tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.372
    Torget vurderinger
    34
    C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg

tkr skrev:
    Så flott!

Vi får vel kalle vår eksklusive, lille klubb for Lei amici dalla Milva :D
    (Min italiensk er avgrunnsdypt dårlig- tar gjerne imot tips til korrektur)

Fant en liten juvel til på tysk eBay: "Milva: 10 songs by Mikis Theodorakis." Sitter og hører på den nå. Anbefales
    til alle (begge) Milva- fans!

mvh
    Skal sjekke den ut. Mine venner i Tyskland har sagt at jeg bare må be dem bestille dersom forsendelse utenfor Tyskland eller EU er vanskelig.

Roy

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.087
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Inspirert av Valentinos diagrammer og etter å ha lekt meg i Paint, synes jeg at jeg kunne legget ut dette flowchartet over anlegget mitt.

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Ah, jeg forstår tror jeg. To ledige (mono)kanaler i EMMlabs-DACen da?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.087
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Valentino skrev:
    Helt riktig!
    Kunne evt. kople inn suber der, men ser virkelig ikke behovet....

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.087
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Får blogge litt:

Har vært litt deppa en stund, faktisk siden i fjor sommer. Det har virket som om noen har tatt med seg all informasjonen over 3,5- 4 kHz og gått når jeg har brukt EmmLabsen som DAC.

EmmLabs i Calgary mente at det var en "clocking issue", og tilbød seg å sjekke den hvis jeg bare sendte den inn.
    OMF tilbød seg å måle den, og kunne bare opplyse at alt var OK. (Skylder deg et par flasker vin, OMF!)

Folk som har vært innom her har vært høflige og har i beste fall sagt at det låt "litt lukket" :-[.

Da RES var innom gikk jeg tilbake til å bruke DEQX sin dac, og fikk straks nærmest toppkarakterer for lyden...Har ikke visst min arme råd! Må innrømme at jeg er veldig glad i den EmmLabsen.

I tillit til at Meitner- gutta visste hva de snakket om, har jeg prøvd meg frem med utallige klokke- kontigurasjoner, med både Big Ben, Rosetta og EmmLabs som masterklokke, og forskjellige utforminger av klokkekjeden.

Hvordan klokkesignalet blit fordelt pr. idag, går frem av skjemaet mitt litt lengre oppe på siden her:

Big Ben supplerer klokkesignal til Rosetta og DEQX, som i sin tur slaver hhv. iMac og Emmlabs til signalet. Dette pga at iMac ikke har noen BNC- klokkeinngang og får klokkesignalet sitt fra Rosetta over FireWire, mens EmmLabs ikke godtar annet klokkesignal inn enn optisk ST eller AES/EBU, og optisk ST kun fra CDSD.
    Jeg ble anbefalt av EmmLabs å slave DAC6 til klokken i DEQX.

I forgårs ble jeg oppmerksom på at LEDen på Big Ben som angir at klokkesignalet derfra er låst til Rosettaen blinket sporadisk istedenfor å lyse stabilt, slik det skal. Jeg sjekket terminering og at kabelen satt godt i, og alt var OK.

I går kveld tok jeg rett og slett og bruket en annen klokkeutgang på klokkekabelen til Rosettaen. (På big ben er det ialt 8 utganger: 6 stk. BNC og 2 stk. AES/EBU), OG PLUTSELIG VAR DISKANTEN TILBAKE!! ;D

Ser ut til at jeg har hatt en "clocking issue", ja!

mvh

R

Roysen

Gjest

tkr skrev:
    Får blogge litt:

Har vært litt deppa en stund, faktisk siden i fjor sommer. Det har virket som om noen har tatt med seg all informasjonen over 3,5- 4 kHz og gått når jeg har brukt EmmLabsen som DAC.

EmmLabs i Calgary mente at det var en "clocking issue", og tilbød seg å sjekke den hvis jeg bare sendte den inn.
    OMF tilbød seg å måle den, og kunne bare opplyse at alt var OK. (Skylder deg et par flasker vin, OMF!)

Folk som har vært innom her har vært høflige og har i beste fall sagt at det låt "litt lukket" :-[.

Da RES var innom gikk jeg tilbake til å bruke DEQX sin dac, og fikk straks nærmest toppkarakterer for lyden...Har ikke visst min arme råd! Må innrømme at jeg er veldig glad i den EmmLabsen.

I tillit til at Meitner- gutta visste hva de snakket om, har jeg prøvd meg frem med utallige klokke- kontigurasjoner, med både Big Ben, Rosetta og EmmLabs som masterklokke, og forskjellige utforminger av klokkekjeden.

Hvordan klokkesignalet blit fordelt pr. idag, går frem av skjemaet mitt litt lengre oppe på siden her:

Big Ben supplerer klokkesignal til Rosetta og DEQX, som i sin tur slaver hhv. iMac og Emmlabs til signalet. Dette pga at iMac ikke har noen BNC- klokkeinngang og får klokkesignalet sitt fra Rosetta over FireWire, mens EmmLabs ikke godtar annet klokkesignal inn enn optisk ST eller AES/EBU, og optisk ST kun fra CDSD.
    Jeg ble anbefalt av EmmLabs å slave DAC6 til klokken i DEQX.

I forgårs ble jeg oppmerksom på at LEDen på Big Ben som angir at klokkesignalet derfra er låst til Rosettaen blinket sporadisk istedenfor å lyse stabilt, slik det skal. Jeg sjekket terminering og at kabelen satt godt i, og alt var OK.

I går kveld tok jeg rett og slett og bruket en annen klokkeutgang på klokkekabelen til Rosettaen. (På big ben er det ialt 8 utganger: 6 stk. BNC og 2 stk. AES/EBU), OG PLUTSELIG VAR DISKANTEN TILBAKE!! ;D

Ser ut til at jeg har hatt en "clocking issue", ja!

mvh
    Grattis tkr!

Det er morsomt med gladmeldinger fra deg. Jeg synes du skal ha ros for ikke å gi opp. Du slåss vel kanskje med et av landest mest komplekse hi-fi oppsett og gjør det vel i grunn uten å kunne støtte deg på så mye erfaringer fra andre om man ikke skal bevege seg over i PA/studio miljøet. Der er det vel kanskje begrenset med kontakter for både den ene og den andre i vårt miljø.

Mvh
    Roysen

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Hei!

Det var en gladmelding ja....! OGså er det jo greit å få bekreftet at man hører det man hører også!

Skylder du meg rødvin....? Ja ja, skal ikke være kranglete jeg! ;D Jeg har jo vinylplate liggende her også som du skal ha!!

Mvh
    OMF

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.087
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Roysen skrev:
    Grattis tkr!

Det er morsomt med gladmeldinger fra deg. Jeg synes du skal ha ros for ikke å gi opp. Du slåss vel kanskje med et av landest mest komplekse hi-fi oppsett og gjør det vel i grunn uten å kunne støtte deg på så mye erfaringer fra andre om man ikke skal bevege seg over i PA/studio miljøet. Der er det vel kanskje begrenset med kontakter for både den ene og den andre i vårt miljø.

Mvh
    Roysen
    Takker, Roysen!
    Har lekt "hangaround" på Gearslutz i flere måneder nå, uten å bli særlig klokere av det....Det ser ut som om proffgutta sliter med å forstå klokking og prinsippene rundt, de også.
    mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.087
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

OMF skrev:
    Hei!

Det var en gladmelding ja....! OGså er det jo greit å få bekreftet at man hører det man hører også!

Skylder du meg rødvin....? Ja ja, skal ikke være kranglete jeg! ;D Jeg har jo vinylplate liggende her også som du skal ha!!

