg kjører mellom parasounden og tv. Får ingen lyd
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Er TVen satt opp til å sende ut stereo PCM på den optiske utgangen? Det er vanligvis en innstilling som er tilgjengelig i en meny. I tillegg må du velge optisk inngang på parasounden (men det antar jeg at du har gjort)
 
Topp Bunn