tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Og da har Orso vært og målt. Føler at jeg nå ikke lenger er Hangaround, og skal straks bestille meg en skinnvest med "MÅLEMAFIA" skrevet på ryggen.

Det skjedde mye rart med lyden, men før jeg tar det, noen målinger:

Venstre side impuls før og etter.jpg

Høyre side impuls før og etter.jpg

"Mangereggene" på Overkill Encore ligger løst i en Sorbotankrybbe oppå basskassene. I dette tilfellet ble eggene samt krybbe flyttet fysisk til målingene viste at impulsresponsen var riktig. Det dreide seg om ganske mye, ca. 6-7 cm bakover.

Resultatet ble slik:

DSC_0504.jpg

DSC_0503.jpg

Mvh

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje ikke så dumt å fortelle hva målingene viser:

Venstre side før og etter flytting av mangereggene. Rød linje bass under 500 Hz. Blå og grønne linjer er Mangerne før og etter flytting.

Venstre side impuls før og etter.jpg

Høyre side ditto. Lilla er bass, rød og grønn linje før og etter flytting.

Høyre side impuls før og etter.jpg

Legger til et par av v side. Hhv. Manger og bass, tatt i lyttepos.

Venstre Manger frekvensrespons.jpg

Venstre bass frekvensrespons.jpg

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    - but does it BOOGIE?
    1) Først og fremst forsvant mye av bassen.

2) Deretter skrotet jeg presetene jeg var blitt så glad i ila. det siste halve året, og begynte på nytt.

3) Den nye begynnelsen innebar at jeg skrotet all delay og masse DSP- mikk, og begynte helt på bunn med å justere inn lydstyrken på alle 4 kanalene igjen. Imagine my surprise da det viste seg at det holdt å bare justere bass og diskant helt likt på begge kanalene! Ingen individuell justering, bare rett frem. :)

5) Det viste seg også at behovet for EQ var kraftig redusert, og det holdt med en 6-punkts parametrisk for diskant, og ditto for bassen. Enden på visen var at jeg bare brukte 4 punkter på hver.

DSC_0505.jpg

- but does it BOOGIE?
    Kanskje. :D Det jeg kan si er at jeg plutselig kan spille avsindig høyt uten at det låter rotete. Jeg er ikke helt på boogie- stadiet ennå, men jeg vet at boogiefaktoren også ligger i den tonale balansen, og den må jeg jobbe litt mer med.

mvh

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Så fint! En god start er som kjent halve nederlaget.

• Liker
    Reaksjoner: tkr

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.476
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Spennende det der! Jeg greier ikke helt å lese hva bildene viser, men et par innspill:

1) Jeg ville heller alignet elementene med delay, enn å trukket Manger tilbake.

2) Hvor deler du i dag? Hvis du har muligheten for å sette opp ulike profiler som du kan velge mellom hadde jeg valgt litt lavt til husbruk og høyere til fest. Mener Derek bruk ca 300Hz til husbruk, og 500Hz til Party. Lavere deling gir mer varme og fylde husker jeg.

3) Jeg tror det er lurt å ha oppsettet så enkelt som mulig og lik behandling på begge høyttalere i første omgang. Så er det vel et par dipper ved ca 700Hz og 1100 Hz som bør løftes litt.

Mvh
    OMF

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

Spennende det der! Jeg greier ikke helt å lese hva bildene viser, men et par innspill:

1) Jeg ville heller alignet elementene med delay, enn å trukket Manger tilbake.
    Takk for tips!:)

Mhp. å bruke digital delay, er det klart at jeg kunne gjort det. Jeg går ut fra at du tenker på å unngå refleksjoner fra toppen av basskassen. Jeg har liggende råmålingene, og det var ikke mulig å se noen indikasjoner på det. Ikke hører jeg noe, heller. Jeg kunne likevel brukt digital delay, men hos meg er delay målt i samples, og ikke ms. M.a.o: Forandrer jeg samplingsraten, forandrer jeg delay. Lite praktisk, fant jeg ut.

