Tips til nye rør til komboen Vincent/klipsch rf82

jostone

Medlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
32
Antall liker
0
Som tittelen sier...

Vil gjerne ha noen tips om rør til vincent/klipsch RF82.

Forsterkeren jeg har er en 226 mk1 med mcintosh rør (etter opplysning fra tidliger eier).

Det er mye støy i forsterkeren. det var noen som mente at det kanskje nyttet med andre rør.
Det er en konstant susing som jeg finner ut må komme fra selve forsterkeren.. har både støyfilter samt prøvd den i andre stuer med samme resultat.

Er ellers fornøyd med lyden. er gla i litt rocka lyd.. men med detaljer og klar lyd..

alle tips mottas med takk!!!!
 

jostone

Medlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
32
Antall liker
0
Takk for linken..
Det var mye rør der men desverre så sier det meg ikke så mye..

Skulle gjerne hatt litt tips om hva som fukner og hva som ikke funker på mitt oppsett!!!
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.850
Antall liker
1.429
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Et billig og greit alternativ er nok Golden dragon, disse er rimelige og greie.
Link: http://www.tube-shop.com/store/proddetail.asp?ProductID=53&RelatedID=145&RelatedID2=

Er vanskelig å komme med konkrete forslag da det er så mye smak og behag. Men det går an å se litt på bruktbørsen og kjøpe inn et par sett så får du prøvd litt forskjellig. Man kan jo selvsagt slå til å kjøpe Telefunken diamond, Mullard osv. new old stock, men de koster deretter også... Man får rør fra 100 kr stk og opp til flere tusen...

Ellers kan man sende en mail eller ta en telefon til Motron, han bruker å treffe ganske så bra er min erfaring :)
 

jostone

Medlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
32
Antall liker
0
Nå må jeg få si at jeg er ganske blank på dette med rør...

Er det slik at det er bare 12ax7 rør som jeg kan bruke på vincent`n min?? Dvs. at det er bare de forskjellige produksjonene som er/gir forskjell i lyd??

Kanskje det er noen som har en link til noe som kan gi meg litt info om sånne ting.

jeg skal ta en telefon til denne motron men håpte jeg har fått "litt" kunskap om dette først..
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.403
Antall liker
187
Torget vurderinger
1
Du kan også bruke 5751 da denne er ekvivalent til ECC83/12AX7. VH. Bernt
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
BerntJ skrev:
Du kan også bruke 5751 da denne er ekvivalent til ECC83/12AX7. VH. Bernt
5751 hadde jeg sans for når jeg testet slike rør. Litt mindre gain, men og mindre støy.
 

magb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2009
Innlegg
146
Antall liker
0
Denne kan gi en pekepinn:

Selv har jeg god erfaring med Mullard, Rca, phillips miniwatt og golden dragon thrustworthy på Klipsch. Men resultatet vil være forskjellig i forskjellige oppsett.
 

Vedlegg

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
jostone skrev:
Som tittelen sier...

Vil gjerne ha noen tips om rør til vincent/klipsch RF82.

Forsterkeren jeg har er en 226 mk1 med mcintosh rør (etter opplysning fra tidliger eier).

Det er mye støy i forsterkeren. det var noen som mente at det kanskje nyttet med andre rør.
Det er en konstant susing som jeg finner ut må komme fra selve forsterkeren.. har både støyfilter samt prøvd den i andre stuer med samme resultat.

Er ellers fornøyd med lyden. er gla i litt rocka lyd.. men med detaljer og klar lyd..

alle tips mottas med takk!!!!
har ingen erfaring med akkurat den komboen men vet at enkellte mener vincent utstyr ofte kler rca nos rør
så hvis jeg var deg ville jeg testet det.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.043
Antall liker
2.147
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Thrustworthy rørene til Golden Dragon er visstnok veldig gode.
Ikke minst også rimelige i forhold til NOS rør. Skal være en tråd her inne om de.

Håvard
 

magb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2009
Innlegg
146
Antall liker
0
Har både Nos Rca her og GD Thrustworthy rørene. Rca er enda ett hakk glattere og fyldigere lydmessig, mens Thrustworthy har etter min mening bedre (ikke mer, bedre) bass og drar lydbildet litt mer mot midten. Jeg bruker Thrustworthy i kombinasjon med fyldige og breeede Rca 6sn7.
Mullard longplate som jeg også har synes jeg likner endel på Rca, men med noe mer fremtredende detaljer og noe mindre bass.
 

jostone

Medlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
32
Antall liker
0
E det noen av dere som har komentarer ang. støy?? Hvilke som støyer mindre eller mere??

Har mctosch i nå og de støyer en del.
Satte i originalrørene og det ble mindre støy...(ikke borte men mindre)

klipscene er jo litt følsomme på det område.....
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.403
Antall liker
187
Torget vurderinger
1
Både Telefunken og Mullard hadde rør som var selektert for lite støy.

http://frank.pocnet.net/sheets/117/e/ECC803S.pdf

Vet ikke hva Mullard sin lavstøy serie heter. Motron vet nok dette, og sikkert andre som bruker ECC83.

Nå kan jo støy komme fra rørsokler og strømforsyning også. VH. Bernt
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
For mindre støy er nok 5751 som nevt ovenfor det beste alternativ imo. Hadde stôy problem i en riaa, og da var det natt og dag i forskjell på sus!
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
jostone skrev:
Som tittelen sier...

Vil gjerne ha noen tips om rør til vincent/klipsch RF82.

Forsterkeren jeg har er en 226 mk1 med mcintosh rør (etter opplysning fra tidliger eier).

Det er mye støy i forsterkeren. det var noen som mente at det kanskje nyttet med andre rør.
Det er en konstant susing som jeg finner ut må komme fra selve forsterkeren.. har både støyfilter samt prøvd den i andre stuer med samme resultat.

Er ellers fornøyd med lyden. er gla i litt rocka lyd.. men med detaljer og klar lyd..

alle tips mottas med takk!!!!
Har selv hatt denne forsterker du har og følte av og til at bytte av rør ikke gav så veldig store forskjellen (sammenlignet med rørbytte på min Music Angel).
Plages du med støy så kan årsaken være dårlig kontakt mellom sokkel i forsterker og pinner på rør, forsøk å rense rørpinner og/eller sett de rør inn og ut av sokkel noen ganger for å "slipe bort" evnt oksydering på rørpinnene.
Når det gjelder alternativ så ville eg testet JAN PHILIPS 12AX7(ECC83) (som regel produsert av Sylvania, og ikke philips) JAN er forkortelse for joint army navy. Dette er rør produsert etter (datidens) forholdsvis strenge millitære spesifikasjoner når det gjelder b.l.a egenstøy, og ikke minst levetid (minimum 14000 timer). Dette er rør av god kvalitet til en rimelig pris, sjekk ebuy for denne type rør.

Selv er eg meget fornøyd med mine JAN PHILIPS ECC82 i min Music Angel rørforsterker.
 
Topp Bunn