tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Det ser ut som montasje har gått greit, men du leste vel den tyske manualen greit!

    At de påvirker lyden er det vel liten tvil om. Jeg fikk aldri testet de skikkelig - altså med å kjøre en ny romkorreksjon med Holoprofile montert! Men Manger har åpenbart tro på de! En viss spredningskontroll/påvirkning skulle de gi uansett!

    Mvh
    OMF
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Den som intet våger intet vinner. Du er en ordentlig våghals Tønnes og du er ikke redd for å vise det heller.

    med vennlig hilsen Elektron

    Har for tiden flere spørsmål enn svar. Lurer på hva denne her gjør for impulsresponsen, f. eks....

    mvh
    Lurer jeg litt på åsså:)
    Fortell meg da du vet;)

    gismo
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.585
    Antall liker
    27.741
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    Det ser ut som montasje har gått greit, men du leste vel den tyske manualen greit!

    At de påvirker lyden er det vel liten tvil om. Jeg fikk aldri testet de skikkelig - altså med å kjøre en ny romkorreksjon med Holoprofile montert! Men Manger har åpenbart tro på de! En viss spredningskontroll/påvirkning skulle de gi uansett!

    Mvh
    OMF
    En viss spredningskontroll gir de nok. Det låter litt mer "kontant" i sweetspot. "Eyesore" er de nå engang, men de funker......:)

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.585
    Antall liker
    27.741
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Den som intet våger intet vinner. Du er en ordentlig våghals Tønnes og du er ikke redd for å vise det heller.

    med vennlig hilsen Elektron

    Har for tiden flere spørsmål enn svar. Lurer på hva denne her gjør for impulsresponsen, f. eks....

    mvh
    Lurer jeg litt på åsså:)
    Fortell meg da du vet;)

    gismo
    Nei....

    Problemet er jo det at vitsen med den bånddiskanten er jo å drysse litt "glitter og englestøv" over lydbildet, noe den greier helt fint. Det er Snickers som har skrudd den sammen i sin tid.

    Selve elementet har en frekvensgang fra 1,4 kHz til 40 kHz. Hva delefilteret sier, vet jeg ikke, men det ville ikke forundre meg om "englestøvet" begynner allerede rundt 3 kHz.

    Nå finnes det jo høyttalere som har en liten kalott-tweeter som fyrer bakover for å gi samme effekten. Har prøvd det ut, men synes at det funker bedre å la elementet fyre oppover.

    Har også prøvd andre posisjoner for denne bånddiskanten både ift. retning og stilling. Slik den står nå, er et greit kompromiss, IMO.

    Og da spørs det, da, om det er noe vits i å prøve å gi den egen forsterkning, og få den integrert i resten med DSP.

    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Ikke før hadde jeg kommet meg helskinnet gjennom 2013 uten å oppgradere så mye som en kabelstump, da st OMF plutselig på døra med disse:

    Vis vedlegget 235773



    Vis vedlegget 235774



    Vis vedlegget 235775

    De skal i teorien hjelpe på impulsresponsen. Kanskje gjør de det også.....De ser F*** ikke ut i måneskinn, ingen ved sine fulle fem kan påstå at de er en estetisk nytelse. Optisk er vel gjennomsiktighet deres beste kort.


    mvh
    Jeg har eksperimentert mye med Holoprofile på de frontmonterte Manger elementene på mine Audio Physic Medea. De gir et betydelig mer presist og skarpskårent lydbilde rent holografisk. Lydbildet mistet imidlertid noe høyfrekvent informasjon og luft i toppen. Jeg foretrakk til slutt å spille uten.

    Tømmervik fortalte en gang at Holoprofilene fungerer som horn.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.585
    Antall liker
    27.741
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ikke før hadde jeg kommet meg helskinnet gjennom 2013 uten å oppgradere så mye som en kabelstump, da st OMF plutselig på døra med disse:

    Vis vedlegget 235773



    Vis vedlegget 235774



    Vis vedlegget 235775

    De skal i teorien hjelpe på impulsresponsen. Kanskje gjør de det også.....De ser F*** ikke ut i måneskinn, ingen ved sine fulle fem kan påstå at de er en estetisk nytelse. Optisk er vel gjennomsiktighet deres beste kort.


    mvh
    Jeg har eksperimentert mye med Holoprofile på de frontmonterte Manger elementene på mine Audio Physic Medea. De gir et betydelig mer presist og skarpskårent lydbilde rent holografisk. Lydbildet mistet imidlertid noe høyfrekvent informasjon og luft i toppen. Jeg foretrakk til slutt å spille uten.

    Tømmervik fortalte en gang at Holoprofilene fungerer som å sette på horn.

    Mvh
    Roysen
    Takk for info, Roysen!

    Helt enig i at de funker. Tror også at de blir stående, selv om de ikke er noen fryd for øyet.
    Har jo allerede en slags horneffekt på bånddiskanten: NeoCD3.0M black - Fountek ribbon tweeter 4.8cm2 ribbon black alumunum faceplate - Europe Audio

    Bånddiskanten gjør at jeg ikke savner luft i toppen. Jeg kan også stille lydstyrken på disse. Har valgt å forandre litt på eq- kurven i stedet.

    En annen sak, sett i etterpåklokskapense glassklare lys, er hvorfor det skulle være nødvendig å modifisere en såpass dyr høyttaler med holoprofiles og bånddiskanter.

    Velvel, jeg hadde jo hørt dem, og kjøpte dem med åpne øyne. Og pene er de jo......

    Ønsker deg forresten et godt nytt år og god helse fremigjennom.

    mvh Tønnes
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.585
    Antall liker
    27.741
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    I dag datt det en etterlengtet pakke inn døren:
    DSC_0257.jpg


    Jeg er ingen stor fan av utpakkingstråder, så her går vi rett på sak. Einstein TU- 3 Klasse A i Stereophile, en high output PU.

    DSC_0262.jpg


    Som en lett kan se, er det ikke særlig mye hus, ledninger utenpå og en naken og utsatt nålefane.

    Verktøy!

    Jeg kaldsvettet mens jeg skrudde den ut av esken. Selv det var utfordrende, den satt kubb fast, og mutrene som holdt den på plass, var nesten runde..

    DSC_0274.jpg


    Protraktor og LOMMELYKT; IKKE GLEM LOMMELYKT!


    DSC_0276.jpg


    Koetsuen gikk i lugaren sin. Den får sikkert lov til å komme ut igjen.

    DSC_0266.jpg


    Montert! Jeg var svett etterpå..

    DSC_0272.jpg


    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.585
    Antall liker
    27.741
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tenkt litt i det siste. Jeg vil gjerne ha god styrke på utgangssignalet fra RIAA til pre, men selv om Bent Muene var svært gode, følte jeg at det kunne være greit å forsøke meg på en liten forenkling.

    DSC_0270.jpg


    Bent Mu stepupene ble satt bakerst i platehyllen.

    DSC_0263.jpg


    Koetsu Urushi, så god som den er, har et utgangssignal på puslete 0,35 mV

    DSC_0260.jpg


    EinsteinTU-3, derimot gir (relativt) formidable 1,2 mV ut.

    DSC_0277.jpg


    Innstillingene på preen beholdes. Til tross for at det er et fævla pes, tok jeg meg bryet med å teste ut loading på både 200 og 500 Ohm. 200 Ohm var desidert best. Noe forbannet fomlearbeid. Kople ifra alle kablene bak på CJ Premier 15, skru av lokket, fomle seg frem til noen ørsmå dipswitcher som sitter helt bakerst. Lommelykt er uunnværlig. Kople på alle ledningene igjen, vente 6 minutter på at releene skal slå inn, spille samme musikken igjen.......

    DSC_0273.jpg


    Nå gjenstår det noen dagers (ukers) innspilling, og deretter et besøk av petimeteret Dr. Feickert.

    mvh
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Nei, se der.. Gratulerer! :)

    Hvordan spiller den nye i forhold til den gamle da?

    mvh
    ivarlo
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.585
    Antall liker
    27.741
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nei, se der.. Gratulerer! :)

    Hvordan spiller den nye i forhold til den gamle da?

    mvh
    ivarlo
    Takker!

    Tja....Med forbehold at den er ny og ikke ferdig innspilt, så er vel den beste analogien at TU-3 er en Morgan i forhold til Koetsuens Mercedes S- klasse. Formidabel bass og dynamikk. ;)

    mvh
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Skjønner. Fart, driv og spenning vs glatthet, hjerte og smerte.
    Spennende med noe nytt som er ganske anderledes:)

    mvh
    ivarlo
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Bergen
    Gratulerer med ny kjempespennende pu.
    Etter beskrivelsen høres det ut som noe for meg.

    No må eg fa** meg få somlet meg en tur ut til deg for en lytt. Så snart de e mc vær søker jeg audience!

    mvh
    Kjetil
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gratulerer tkr:)
    Enda godt at vi er flere som har "sett" Einstein her inne, om dog din er mye mindre enn min:cool::cool:
    Viktig åkke som!

    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Nei, se der.. Gratulerer! :)

    Hvordan spiller den nye i forhold til den gamle da?

    mvh
    ivarlo
    Takker!

    Tja....Med forbehold at den er ny og ikke ferdig innspilt, så er vel den beste analogien at TU-3 er en Morgan i forhold til Koetsuens Mercedes S- klasse. Formidabel bass og dynamikk. ;)

    mvh
    Herlig! Ser at Einstein holder sin stil på både store og små kombonenter;)
    Dynamikk, livlighet både i kjeller og loft er befriende:D

    gismo
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.585
    Antall liker
    27.741
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer tkr:)
    Enda godt at vi er flere som har "sett" Einstein her inne, om dog din er mye mindre enn min:cool::cool:
    Viktig åkke som!

    gismo
    Det er ikke alltid størrelsen, men teknikken! :cool:

    Ellers er det spennende med Einstein. Et helt nytt merke for meg.

    mvh
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer så mye.....denne går utenpå det meste da tenker jeg på PUèr som koster det tripple,,,,,musikken i fokus,,,jeg er stor FAN av denne:cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer tkr:)
    Enda godt at vi er flere som har "sett" Einstein her inne, om dog din er mye mindre enn min:cool::cool:
    Viktig åkke som!

    gismo
    Det er ikke alltid størrelsen, men teknikken! :cool:

    Ellers er det spennende med Einstein. Et helt nytt merke for meg.

    mvh
    Det er egentlig en EMT som er moddet. :)

    Einstein, Brinkmann og andre driver med dette. Gjør en super pickup kanskje enda bedre, og gir den en litt annen klangfarge med små modifikasjoner.

    mvh
    ivarlo
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med super PU :)

    Hadde en slik i systemet mitt en periode. Hadde dessverre ikke RIAA som ytte den full rettferdighet. Roksan Caspian - som jeg ikke fikk stilt inn slik jeg ville.... Men ante likevel konturene av noe annerledes enn det jeg hadde i hus i hus fra før.
    Merket meg dog at den var ømfintlig når det nærmet seg senterleie på platespilleren. Dette var nok grunnet ikke altfor god "jordinsikring" på arm/spiller.
    Spiller var Vyger Baltic M og SME 309 arm.
     

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Bergen
    Nå gjenstår det noen dagers (ukers) innspilling, og deretter et besøk av petimeteret Dr. Feickert.

    mvh
    Hei,jeg ble anbefalt å ikke bruke Dr. Feickert på min SME IV.
    Skulle kjøpe en slik, men ble frarådet det når jeg skulle bruke den på min SME IV.
    Bruk den som følger med armen.

    Mvh
    Kjetil
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.585
    Antall liker
    27.741
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nå gjenstår det noen dagers (ukers) innspilling, og deretter et besøk av petimeteret Dr. Feickert.

    mvh
    Hei,jeg ble anbefalt å ikke bruke Dr. Feickert på min SME IV.
    Skulle kjøpe en slik, men ble frarådet det når jeg skulle bruke den på min SME IV.
    Bruk den som følger med armen.

    Mvh
    Kjetil
    Hei Kjetil.
    Hvem var det som frarådet deg, var det SME? Har satt den opp nøyaktig etter SME sin mal, og den stemte veldig godt med Dr. Feickert da jeg kontrollmålte Koetsu- oppsettet med den.

    mvh Tønnes
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gratulerer tkr:)
    Enda godt at vi er flere som har "sett" Einstein her inne, om dog din er mye mindre enn min:cool::cool:
    Viktig åkke som!

    gismo
    Det er ikke alltid størrelsen, men teknikken! :cool:

    Ellers er det spennende med Einstein. Et helt nytt merke for meg.

    mvh
    Det var nytt for meg også, helt frem til litt før jul;)
    Har vært "avstandsforelsket" siden tidlig etter århundre skiftet, men ikke tatt i, opplevd eller eid.
    Nå er jeg frelst:D No way back!

    gismo
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Grattis med ny spennende PU tkr…får ta en tur ut til deg etterhvert.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.585
    Antall liker
    27.741
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    En liten oppdatering:

    I fjor høst oppdaterte jeg til iTunes 11.1. Det ble en fullstendig katastrofe. Jeg mistet rundt regnet 1300 hele album og deler av 3000 til. Resten funket, forsåvidt, men jet turte ikke legge til flere album, og under streken var hele greia fullstendig demotiverende.

    Espen, datamannen min, gjorde hederlige forsøk på å fikse ting, men kom ikke opp med noen "quick fix". Tvert imot, vi prøvde en annen avspiller/filorganiserer, men etter å ha overført filer i 6 dager, var det bare å konstatere at det fremdeles manglet like mange filer.

    Redningen ble Ivarlo, som ringte meg. Han sa vel noe slikt som "Kor det går? Æ høre at du sliter med dataen." Etter noen timer på telefon og data fikk vi lastet ned siste versjon av iTunes og funnet de manglende filene.

    Det fulgte 6 nye dager med filoverføring.

    Og nå funker det! Biblioteket ser ut til å være komplett, og alle alle albumene jeg hittil har søkt, har vært komplette.
    Takk og pris!

    Og en kjempetakk til Ivarlo !!

    bukett.jpg


    Neste uke kommer det enda en pickup dalende inn i tkr Towers. Gleder meg til å prøve ut en veldig LOMC........

    MVH
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Så flott at du fikk hjelp tkr. Det betyr mye å finne igjen bortkommen "kjærlighet" (les musikkfiler).

    Blir spennende å høre hva du får inn av av Low Output MC. Her nede i Karnappet holder jeg på å spille inn en ny, dyrisk animalsk ekstrem-lav compliance MC med dynamikk som overgår enhver hårbørste, eller kam om du vil. -Bakoversveisen ligger klistra og jeg betviler mye på om det noen gang kommer inn en pu med myk nålefane etter dette.
    Håper du også får mange slike opplevelser med try-outen av pickupen som kommer og du får holde oss oppdatert :).
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Interessant å følge digitale problemer og trøbbelskyting. Er (heldigvis??) ikke på den galeien, men likevel lærerikt. Ikke vet jeg hvordan jeg skal forholde meg til noen og tredve tusen AIFF-filer som lever sitt ukomplette liv i landflyktighet rundt om på et knippe harddisker. Det lille jeg har erfart ila de sista 6-7 år er at jeg knapt tørr å svare ja på ethvert spørsmål i iTunes, nettopp fordi jeg er hysterisk redd for føkk øpps.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.585
    Antall liker
    27.741
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Så flott at du fikk hjelp tkr. Det betyr mye å finne igjen bortkommen "kjærlighet" (les musikkfiler).

    Blir spennende å høre hva du får inn av av Low Output MC. Her nede i Karnappet holder jeg på å spille inn en ny, dyrisk animalsk ekstrem-lav compliance MC med dynamikk som overgår enhver hårbørste, eller kam om du vil. -Bakoversveisen ligger klistra.
    Håper du også får mange slike opplevelser med try-outen av pickupen som kommer og du får holde oss oppdatert :).

    NYSGJERRIG!

    Får ta meg en tur over til anleggstråden din, selv om jeg mistenker at den blir oppdatert omterent like ofte som denne.....:(


    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.585
    Antall liker
    27.741
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Interessant å følge digitale problemer og trøbbelskyting. Er (heldigvis??) ikke på den galeien, men likevel lærerikt. Ikke vet jeg hvordan jeg skal forholde meg til noen og tredve tusen AIFF-filer som lever sitt ukomplette liv i landflyktighet rundt om på et knippe harddisker. Det lille jeg har erfart ila de sista 6-7 år er at jeg knapt tørr å svare ja på ethvert spørsmål i iTunes, nettopp fordi jeg er hysterisk redd for føkk øpps.
    Jeg har lært the hard way at man aldri, aldri noensinne skal laste ned en ny iTunes versjon uten å google " iTunes ver xxx+problems" først!

    Jeg tør nesten ikke skrive det, men en av grunnene til å gå over til HD- avspilling er IMO lydkvaliteten...

    Digitalt er ikke lenger et annenrangs format ift vinyl, fremdeles IMO. :)

    mvh
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Interessant å følge digitale problemer og trøbbelskyting. Er (heldigvis??) ikke på den galeien, men likevel lærerikt. Ikke vet jeg hvordan jeg skal forholde meg til noen og tredve tusen AIFF-filer som lever sitt ukomplette liv i landflyktighet rundt om på et knippe harddisker. Det lille jeg har erfart ila de sista 6-7 år er at jeg knapt tørr å svare ja på ethvert spørsmål i iTunes, nettopp fordi jeg er hysterisk redd for føkk øpps.
    Jeg har lært the hard way at man aldri, aldri noensinne skal laste ned en ny iTunes versjon uten å google " iTunes ver xxx+problems" først!

    Jeg tør nesten ikke skrive det, men en av grunnene til å gå over til HD- avspilling er IMO lydkvaliteten...

    Digitalt er ikke lenger et annenrangs format ift vinyl, fremdeles IMO. :)

    mvh
    ser det siste du skriver, og nettopp så er vi fleste forskjellig i prio og og mål, vinyl har sin aspekter, nødvendigvis ikke kun "lyd". Ingen fasit, bare ulike spørsmål og svar. Selv om jeg er vinyljunkie, tok jeg meg tid til å rippe CD-samlinga før den havnet i flyttekasser hos svigermor. Nesten null brukt og glede i ettertid (foreløpig), men likevel, hvordan forvalte disker og filer hvis lysten slår inn for fullt. Min foreløpige lærdom utifra andres erfaringer er at det nødvendigvis ikke er så planke som en skulle tro og håpe.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.585
    Antall liker
    27.741
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Interessant å følge digitale problemer og trøbbelskyting. Er (heldigvis??) ikke på den galeien, men likevel lærerikt. Ikke vet jeg hvordan jeg skal forholde meg til noen og tredve tusen AIFF-filer som lever sitt ukomplette liv i landflyktighet rundt om på et knippe harddisker. Det lille jeg har erfart ila de sista 6-7 år er at jeg knapt tørr å svare ja på ethvert spørsmål i iTunes, nettopp fordi jeg er hysterisk redd for føkk øpps.
    Jeg har lært the hard way at man aldri, aldri noensinne skal laste ned en ny iTunes versjon uten å google " iTunes ver xxx+problems" først!

    Jeg tør nesten ikke skrive det, men en av grunnene til å gå over til HD- avspilling er IMO lydkvaliteten...

    Digitalt er ikke lenger et annenrangs format ift vinyl, fremdeles IMO. :)

    mvh
    ser det siste du skriver, og nettopp så er vi fleste forskjellig i prio og og mål, vinyl har sin aspekter, nødvendigvis ikke kun "lyd". Ingen fasit, bare ulike spørsmål og svar. Selv om jeg er vinyljunkie, tok jeg meg tid til å rippe CD-samlinga før den havnet i flyttekasser hos svigermor. Nesten null brukt og glede i ettertid (foreløpig), men likevel, hvordan forvalte disker og filer hvis lysten slår inn for fullt. Min foreløpige lærdom utifra andres erfaringer er at det nødvendigvis ikke er så planke som en skulle tro og håpe.
    Hehe, har absolutt intet ønske om å starte en analog vs. digital krangel. :)

    Jeg er jo ikke helt ute av vinylkjøret jeg heller, og jeg er helt enig med deg: Vinyl har mange gode kvaliteter, og ikke alle har med lyden å gjøre!

