Tips til oppgradering

Steely_Dan

Medlem
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
0
Hei!

Jeg har i dag følgende oppsett: Michell technodeck m/rb 250-arm, Ortofon MC 30 Supreme PU, Pro-Ject tube-riia. Lydsignatur: rytmisk og god timing, detaljrikt og luftig. Savner mer varme og kropp og "magi" i mellomtonen, sliter litt med skarpe "s"-er på stemmer.. synes det generelt låter litt for lyst. Har snust og tenkt litt på VPI scout spiller, Sutherland Ph3D-riia, Benz-Pu-er, nytt underlag til spiller (Pro-ject)..

musikk: mye 50-60-talls jazz, jazzrock, pop, funk og soul.

Hvor bør jeg sette inn støtet? Ny spiller? Riia? PU?

Takk for svar!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er iallefall viktig å stille en riktig diagnose før man begynner å medisinere i øst og vest, det burde jeg av alle ha lært meg iallefall. Feil diagnose fører stort sett til feil medisin, som sjelden fører til en effektiv kur.

Slik jeg leser deg så har du forsåvidt identifisert problemet, men ikke årsaken til problemet. Jeg vil råde deg til å kjøre ytterligere diagnostikk før du begynner å bytte halvveis på måfå.

En slik platespiller som du har bør kunne gi en solid ytelse når den er riktig matchet og satt opp. Er problemet der kun med platespilleren? Eller med andre kilder også? Er det alle plater, eller noen plater? Er spilleren satt opp skikkelig, med rett trykk, VTA, overheng osv? Er pu'en slitt og gammel?

Michells platespillere er vel ikke kjent for å være de mest varme og kroppslige, slik har det vel vært i alle år... og det har pleid å vært et av de store skillene på f.eks Gyrodek og LP12. Videre; hvor god er egentlig denne rør-riaa'en til low-output mc'en din?

Støtet bør du sette inn på å prøve forskjellige ting hjemme hos deg slik at du får et bilde av hvilket av produktene dine som ikke passer inn. Jeg skal ikke komme med konkrete råd til hvilken vei du bør kaste pengene i håp om at varm god lyd skal komme drivende; men jeg vil iallefall råde deg til å tenke litt mer på saken og ikke forsøke å korrigere en feil med en annen. Finn heller rota til problemet, det er den beste måten å oppnå en solid musikkytelse fra et hifisystem imo.

Mvh Vidar P

Steely_Dan

Medlem
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
0
takk for generelle råd vidar. Jeg tror nok ikke nødvendigvis det er én komponent som har skylda her, snarere summen.. men tror mye ligger i selve spilleren. hadde vært artig å høre om noen har prøvd både vpi scout og michell technodeck

Topp Bunn