tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.066
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    I kveld dras det frem en dinosaur i tkr Towers:

IMG_0438.jpeg

IMG_0439.jpeg

Ortofon SPU Gold. :) Grunndesignet fyller snart 65 år, altså ca. like gammelt som Denon DL 103.

Har ikke fått så mye spilletid her, uvisst av hvilken grunn. Kjøpt, spilt, satt i skapet, jeg tror at det kom inn flere PUer omtrent samtidig, og de andre stakk seg litt mer frem.......

Gullbelagt cantilever og greier:

IMG_0442.jpeg

Ble litt nysgjerrig på den fordi den har elliptisk nåleslipning, og er litt mindre kilen på nøyaktig overhang. Dessuten stiller den i tungvektsklassen, og skulle egne seg godt i SAEC 506/30, hvor den kunne problemløst utbalanseres. Ingen selvfølge, en Ortofon SPU veier 32 gram!

Spilte denne:

IMG_0440.jpeg

Litt i motsatt ende av spekteret fra jazztrioer og kammerkvartetter, for å si det slik. :cool:

Jeg ble faktisk temmelig imponert. Stort, bredt lydbilde, realistiske stemmer og utmerket, riktig heftig dynamikk. Tekniske data er ikke helt konsistente med dette, vi snakker om en PU med bare 0,2 mV utgangssignal, og en compliance på 8 ( ja, åtte!) :oops: Funket helt greit med Manley Steelhead, ingen problemer med å få nok gain.

På den annen hånd, jeg har flere Puer som er med detaljert, det ville være feil å si at diskanten hadde mye "stjernestøv" å komme med. Kanskje like greit, tror ikke at jeg hører så mye av denslags lenger uansett....Men mellomtonen, da! :love:

Denne forblir oppkoblet en stund! Skal leke meg litt mer med VTF, som Ortofon anbefaler et sted mellom 3 og 5 gram. :eek: Får se litt på VTA og antiskating også.

Mvh

Sist redigert:

MFA

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Antall liker
    2.264
    Torget vurderinger
    1
    God kveld Tønnes

Er i det analoge hjørnet i kveld jeg også. Tilfeldighetene ville at Yello lå på tallerkenen her også. Artig i passende doser.
    IMG_1233.jpeg
    Koser meg med en lyttepils og godt selskap. Ha en flott helg!

Melvin hilser

ATLE

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.066
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    God kveld Tønnes

Er i det analoge hjørnet i kveld jeg også. Tilfeldighetene ville at Yello lå på tallerkenen her også. Artig i passende doser.
    Vis vedlegget 1090084
    Koser meg med en lyttepils og godt selskap. Ha en flott helg!

Melvin hilser

ATLE
    God helg tilbake! :) Ser en Jameson i min nære fremtid når jeg kikker i krystallkula mi.

Emely hilser tilbake:

IMG_0443.jpeg

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.066
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Veldig bra. Ikke verst det her heller. Superdyktig han på firestrengers versjon av tres. (Quattros?).

Takker for den! Har så vidt kikket inn på den, og det virker absolutt som noe som jeg kan like. :)

Jeg vokste opp i Latinamerika, og for meg er dette en Cuatro:

cuatro.jpg

Hvis du kan like latinamerikansk musikk, kan jeg forresten anbefale dette fyrverkeriet:

Lila Downs. Halvt hvit amerikaner, halvt India, mao. en ekte Mestiza . Fra Veracruz-provinsen i Mexico, som grenser til Karibien med Cuba under horisonten. :)

Mvh

Edit 1: Superimponerende gitar (?) spill!

Edit 2: Har også skikkelig sansen for bestemor på maracas! :love:

Edit 3: Instrumentet heter Cuatro Cubano, ja.

Sist redigert:

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    999
    Sted
    Det som gir østfoldingene den gode utsikten...
    Torget vurderinger
    1
    Dette er veldig gode minner, mamma vokste opp i USA før hun kom til Norge som 13-åring. Har fått mange lokale historier fra Pawnee og Suoix som hadde et godt rotfeste i Sheridan/Montana og Cheyenne/Wyoming. Og det var Buffy St Marie som var den musikalske stjerna den gangen, skikkelig på barrikadene som hun var.