Mvh
    OMF
    Tror at jeg lovte det et par flasker vin for den målingen, fortjent dem har du uansett. :D

Det er veldig demotiverende å ikke vite hvor man skal lete etter feil!

mvh

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3

Flott å høre at det ordner seg og at godlyden er tilbake :)

Har du sjekket ut Pure Vinyl som avspiller på iMacen? Har fått mye god omtale på nett. PV kan oppsample i realtime slik at du kan sende signalet ut i 48. Pure Vinyl er billigere enn Amarra, noen foretrekker den ene, noen den andre, mens atter andre vil ha begge.

ivarlo

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.087
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

ivarlo skrev:
    Flott å høre at det ordner seg og at godlyden er tilbake :)

Har du sjekket ut Pure Vinyl som avspiller på iMacen? Har fått mye god omtale på nett. PV kan oppsample i realtime slik at du kan sende signalet ut i 48. Pure Vinyl er billigere enn Amarra, noen foretrekker den ene, noen den andre, mens atter andre vil ha begge.

ivarlo
    Hei, nei, har fått en "heads up" fra Nido på den Purevinyl- saken, men har ikke fått sjekket den ut. Akkurat nå er iTunes- klokket til Big Ben i 48 kHz, og det høres ganske bra ut som det er. Oppsamplingen skjer i iTunes, men signalet blir reklokket i Rosetta. Prøvde å la oppsamplingen skje i Rosetta, men fikk problemer pga. Firewire.
    Jeg har jo også en utmerket A/D i Rosetta 200, og den kan jeg bruke til evt. å rippe vinylen.
    Er det noe sted å laste ned en prøveversjon av Purevinyl?
    Hadde jo vært kjekt å prøve den ut...

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

tkr skrev:
    Valentino skrev:
    Helt riktig!

mvh
    Her er behovet todelt: Jeg vil ha 10 oktaver, og så ønsker jeg å kunne en plausibel forklaring til frue og uforstående bøg på hvorfor høyttalerne må så langt ut på gulvet: Subene må jo ha plass! ;D

Godt å høre et de tekniske viderverdigheter ordner seg. Slikt er alltid kjedelig å base med.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.087
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Valentino skrev:
    tkr skrev:
    Valentino skrev:
    Helt riktig!

mvh
    Her er behovet todelt: Jeg vil ha 10 oktaver, og så ønsker jeg å kunne en plausibel forklaring til frue og uforstående bøg på hvorfor høyttalerne må så langt ut på gulvet: Subene må jo ha plass! ;D

Godt å høre et de tekniske viderverdigheter ordner seg. Slikt er alltid kjedelig å base med.
    Takker! Har følt meg temmelig hjelpeløs, ja.
    20 Hz -> X kHz = 10 oktaver?

Har sittet og tweaket i hele kveld...
    Cardas Golden Ref RCA-RCA er byttet ut til fordel for Cardas Golden Ref XLR-XLR.
    Satte samtidig ned signal ut til Crown K2 med -3 dB på begge kanaler.

Piece of cake. Samme lyden, annen forbindelse.

Vi føler oss mye bedre nå, takk som spør!

mvh :D

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.087
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

BTW:
    Null sus fra Dacen ! ;D

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Null sus er fine greier.

X=20,48kHz. Jeg kunne også sagt at jeg vil ha tre dekader, så ble det nøyaktig 20kHz.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

tkr skrev:
    20 Hz -> X kHz = 10 oktaver?
    En oktav tilsvarer en dobling i frekvens.
    1. 20-40Hz
    2. 40-80Hz
    3. 80-160Hz
    4. 160-320Hz
    5. 320-640Hz
    6. 640-1280Hz
    7. 1280-2560Hz
    8. 2560-5120Hz
    9. 5120-10240Hz
    10. 10240-20480Hz

Dette er størrelser man gjerne kan ha i betraktning når man ser på feks filterkarakteristikker. Her ser man lett hvor store overlappingsområder man får med slake filter i mellomtone/diskant. Filtrene er jo oppgitt med Xdb/oktav. Så deler man feks en diskant av med 6db/oktav på 3000 Hz. Så spiller den kun 6dB lavere ved 1500Hz, og 12dB lavere ved 750Hz. Tilsvarende vil mellomtonene kun være redusert 12dB ved 12 kHz. Bratte digital filtre har helt klart en fordel her!