2) Hvor deler du i dag? Hvis du har muligheten for å sette opp ulike profiler som du kan velge mellom hadde jeg valgt litt lavt til husbruk og høyere til fest. Mener Derek bruk ca 300Hz til husbruk, og 500Hz til Party. Lavere deling gir mer varme og fylde husker jeg.
    Deler på 500Hz. Det siste jeg trenger er mer varme og fylde. Slik høyttalerne er plassert hos meg, har jeg mer enn nok. Jeg har et problem med høyttalerplassering uansett. Jeg skulle gjerne hatt dem lengre fra bakvegg, men da må jeg nesten klatre over dem for å komme til stue og kjøkken. Litt frustrerende, men that`s life

3) Jeg tror det er lurt å ha oppsettet så enkelt som mulig og lik behandling på begge høyttalere i første omgang. Så er det vel et par dipper ved ca 700Hz og 1100 Hz som bør løftes litt.
    Helt enig. Det fungerer litt dårlig på MIO Console med å ratte på veldig smale peaker/dipper, men jeg har lagt et lite løft på 900 Hz.

Mvh

• Liker
    Reaksjoner: OMF

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Begynner å boogie litt nå, gitt.....kanskje 10% mer boogiefaktor igjen å hente ut med litt mer ratting (håper jeg) :) Skal ikke kjede folket med detaljer, har allerede presentert mer enn nok EQ-kurver her inne!

En ny pu er på tur inn. Har like mye bruk for en ny pu som jeg har bruk for multiresistente gule stafylokokker, men ble litt nysgjerrig på Denon 103 R.

denon-dl103r-cartridge-musikraft_001-980x735.jpg

Kanskje ikke helt der oppe med Koetsu og Audionote, men den skal iht. googling fungere godt med FR 64 S. Vi får se.

Mvh

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.928
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Begynner å boogie litt nå, gitt.....kanskje 10% mer boogiefaktor igjen å hente ut med litt mer ratting (håper jeg) :) Skal ikke kjede folket med detaljer, har allerede presentert mer enn nok EQ-kurver her inne!

En ny pu er på tur inn. Har like mye bruk for en ny pu som jeg har bruk for multiresistente gule stafylokokker, men ble litt nysgjerrig på Denon 103 R.

Vis vedlegget 440308

Kanskje ikke helt der oppe med Koetsu og Audionote, men den skal iht. googling fungere godt med FR 64 S. Vi får se.

Mvh
    En lik blir på ingående här också om inte långa tiden. Skal i första omgång "ta över" för Koetsun som börjar bli gammal och trött. Är väl mest menad som en väntepickup, men skal inte se bort från att den spelar med stor underhållning i Garrard/Dynavector-kombinationen.

Kan man fråga var du handlat?

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Vis vedlegget 440308

Mvh
    En lik blir på ingående här också om inte långa tiden. Skal i första omgång "ta över" för Koetsun som börjar bli gammal och trött. Är väl mest menad som en väntepickup, men skal inte se bort från att den spelar med stor underhållning i Garrard/Dynavector-kombinationen.

Som sagt, behovet for en ny PU er omtrent like stort som behovet for MRSA, så den ble handlet inn på impuls på Torget her på HFS. Hva skal du gjøre med Koetsuen?

Mvh

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.928
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14

Vis vedlegget 440308

Mvh

Som sagt, behovet for en ny PU er omtrent like stort som behovet for MRSA, så den ble handlet inn på Torget her på HFS. Hva skal du gjøre med Koetsuen?

Mvh
    Ah ok. Nyprisen är ju inte direkt avskräckande hur som helst, men verkar vara tomt i butikerna hos hifiklubben, så litt leting må kanske till.

