Ønsker anbefaling Tips til nytt anlegg

Bassefar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.12.2015
Innlegg
53
Antall liker
15
Hei!

Jeg har flytta litt på meg og er på jakt etter nytt stereoanlegg.

Hører på veldig mye forskjellig, men det må duge til orkestermusikk og annet akustisk.
Blir også å bruke det som TV-lyd, men det er ikke det viktigste.

Skal stå i ei stue/kjøkken på ca. 25kvm i en litt ukurant lytteposisjon, sitter vel en 2-3 meter unna høyttalerne.

Ser for meg et par middels store gulvstående høyttalere og en integrert forsterker m/dac, evt. pre/power. To bokser får holde ;)

Budsjett på maks 20k, men gjerne mindre, tenker først og fremst å kjøpe brukt.

Noen forslag til hva jeg kan se etter?

Edit: Så jeg skrev stativhøyttalere, vil egentlig ha gulvstående
 
Sist redigert:

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Jeg ville nok begynt med å besøke noen hi-fi utsalg for å
høre på litt forskjellige høyttalere. Og siden prøve å kikke
etter de brukt på feks Finn. Så når du har funnet en god høyttaler
da har du også fått utgangspunket som skal til får å
velge rett forsterker til de etterpå.
I dag er det så mye bra å velge blant og heldigvis lite
dårlige ting att det blir nok ikke vanskelig å finne en
høyttaler du liker. Men smaken er forskjellig så derfor bør du bruke litt
tid for å lete fram de riktige høyttalerne som passer for deg og
ditt rom. Det vil være en stor fordel å få hørt høyttalerne hjemme
hos deg selv før kjøp.
 

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Innlegg
389
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
Fordelen med å kjøpe brukt er at du kan som oftest omsette det du ikke er helt begeistret for til nær samme pris, så tapet blir evt lavere, som igjen bør gjøre terskelen for å kjøpe og hoppe i det lavere.

Jeg er enig i at å begynne med høyttaler er fornuftig, for så å prøve og feile med forsterkere og DAC.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg vil nok trolig alltid anbefale å begynne med et brukt par XTZ 99.25/26 og ta det derfra, de kan brukes med forsterkere opp til og over 10k brukt. Man får ganske mye for pengene også, forholdsvis gode elementer og storebroren 99.36 er ingenting å hige etter (har hatt begge to). 99.36 ble solgt og jeg har fortsatt to par 99.26, det ene paret er fronter i hjemmekinoen og det andre paret står til pynt. Det er egentlig fine "starte-høyttalere" mtp plassering, hvor mye man bruker det, hva som betyr noe osv.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.370
Antall liker
9.636
Torget vurderinger
2
Fordelen med å kjøpe i butikk er å kunne låne hjem og prøve først. Det må ikke undervurderes. I allefall ikke når det gjelder høyttalere . Å kjøpe på lykke og fromme kan bli en evig karusell. Forsterkere er enkle greier og kan kjøpes brukt bare de har nok watt til høyttaler (møter meg selv i døra her)
Men for totalt 20k kan du jo ta sjansen på noe brukt å selge videre. Feks en brukt Audio Physic Virgo II kan feks fås for 12k og tilsvarer en høyttaler til 100k idag, då har du 8 k igjen til brukt forsterker og en enkel streamer IEast. Og et fantastisk anlegg
 
Sist redigert:

Bassefar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.12.2015
Innlegg
53
Antall liker
15
Heisann!

Takk for innspill. Bor heldigvis i storbyen, så er mange sjapper å dra innom for lytting. Tror jeg må belage meg på en liten lyd-safari neste fridag!
 
Topp Bunn