Tips til selvbygg? peerless/tang band

oyvino2

Medlem
Ble medlem
19.07.2012
Innlegg
11
Antall liker
0
Hei!

Har lenge tenkt på å bygge noen høyttalere av det gamle fiskekasse prinsippet.
Type spendor classic med få elementer og firkantet enkel kasse.
Så for meg en høyttaler med litt avrundet diskant/øvre mellomtone, og litt ekstra nivå i bassområdet, for
å gjøre dårlige innspillinger mulige å høre på.
Men har null peiling på hvordan man lager delefilter. Så hadde ett lite
håp om at dette kunne være mulig å få til med tips fra noen som faktisk vet hva de holder på med.

Har andre høyttalere som jeg er fornøyd med,
så forventer meg kun at disse skal fungere noe i nærheten av brukbart/planlagt :)

For å gjøre det enklest mulig (tror jeg) tenkte jeg på 4" fulltone +10" bass i lukket kasse.

Har et par 4" tang band 8ohm fulltoner
http://www.dynabel.no/Resource/File/332/TANGBAND_W4-1337SD.PDF


Og noen 10" peerless 8ohm bass elementer

Peerless SLS263 - 830668 (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Så hvis noen har anledning til å hjelpe meg med tips til kasse str / delefilter, mottas de med stor takk.
 
Sist redigert:

oyvino2

Medlem
Ble medlem
19.07.2012
Innlegg
11
Antall liker
0
Var lite respons, så får heller prøve med mer konkrete spørsmål.
Har prøvd å lese meg litt opp på delefilter, og ble littegrann klokere.

Lager Høyttalerne med 1stk 4" Fulltone i 3-5L kabinett og en 10" i 40-50L lukket kabinett.

Har forstått det slik at notch filter brukes for å dempe nivå i bestemte frekvensområder.

Dynabel anbefaler følgende til tangband 4":

Passende notchfilter for W4-1337SD:
(1.22uF // 0.1mH // 27 Ohm) seriekobles med elementet.
Tror jeg går for dette, selv om jeg ikke skjønner akkurat hva det gjør forno.

Vet egentlig ikke hvor disse elementene bør deles, om 4" skal klare å spille moderat høyt.
500hz med 1st eller 3rd order butterworth filter var min første tanke, eller bør jeg dele dem høyere/lavere?

Har forstått det sånn at 1st order filter har mer overlapp i frekvensområdet over/under delepunktet, enn 2,3,4osv
men at det er fordeler med å holde filteret enklest mulig.
Kan noen komme med en anbefaling på hva de tror kan være et utgangspunkt å prøve på denne konstruksjonen?

følsomheten på elementene er 87db 1w/m på 4" og 88,7db 1w/m på bassen, om bassen da spiller høyere gjør forsåvidt ingenting.

Mulig jeg tar feil, men om jeg paralellkobler elementene vil motstanden bli 16ohm mot 4ohm på seriekobling?
Vet ikke helt hvordan dette kobles opp mot et filter men finner nok ut av det.

Får ta prøv og feil varianten, om selvbygger ekspertisen er på ferie.

Får heller diskutere litt Romfolk, vin, tråsykler, og krangle litt om hvilke kabler som er mest overpriset i mellomtiden.

Mulig det er ett håpløst prosjekt, men jeg vet ikke bedre så prøver nå likevel!
I verstefall havner en pose med div. håpløse delefiltere i søpla sammen med noen knuste elementer.

Mvh Øyvind
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.498
Antall liker
275
Det eneste jeg kan bidra med her er noen ord om impedans ved serie-og parallellkopling.

To 8-ohms elementer i serie gir en totalimpedans på 16 Ohm. I parallell vil du komme ned i 4 Ohm.

Mvh
 

oyvino2

Medlem
Ble medlem
19.07.2012
Innlegg
11
Antall liker
0
Begynte å regne på 1st order butterworth filter på 400hz, på en kalkulator og fikk opp verdier på kondensatorer og spoler.
Hvor nøye må man være på å treffe akkurat på de oppgitte verdiene?
Går det an å koble sammen flere kondensatorer for å treffe f.eks en på 50uf og en på 1.2uf ?
Hva skjer hvis man får rett verdi på f.eks kondensatorne, men bommer litt på spolene?

På dynabel fant jeg ingen enkle deler som passet hver for seg, men kan jo sende de en mail å spørre.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.414
Antall liker
200
Torget vurderinger
1
Nå er det toleranse på alle deler. Mundorf har helt sikkert noe ned mot 2%.
Kondiser kan du paralellkople til du har ønsket verdi.
Choker/Spoler kan du kjøpe litt større og vikle av noen vindinger.
Dynabel hjelper deg med dette vil jeg tro. De har alltid hjulpet meg med slikt.
VH. Bernt
 

oyvino2

Medlem
Ble medlem
19.07.2012
Innlegg
11
Antall liker
0
Takk for det, blir litt forvirret av alle delene til filter.
spoler, vikling og-tråd i luft, sild i olje kondensatorer osv.

Hadde noen kunnet hjelpe meg å plukke ut noe brukbare deler til undernevnte filter?:
Trenger ikke å være gull,røkelse og myrra serien til mundurf da det ikke er noen garanti for at jeg får de smeltet sammen på riktig måte, haha.


2stk Passende notchfilter for W4-1337SD:
(1.22uF // 0.1mH // 27 Ohm) seriekobles med elementet

2stk 400hz 1st order butterworth filter: Capacitors
C1 = 49.69 uF
Inductors
L1 = 3.18 mH
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.237
Antall liker
2.879
Sted
Kongsberg
Hei.

Her er det ikke mye å gå på.
Fulltonen har en følsomhet på 87 dB mens bassen har en følsomhet på 88,6 dB.
Vanligvis ønsker man det motsatte forholdet med høyere følsomhet for det "øvre"
elementet, da man ikke ønsker å dempe basselementet. Men dette skulle allikevel
la seg gjøre med brukbart resultat. Resistansen i seriespolen i LP-delen av filteret
vil dempe bassen noe.

Bygg et kabinett med bred og høy baffel. Plasser fulltonen i ørehøyde med lik avstand
til topp og sider. Jo bredere (og høyere) du lager kabinettet, jo lenger ned i frekvens
kan du bruke fulltonen. Gå for 60 liter totalt nettovolum og gi fulltonen en par-tre liter
med eget invendig (godt dempet) volum.

Bruk et 2. ordens Linkwich-Railey filter der du legger delefrekvens ved baffelstep.
Husk å snu polariteten på fulltonen. Bruk ikke noen ytterligere form for filtrering
(notch-filter) for å opprettholde følsomheten på fulltonen, men det kan tenkes at du
ønsker å dempe toppen på fulltonen noe (ikke sikkert - prøv først).

Lykke til.
Gunnar Brekke
 

Vedlegg

oyvino2

Medlem
Ble medlem
19.07.2012
Innlegg
11
Antall liker
0
Hei!

Takk for svar!
Begynner å innse at det er akkurat så mange fallgruver hær som jeg trodde.
Skjønner litt av prinsippet ditt, men vet ikke akkurat hva bafflestep er.
Hva tror du kan være en grei frekvens å dele på? Gidder du å forklare litt om hvorfor jeg bør lage kassen bred/høy med så lite dybde?
Som jeg nenvte tidligere, er ikke målet en nøytral høyttaler, dermed gjør det meg ingenting om bassen spiller litt høyere.
Har hørt noe om at det må være en bestemt avstand mellom elementene osv, at man bør felle inn elementene jevnt med frontplaten osv.
Skjønner godt om ingen gidder å forklare alt på "for dummies" nivå.
Den kassen du har tegnet er vel ca 70-80 cm bred, og 150cm høy sett i forhold til 10" elementet.
Ikke helt etter planen, men hvorfor ikke om det fungerer bedre.
Skal området over fulltonen brukes til kasse for bass elementet da?

Noen som kan anbefale deler til et brukbart filter, på noe sånt?
Har 4stk basser og 4stk fulltoner, om det kan tjene til noe å bruke flere, men blir jo mer komplisert også
så skal være fornøyd om jeg klarer å sette sammen 2 elementer på en brukbar måte.
 
Sist redigert:

oyvino2

Medlem
Ble medlem
19.07.2012
Innlegg
11
Antall liker
0
Prøver med 2nd order linkwich-railey, et dynabel notch filter, og et 1st order butterworth filter og ser hva som skjer med de forskjellige.
Funker ikke dette litt engang, får jeg kjøpe en armada med deler og prøve noe nytt.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.237
Antall liker
2.879
Sted
Kongsberg
Hei!

Takk for svar!
Begynner å innse at det er akkurat så mange fallgruver hær som jeg trodde.
Skjønner litt av prinsippet ditt, men vet ikke akkurat hva bafflestep er.
Hva tror du kan være en grei frekvens å dele på? Gidder du å forklare litt om hvorfor jeg bør lage kassen bred/høy med så lite dybde?
Som jeg nenvte tidligere, er ikke målet en nøytral høyttaler, dermed gjør det meg ingenting om bassen spiller litt høyere.
Har hørt noe om at det må være en bestemt avstand mellom elementene osv, at man bør felle inn elementene jevnt med frontplaten osv.
Skjønner godt om ingen gidder å forklare alt på "for dummies" nivå.
Den kassen du har tegnet er vel ca 70-80 cm bred, og 150cm høy sett i forhold til 10" elementet.
Ikke helt etter planen, men hvorfor ikke om det fungerer bedre.
Skal området over fulltonen brukes til kasse for bass elementet da?

Noen som kan anbefale deler til et brukbart filter, på noe sånt?
Har 4stk basser og 4stk fulltoner, om det kan tjene til noe å bruke flere, men blir jo mer komplisert også
så skal være fornøyd om jeg klarer å sette sammen 2 elementer på en brukbar måte.
Hei.

Beklager sent svar. Ferie vet du...

Et element montert i en baffel vil forsterkes av baffelens tilstedeverelse. Denne forsterkningen vil forekomme helt ned til
den frekvensen der bølgelengden tilsvarer bredden på baffelen. Herfra og nedover vil forsterkninge reduseres med tre
dB/oktav ned til den halve frekvensen. Fra denne (halve) frekvensen vil høyttaleren være rundstrålende og igjen frekvenslinjær.
(En sannhet med (visse) modifikasjoner).
Vedlegg 1.

Kabinettet jeg tegnet var 50 cm bredt og 120 cm høyt (jeg tegnet feilaktig den forrige høyttaleren med 8" element).
Her er et modifisert kabinett med indre rom for fulltone og delefilter samt avstivere. Dybden på kabinettet regner du som
volum delt på araeal av baffelen (husk å trekke fra arealet av sideplater, topp- og bunnplater samt indre rom og avstivere).
Avhengig av platetykkelse og størrelsen på indre kammere vil totaldybden på høyttaleren bli et sted rundt og 20 cm for et
volum mellom 55 og 60 liter.
Vedlegg 2

Dette kabinettet gir baffelforsterkning ned til 660 Hz og rundstråling fra 330 Hz og nedover. Her er det fornuftig å bruke et 2.
ordens filter med delefrekvensen ved øvre knekk; 660 Hz og få 15 dB (12+3) fall pr. oktav (og 12 dB fall fra 330 Hz og nedover)
for høypassdelen og linjær 12 dB/oktav for lavpassdelen.
CB = CF = 15 microFarad mens LB = LF = 3,9 milliHenry.
Vedlegg 3

Lykke til med byggingen.
Gunnar Brekke
 

Vedlegg

Topp Bunn