Hei!
Tenkte jeg skulle komme med en liten oppsummering om hva som har skjedd frem til i dag, og hvordan det spiller i dag
..
Først vil jeg si at jeg har syntes det har vært vanskelig å høre forskjeller på ulike endringer dette fordi jeg har byttet så mye utstyr den siste tiden, at lydbildet på en måte ikke har satt seg skikkelig.
Det første jeg gjorde var å koble til ekstern DAC. Da brukte jeg en EMM LABS DAC 6e SE. Dette gav ikke det løftet jeg hadde håpet på det spilte vel egentlig dårligere enn direkte ut fra DEQX. Dette skyldtes trolig at jeg hadde for mye gain i systemet, og måtte redusere volumet med 20-25 dB digitalt. Jeg åpnet derfor opp begge DP A1S og justere ned gain til minimum, samt at jeg reduserte gain på de ulike kanalene i DEQX. Dette gav et løft med mer realisme og detaljer jeg syntes vel subjektivt at det spilte omtrent som når Derek hadde stilt inn og brukte sine kabler. (Dette var slik anlegget stod når jeg hadde andre lyttekveld!)
Så lastet jeg ned den nye BETA softwaren til DEQX denne takler 96kHz og etter mye om og men, så greide jeg å få til å installere denne. Og jeg prøvde først bare DEQX uten ekstern DAC, og dette syntes jeg spilte litt bedre, så koblet jeg opp EMM LABS dacen, og kjørte hele systemet på 96kHz (Og 20 bit tror jeg det kommer ut fra Assemblage uppsampleren min).
Jeg rakk så vidt å koble opp dette på onsdag ettermiddag, og lot DACen og anlegget varme seg opp
..(Dacen blir ganske så varm
), og utpå kvelden satte jeg med ned for å høre litt musikk
.og her har det skjedd noe
(Jeg har ikke fått testet ulike samplingsrater ennå, så skal sjekke litt mer hvordan 44.1kHz og 48 kHz oppfører seg
)
Men
.nå synes jeg utvetydig at det spiller bedre. Ikke natt og dag, ikke dramatiske, men likevel helt klart merkbart og viktig
..Lyden slipper høytalerne mer
rommet er blitt mer ekte og større
stemmer og rom har fått en litt dis som gjør at det høres mindre hifi presist ut og mer ekte denne disen er kanskje støy fra opptaksrommet som kommer mer klart definert frem
... Det spiller også mer oppløst
alt i alt så er det banket ned et par murstein til i veggen som skiller hifi-reproduksjonen fra live lyden.
Jeg har ikke korrigert for avvik i klangbalansen ved å bruke ekstern DAC.
Mvh
OMF