Tips til Keltisk musikk?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.805
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Noen som har noen forslag til fin keltisk musikk?
Fortrinnsvis kvinnevokal, men alt tas imot med takk :)

Hørt en del på McKennit og McLachlan, men finnes sikkert mye mer der ute

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
72.556
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Hvis du tåler en mannsstemme og litt utvannet Keltisk musikk vil jeg slå et slag for Jackie Leven. Han ble i sin tid puttet i båsen Keltisk soul hvis jeg husker rett. Hvis du gir det en sjanse, begynn med album nr 2 og 3 fra 1995.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Tiltredes! Og med fare for å få tyn for å besudle denne tråden, vil jeg nevne at Enya var med i Clannad en periode.

Men trådstarter nevner jo selv McKennit, så...

Og, med fare for enda mer tyn, hva med denne?

woman.jpg

Her er det iallfall irske kvinnestemmer så det holder.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det var da faen som du pirker da? Hehe.

Men ja, du har jo rett. Min bakgrunn for å tiltrede Jaerbus innlegg, var det jeg fant på Wikipedia om keltisk musikk: Often, the term Celtic music is applied to the music of Ireland and Scotland because both lands have produced well-known distinctive styles which actually have genuine commonality and clear mutual influences. The definition is further complicated by the fact that Irish independence has allowed Ireland to promote 'Celtic' music as a specifically Irish product. However, these are modern geographical references to a people who share a common Celtic ancestry and consequently, a common musical heritage.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.805
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takk for forslag her :) da skal jeg teste ut litt forskjellig
Mener jeg så vidt har hørt en Clannad-låt på en av mine gamle Celtic Circle album fra 90-tallet :)

presten

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2009
Antall liker
113
Sted
Stryken
Torget vurderinger
14
Kvinnevokal er for pyser. Prøv Runrig! Lenge siden jeg har hørt dem, men digget dem iallefall på 90 tallet (måtte tørke litt støv i CD-hylla for å huske navnet).

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
72.556
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Kvinnevokal er for pyser. Prøv Runrig! Lenge siden jeg har hørt dem, men digget dem iallefall på 90 tallet (måtte tørke litt støv i CD-hylla for å huske navnet).
Hehe, vel talt :cool:;)

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Dette er tidlig Keltisk musikk og kanskje litt på siden av det du er ute etter. Likevel en strålende plate både musikalsk og lydmessig imo. Finnes på Spotify for en evt prøvelytt...

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.619
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Clannad er et kjempeforslag. Maire Brennan heter vokalisten, og hun er kusinen til Enya. Såvidt jeg husker, har hun også laget saker uten Clannad.

mvh

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Dette er tidlig Keltisk musikk og kanskje litt på siden av det du er ute etter. Likevel en strålende plate både musikalsk og lydmessig imo. Finnes på Spotify for en evt prøvelytt...
Hehe. Ja, den er bra. Fin musikk med litt vovede tekster.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.796
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Clannad er vel irsk vel ???
Irland er keltisk, og Clannad. De synger ofte på irsk (gælisk) men det er et keltisk språk.
............the most successful band in the Celtic music genre....... (Wikipedia)

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
66.415
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Keltisk musikk er et løst begrep. Først og fremst er det forbundet med folkemusikk, men etterhvert også mer som moderne Worldmusic i retning Clannad/Enya.
Kelterne som begrep er knyttet til felles språkkultur, og spor finnes ikke bare i Irland som er det vi kanskje først tenker på,men dessuten i Frankrike, Wales og Skottland, men også andre steder i verden.

Her er noen gode skiver som er ulike, men med "keltisk" fundament.

Julie Fowlis er nok mest kjent i folkemusikkmiljøet, men der er hun stjerne.
Hun er skotsk og synger mest på gælisk.
Flere gode utgivelser, men prøv den over først.

Chieftains er irske folkemusikere som har spilt alle steder fra den minste lille Guinness-pub til fotballstadions.
Her har de fått hjelp av en del kjente og ukjente men dyktige folk som gjør sine ulike låter.
Ikke spesielt rendyrka folkemusikk. En del dyktige nyere amerikanske navn. Litt sånn Indie rock stjerner, men det høres irsk ut.
Jeg liker denne veldig godt. Anbefales.

VAN THE MAN m Chieftains:

På dette albumet gjør Van Morrison kjente irske sanger man kan være heldig å få oppleve at noen gjest i en local pub framfører hvis du er på besøk i landet.

Van Morrison har mye eget stoff som er inspirert av "keltisk musikk"

Sist redigert:

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Er ikke Enya keltisk musikk? new age sjangeren er vel like spesifikk som pop sjangeren, altså det kan være hvilken som helst sjanger nesten som kan oppfylle kriteriene?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.805
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Keltisk musikk er et løst begrep. Først og fremst er det forbundet med folkemusikk, men etterhvert også mer som moderne Worldmusic i retning Clannad/Enya.
Kelterne som begrep er knyttet til felles språkkultur, og spor finnes ikke bare i Irland som er det vi kanskje først tenker på,men dessuten i Frankrike, Wales og Skottland, men også andre steder i verden.

Her er noen gode skiver som er ulike, men med "keltisk" fundament.
Tusen takk for flott innlegg, skal sette meg i godstolen i kveld og høre gjennom :)

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
66.415
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
@Roberth
Jo, Enya blir vel forbundet med begrepet "Keltisk musikk"
Det som gjelder her, som med så mange andre musikkretninger er at båsene og sekkene musikken puttes i blir så store og vide.
Jeg tror imidlertid ikke vi skal diskutere og trekke grenser her, for det er nok ikke trådstarters hensikt.
Jeg foreslår heller at det kommer mer keltisk musikk på bordet.

Mvh

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.904
Alain Stiwell, bretonsk musiker, som spiller keltisk harpe. Lp-ene hans var audiofilfavoritter på 70-tallet.

Topp Bunn