Tips til liten DAC - mellom bærbar pc og aktive Klipsch R-51PM

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Innlegg
224
Antall liker
716
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Sitter å ser på nettet og blir ikke helt enig med meg selv. Vurderer å skaffe meg en liten sak på hjemmekontoret som kan bidra til å løfte lyden litt. Streamer Tidal hifi og har i tillegg koblet på en eldre Sony cd-spiller. Maxpris kr 2000 så har et lavt budsjett. Vil en liten hodetelefonforsterker ala Fiio KA3 gjøre bidra?

Andre som har løsninger de vil anbefale?
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.978
Antall liker
24.219
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Topping DX1 (selges av Hifisentralen) kan også fungere. Utmerket ytelse og praktisk strømforsyning fra usb-tilkoblingen. Slik jeg husker det har linjeutgangen kun fast (to nivåer, velges med bryter) volum mens hodetelefonutgangen er variabel.
 

Neo

Medlem
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
20
Antall liker
8
Sted
Oslo
Sitter å ser på nettet og blir ikke helt enig med meg selv. Vurderer å skaffe meg en liten sak på hjemmekontoret som kan bidra til å løfte lyden litt. Streamer Tidal hifi og har i tillegg koblet på en eldre Sony cd-spiller. Maxpris kr 2000 så har et lavt budsjett. Vil en liten hodetelefonforsterker ala Fiio KA3 gjøre bidra?

Andre som har løsninger de vil anbefale?
Jeg har en tilsvarende Klipsch på hjemmekontoret og bruker USB-inngang inn på høyttaler fra PC og synes det funker bra. Bruker også bluetooth fra telefon. Det var jo ikke det du spurte om, men ville bare dele erfaringen.
 

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Innlegg
224
Antall liker
716
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Topping DX1 (selges av Hifisentralen) kan også fungere. Utmerket ytelse og praktisk strømforsyning fra usb-tilkoblingen. Slik jeg husker det har linjeutgangen kun fast (to nivåer, velges med bryter) volum mens hodetelefonutgangen er variabel.
Har sett litt på Topping sine og det kan være et alternativ
 

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Innlegg
224
Antall liker
716
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Jeg har en tilsvarende Klipsch på hjemmekontoret og bruker USB-inngang inn på høyttaler fra PC og synes det funker bra. Bruker også bluetooth fra telefon. Det var jo ikke det du spurte om, men ville bare dele erfaringen.
Har ikke fått testet USB-tilkoblingen da akkurat den kabelen manglet (kjøpte brukt), vurderer å supplere med en slik kabel. Har også testet bluetooth både fra pc og mobil og det fungerer helt greit. Har nå koblet opp minijack - minijack fra pc og optisk fra cd-spiller. Alt jeg ser etter en dac er for å kanskje kunne hente ut litt bedre lyd fra pc :)
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.704
Antall liker
1.660
Sted
Horten
Man kan jo lure på om ikke også analoge signaler inn på R-51PM faktisk blir digitalisert, og så tygd litt på før de alle ender opp ut igjen via innebygget DAC i høyttaler?
Om dette er tilfellet, så er det jo like greit å sende alt inn digitalt (USB/Optisk).
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.934
Antall liker
1.114
på bilder ser jeg høyttalerene med 2 digitale innganger og phono platespiller + aux. ingen vits med en dac.
 

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Innlegg
224
Antall liker
716
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
på bilder ser jeg høyttalerene med 2 digitale innganger og phono platespiller + aux. ingen vits med en dac.
Vi får se, kan fort bli uten dac, men hadde nå en formening om at det ville bidra til å løfte lydbildet litt.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.022
Antall liker
1.356
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, du må bare prøve da. Jeg hører egentlig veldig liten forskjell på Cambridge BD751 dac og Bryston B-100 sin dac, Bryston er bedre men vanskeligt å definere forskjellen. Der ligger en Dacmagic plus på bruktbørsen.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 007

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Innlegg
224
Antall liker
716
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Ok, en liten bekjennelse her - Bang Olufsen hadde en egen enhetskontroller på den bærebare pc - den har jeg aldri brukt siden den kun har vært brukt til Teamsmøter og tale. Vel etter litt justering der så hevet lydkvaliteten seg betraktelig på analog signal inn fra pc. Optisk fra Sony cd-spiller ok, litt avhengig av hvilken av mine gamle cd'er jeg setter på. Mulig at dac legges på is og en billig platespiller heller vurderes, da kan LP hentes frem igjen.
 
Topp Bunn