Mvh
    OMF

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

I går tok jeg med meg min diy-dac --> http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=34525.0
    under armen, samt noen kabler, noen cd`er, litt Hansa premium i sekken...
    Ble plukket opp og kjørt hjem av alltid like trivelige Sense.
    Destinasjon for turen var en av Laugets "grand old men", tkr.
    Her var det meningen å teste hvilken dac som var "best" (kødder nå, altså ); min hjemmesnekrede eller tkr`s eminente, top of the line, high-end emm-labs dac.
    --> http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=11845.380
    Rammene rundt "sammenlikningen" skulle med andre ord være de aller beste...

Og for å gjøre en lang historie kort: Det ble ikke, og var aldri, noen match for emm-labs`en. Den ER god, mye bedre enn min diy-dac, og det skal den også være! Det var litt som å stille et toppet tippeligalag mot en lokal gjeng i 3.divisjon... Emm-labs`en gjør alt bedre enn min dac, punktum. Og det skal emm-labsen gjøre. Og det visste vi nok på forhånd. Men gøy var`e lell...
    Det som var/ble interessant jaffal for min del, var å høre hvordan min dac tross alt klarte seg, og hvor det er mer å hente. Og jeg vet jo at den gjør jobben sin og mere til her i heimen. Bare en liten sak som at det ikke lenger er "gøy" å høre musikk via Copland-spilleren uten dac`en oppkoblet, sier sitt.
    Vi diskuterte litt rundt andre merker, og hvilke dac`er min lett kunne ha gruset. Men; ingen nevnt, ingen glemt!
    Ble i alle fall en kjekk kveld i "casa`en". Det er et voksent oppsett tkr har å kose seg med, men han har også svettet og bannet på veien dit...

mvh
    Proffen

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.087
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Takk for hyggelig besøk, Proffen og Sense!
    Har akkurat ramlet inn døra fra en nesten rund fødselsdag, 49 år.
    Skal utbrodere i morgen.
    Nå er det bysse lalle...

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.087
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Har hatt en litt seig start på dagen..... 8) Vi føler oss litt bedre nå, takk som spør!

Takk for god musikk, Proffen, har hørt igjennom mesteparten nå.

Svetting og banning, ja. Jeg hadde nylig byttet ut nesten alle rørene i Prem. 8 ene, og det i seg selv ga et løft i lyden sammen med nitid bias- innstilling og tildraging av alle termineringer. Det er utrolig fort gjort å glemme sånne helt "basics" ting. Begynner å bli fornøyd. Så lenge det varer.

Tja, jeg var selv spent på DIY- dacen. Den låt jo meget godt hjemme hos Proffen. Her i tkt Towers falt den litt igjennom. Klarheten og detaljeringen var det absolutt ingen ting å si på, men den låt litt mer digitalt, litt mer frempå i øvre mellomtone. Å bytte ut kabler til Sense sølv hjalp litt på, men ikke nok. Det låt litt tynt i.f.t. EmmLabsen. Hvordan det låt nedover er vanskelig å si...Jeg trenger en 4- kanals DAC, og Proffens var 2- kanals. Vi valgte derfor å la den drive alt over 700 Hz. Det hadde vært interessant å prøve den på bassen også, men det hadde blitt problematisk mhp overgang til balansert på Crownen.

Som sagt, en trivelig kveld igjen. Skal legge ut ny invitasjon til Lauget når jeg får siste oppgradering i hus. Jobber med saken, men ønsker ikke å fortelle noe mer før handelen er gått igjennom. :D

mvh

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

Hei igjen.
    Synes du beskriver forskjellen godt jeg, tkr.
    Vi snakket jo også om at en god del av "kroppen/nærværet" forsvant med diy-dac ifht med emm-labs.
    Og jeg opplevde også størrelsen på og 3D-gjengivelsen av lydbildet som ganske mye hvassere (i meningen bedre) med emm-labs enn med min box.

Er jo bare å konstatere at det er lærerikt å gjøre sånne stunts...

mvh
    Proffen

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.087
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Selger unna en del ting jeg ikke bruker:

Denne er på tur ut døra:

Nesten kriminelt å ikke bruke den.

Og denne:

"We never did too much talking anyway..."

Nesten synd, men en kan jo ikke sitte på alt....

Mhv

Edit: DETTE ER INGEN SALGSANNONSE. TASCAMEN ER SOLGT TIL TRONDHEIM, OG ARTEN SANNSYNLIGVIS OGSÅ SOLGT.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Kul den Tascamen. Jeg ønsker den et godt hjem.
    Har vokst opp med spolebåndsopptakere. Min far kjøpte sin første for konfirmasjonspengene sine i 1955.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.087
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Tascamen er god den, Valentino!

Den skal til en kar som skal bruke den til det den egentlig skal brukes til: I et lydstudio.
    Her hos meg har den kanskje gått i tilsammen 10 timer.

Litt for dumt.

Et beist, forresten. Hadde den på badevekta. 28,8 kilo!

mvh

R

Roysen

Gjest

Er det ikke trist å måtte gi slipp på den ART preampen? Jeg minnes fremdeles hvordan det var å skille seg med mitt eget eksemplar.

Hva benytter du som volumkontroll nå da - Emm Labs eller DEQX?

Edit: Jeg fant svaret på den fine illustrasjonen på forrige side.

Mvh
    Roysen

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.087
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Synes at det er vedmodig som bare det, Roysen!

På den annen side, hva skal jeg med den? Har ikke planer for et oppsett # 2, og ikke har jeg plass til det heller.
    Virker jo litt "over the top" å bruke en ART 1 på Marias Denon- rackanlegg.

Nei, det er nok bedre at noen andre får brukt den.

mvh

R

Roysen

Gjest

I Denon - anlegget vil den not vantrives ja. Din vurdering er nok den eneste rette.

Mvh
    Roysen

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.087
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Tomt her inne, gitt!

Og snart forsvinner Crownen også.

mvh 8)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.087
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Hmm...

Ingen elektrostater, ingen EmmLabs.

Får legge inn søknad hos høvdingen til å forandre på trådtitelen min snart.

mv

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.087
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Derimot gjenstår det bare litt forhandlinger, og så kommer forhåpentligvis denne inn:

mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.352
    Torget vurderinger
    1

Skjønner du har forventninger! :D

Mvh.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

Rør til bassene også?
    Når du får ny elektronikk inn, bestiller du da ny korreksjon av Snickers-is også?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.087
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

bjornh skrev:
    Skjønner du har forventninger! :D

Mvh.
    Joda...
    Premier 350 har jeg hørt for noen år siden, og siden den gang har jeg ønsket meg en.

Metric Halo er veldig spennende. Har hørt den også, hvorpå jeg solgte EmmLabs-riggen.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.087
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

orso skrev:
    Rør til bassene også?
    Når du får ny elektronikk inn, bestiller du da ny korreksjon av Snickers-is også?
    Det er nok ikke rør i Premier 350, Orso.

På litt sikt havner sikkert DEQX på bruktbørsen. Må bare lære meg ( skjønt, bare og bare...) å betjene Metric Haloen først....

mvh

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3

Tøft ;D

Vet du at den største "pakken" med Amarra og hardware egentlig er en Metric Halo ;)

ivarlo

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

Beklager min uvitenhet angående Conrad Johnson. Ikke helt min gate.
    Metric Halo er ny for meg. Du skal da bruke DSPen i denne, noe annet eller ingen korreksjon? Mange spørsmål der....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn