Tips til Riaa

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
102
Torget vurderinger
1
Har rotet frem min Pro-Ject Classic med Ortofon Quintet Blue fra loftet og trenger en passende Riaa til for å koble opp på mine KEF LSX.
Har folket noen tips?
Pris ikke over 10k, brukt er aktuelt.
Mindre formfaktor foretrekkes foran full size.
Musikalsk og dynamisk foretrekkes foran analytisk og slitsom.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
4.075
Torget vurderinger
0
Har rotet frem min Pro-Ject Classic med Ortofon Quintet Blue fra loftet og trenger en passende Riaa til for å koble opp på mine KEF LSX.
Har folket noen tips?
Pris ikke over 10k, brukt er aktuelt.
Mindre formfaktor foretrekkes foran full size.
Musikalsk og dynamisk foretrekkes foran analytisk og slitsom.
ifi

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.130
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Schiit Mani 2.
Cambridge Alva Duo.
Lindemann Limetree Phono 2, her avbildet sammen med ASR Mini Basis III og en grammofon som er 465 mm bred:

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Antall liker
3.197
Torget vurderinger
2
Ligger et par fine Graham Slee mc ute på finn.

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Antall liker
3.401
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Se etter en Trichord Delphini, jeg har en selv den låter knall.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.717
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hvorfor ikke noe fra Pro-Ject?
Gjerne noe med rør, så kan man tune lyden litt, og gjør det hele litt mer interessant.

Jonas_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2015
Antall liker
1.189
Torget vurderinger
7
Har hatt både Puffin, Project Tube box og Gold Note PH-10. Synes i grunn alle var bra, men savner faktisk Puffin mest. Solgte den på grunn av at jeg ønsket en helanalog kjede, men både lyd og fleksibilitet var helt på topp. PH-10 likte jeg også godt, og innbiller meg at den var bedre enn ProJect, men hadde dessverre ikke de to samtidig, så en direkte sammenlikning ble vanskelig.

Puffin skal jeg nok ha igjen, uavhengig av andre RIAA-trinn som måtte befinne seg i huset. Den er såpass fleksibel, og med et lass av morsomme (og nyttige) funksjoner, klarer jeg fint å leve med at den «forstyrrer» den analoge kjeden.

Så dersom du ikke plages av at du har en digital boks i den ellers analoge kjeden, vil nok min anbefaling bli Puffin!

BAD09D5A-B69D-45E0-844F-3E4A7A3BC7B9.jpeg
240AEC09-AFC5-4237-8FB8-FAE61539EB6B.jpeg

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.863
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Er det rart, at noen ferskinger bli´r forvirrede??
11 svar på trådstarters spørgsmål og 11 forskjellige bud på en riaa, mange av de uten å lese, hvad trådstarter skriver. :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Bet merke i de 2 siste...... 1. "Mindre formfaktor foretrekkes foran full size." og 2. "Musikalsk og dynamisk foretrekkes foran analytisk og slitsom."
Mindre formfaktor passer på flere, men bare én innfrir krav nr.2
Om du har fått en riaa og ikke liker lyden, er det som regel bare å selge den å finne en ny.
Derfor bli´r mitt svar til trådstarter: Park´s Audio "Puffin", da den har justeringer som kan delvis endre "analytisk og slitsom" til
"musikalsk og dynamisk". .............. Kanskje ikke helt, men den har muligheter for at endre i klangbalanse, som ingen av de
andre nevnte har;)

Jonas_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2015
Antall liker
1.189
Torget vurderinger
7
Er det rart, at noen ferskinger bli´r forvirrede??
11 svar på trådstarters spørgsmål og 11 forskjellige bud på en riaa, mange av de uten å lese, hvad trådstarter skriver. :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Bet merke i de 2 siste...... 1. "Mindre formfaktor foretrekkes foran full size." og 2. "Musikalsk og dynamisk foretrekkes foran analytisk og slitsom."
Mindre formfaktor passer på flere, men bare én innfrir krav nr.2
Om du har fått en riaa og ikke liker lyden, er det som regel bare å selge den å finne en ny.
Derfor bli´r mitt svar til trådstarter: Park´s Audio "Puffin", da den har justeringer som kan delvis endre "analytisk og slitsom" til
"musikalsk og dynamisk". .............. Kanskje ikke helt, men den har muligheter for at endre i klangbalanse, som ingen av de
andre nevnte har;)
Enig, men har selv ikke opplevd at det har vært RIAA som har gjort anlegget "analytisk og slitsomt". Det har typisk vært kombinasjon høyttaler/forsterker.

Topp Bunn