Strøm relatert Tips til (så "god" som mulig) kobling av apparater

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
324
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Tar gjerne i mot tips mtp hvordan best koble de ulike apparatene til respektive strømskinner eller rett i veggen (y) Legg merke til at det er ikke aktuelt å legge opp nye kurser og liknende nå, men kan muligens skaffe flere iso-trafo eller større om det er tilrådelig. Rommet er et "alt mulig rom" med tv og anlegg +++ og slik må det nesten være en stund fremover. Jeg har dessverre ikke plass til dedikert lytterom pt.

Utgangspunktet er at jeg har 8 veggkontakter, på samme 10A kurs (tror jeg), og jeg har følgende strømskinner;
- Supra MD06 (med Supra LoRad2.5SPC kabel).
- Brennenstuhl Premium Protect-Line.
Begge strømskinnene har 6 kontakter og begge har et eller annet slags strømfilter 🤷‍♂️

I tillegg har jeg en Ladac Iso-Trafo med 2 kontakter. Tror den er 500VA.

Begge strømskinner kobles til hver sin veggkontakt.
Forsterker kobles rett i veggkontakt.

Også kommer det jeg er litt usikker på iom ting kanskje påvirker hverandre negativt uten at jeg kan noe om det...

Jeg bør kanskje koble følgende til Supra MD06?
- Streamer/DAC
- Forforsterker
- RIAA
- Platespiller
- CD
- DAT

Og så bør jeg kanskje koble følgende til Brennenstuhl Premium?
- TV
- Altibox ruter
- Nettverkswitch
- Lydplanke
- Subwoofer
- Xbox

Er dette en ok løsning eller finnes det bedre måter å koble opp disse apparatene på?

Kan jeg bruke Ladc Iso-trafoen (f.eks koble RIAA og Forforsterker til den) eller må da alle apparater i anlegget kobles til en Iso-trafo for at det skal ha noe for seg?

PS. Jeg benytter meg selvfølgelig av Erntsen's metode for å få lavest vekselspenning mellom apparater og jord.

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
324
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Jeg spør ikke etter magiske eller overnaturlige svar her! Det slo meg at det kanskje finnes fysiske og vitenskapelige årsaker til at man må gjøre sånn eller slik og unngå ditt eller datt når det kommer til strøm da noe støyer mer enn andre ting og noe er mer sensitivt for støy. Ting jeg ikke har greie på rett og slett.

F.eks. er det noen fysiske / vitenskapelige årsaker til at jeg ikke bør bruke iso-trafoen når kun to apparater er koblet til den og resten ikke? Et eller annet med jord som blir feil?? Eller er det helt ok?

• Liker
Reaksjoner: KMR

rolfrander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.11.2023
Antall liker
168
Sted
Norge
Etter hva jeg forstår er trafoen et galvanisk skille, så hvis du har noen komponenter koblet på den og noen utenfor, men disse er koblet sammen med signalkabler, høres det ut som en oppskrift på jordingsproblemer.

Forøvrig, de komponentene som er jordet bør kanskje kobles så nær hverandre som mulig for å unngå jordsløyfer, men jeg vet ikke hvor nær de må være for dette. Altså at alt som er jordet er koblet på samme skinne.

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
324
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Takk for svar 👍

Jeg har også lest meg frem til at iso-trafoen ikke anbefales så lenge ikke alle apparater med jord kobles til den, og det er ikke mulig. Så Iso-trafoen vil bli lagt ut til salgs etter hvert 😉

Topp Bunn