Minner from back then when men were men at böses were guns:

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.066
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Dette er veldig gode minner, mamma vokste opp i USA før hun kom til Norge som 13-åring. Har fått mange lokale historier fra Pawnee og Suoix som hadde et godt rotfeste i Sheridan/Montana og Cheyenne/Wyoming. Og det var Buffy St Marie som var den musikalske stjerna den gangen, skikkelig på barrikadene som hun var.

Minner from back then when men were men at böses were guns:

Husker godt Buffy St. Marie, ja. :)

Den dama hadde all grunn til å være sint. Husker at jeg kjørte gjennom Cherokee, South Carolina for mange år siden. Noe av det tristeste jeg noensinne har sett. Det var alkoholforbud i reservatet og milevis omkring. Det så ikke ut til å ha hjulpet mye, for å si det slik.....:(

Mvh

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.066
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    For (meget) spesielt interesserte:

Jose Alfredo Jimenez er en slags Mexicos svar på Alf Prøysen:

José_Alfredo_Jiménez.jpg

Med den forskjell at Mexico har 120 millioner innbyggere, og er nesten like stort som hele Vesteuropa.

Jeg vet, jeg vet! Det er absolutt ingen som vil bry seg om dette innlegget......Men holder det meg ifra å legge det ut? Nei. :)

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.066
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kjør på, mye historie her :) Takk!
    Takker! :)

Dette her er mye hjerte/smerte. Legger bare ut et klipp i kveld, skal straks køye.

Lola Beltran og Jose Alfredo Jimenez. To av superstjernene i Mexicos svar på Bollywood. Storhetstiden var på 50/60-tallet, og det ble kvernet ut den ene musikkfilmen etter den andre. Stjernene het Pedro Infante, Lucha Villa, Jose Alfredo Jimenez, Lola Beltran, Chavela Vargas, og mange fler.

Vet godt at de fleste ikke vet, eller ønsker å vitre, noe om dette her, men jeg synes at det er fascinerende.

Mvh

Edit: Glemte Miguel Aceves Mejia, falsettkongen:

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.066
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    :En absolutt siste. Den uforlignelige Chavela Vargas:

Litt sliten i stemmen, men fremførelsen er lytefri.

Og for den som vil ha det litt mer heftig, Lila Downs:

Mvh

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.066
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    På (om)vei fra Bygarasjen til Bergen Domkirke:

IMG_0444.jpeg
    IMG_0445.jpeg
    IMG_7778.jpeg
    IMG_7784.jpeg

Det var veldig fint å dra på konsert i Domkirken igjen, det har gått flere år siden sist.

Anledningen:

IMG_0446.jpeg

Litt blanda drops på utøversiden, men i det store og hele var det bra. Gratis var det også, men det ble samlet inn penger til en god sak. Nutildags er pengene digitale, det var bare å vippse.....

Og pene i tøyet var mange av dem, det skal de ha :

IMG_0451.jpeg

Og kirken er flott:

IMG_0448.jpeg

IMG_7787.jpeg

En fin avveksling på en gråværssøndag i januar. :)

Mvh

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.066
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    På trivelig hi-fi-besøk i dag:

IMG_0461.jpeg

Jeg hadde sendt en PM til @T-1for et par uker siden, og spurt om snøen var tint oppe i flåget hans. Svaret var ja, jeg var velkommen når som helst. Sånn fra en NAVer til en annen. Jeg glemte å spørre om isen var gått, men det er en annen historie……

Som seg hør og bør hadde jeg tatt med Napoleonskake, noe som viste seg å være helt overflødig. Han hadde visstnok stått og bakt hele natten. Kanskje :rolleyes: . Ikke et vondt ord om gjestfriheten i all fall!

Det hadde skjedd store ting oppe i Flåget: Hele stua var ombygd, det nye anlegget var snudd 180 grader og sto nå mot en skillevegg som ikke hadde vært der før. Anlegget var også helt nytt.

IMG_0463.jpeg
    IMG_0464.jpeg
    IMG_0465.jpeg
    IMG_0466.jpeg

IMG_0462.jpeg

Flott platespiller, var det en Lenco, tro? Med en Zu-moddet Denon Dl 103, EAT RIAA og en artig Cayin integrert.
    Meget velspillende. Men stjernen IMO var høyttalerne. Fantoranger, noen slags DeVore-kloner. Produsert på hin siden av fjellene, i utsøkt håndverkskvalitet. Vakre! Og vellydende. Har aldri hørt slike før, og de var skummelt likt PMCer. Bassen bare rullet ut av dem…….nesten overnaturlig! Jeg syntes at den lille Cayinen var en god match til dem. Det ble nærfelttslytting, og jeg savnet ikke mer trøkk. Morsomt var det også å kunne trykke på en knapp på fjernbetjeningen for å gå fra triodedrift til ultralineært. Jeg likte best ultralineært, jeg syntes at en fikk mer på begge fløyer. Smak og behag, antakelig, verten sa at han brukte dem om hverandre avhengig av opptakskvaliteten på plata. Fair enough, her var det en ren smakssak.

Som kjent, mister man veigrepet med en firehjulstrekker, mister man veigrepet med alle 4 hjul samtidig. Gruet meg derfor litt til sledefarten fra T-1 og ned på hovedveien, og utsatte avreisen med et lite besøk i garasjen:

IMG_0468.jpeg
    IMG_0467.jpeg

Ikke mindre enn to 1953- bobler! Kan faktisk huske at far min kjørte en sånn en, endatil med soltak. Vel å merke rundt 1960……

Takk for gjestfriheten! :)

Mvh

Sist redigert:

T-1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Antall liker
    10.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    34
    Alltid kjekt med besøk av deg @tkr 😁🎶 å takk for hyggelig tilbakemelding på anlegget, veldig fornøyd om dagen. Å takk for kake selv om jeg var så kjip at jeg ikke spiste🙈 men Camilla var meget fornøyd med Napoleons kake når hu kom hjem. Når man ramler litt inn i nav boblen er det særdeles kjekt med litt besøk å hifiprat altså 👌 svinger plutselig ut til øya på den feile siden av byen for mer kaffe å preik😁🎶

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.066
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Alltid kjekt med besøk av deg @tkr 😁🎶 å takk for hyggelig tilbakemelding på anlegget, veldig fornøyd om dagen. Å takk for kake selv om jeg var så kjip at jeg ikke spiste🙈 men Camilla var meget fornøyd med Napoleons kake når hu kom hjem. Når man ramler litt inn i nav boblen er det særdeles kjekt med litt besøk å hifiprat altså 👌 svinger plutselig ut til øya på den feile siden av byen for mer kaffe å preik😁🎶
    Velkommen skal du være! :)

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.066
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Uff, alle disse valgene kan være ganske trettende:

IMG_0484.jpeg

IMG_0483.jpeg

IMG_0481.jpeg

Men i kveld vant denne, som jeg konstaterer har vært montert, nærmest sveiset fast, til SAEC WE 308 L i snart et år nå. Lyra Parnassus DCt . Det bety at jeg liker den veldig godt. :)

Pussig nok låter den temmelig "mykt" eller "behagelig" i oppsettet her. Kan definitivt ikke berkrefte at Lyra låter "klinisk", nei. Tvert imot, ingen tegn til lyttetretthet i tkr Towers etter å ha hørt på den i hele kveld.

Mvh

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.066
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Marianne Faithfull synger Friedrich Holländer :

Får litt vibber til Weimar-republikken uansett for tiden, så hvorfor ikke spille noe fra Der Blaue Engel? Danse litt på vulkanen, så å si, mens vi venter på at krig og ufred skal nå oss igjen?

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.066
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fortsetter litt med in die selbe Kerbe hauen, eller med døde divaer:

schønwaresdoch.jpg

Hildegard Knef, UFA-starlet, nazi-elskerinne, sanger, forfatter og skuespiller. Enda en dame med et eventyrlig liv. En annen generasjon enn Marianne Faithfull, født i 1925. Like særegen stemme, verdt en lytt!

Mvh :)

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn