Tips til pick-up i Rega rb-300

L

Lars.N

Gjest
Hei

Har noen tips til nål til en rega rb-300 arm,det er jo en gammel arm så det er vel noen her med erfaring med div i den armen tenker jeg.

Mvh

Laban
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.871
Antall liker
24.020
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
MM: Ortofon 2m
LOMC: AT-OC9 II

Edit: Ser at Ortofonen står i utstyrslisten din. På SMEen nå?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Hvor mye skal dette koste? Enig med Val her, Audio Technica AT-OC9 er en glimrende pickup i en Rega RB300.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Jepp, OC9 burde passe som hånd i hanske. Kun 1500 bols fra LP gear.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.771
Antall liker
507
Sted
Stockholm
impulse skrev:
Hvor mye skal dette koste? Enig med Val her, Audio Technica AT-OC9 er en glimrende pickup i en Rega RB300.
Tiltredes! Dette er myye go'lyd for penga!! ;D
 
L

Lars.N

Gjest
Valentino skrev:
MM: Ortofon 2m
LOMC: AT-OC9 II

Edit: Ser at Ortofonen står i utstyrslisten din. På SMEen nå?
Ikke M2 black vel?det blir en resonangse på 7.5 hz hvis jeg ikke har regnet galt da.
Da ligger jeg nesten ved egen resonangse på vinyl plata som ligger ved ca 7 hz hvis jeg har skjønnt ting rett.

laban :)
 
L

Lars.N

Gjest
Lille_Adam skrev:
Jepp, OC9 burde passe som hånd i hanske. Kun 1500 bols fra LP gear.
AT-OC9 kr1500,- det var meget billig,er det flere utgaver av den samme nåla?

Laban
 
L

Lars.N

Gjest
Dette er verdien på AT OC9 nåla Dynamic compliance
9 x 10-6cm/dyne

Static compliance
35 x 10-6cm/dyne

Hva blir verdien i mN,noen som har en link til en coverter?

Laban :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Uansett resultat av regnestykket; AT OC9 passer supert i RB300.
 
L

Lars.N

Gjest
Vidar P skrev:
Uansett resultat av regnestykket; AT OC9 passer supert i RB300.
Takker for den ,er jo ikke bestandig teori/praksis stemmer helt.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
504
Hmmm, jeg kjøpte en AT-OC9 II på impuls fra LP-gear i går, på grunn av denne tråden.

Hva har jeg kjøpt? ...og ja, det er gode sjangser for at den skal inn i en rb300.
 
L

Lars.N

Gjest
SOEDAL skrev:
Hmmm, jeg kjøpte en AT-OC9 II på impuls fra LP-gear i går, på grunn av denne tråden.

Hva har jeg kjøpt? ...og ja, det er gode sjangser for at den skal inn i en rb300.
Det blir sikkert helt konge :)mange gode ord om den nåla,har ikke hørt den selv burde være topp match i armen
trur du havner et sted mellom 11-12hz i arm resonangse .
Gi en tilbakemelding da etter du har fått nåla i hus,hvis du husker på det :)

Laban
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Har god erfaring med AT OC9ML/II på RB300, kjøpte denne for ei tid tilbake etter tips frå Vidar P.

Veldig god pickup til lav pris.

Mvh. Karl :)
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
504
LydKarl skrev:
Har god erfaring med AT OC9ML/II på RB300, kjøpte denne for ei tid tilbake etter tips frå Vidar P.

Veldig god pickup til lav pris.

Mvh. Karl :)
Noen tanker om lyden?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
SOEDAL skrev:
LydKarl skrev:
Har god erfaring med AT OC9ML/II på RB300, kjøpte denne for ei tid tilbake etter tips frå Vidar P.

Veldig god pickup til lav pris.

Mvh. Karl :)
Noen tanker om lyden?
Slank, stram, ren, åpen, detaljert velklang er ord som lett ramler en inn.

Mvh Vidar P
 
L

Lars.N

Gjest
Vidar P skrev:
SOEDAL skrev:
LydKarl skrev:
Har god erfaring med AT OC9ML/II på RB300, kjøpte denne for ei tid tilbake etter tips frå Vidar P.

Veldig god pickup til lav pris.

Mvh. Karl :)
Noen tanker om lyden?
Slank, stram, ren, åpen, detaljert velklang er ord som lett ramler en inn.

Mvh Vidar P
Slank???Er den ikke noe god på el bass

Laban
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
I min bok så betyr ikke slank at det ikke er god bass. AT OC9 låter antydningsvis kledelig slankt over hele frekvensregisteret, åpent og rent, med en veldig klar, pitchdefinert og rask bass.

Om du mener at "god bass" er overfeit bass, så har du valgt feil pu.

Mvh Vidar P
 
L

Lars.N

Gjest
Vidar P skrev:
I min bok så betyr ikke slank at det ikke er god bass. AT OC9 låter antydningsvis kledelig slankt over hele frekvensregisteret, åpent og rent, med en veldig klar, pitchdefinert og rask bass.

Om du mener at "god bass" er overfeit bass, så har du valgt feil pu.

Mvh Vidar P
Hehe nei mener ikke fett bass,men er den istand til å skille ut egen lyden i strengene på en bass gitar eksempel,å ikke bare spille bass slik mange pick-uper gjør.

Laban
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Til prisen så vet jeg iallefall ingen pu'er som gjengir alle de klangmessige elementene i et bassinstrument så klart og lett forståelig som en AT OC9. De fins sikkert, men jeg vet ikke om de.

Om den hadde en typisk "feit" bass, så tviler jeg på at jeg ville mene det samme; feit treg bass er en skikkelig hemsko for god gjengivelse av musikk i mine ører.

Mvh Vidar P
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
laban skrev:
Hehe nei mener ikke fett bass,men er den istand til å skille ut egen lyden i strengene på en bass gitar eksempel,å ikke bare spille bass slik mange pick-uper gjør.

Laban
Den er helt klart i stand til å skille ut egenlyden på en bassgitar, no problem. Denne pickupen kan du trygt satse på ;)

mvh
Trond Kjetil
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
504
Kanskje denne pick-upen er fin til å dra fram detaljene også i de innerste sporene på en LP?
I en annen tråd kunne det virke som at mange mente at pick-up og nåleslipningens kvalitet var en avgjørende faktor i jakten på å minimere kvalitetsforingningen på de innerste sporene. Lov å håpe at den i så måte spiller bedre enn en Clearaudio Aurum classic?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det skulle ikke forbause meg. De (få) gangene jeg har hørt denne pu'en på platespillere har jeg ikke vært direkte imponert over renheten og dens sporingsevner. Jeg husker sågar ved ett høve en flunkende ny Iron Maiden-skive (ifjor eller året før) låte mer urent og skurrete enn mine eldste originaler på andre spillere... ikke bare har de ikke sporet særlig bra når jeg har hørt de, men de har ikke engang lått (?) særlig bra heller. I mine ører, og med alle mulige forbehold.

Mvh Vidar P
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Det Maiden albumet du viser til, Vidar, har stått i hylla etter ei enkel gjennomspeling, og der skal den få bli. Takke meg til tidlegare album. Nok OT;

Kan trygt bifalle Vidars karakteristikk av OC9 ML/II. Nei, den er (som Vidar så godt forklarer vidare) ikkje dårleg på bass, tvert imot veloppløst også her. Men ja, den er nok litt slank nedover.

OC9 hadde fått bli verande hjå meg om det ikkje var for at eg knakk stiften på den, det er den einaste grunnen til at den måtte vike for andre saker.

Den er nok IMO hakket meir nøytral enn min Glider M2, sjølv om sistnevnte er hakket (ikkje betydeleg, men hakket) meir oppløyst og byr på meir dynamikk jevnt over enn OC9. Prisdifferansen (Glidern kostar det firedobbelte av OC9) kan i mine øyrer ikkje forsvare Glidern ift OC9.

Eg kunne fint levd med OC9, sjølv etter å ha blitt "bortskjemt" med Benz Glider.

OC9 er bra. Har du 1 500,- å legge i pickup og skal plassere den i ein RB300 - kjøp den (er mi klare anbefaling ut frå kva eg har erfart).

Mvh. Karl :)
 
L

Lars.N

Gjest
Litt off topic det her ;D

Rega er nå prøve montert i Thorens i base til SME III (hehe)ikke mye 23mm der nei,skal lage en ny base hva bør jeg bruke noen forslag? MDF,Akryl,Alu,balsatre????Basen blir sikkert over 30mm pluss.
Må holde vekt nede så heavy materialer kommer ikke på frågan ;D



Mvh

Laban
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
laban skrev:
Litt off topic det her ;D

Rega er nå prøve montert i Thorens i base til SME III (hehe)ikke mye 23mm der nei,skal lage en ny base hva bør jeg bruke noen forslag? MDF,Akryl,Alu,balsatre????Basen blir sikkert over 30mm pluss.
Må holde vekt nede så heavy materialer kommer ikke på frågan ;D
...
Hvor tykk trenger du å ha den ? Hvilken Thorens? EDIT RNFF signaturen kommer som kjent ikke fram når man svarer ... det er til TD321?

Siden vekt er viktig så kan du kanskje vurdere to forholdsvis tynne alu-plater med ei «flis» balsa i mellom? Jeg tror det kan få en fin kombinasjon av stivhet og egendemping, foruten at vekten holdes under kontroll. EDIT: til TD321 kan de være en fordel å bruke MDF slik at armbasen har like egneskapene som resten av chassis.

mvh
KJ
 
L

Lars.N

Gjest
Hey KJ

Det ble en MDF base i hu å hast, laget en i går kveld orket ikke la spillern stå uvirksom(hehe)
For se om jeg gidder lage en ny den funker fint denne her,kanskje ta slutt pussen på den.

Mvh

Laban
 

Vedlegg

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.861
Antall liker
787
Torget vurderinger
4
Hvilken step-up passer til en oc9 ? Har idag en Stageline tilpasset MM. Bør jeg bare modde denne til MC?
 

PearlJam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
73
Antall liker
0
laban skrev:
Hei

Har noen tips til nål til en rega rb-300 arm,det er jo en gammel arm så det er vel noen her med erfaring med div i den armen tenker jeg.

Mvh

Laban
Er det den samme armen som sitter på REGA P3? Har nettopp kjøpt en brukt Rega P3 her inne på Hifisentralen som jeg skal hente til uka. Sitter en rød rega PU på, noe som vel er bias?
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
PearlJam skrev:
Er det den samme armen som sitter på REGA P3? Har nettopp kjøpt en brukt Rega P3 her inne på Hifisentralen som jeg skal hente til uka. Sitter en rød rega PU på, noe som vel er bias?
Man kan vel anta at det er RB-250/300 arm som sitter i den.
Den nye P3'n bruker iflg Rega en RB-301.
Du får løpe bort på Elkjøp og hente deg en Denon DL-103 :)
Dynavector spiller også bra i Rega armer,iaf de jeg har hørt.

/jan
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.333
Antall liker
2.560
Torget vurderinger
4
JanR skrev:
PearlJam skrev:
Er det den samme armen som sitter på REGA P3? Har nettopp kjøpt en brukt Rega P3 her inne på Hifisentralen som jeg skal hente til uka. Sitter en rød rega PU på, noe som vel er bias?
Man kan vel anta at det er RB-250/300 arm som sitter i den.
Den nye P3'n bruker iflg Rega en RB-301.
Du får løpe bort på Elkjøp og hente deg en Denon DL-103 :)
Dynavector spiller også bra i Rega armer,iaf de jeg har hørt.

/jan
Jeg ble frarådet å bruke Denon DL-103 i rega-armen. Var visst ikke noen god match mtp resonanser og slikt.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
kjoenik skrev:
Jeg ble frarådet å bruke Denon DL-103 i rega-armen. Var visst ikke noen god match mtp resonanser og slikt.
Godt man blir passet på her :)
Antok at 103 ville gå greit i RB 250/300,var kanskje litt kjapp der ?

DV har jeg hørt i flere RB armer så den går jeg god for.
Hørt 10x4 og 20x5 i RB250 og RB700,låt meget bra.

/jan
 

PearlJam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
73
Antall liker
0
Har veldig liten peil på dette med PU, men mulig Ortofon M2 hadde vært noe om jeg skal bytte ut Biasen som sitter på. Er det vesentlig stor forskjell fra rød til blå og til bronsje? Har Rega Fono MM riia. Spiller mest Indie, Rock, Heavy og noe god gammel Trash.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Prøv å få lånt ørene til mest mulig PU's før du hopper på noe kanskje :) ?
Finns jo endel vinyl kællær rundt her vettu.

/jan
 

PearlJam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
73
Antall liker
0
JanR skrev:
Prøv å få lånt ørene til mest mulig PU's før du hopper på noe kanskje :) ?
Finns jo endel vinyl kællær rundt her vettu.

/jan
Er det kun PU som avgjør lyden som kommer i fra platespilleren, eller har platespiller og arm også noe å si.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
PearlJam skrev:
JanR skrev:
Prøv å få lånt ørene til mest mulig PU's før du hopper på noe kanskje :) ?
Finns jo endel vinyl kællær rundt her vettu.

/jan
Er det kun PU som avgjør lyden som kommer i fra platespilleren, eller har platespiller og arm også noe å si.
Alt har noe å si.
Finne en combo bestående av arm/PU som spiller godt sammen er nok kanskje det som krever mest "jobbing".RB armene er vel ganske fleksible i så måte vil jeg tro.

Nå er ikke jeg på noen måte ekspert på det her bare så det er sagt.

Føler du for å låne ørene til litt forskjellige driverk/armer (også Rega)/PU's/riia's så skrik ut.

/jan
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Man må IKKE, og jeg gjentar IKKE løpe noen steder og hente seg en Denon 103 om man har en Rega RB300. (Dessuten hjelper det ikke å løpe til Elkjøp, Jan. Klubben, derimot....) Opphenget på 103 er altfor stivt for den armen. Det låter ikke på langt nær så bra som 103 kan i en arm som sympatiserer med den. AT-OC9 er en helt annen historie. Den passer som hånd i hanske. Det gjør også Dynavector 10x5, selv om den er endel dyrere.
Jeg ser av testen i siste Stereophile at RB301 kan skilte med endel oppgraderinger, blant annet samme lagre som i RB7oo. Mulig det gjør den noe mer velegnet til bruk med Denons svarte klassiker. Ellers er det ikke riktig at Rega P3 bruker RB301, det er det bare den forholdsvis nye P3/24 som gjør. Den fikk forøvrig kanonomtale i nevnte nummer av Stereophile.

Problemet med Denons 103 er rett og slett at den er for billig. Joda, den kunne kostet det dobbelte og fremdeles vært et kanonkjøp, men det handler mer om at den lave prisen gjør at folk bruker en på rimelige spillere med armer som ikke passer,mens realiteten er at den krever ganske påkostede saker for å blomstre. Armene bør slett ikke være for lette,og jo bedre lagre de har, jo finere låter det. Personlig har jeg brukt 103 i min Fidelity Research FR64 fx, og det var en åpenbaring i spilleglede. Den aller beste matchen jeg vet om, er SMEs klassiske 3012.
 

PearlJam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
73
Antall liker
0
impulse skrev:
Man må IKKE, og jeg gjentar IKKE løpe noen steder og hente seg en Denon 103 om man har en Rega RB300. (Dessuten hjelper det ikke å løpe til Elkjøp, Jan. Klubben, derimot....) Opphenget på 103 er altfor stivt for den armen. Det låter ikke på langt nær så bra som 103 kan i en arm som sympatiserer med den. AT-OC9 er en helt annen historie. Den passer som hånd i hanske. Det gjør også Dynavector 10x5, selv om den er endel dyrere.
Jeg ser av testen i siste Stereophile at RB301 kan skilte med endel oppgraderinger, blant annet samme lagre som i RB7oo. Mulig det gjør den noe mer velegnet til bruk med Denons svarte klassiker. Ellers er det ikke riktig at Rega P3 bruker RB301, det er det bare den forholdsvis nye P3/24 som gjør. Den fikk forøvrig kanonomtale i nevnte nummer av Stereophile.

Problemet med Denons 103 er rett og slett at den er for billig. Joda, den kunne kostet det dobbelte og fremdeles vært et kanonkjøp, men det handler mer om at den lave prisen gjør at folk bruker en på rimelige spillere med armer som ikke passer,mens realiteten er at den krever ganske påkostede saker for å blomstre. Armene bør slett ikke være for lette,og jo bedre lagre de har, jo finere låter det. Personlig har jeg brukt 103 i min Fidelity Research FR64 fx, og det var en åpenbaring i spilleglede. Den aller beste matchen jeg vet om, er SMEs klassiske 3012.
Nå er den i linken under jeg har kjøpt. Har du noen snøring om det er en P3/24, eller bare en vanlig P3? Selger var usikker.

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,20254.0.html
 

PearlJam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
73
Antall liker
0
JanR skrev:
PearlJam skrev:
JanR skrev:
Prøv å få lånt ørene til mest mulig PU's før du hopper på noe kanskje :) ?
Finns jo endel vinyl kællær rundt her vettu.

/jan
Er det kun PU som avgjør lyden som kommer i fra platespilleren, eller har platespiller og arm også noe å si.
Alt har noe å si.
Finne en combo bestående av arm/PU som spiller godt sammen er nok kanskje det som krever mest "jobbing".RB armene er vel ganske fleksible i så måte vil jeg tro.

Nå er ikke jeg på noen måte ekspert på det her bare så det er sagt.

Føler du for å låne ørene til litt forskjellige driverk/armer (også Rega)/PU's/riia's så skrik ut.

/jan
Takker for det. HVa slags platespiller og PU har du?
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
impulse skrev:
Man må IKKE, og jeg gjentar IKKE løpe noen steder og hente seg en Denon 103 om man har en Rega RB300. (Dessuten hjelper det ikke å løpe til Elkjøp, Jan. Klubben, derimot....)

Ellers er det ikke riktig at Rega P3 bruker RB301, det er det bare den forholdsvis nye P3/24 som gjør. Den fikk forøvrig kanonomtale i nevnte nummer av Stereophile.
For lite kaffe på morran,mente selvsagt klubben som ligger vegg i vegg med Elkjøp her i bygda :-[

Bra du passer på meg,mente selvsagt P3/24 (med RB301),glemte å legge ut linken fra Rega siden :)

Hørt 103 på Pixy sin arm/spiller,låter fader ikke feil det nei.
DV (10x5/20X5) er absolutt verdt pengene mener nå jeg,låter utrolig bra i RB250 og RB700.

/jan
 
Topp Bunn