Inget, tror jag. Den är ny-retippet och bara spelad ett fåtal timmar efter den kom tillbaka, men jag sliter med att få den att låta bra. Fosse har lovat att testa den hos sig, skal inte se bort från att det bara är jag som inte fått den till, men den var inte sånn tidigare så kanske den helt enkelt har gjort sitt. Väntar först och främst på ett andra utlåtande, så får vi se.

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Skrytebilder. Tkr Gardens 2016 hhv 2017. Dette var et heftig stykke arbeid, om jeg skal si det selv:

tkrgardens1.jpg

Har ingen anelse hvor mye tid og betongmørtel det gikk med, men er usedvanlig glad for at det er ferdig.

DSC_0536.jpg

Alt utført i rent håndarbeid av yours truly. Hvis det sprekker eller siger, kan jeg bare skylde på meg selv.

Mvh

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.928
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Ser ut som full sommar nede i fjæresteinene och att uteaktiviteter prioriteras, men har du fått Denon-pickupen, eventuellt testat?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som full sommar nede i fjæresteinene och att uteaktiviteter prioriteras, men har du fått Denon-pickupen, eventuellt testat?
    Jada, fått den, testet den, rattet litt, og funnet ut at det er en helt grei reservepickup. :)

Mye for pengene, IMO, en vet liksom ikke hva en savner med den før en går tilbake til en Audio Note Io.....da merkes at Denonen maler med en adskillig bredere pensel.

mvh

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.928
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Jada, fått den, testet den, rattet litt, og funnet ut at det er en helt grei reservepickup. :)

Mye for pengene, IMO, en vet liksom ikke hva en savner med den før en går tilbake til en Audio Note Io.....

mvh
    Hehe, skulle väl bara mangle! Tack för tillbakamelding.

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Etter en ettermiddag i Kangohammerens tegn, kapitulerte korsryggen kl 18 i dag. Den hadde vel konferert med knærne, som meldte at de ikke kunne holde stillingen stort lenger, de heller:

DSC_0538.jpg

Hellene i den gamle trappen i hagen var begynt å sprekke og løsne. Fikk meislet bort fugene med Kangoen, og fikk fjernet hellene forsiktig med hammer og meisel.

DSC_0540.jpg

Litt artig, dette her. Trappehellene viste seg å være resirkulerte takheller i skifer. Grovt tilhøgd og i forskjellig tykkelse. Ingen anelse hvilket tak de har beskyttet, kanskje et uthus, kanskje et gammelt naust.

Alt for galt å kaste slikt! Vi får resirkulere en gang til. :)

Mvh

Edit: Det blir jo rene hagebloggen etter hvert, dette her.....Dere får bære over med meg.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Kango er min meisling nemisis.
    Jeg brukte den når jeg jobbet for Kruse & Smith i sommerferien for en haug med dekader siden.
    Muren var full av armering som boret satte seg fast i. At ikke begge håndledd knakk er meg en gåte fremdeles.

• Liker

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er greit å få litt rapporter om andre deler av livet enn de digitale og analoge lydaffærene vi sysler med innendørs. Du har vel ikke slike steinhøyttalere i hagen også? Fin er den i alle fall. :cool:

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kango er min meisling nemisis.
    Jeg brukte den når jeg jobbet for Kruse & Smith i sommerferien for en haug med dekader siden.
    Muren var full av armering som boret satte seg fast i. At ikke begge håndledd knakk er meg en gåte fremdeles.
    Et alvorlig tungt stykke redskap, iallfall!

Greit nok hvis fugene er vannrette. Da setter man bare meiselen i fugen, og lar Kangoen gjøre jobben. Loddrette fuger, derimot...:p

Jeg fant ingen arbeidsstilling som ikke gjorde vondt i korsryggen, og er allerede på min dose #2 med smertestillende dråper fra Irland:

jameson.png

Fremdeles like vondt, men litt gøyere......:D

Mvh

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Regner med at det ikke var smaken som gjorde vondt, men beskjeden virkning på det fysiske....
    En ravende og syngende mann med Kango er ingenting å spøke med, så naboene får bare låse døra :cool:

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er greit å få litt rapporter om andre deler av livet enn de digitale og analoge lydaffærene vi sysler med innendørs. Du har vel ikke slike steinhøyttalere i hagen også? Fin er den i alle fall. :cool:
    Musikklytting er nok en ren innendørssyssel her i tkr Towers.