    Poenget mitt var heller at IMO har digitallyd nå nådd et så høyt nivå at det ikke lenger er noen entydig seierherre i best-lyd-løpet. Hvis du noensinne er i Bergen, regn deg som invitert til en demonstrasjon.

    mvh
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    overhodet ikke på kranglefantkjøret :)

    La for noen år siden ned ganske mange timer (uke eller to) i rent rippearbeid, nuvel, spilte skiver ved siden av da. Selv om jeg kjøper opp mange CD-titler på vinyl (gamle synder), er det også mye som kun finnes på ølbrikkeformat. I den ideelle verden burde jeg sikkert bodd i en dritschvær mansion og da ville cd-hyllene stått fremme okke som, og tema nada, er uansett ingen Hugh, bare litt Heff, og da er det greit å realitetsorientere seg underveis. :rolleyes::)

    Edit: takker forøvrig for invitasjon. Bergen er ikke en helt ukjent lekeplass. ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Kom i posten i dag: :)

    Vis vedlegget 264464

    Ørlite "shaky" i dag- grilling og hvitvin på terrassen til kl. halv tre i natt, full dag på jobben etterpå- tror ikke at jeg prøver meg på montering i kveld....

    mvh
    Wow. Så du fikk tak i en AN IO. Grats tønnes. Dette må jeg høre:)

    mvh
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Roter meg litt borti fjæresteinene her.....

    tkr, du må lage deg rutiner for backup av musikkserveren din.
    Jeg har en server med full speiling av rundt 60.000 låter. Allikevel har jeg 2 eksterne disker på 3tb som rullerer på backup. En av de ligger alltid her på jobben.
    Ja, det er sikkert paranoia, men Murphy's Lov gjelder alltid, og det eneste vi veit sikkert er at alle disker stanser før eller seinere. Noen her på forumet har fått seg en skikkelig smekk når samlinga ligger på en kræsja disk.

    Backup er viktig, start idag:cool:
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.585
    Antall liker
    27.741
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Roter meg litt borti fjæresteinene her.....

    tkr, du må lage deg rutiner for backup av musikkserveren din.
    Jeg har en server med full speiling av rundt 60.000 låter. Allikevel har jeg 2 eksterne disker på 3tb som rullerer på backup. En av de ligger alltid her på jobben.
    Ja, det er sikkert paranoia, men Murphy's Lov gjelder alltid, og det eneste vi veit sikkert er at alle disker stanser før eller seinere. Noen her på forumet har fått seg en skikkelig smekk når samlinga ligger på en kræsja disk.

    Backup er viktig, start idag:cool:
    Du er velkommen til å rote deg ned i fjæresteinene når som helst, og du har helt rett. Murphys lov er en lov, og ting vil skjære seg.

    Jobber med saken, må bare finne ut hvordan det bør gjøres rent praktisk. Er ikke så stø på data serru, og trenger hjelp til det meste. :)

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.585
    Antall liker
    27.741
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    Er den på plass?
    Gratulerer.

    Mvh Knut
    Takker, kanskje.

    Den er på plass, men jeg er ikke sikker på at den har overstått transporten uskadd. Se Murphys lov^, det røk en armkabel samtidig, så jeg får ikke verifisert det.

    Tar den med på hifibesøk i morgen. Regner med at verten klarer å finne en ledig arm på en eller annen spiller, så får vi ta `an derfra.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.585
    Antall liker
    27.741
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ...Og etter noen runder oppe hos Ivarlo kan det konstateres at det Audio Note IO er friskmeldt.

    Etter en del tukling fordi pinene på pickupen er usedvanlig slanke slik at det er vanskelig å få god kontakt, ble den satt i en tung arm, (det så ut som en Jelco, men jeg kan ta feil) spilte den aldeles vidunderlig på begge kanaler. ;)

    Nå gjenstår bare å fikse armkabler.....:p

    mvh
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Takk for lytten her om dagen.:)
    Har lest mye om dette oppsettet og var ganske spendt på hvordan lyden var komponert, siden det er innført digitale remedier som kan styre denne i nesten den retning det skulle være.
    Dette blir en helt annen retning en det jeg selv driver med, noe som også er veldig innlysende og fornuftig da dette står i en stue der flere skal nyte musikken samtidig, og det hele fungerer meget bra uten at det går på bekostning av musikkglede. Jeg koste meg hele kvelden i hvert fall, og sier "thumbs up" for mangfoldet i denne hobbyen
    Håper jeg ved en senere anledning får høre vinylriggen din

    Mvh-
    Tor
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn