Tips til rack

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.911
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Hei og god lørdag!
Etter et spark bak så innser jeg at tiden er kommet for å fornye racksystemet i anlegget. Tenkte et customlaget rack i røyka eik som høyttalerne mine. Bredde må være nok for å huse 3 platespillere(ca 170cm?) samt nok dybde og høyde ca 70cm så ikke platespillere kommer i konflikt med tv.
Hyllene må avkobles, spesielt topplaten hvor platespillerne står. Spørsmålet er hvordan burde jeg gjøre dette? Tips, bilder og råd mottas med glede.
Bilde av anlegget slik det står nå:

IMG20250214152554.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.948
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kanskje du kan spille ball med @Rogerk. Han driver og lager seg et rack/kabinett for elektronikk og stasj og tre platespillere, basert på IKEA kjøkkenmoduler og med en finish som skal stemme med gammeleikfineren Klipsch har til sine Heritage-modeller.

Ellers:

• Liker
Reaksjoner: ELJ

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
2.271
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Få racket i samme høyde som bass modulene.
Ha dypere sidevegger og topplate for og skjule kabelhelvete
Lag en skygge list, evnt en hel sokkel til bassmoduler (som nevnt tidligere). Grå som høyttalerfargen
Lag tilsvarende på racket, som bør ha hjul også, for og komme til i ny og ne.

I dagens verktøy marked er det ikke vanskelig og finne jigger til og lage en rekke med huller for justerbare hyller, og få det helt rett.

Det jeg sier er og ha en rød tråd i det du har, det blir meget sexy imo, flott og holde seg til samme type materialer og farger.
Kontraster kan du ha på andre ting.

• Namaste

cfuttrup

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2019
Antall liker
71
Hei ELJ

Høres umiddelbart ut som et interessant oppdrag, der kan lages som gjør-det-selv.
Jeg skjønner ut fra bildet behovet for å lage nået som ikke består av 3 ulike racks, men en samlet løsning. Størrelse 170 x 70 cm høres for meg bra ut.
Jeg tenkte for noen år siden over dette og endte med å kjøbe en ferdig vare, fordi det er intet problem å snekke noe tre, men dersom detaljer skal se proffe ut, med skabsdører i stoff (så fjernbetjeningssignaler kan trenge igjennom) og håndtak, soft close, skjult kabelføring osv. så blir oppgaven plutselig omfattende.
Jeg kjøbte en Mistral AV benk i bøk. Platespiller ovenpå, og på en granit plate ovenpå spikes, viste seg ikke å ha noen effekt. Nei, platespillere krever forankring i særklasse. Det er i al fald min opplevelse.
Hva tenker du? Skal din nye stereobenk være akkurat så åpen som det du har i dag (basert på rør eller stenger), eller mere lukket og utført i plate?
Avkobling af hyllene skjer ved å plasere noe tungt ovenpå eller ophengt i fjærer = noe mykt, slik at resonansfrekvensen bliver lav, for eksempel 5 Hertz, akkurat som flytende oppheng lages inne i platespillerne.
spiralfjærer kan kjøpes i Biltema, Bauhaus, etc. Evt. legg til nået dempning med gummi (dvs. nået visko-elastisk).

/Claus

• Liker

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.911
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Få racket i samme høyde som bass modulene.
Ha dypere sidevegger og topplate for og skjule kabelhelvete
Lag en skygge list, evnt en hel sokkel til bassmoduler (som nevnt tidligere). Grå som høyttalerfargen
Lag tilsvarende på racket, som bør ha hjul også, for og komme til i ny og ne.

I dagens verktøy marked er det ikke vanskelig og finne jigger til og lage en rekke med huller for justerbare hyller, og få det helt rett.

Det jeg sier er og ha en rød tråd i det du har, det blir meget sexy imo, flott og holde seg til samme type materialer og farger.
Kontraster kan du ha på andre ting.
Veldig gode poeng. Samme høyde som basskassene ville vært veldig sexy. Samme materiale også. Vet ikke ennå om jeg skal ha et åpent rack eller med en skapseksjon hvor brukerutstyr kunne vært gjemt unna. Pynte/sokkellist får jeg antagelig laget i samme slengen til basskassene i samme materiale.

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.911
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Hei ELJ

Høres umiddelbart ut som et interessant oppdrag, der kan lages som gjør-det-selv.
Jeg skjønner ut fra bildet behovet for å lage nået som ikke består av 3 ulike racks, men en samlet løsning. Størrelse 170 x 70 cm høres for meg bra ut.
Jeg tenkte for noen år siden over dette og endte med å kjøbe en ferdig vare, fordi det er intet problem å snekke noe tre, men dersom detaljer skal se proffe ut, med skabsdører i stoff (så fjernbetjeningssignaler kan trenge igjennom) og håndtak, soft close, skjult kabelføring osv. så blir oppgaven plutselig omfattende.
Jeg kjøbte en Mistral AV benk i bøk. Platespiller ovenpå, og på en granit plate ovenpå spikes, viste seg ikke å ha noen effekt. Nei, platespillere krever forankring i særklasse. Det er i al fald min opplevelse.
Hva tenker du? Skal din nye stereobenk være akkurat så åpen som det du har i dag (basert på rør eller stenger), eller mere lukket og utført i plate?
Avkobling af hyllene skjer ved å plasere noe tungt ovenpå eller ophengt i fjærer = noe mykt, slik at resonansfrekvensen bliver lav, for eksempel 5 Hertz, akkurat som flytende oppheng lages inne i platespillerne.
spiralfjærer kan kjøpes i Biltema, Bauhaus, etc. Evt. legg til nået dempning med gummi (dvs. nået visko-elastisk).

/Claus
Hei Claus!
Allt er åpent foreløpig, ingenting er bestemt. Som jeg sa ovenfor så vurderer jeg kanskje 1/3 av benken med skap for å gjemme unna utstyr man trenger til hobbyen.
Espen

Topp Bunn