Til gjengjeld er hus & hage noe som jeg bruker mye tid på. Jeg kan rapportere at pensjonisttilværelsen har gitt meg tid og overskudd til å gjøre en masse av de tingene som har blitt liggende i mange år.

Føler i grunn at I`ve got my shit together. Tilværelsen som husmann, vaktmester, kokk , ektemann, far og huseier fyller dagene mine på en behagelig måte. I tillegg sysler jeg litt innom faget, og er i den lykkelige situasjonen at gamle kunder tar kontakt og spør om de kan få lov (!) til å komme innom.

Føler meg fryktelig, fryktelig privilegiert. :) Da får ryggen være som den er.

Innendørsmusikk:

nightclubbing.jpg

mvh

Sist redigert:

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.945
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Fint å se at du ikke hviler på dine laurbær tkr. Som min far pleier å si, "har aldri vært så travel som etter at jeg ble pensjonist" ;)

• Liker

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    To sterke valg i går kveld. Nightclubbing er en av platene som ikke går i glemmeboken så fort, og styrelederen er nå engang styrelederen. :cool:

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    To sterke valg i går kveld. Nightclubbing er en av platene som ikke går i glemmeboken så fort, og styrelederen er nå engang styrelederen. :cool:
    Filosoferte litt i går kveld over å lage en fest med 60- talls tema.

Ikke dette:

hippie.jpg

Men dette:

chevy.jpg

jackiek.jpg

Det brakte meg borti mye fin musikk, fra Connie Francis, Frank Sinatra med Rat Pack og Doris Day, til Elvis Presley og Jerry Lee Lewis. Kanskje ta med f.eks.The Seekers også, men sette grensen i 1965.

Mye flott musikk, strutteskjørt og midjer på damene, smoking på mannfolkene........Tror det blir med tanken. :(

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Sammy Davis Jr.s beste øyeblikk i studio synes jeg er denne med Marty Paich.
    Takk for tips! :) Har ikke fått spilt den ennå, fordi jeg har vært på byd`n.

Ingen kan påstå at det ikke spilles på mange strenger i tkr Towers. En dag svinger man Kangoen, neste dag er det highbrow festspillteater i Grieghallen. Robert Wilsons oppsett av Shakespeares Sonetter med Berliner Ensemble, engang opprettet og ledet av Berthold Brecht.

shakespeare.jpg

Vet ikke helt.....Tross iherdig leting etter en rød tråd og en dypere mening, kom jeg opp tomhendt. Kanskje det bare er meg. Det bidro til min forvirring at William Shakespeare ble spilt av en kvinne, mens Dronning Elisabeth I ble spilt av en mann.:confused:
    På den annen hånd, musikken (skrevet av Rufus Wainwright) var fin, og det skjedde noe på scenen hele tiden. Bare ikke helt sikker på hva.....

Hjemme igjen nå, og på tide å spille litt lowbrow køntri:

AcrossTheBorderline.jpg

Mvh

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat den av Willy har jeg også funnet fram for på spille for omtrent en time siden, men har ikke kommet så langt enda. Berliner Ensemble, ja. Jeg har faktisk sett Mutter Courage med og på Berliner Ensemble i Øst-Berlin, mars 1988. Gisela May spilte selvsagt hovedrollen, hun var jo primadonna der etter et kvart århundre i ensemblet. Her er hun i en oppsetning som meget gjerne kan ha vært den jeg så, scenografien er i alle fall make. Men noen år tidligere vil jeg tro.

Bundesarchiv_Bild_183-T0927-019,_Berliner_Ensemble,_Probe_Mutter_Courage.jpg

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat den av Willy har jeg også funnet fram for på spille for omtrent en time siden, men har ikke kommet så langt enda. Berliner Ensemble, ja. Jeg har faktisk sett Mutter Courage med og på Berliner Ensemble i Øst-Berlin, mars 1988. Gisela May spilte selvsagt hovedrollen, hun var jo primadonna der etter et kvart århundre i ensemblet. Her er hun i en oppsetning som meget gjerne kan ha vært den jeg så, scenografien er i alle fall make. Men noen år tidligere vil jeg tro.

Vis vedlegget 443095
    Som sangerinne er Gisela May heller ingen ueffen Brecht/Weill- tolker. :)

mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som Weill/Brecht-tolker er det kun Lotte Lenya som er henne rangen verdig, og hun var gift med Brecht. Det er de to som er de historisk største. Utover å være gift med Brecht og en stor tolker av hans syngespill er hun mest kjent for sin rolle i From Russia With Love, Spectrespion Rosa Klebb. Kanskje forumkamerat Largo kjente Lotte Lenya?

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Som Weill/Brecht-tolker er det kun Lotte Lenya som er henne rangen verdig, og hun var gift med Brecht. Det er de to som er de historisk største. Utover å være gift med Brecht og en stor tolker av hans syngespill er hun mest kjent for sin rolle i From Russia With Love, Spectrespion Rosa Klebb. Kanskje forumkamerat Largo kjente Lotte Lenya?
    Vel....vi har jo denne damen også, da....

Milva.jpg

Mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stor stjerne, men selv om hun har spilt Brecht på scener over hele verden og ble kjent for det, så har hun vel ikke vært en leading lady på Berliner Ensemble. Og de har det vært svært få av, i alle fall i den klassiske perioden som Øst-Tyskland eksisterte. En stor utøver, men jeg står på at det er de to tyske damene som fortjener å stå på topp av pyramiden, kanskje på grunn av sine forhold til Brecht og Berliner Ensemble.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Mye bra emner her nå.. en sekstitalls samling i Bergen hadde vært noe..

T

TT.

Gjest

Ikke dette:

Vis vedlegget 442156

Men dette:

Vis vedlegget 442154

Vis vedlegget 442155

Det brakte meg borti mye fin musikk, fra Connie Francis, Frank Sinatra med Rat Pack og Doris Day, til Elvis Presley og Jerry Lee Lewis. Kanskje ta med f.eks.The Seekers også, men sette grensen i 1965.

Mye flott musikk, strutteskjørt og midjer på damene, smoking på mannfolkene........Tror det blir med tanken. :(

mvh
    Hvorfor avvise noe du egentlig har lyst til å gjøre? Hva er du redd for? Det høres jo glimrende ut og man lever jo bare en gang!

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Stor stjerne, men selv om hun har spilt Brecht på scener over hele verden og ble kjent for det, så har hun vel ikke vært en leading lady på Berliner Ensemble. Og de har det vært svært få av, i alle fall i den klassiske perioden som Øst-Tyskland eksisterte. En stor utøver, men jeg står på at det er de to tyske damene som fortjener å stå på topp av pyramiden, kanskje på grunn av sine forhold til Brecht og Berliner Ensemble.
    Det er jo godt at vi ikke er nødt til å være enige bestandig. :)

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Ikke dette:

Vis vedlegget 442156

Men dette:

Vis vedlegget 442154

Vis vedlegget 442155

mvh
    Hvorfor avvise noe du egentlig har lyst til å gjøre? Hva er du redd for? Det høres jo glimrende ut og man lever jo bare en gang!
    Fordi at det som fenger meg ikke nødvendigvis fenger andre. Tviler litt vel mye på at det ville fenge gjestene. :)

Mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn